olie koeler?
Moderators: JvV, kriekje, opelnl
-
- C gestoord
- Berichten: 1102
- Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:06 pm
- Locatie: Echteld West
- Contacteer:
olie koeler?
ik heb een vraag:
als ik met de coupe lekker aan het kachelen ben en konstand 110 120 rij( a 5000 5500 rpm) word me olie druk minder door de warmte denk ik
als ik hier een olie koeler tussen zet? ga dat? en wat zijn presies de voor en na delen?
als ik met de coupe lekker aan het kachelen ben en konstand 110 120 rij( a 5000 5500 rpm) word me olie druk minder door de warmte denk ik
als ik hier een olie koeler tussen zet? ga dat? en wat zijn presies de voor en na delen?
-
- C verslaafd
- Berichten: 581
- Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
- Locatie: Cuijk
- Contacteer:
monteer eerst eens een olietemperatuurmeter en kijk hoe heet de olie daadwerkelijk wordt, lijkt me namelijk sterk dat je met 110 km/u de olie te heet krijgt. ( hoe kom je trouwens aan die 5000/5500 toeren? rij je in de 3e versnelling of zo? zo'n korte overbrenging is er volgens mij niet eens. ) Pas boven de 130 graden gaat de olie echt achteruit in kwaliteit.
oliedruk is met warme motor altijd minder als met koude motor doordat de olie dunner wordt. De vraag is dus hoeveel lager de druk wordt bij jou en waar dat door komt.
Olekoeler kan op elke motor geplaatst worden. makkelijkste is een adapter tussen je blok en filter in met een thermostaat zodat de olie aleen als hij (te) warm is door de oliekoeler heen gaat. kijk maar eens op www.biesheuvel.nl daar staan vast wel oliekoelers e.d. op.
Zonder thermostaat wordt je olie erg langzaam warm of zelfs niet warm. Ook gaat er wat meer olie in je systeem wat natuurlijk duurder is. En als er een leiding scheurt of een slang springt verlies je oliedruk wat je motor weer niet leuk vind. Ook is een goede oliekoelerset niet echt goedkoop.
De c20let van een vriend van mij doet het ook prima zonder.... zat er origineel wel op maar is niet aangesloten in de coupe, weet eigenlijk niet waarom niet.
oliedruk is met warme motor altijd minder als met koude motor doordat de olie dunner wordt. De vraag is dus hoeveel lager de druk wordt bij jou en waar dat door komt.
Olekoeler kan op elke motor geplaatst worden. makkelijkste is een adapter tussen je blok en filter in met een thermostaat zodat de olie aleen als hij (te) warm is door de oliekoeler heen gaat. kijk maar eens op www.biesheuvel.nl daar staan vast wel oliekoelers e.d. op.
Zonder thermostaat wordt je olie erg langzaam warm of zelfs niet warm. Ook gaat er wat meer olie in je systeem wat natuurlijk duurder is. En als er een leiding scheurt of een slang springt verlies je oliedruk wat je motor weer niet leuk vind. Ook is een goede oliekoelerset niet echt goedkoop.
De c20let van een vriend van mij doet het ook prima zonder.... zat er origineel wel op maar is niet aangesloten in de coupe, weet eigenlijk niet waarom niet.
Saab powerrr
-
- C gestoord
- Berichten: 1102
- Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:06 pm
- Locatie: Echteld West
- Contacteer:
giuliettaevo schreef:monteer eerst eens een olietemperatuurmeter en kijk hoe heet de olie daadwerkelijk wordt, lijkt me namelijk sterk dat je met 110 km/u de olie te heet krijgt. ( hoe kom je trouwens aan die 5000/5500 toeren? rij je in de 3e versnelling of zo? zo'n korte overbrenging is er volgens mij niet eens. ) Pas boven de 130 graden gaat de olie echt achteruit in kwaliteit.
oliedruk is met warme motor altijd minder als met koude motor doordat de olie dunner wordt. De vraag is dus hoeveel lager de druk wordt bij jou en waar dat door komt.
gewoon in zijn 4 heb 175/65/13 onderliggen
als me olie warm is geef die 1 bar druk aan stationaar en met 4000rpm net 2 bar
terwijl bij koudere motor stationar 2 bar en 4000 rpm 4 bar aan geef
dus vandaar da ik me zorgen maak!
rij nu gewoon niet hadere al 90 a 100 omdatr ik bang ben da op een gegeven moment de zo stuk loopt!
-
- C ervaren
- Berichten: 469
- Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am
Re: olie koeler?
Een 1200 met standaard 4.11 achteras, draait 4000 tpm bij 105 km/h in de 4 (echte km/u, niet wat de teller aanwijst)daruler schreef:
als ik hier een olie koeler tussen zet? ga dat? en wat zijn presies de voor en na delen?
En ja, de olie kan goed warm worden. In het instructieboekje staat ook ergens een maximale kruissnelheid vermeld van 115 km/h.
Ik neem aan dat dit betekend dat de olie te warm kan worden als de motor constant meer vermogen moet leveren dan nodig is voor 115 km/h.
Er zijn oliekoeler setjes te koop, soms met een plaat tussen blok en oliefilterhuis, somes met een "ring" tussen filterhuis en filter.
Als je zo iets met thermostaat gebruikt, is het voordeel dat je de motor olie koelt als die flink warm wordt. HIer mee zou je iets meer oliedruk kunnen hebben, en misschien gaat de levensduur van de olie er op vooruit.
Nadeel: kosten, beperkt zichtbare effecten (denk ik), er zal wat extra olie bij moeten.
-
- C gestoord
- Berichten: 1102
- Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:06 pm
- Locatie: Echteld West
- Contacteer:
Re: olie koeler?
corsa-erik schreef:Een 1200 met standaard 4.11 achteras, draait 4000 tpm bij 105 km/h in de 4 (echte km/u, niet wat de teller aanwijst)daruler schreef:
als ik hier een olie koeler tussen zet? ga dat? en wat zijn presies de voor en na delen?
En ja, de olie kan goed warm worden. In het instructieboekje staat ook ergens een maximale kruissnelheid vermeld van 115 km/h.
Ik neem aan dat dit betekend dat de olie te warm kan worden als de motor constant meer vermogen moet leveren dan nodig is voor 115 km/h.
Er zijn oliekoeler setjes te koop, soms met een plaat tussen blok en oliefilterhuis, somes met een "ring" tussen filterhuis en filter.
Als je zo iets met thermostaat gebruikt, is het voordeel dat je de motor olie koelt als die flink warm wordt. HIer mee zou je iets meer oliedruk kunnen hebben, en misschien gaat de levensduur van de olie er op vooruit.
Nadeel: kosten, beperkt zichtbare effecten (denk ik), er zal wat extra olie bij moeten.
denk da ik maar op zoek ga in de toekomst heb ik der toch 1 nodig! (met de oog op een turbo)
maar zoon thermostaat sta die in de slang of wat?
-
- C gestoord
- Berichten: 1102
- Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:06 pm
- Locatie: Echteld West
- Contacteer:
http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/6655
Sandwitch Plate met thermostaat.
Aansluiting 3/4 UNF ( oliefilter)
Zonder de 2 aansluit Nippels 1/2 BSP zoals op foto.
val mee 72 euro
komen slangen bij en koeler
(koeler is op de sloop kijken)
van een gsi of zo
Sandwitch Plate met thermostaat.
Aansluiting 3/4 UNF ( oliefilter)
Zonder de 2 aansluit Nippels 1/2 BSP zoals op foto.
val mee 72 euro
komen slangen bij en koeler
(koeler is op de sloop kijken)
van een gsi of zo
-
- C ervaren
- Berichten: 255
- Lid geworden op: do mei 18, 2006 8:46 pm
en als het om een CIH motor gaat kun je de adapterplaat van een opel omega/senator 3.0 12v nemen. ( de ouwe 6 in lijn motoren)
kost op de sloop ook weinig. Ik heb een oliekoeler van een c20xe met adapterplaat van een 3.0 12v
ik heb mijn olieslangen bij de hydrauliekboer laten persen met de juiste schroefdraad. dit is echter behoorlijk overdreven (maar gaat langer mee dan de rest vd auto!)
het is ook vrij prijzig maar ik kende toevallig iemand hiervoor.
kost op de sloop ook weinig. Ik heb een oliekoeler van een c20xe met adapterplaat van een 3.0 12v
ik heb mijn olieslangen bij de hydrauliekboer laten persen met de juiste schroefdraad. dit is echter behoorlijk overdreven (maar gaat langer mee dan de rest vd auto!)
het is ook vrij prijzig maar ik kende toevallig iemand hiervoor.
ook wel bekend als het rooie mannetje
-
- C verslaafd
- Berichten: 839
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm
-
- C gestoord
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
- Locatie: Doetinchem
-
- C verslaafd
- Berichten: 839
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm
Dan weet je nu dus wat er aan de hand is.daruler schreef:heb der nu 10w40 in zitten half syntetische olie!coinoperator schreef:Gewoon verkeerde olie.
Ga Velba/Brezan/Gami en haal 5 liter minerale oldtimerolie.....
Probleem opgelost.
Een veel gemaakte fout trouwens.
En ja, ik ben er dertig jaar geleden met mijn eigen C1ity ook ingetrapt.
vertrokken
-
- C gestoord
- Berichten: 1102
- Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:06 pm
- Locatie: Echteld West
- Contacteer:
oke zal het is ff uitgaan zoeken want hij moet weer beurt hebben!
ban al weer 5000km veder! en nu gelijk me onsteking vernieuwen (rotor verdeelkap punten bougies kabels) ook al weer ruim 10000 km oud moet allemaal wel betrouwbaar blijven:p
(ja me dettje is net een vrouw moet je met liefde behandelen:P)
ban al weer 5000km veder! en nu gelijk me onsteking vernieuwen (rotor verdeelkap punten bougies kabels) ook al weer ruim 10000 km oud moet allemaal wel betrouwbaar blijven:p
(ja me dettje is net een vrouw moet je met liefde behandelen:P)
-
- C ervaren
- Berichten: 469
- Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am
-
- C verslaafd
- Berichten: 839
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten