12n loopt warm

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

ruudariaans
C geïnteresseerd
Berichten: 66
Lid geworden op: vr nov 21, 2008 12:16 pm
Locatie: Born Zuid-Limburg

12n loopt warm

Bericht door ruudariaans »

Hallo mensen, ik ben sindskort de trotse eigenaar van een c coupe 12N, helaas met een probleem.

De motor loopt warm, het wijzertje gaat richting rood. Ik heb de thermostaat eruit gehaald en toen was de temperatuur wel goed. Hieruit maak ik op dat de temperatuur dus echt te hoog word en er dus geen fout zit in het metertje of de sensor. dus een nieuwe thermostaat gekocht. Helaas was er weer het probleem. De oude thermostaat toen in een pan met water gegooid en op het formuis gezet, die bleek dus gewoon goed te zijn. Als ik de thermostaat eruit haal en door het gat naar de waterpomp kijk zie ik hier wel beweging als ik hem start. Verder heb ik de radiateur doorgespoeld maar die zit niet verstopt. Ook heb ik de slang op de opening van het blok bij de thermostaat gezet en toen liep het water er bij de onderste slang richting de radiateur gewoon uit dus dat is ook goed? Daarnaast nog het koelwater met azijn vervangen en daar op laten warmlopen en er een dagje in laten zitten. Volgens een monteur zou dit verstoppingen moeten oplossen. Wat hierbij opviel is dat wanneer ik de azijn in de radiator gooi de slang van de radiator naar de waterpomp heet word, maar de slang die van de pomp naar de onderkant van de radiator loopt niet. Hierna heb ik de azijn afgelaten en weer erin gedaan, deze keer in het gat waar de thermostaat hoort te zitten. Hierna werd juist de slang van onderaan de radiateur richting de pomp heet, en de slang van de boven kant van de radiateur naar de pomp bleef gewoon koud terwijl de wijzer weer in het rood stond.

Wie heeft er suggesties?
- opel kadett c coupe 1.2N '75 Verkocht...
- BMW 1602 '74
- BMW e21 323i
Daigo
C gestoord
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr mar 14, 2008 11:27 am
Locatie: Gemonde

Bericht door Daigo »

weet je zeker dat het water wel rond gaat??
en dat dus al de lucht eruit is?

zeker de bovenste slang even wiebelen en omlaag drukken ivm lucht.
>>>-I'm not leaking oil... i'm marking my territory!-<<<
"Für alles über 8 Minuten auf der Nordschleife, ziehe ich keinen Helm auf" W. Röhrl
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

hehe, herkenbaar probleem, bij mij zat er toentertijd dus inderdaad een klomp lucht in. Vullen, dop erop, flink schommelen met de auto en weer vullen...op een gegeven moment zegtie BLOEP :P :P :P

maaruh, als je je auto gewoon warmlaten draaien met de dop van de radaiteur eraf, zie je dan op een gegeven moment ook dat het echt gaat stromen van rechts naar links? Anders kan ook misschien je waterpomp naar de malledieven zijn...

En anders ook heel even kijken naar je olie...veelsteveel olie en hij wordt ook erg warm
ruudariaans
C geïnteresseerd
Berichten: 66
Lid geworden op: vr nov 21, 2008 12:16 pm
Locatie: Born Zuid-Limburg

Bericht door ruudariaans »

He danoontje, ken je me nog van het zundapp forum?

Ik heb de radiator opengemaakt toen hij te heet was (voorzichtig met je handen) en toen kwam het er uit stromen, mag ik dan concluderen dat hij wel vol zat? Ik zag het water dus in feite niet stromen..

Ik zal als eerste de olie peilen, en dan eens helemaal proberen af te vullen. Hoeveel moet er in kunnen? (met en zonder open thermostaat)? ik kreeg met de thermostaat dicht nog geen 3 liter erin...

Voor zover bedankt!
Gr Ruud
- opel kadett c coupe 1.2N '75 Verkocht...
- BMW 1602 '74
- BMW e21 323i
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

jeps ken je nog :D :D

Hoeveel? pfff, eigenlijk geen idee om eerlijk te zijn :oops: :oops:

Maar wat je doet: vul hem af. Start de auto: zonder de vuldop op de radiator en laat dan je auto stationair draaien. evt beetje gasgeven zodat hij wat sneller warm wordt. En kijk dan of de koelvloeistof gaat stromen. Stoom is logisch als hij te heet wordt, dat heb je bij zowel te weinig als genoeg koelvloeistof.

Mocht je je auto nu warm hebben (en lopend) en de thermostaat geeft duidelijk aan dat hij goed warm is en zodoende dus eigenlijk ook de koelvloeistof zou moeten circuleren en hij doet dit niet, dan mag je aannemen dat je waterpomp of defect is, of misschien vaststaat. Probeer dan een voorzichtig te kloppen met een rubberen/houten hamer tegen je pomp. Misschien tik je hem wel los.

Kijk ook een of het aandrijfwiel van je waterpomp meedraait. Misschien (lijkt me logisch als je waterpomp vaststaat) draait deze niet mee en dan heb je het euvel meteen gevonden.

In mijn ogen mag je aannemen dat de thermosstaat klopt. je zult het dus in een andere hoek moeten zoeken.
ruudariaans
C geïnteresseerd
Berichten: 66
Lid geworden op: vr nov 21, 2008 12:16 pm
Locatie: Born Zuid-Limburg

Bericht door ruudariaans »

De pouli van de waterpomp draait gewoon en er lijkt iets te bewegen binnenin. Toch vertouw ik het niet, en aangezien die pompjes vaker kapot gaan zal ik hem misschien alleen al uit voorzorg vervangen. De auto heeft lang stilgestaan dus lijkt me dat toch wel verstandig.
- opel kadett c coupe 1.2N '75 Verkocht...
- BMW 1602 '74
- BMW e21 323i
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

Dan zou ik hem er inderdaad eens vanaf halen. Vervangen heeft misschien niet zo direct. als ik me niet vergis is de achterkant gewoon open en, mocht er het bijv alleen een kwestie van verkalking/verstopping zijn, dan kun je gewoon de pomp eventjes reinigen.

lang leve de simpele oldtimertjes :P :P
corsa-erik
C ervaren
Berichten: 469
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am

Re: 12n loopt warm

Bericht door corsa-erik »

ruudariaans schreef: De motor loopt warm, het wijzertje gaat richting rood. Ik heb de thermostaat eruit gehaald en toen was de temperatuur wel goed. Hieruit maak ik op dat de temperatuur dus echt te hoog word en er dus geen fout zit in het metertje of de sensor. dus een nieuwe thermostaat gekocht. Helaas was er weer het probleem. De oude thermostaat toen in een pan met water gegooid en op het formuis gezet, die bleek dus gewoon goed te zijn. Als ik de thermostaat eruit haal en door het gat naar de waterpomp kijk zie ik hier wel beweging als ik hem start.
Bij niet goed werkende meters bij een C-Kadett altijd even checken of de spanningsregelaar achter op het dashboard nog wel in orde is voor je andere conclusies trekt.

Ik zou toch het dash controleren, en zo mogelijk de echte temperatuur van het koelwater meten.
ruudariaans schreef: Hierna werd juist de slang van onderaan de radiateur richting de pomp heet, en de slang van de boven kant van de radiateur naar de pomp bleef gewoon koud terwijl de wijzer weer in het rood stond.

Wie heeft er suggesties?
hm..... zeker weten dat de thermostaat er niet onderste boven in zit?
Heb ik tenminste wel eens gehad, loopt ie eerst in het rood voordat ie terug zakt naar iets wat nromaal lijkt.
daruler
C gestoord
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:06 pm
Locatie: Echteld West
Contacteer:

Bericht door daruler »

bij ij zit die ook boven doe ook altijd de tempratuur meter der ff uit draaien voor de lucht!



maar ff andere waterpomp der op zetten kosten geloof ik 35 euro


kijk wel ff of je de goede besteld ivm de kachel (ik had ook de verkeerde en kwam der achter toen die der al op zat)

OPEL KADETT C1 1.2N MOT.12N 38KW 09-73 t/m 08-77

artiekelnr wp1180 ( met aan sluiting voor kachel)
Artiekelnr wp800 (zonder aan sluiting voor kachel)



en bewaar de veer van de thermo staat (zit der namelijk niet bij)
Afbeelding... And for those who didn't know... Fast cars are built, not bought!
Www.gasmetdiezooi.tk
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Bericht door schrump »

als je het koelsysteem net gevuld hebt, laat dan de motor draaien met de kachel op heet en de aanjager aan.
dan kan al de lucht uit je koelsyssteem.

en zoals al eerder geschreven; de metertjes van C kadett's willen nog al eens afwijken.
bij een van mijn kadettjes staat hij altijd dicht bij blauw, terwijl hij wel goed warm wordt, bij een andere staat hij tegen het rood, zonder dat hij echt heet is.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
ruudariaans
C geïnteresseerd
Berichten: 66
Lid geworden op: vr nov 21, 2008 12:16 pm
Locatie: Born Zuid-Limburg

Bericht door ruudariaans »

@ danoon: ik kan de pomp er wel afhalen maar dan zal de pakking kapot gaan, en moet ik toch een nieuwe kopen (of zelf een pakking uitsnijden)

@ erik: de thermostaat zit met de veer in het blok, volgens mij hoort hij er zo in te zitten. De temperatuur is wel goed zonder thermostaat, dus de sensor lijkt me goed. Bovendien kookt het water echt, wordt echt te heet. Ik zal het voor de zekerheid toch nog eens contoleren maar ik vermoed dat dit geen probleem is. Hoe kan ik zien of de spanningsregelaar nog goed is?

@daruler: als je die sensor eruit draait, zit daar dan geen pakkingring onder die kan gaan lekken? Bedankt voor het bestelnr. De kachel zit bij mij op de slang van de pomp naar de radiator aangesloten, dus ik moet de pomp zonder kachelaansluiting hebben?

Ik heb net nog eens opnieuw het water afgevuld om te kijken of ik misschien niet goed ontlucht heb. De meter stond weer in het rood dus ik wou hem laten afkoelen en kijken of er nog wat water bij kon. Zet ik hem uit, gooit ie water uit de radiator onderaan, vermoedelijk gewoon langs de slang geduwd...

Morgen krijg ik een andere radiator, misschien zit deze toch wel voor een groot deel dicht..

Bedankt voor de reacties tot zover!
- opel kadett c coupe 1.2N '75 Verkocht...
- BMW 1602 '74
- BMW e21 323i
daruler
C gestoord
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:06 pm
Locatie: Echteld West
Contacteer:

Bericht door daruler »

ja dan moet je zonder aansluiting hebben



het zijn nummmers van H-base ( gebruiken veel bv als ze zelf anderes gebruiken kennen ze om nummeren)
Afbeelding... And for those who didn't know... Fast cars are built, not bought!
Www.gasmetdiezooi.tk
ruudariaans
C geïnteresseerd
Berichten: 66
Lid geworden op: vr nov 21, 2008 12:16 pm
Locatie: Born Zuid-Limburg

Bericht door ruudariaans »

De 'nieuwe' radiateur was ook lek, gelukkig was ie gratis :P . ff een andere proberen te bemachtigen, en anders een nieuwe waterpomp en radiateur dr in, het kost wat maar dan heb je ook wat :)
- opel kadett c coupe 1.2N '75 Verkocht...
- BMW 1602 '74
- BMW e21 323i
ruudariaans
C geïnteresseerd
Berichten: 66
Lid geworden op: vr nov 21, 2008 12:16 pm
Locatie: Born Zuid-Limburg

Bericht door ruudariaans »

Ik wou hier in de buurt een radiateur kopen, 2ehands, maar ik vond 100 euro toch maar wat te veel :lol: . Toen op de sloop ene kunnen krijgen voor 30 euro, hij had er nog meer, ook voor automaat...

Helaas blijft het probleem wel, maandag kan ik een nieuwe waterpomp afhalen.
- opel kadett c coupe 1.2N '75 Verkocht...
- BMW 1602 '74
- BMW e21 323i
daruler
C gestoord
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:06 pm
Locatie: Echteld West
Contacteer:

Bericht door daruler »

waar welke sloop?




maar heb voor nieuwe op de zaak gekeken kost 134 euro dus maaer probleem nu opgelost
Afbeelding... And for those who didn't know... Fast cars are built, not bought!
Www.gasmetdiezooi.tk
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast