Geheel nieuwe bedrading

Elektrische schema's, lampen, radio/audio, aansluit thema's.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
Keefmeister
C gevonden
Berichten: 11
Lid geworden op: zo mei 16, 2010 6:40 pm

Geheel nieuwe bedrading

Bericht door Keefmeister »

Hallo allemaal!

Ik heb een c1 sedan uit 75.
Ik heb problemen met de verschillende electronica. En aangezien ik een leek ben wat auto-electra betreft..
Mn radio ruist en gaat niet op vol vermogen, tegelijkertijd gaan mn lampen knipper, en als ik
de radio harder zet, gaat mn ruitenwisser pomp draaien!

Ik hoor jullie al lachen (of huilen natuurlijk)

Nou, ik word dus gek van al die kabels en poeha want k snap er niks van.
Nou zou k graag alles opnieuw aan willen sluiten ( op de cockpit/sr na)
T is een zooitje. Wat kan ik het beste doen;

- is het te duur om hem hiervoor naar een dealer te brengen? zo niet, welke garages weten nog wat van dit soort auto's?
- Is er literatuur aanwezig voor leken als mij zodat ik alles kan controleren en nalopen en eventueel aansluiten?
- Is er iemand hier op t forum die zegt, dat wil ik wel doe voor een zacht prijsje?

HEEEELP!

Bedankt alvast :)
Amstel
C verslaafd
Berichten: 667
Lid geworden op: di mei 19, 2009 4:42 pm

Re: Geheel nieuwe bedrading

Bericht door Amstel »

bij de dealer wordt het dik betalen denk ik! gemiddelt 60 euro in het uur ex onderdelen!

als het allemaal met je radio te maken heb sluit je de radio toch op nieuw aan zo moeilijk is dat echt niet! al zou je zeggen van wel met al die kabeltjes,
en dan heb een kadettje er nog maar weinig vergleken met nu.
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Geheel nieuwe bedrading

Bericht door schrump »

2 jaar terug een draadboom gereviseert en aangepast aan dikke motor en div eigen wensen.
het voordeel was dat we (bijna) uit het hoofd weten hoe een kadett draadboom in elkaarzit(incl welke kleur waarvoor).toch nog 80 uren aan gewerkt.

denk dat je het beste een on verprutste draadboom kan zoeken.
als je het nog niet eerder heb gedaan, ben je ook wel even bezig om hem in te bouwen en alles weer aan te sluiten.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Re: Geheel nieuwe bedrading

Bericht door Pietje »

Ik heb je even een e-mailtje gestuurd voor het gemak.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
daddy's ride
C ervaren
Berichten: 313
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 10:40 pm

Re: Geheel nieuwe bedrading

Bericht door daddy's ride »

ik wil mijjn draadboom ook vervangen. Maar mijn geluk is dat ik vrij handig ben met auto elektra (geen elektronica :cry: )Ik heb en een onverknipte liggen, maar kan moeilijk zonder auto. Mijn vrouw hoopt binnen een jaar een b-ascona te hebben, en dan kan/durf ik de grotere verbouwingen op mijn gemakkie doen. Maar op zich is het één op één vervangen niet moeilijk. Ik denk bij jouw meer aan een aarde probleem. Is het plaatwerk waar de min van de accu opzit nog goed? Waar komt de aarde van de radio vandaan?

[edit] Trouwens, nieuwe draadbomen zijn niet eens zo duur op ebay.de
Coen
C gevonden
Berichten: 6
Lid geworden op: wo mar 09, 2011 9:10 pm

Re: Geheel nieuwe bedrading

Bericht door Coen »

schrump schreef:2 jaar terug een draadboom gereviseert en aangepast aan dikke motor en div eigen wensen.
het voordeel was dat we (bijna) uit het hoofd weten hoe een kadett draadboom in elkaarzit(incl welke kleur waarvoor).toch nog 80 uren aan gewerkt.

denk dat je het beste een on verprutste draadboom kan zoeken.
als je het nog niet eerder heb gedaan, ben je ook wel even bezig om hem in te bouwen en alles weer aan te sluiten.
Beste schrump, heb jij toevallig nog een schema van jouw nieuwe aansluitingen gemaakt ?
Je zou mij hier een geweldig plezier mee kunnen doen !
Groeten,
Coen van Hagen
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Geheel nieuwe bedrading

Bericht door schrump »

daar hebben we haast geen aantekeningen van gemaakt.
helaas kan ik je daar niet aan helpen.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
petrolhead
C liefhebber
Berichten: 129
Lid geworden op: wo nov 03, 2010 6:04 pm
Locatie: Zuid-limburg

Re: Geheel nieuwe bedrading

Bericht door petrolhead »

ik heb een werkplaats boek van een 1200 en daar staat een complete draadschema in... maar zelfs dan is het niet echt makkelijk te ontcijferen... als je er behoefte aan hebt wil ik ze wel voor je inscannen en hier posten
Afbeelding
Opel kadett c sedan 1.2N OHV 52pk
Aprilia rs50 single 2 stroke 10pk --> verkocht
patrick de boer
C gestoord
Berichten: 1406
Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
Locatie: oss

Re: Geheel nieuwe bedrading

Bericht door patrick de boer »

je kan er prima wijs uit je moet alleen weten hoe en wat
probleem is dat meeste schema uit doe het zelf thuis boekjes en een hele kabelboom op a4 staan (of minder)
ik heb toen via via een nette kopie gehad van een schema op a1(bushalte reclame formaat)
in kleur en dan is het in eens heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel duidelijk
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Re: Geheel nieuwe bedrading

Bericht door coinoperator »

Keefmeister schreef:Hallo allemaal!

Ik heb een c1 sedan uit 75.
Ik heb problemen met de verschillende electronica. En aangezien ik een leek ben wat auto-electra betreft..
Mn radio ruist en gaat niet op vol vermogen, tegelijkertijd gaan mn lampen knipper, en als ik
de radio harder zet, gaat mn ruitenwisser pomp draaien!

Ik hoor jullie al lachen (of huilen natuurlijk)
Ik geef toe dat ik wel hevig omhoog krullende mondhoekjes heb :-)

Oke,
ik ben wel elektronicus.
Het echt ernstig getransistor/p'rocessor/printplaat/frutjes/prutjes gestoorde type zoals sommigen weten hiero.

Jouw probleem is niet zo erg als het allemaal lijkt hoor.
Om te beginnen (en dat geldt voor iedereen) moet je problemen ontbinden in delen.

Dus bij een chaos zoals er nu is ontstaan haal je eerst eens zoveel mogelijk apparaten uit de schakeling, neem stekkers los enz.
Kijk wat er daarna WEL werkt.

Wat jouw allemaal overkomt klinkt me overigens als een massaprobleem in de oren, dit is ook het meest voorkomende probleem trouwens.

Begin met de ontsteking en de motor,
leg alles zoveel mogelijk in zicht en loop alles na van het begin tot het eind.
Daarna voeg je de verlichting toe enz enz.

Een hele nieuwe kabelboom maken lijkt erg duur en ingewikkeld maar is in feite hetzelfde.
Draad is ook echt niet zo duur, bij mij in ieder geval niet (sluikreclame pas op)
De originele connectoren kun je vervangen door iets moderners evt. of door universele blokken waar de bekende fast-on schuifjes in passen.
Op zo'n moment trek je meteen draden bij voor je trekhaak die nu meteen een Jaeger krijgt met alle aansluitingen.
Een draad voor de brandstof/injectie pomp, wat dan ook,
En uiteraard ook draden voor de audioinstallatie.

Precies dit is wat ik zelf ga doen als ik straks zover ben met mijn bolide
vertrokken
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten