Keefmeister schreef:Hallo allemaal!
Ik heb een c1 sedan uit 75.
Ik heb problemen met de verschillende electronica. En aangezien ik een leek ben wat auto-electra betreft..
Mn radio ruist en gaat niet op vol vermogen, tegelijkertijd gaan mn lampen knipper, en als ik
de radio harder zet, gaat mn ruitenwisser pomp draaien!
Ik hoor jullie al lachen (of huilen natuurlijk)
Ik geef toe dat ik wel hevig omhoog krullende mondhoekjes heb
Oke,
ik ben wel elektronicus.
Het echt ernstig getransistor/p'rocessor/printplaat/frutjes/prutjes gestoorde type zoals sommigen weten hiero.
Jouw probleem is niet zo erg als het allemaal lijkt hoor.
Om te beginnen (en dat geldt voor iedereen) moet je problemen ontbinden in delen.
Dus bij een chaos zoals er nu is ontstaan haal je eerst eens zoveel mogelijk apparaten uit de schakeling, neem stekkers los enz.
Kijk wat er daarna WEL werkt.
Wat jouw allemaal overkomt klinkt me overigens als een massaprobleem in de oren, dit is ook het meest voorkomende probleem trouwens.
Begin met de ontsteking en de motor,
leg alles zoveel mogelijk in zicht en loop alles na van het begin tot het eind.
Daarna voeg je de verlichting toe enz enz.
Een hele nieuwe kabelboom maken lijkt erg duur en ingewikkeld maar is in feite hetzelfde.
Draad is ook echt niet zo duur, bij mij in ieder geval niet (sluikreclame pas op)
De originele connectoren kun je vervangen door iets moderners evt. of door universele blokken waar de bekende fast-on schuifjes in passen.
Op zo'n moment trek je meteen draden bij voor je trekhaak die nu meteen een Jaeger krijgt met alle aansluitingen.
Een draad voor de brandstof/injectie pomp, wat dan ook,
En uiteraard ook draden voor de audioinstallatie.
Precies dit is wat ik zelf ga doen als ik straks zover ben met mijn bolide