Kadett met Saab power...

Hier kun je je verhaal over je restauratie/verbouwing van je Kadett kwijt.

Moderator: JvV

Amstel
C verslaafd
Berichten: 667
Lid geworden op: di mei 19, 2009 4:42 pm

Re: Kadett met Saab power...

Bericht door Amstel »

giuliettaevo schreef:De pook is net zo'n constructie als bij Opel. Een los schakelsysteem dus dat vrij makkelijk in te korten is tot de gewenste lengte. De originele plek is volgens mij wel gewoon haalbaar in ieder geval. :wink:
anders de handrem iets naar achter,
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Kadett met Saab power...

Bericht door giuliettaevo »

Dat zou ik nooit doen bij mijn auto's. Dan maak ik eerder een ander mechaniek waarmee ik hoger kom oid als dat ik de pook zo ver naar achteren zet, dat schakelt voor geen piek namelijk. :wink:
Saab powerrr
Kadett C
C gevonden
Berichten: 33
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 7:10 pm
Locatie: NH

Re: Kadett met Saab power...

Bericht door Kadett C »

Waarom ben je eigenlijk van de Supra-bak afgestapt? En nu een BMW-bak?
Ik heb namelijk ook zo'n Supra-bak liggen, met de bedoeling ook in een C-kadett te frommelen...

Groeten, MArk
They're not gonna get me!
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Kadett met Saab power...

Bericht door giuliettaevo »

Als de supra bak kapot gaat vind je niet zo makkelijk een andere... en de bmw bakken zijn makkelijk te vinden, goedkoop en toch erg sterk. :wink:
Saab powerrr
Sander79
C liefhebber
Berichten: 119
Lid geworden op: do sep 10, 2009 7:34 pm
Locatie: Schijndel

Re: Kadett met Saab power...

Bericht door Sander79 »

Hoe gaat het nu met je Alfa-tjes? :wink:
Kadettloos...........
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Kadett met Saab power...

Bericht door giuliettaevo »

De kadett is in de stalling gegaan om aan een Alfetta GTV te sleutelen... :oops: Daar ga ik eerst een Saabmotor inbouwen. :lol: Ik heb er tenslotte twee liggen. 8)

De Alfa is een mooie kans om de motor te testen e.d. In de Alfa kan ik een stuk makkelijker eraan werken, net iets meer ruimte als in de kadett. :roll:

Ik maak nu eerst een motor passend in de Alfa en dan kan hij straks als hij goed werkt zo omgehangen worden in de kadett. Dat scheelt een hoop gescheld en gedoe in ieder geval. :wink: Dan weet ik in ieder geval dat de combo tussen motor en bak goed is en werkt. De Alfa is een betere basis om de motor in af te stellen als de kadett, wegligging, remmen e.d. is allemaal veel beter. Uiteindelijk gaat de motor dan in de kadett en komt er weer iets anders in de GTV. :mrgreen:
Saab powerrr
pascalm
C liefhebber
Berichten: 177
Lid geworden op: za jul 18, 2009 10:29 am
Locatie: Nederland

Re: Kadett met Saab power...

Bericht door pascalm »

Misschien toch nog aan de Kadett kunnen werken? :)
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Kadett met Saab power...

Bericht door giuliettaevo »

Nope... de GTV krijgt alle aandacht op het moment. :wink:

Maar hij loopt niet weg. :oops:
Saab powerrr
patrick de boer
C gestoord
Berichten: 1406
Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
Locatie: oss

Re: Kadett met Saab power...

Bericht door patrick de boer »

nog updates ?
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Kadett met Saab power...

Bericht door giuliettaevo »

Het enige dat ik kan melden is dat ik een vliegwiel heb aangepast voor de bmw koppeling... :oops:

Verder alleen maar met andere dingen bezig geweest zoals mijn alfa's en tussendoor heb ik ook nog kans gezien mijn vriendin te bezwangeren. :D Voorlopig dus nog geen nieuws te melden ben ik bang. Natuurlijk volg ik het hier nog wel een beetje met een scheef oog. :wink:
Saab powerrr
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Kadett met Saab power...

Bericht door erny70 »

giuliettaevo schreef:Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het eerste dat je moet weten is hoever de prise-as moet uitsteken bij de bak om goed in de krukas te vallen. Vervolgens moet je een bronzen bus draaien(of evt een passend lager) om de prise-as te lageren in de krukas. Als je weet hoever je met de prise-as naar buiten moet komen kun je kijken waar je het beste de kom door kunt slijpen. Het makkelijkste is om een soort van grote schuifmaat te maken en daar op diverse plaatsen de diameter van het koppelingshuis mee op te meten, op die manier kun je een plek zoeken waar je mooi uitkomt met beide delen ( zonder overdreven kier tussen de delen dus).

Ik heb daarna een steun gemaakt voor mijn slijptol waarbij het blad perfect waterpas gehouden werd en een bepaald aantal cm's boven het werkblad van mijn werkbank. Als ik dan de bak op de werkbank zet met de achterkant omhoog kan ik hem ronddraaien en ondertussen de kom eraf slijpen. Met zijn tweeen gaat dit een stuk makkelijker overigens.. :wink: Met het koppelingshuis gaat dit op dezelfde manier.

Als je beide delen passend en op de goede hoogte hebt schroef je het koppelingshuis op een kale motor en die zet je mooi rechtop, dus met het vliegwiel omhoog. nu kun je de bak er van boven in laten zakken. Als je mooi uitkwam met de flenzen zal hij daar op rusten, anders is het misschien nodig om op de een of andere manier te ondersteunen. Nu ga je kijken hoeveel speling je hebt op de priseas door de motor te bewegen en te meten. Normaal zou de speling alle kanten op hetzelfde moeten zijn, je zoekt dus het middelpunt van de speling op en dan heb je de positie waarin hij gelast moet worden.

Mijn bak is van binnen en buiten gelast en daarna in een deken gewikkeld om wat langzamer af te laten koelen. de olie zat nog in de bak ( wel opletten met de overloop.. :roll: ) en die houdt ook een hoop warmte vast.

Het eindresultaat is erg goed geworden en ik heb er het volste vertrouwen in dat het gaat werken. Ik kan nu een bmw plaat en druklager gebruiken onder de Saab drukgroep.
Potverdikkeme, daar heb ik dus al ik weet niet hoe lang over na zitten denken, want ik wil nog eens een 5-bak achter m'n 1200OHV maken en dan is deze methode toch echt de mooiste / snelste / beste, en dan met name hoe je de centrering van de priseas hebt opgelost, door de boel rechtop te zetten en de totale speling te middelen, ...... geniaal !!!
Daarna hechten en door een goeie alu lasser laten aflassen.
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Kadett met Saab power...

Bericht door giuliettaevo »

Gewoon even het boerenverstand gebruiken, dan krijg je de beste oplossingen. :mrgreen:

Het was ook meer uit financieel oogpunt bedacht... Een getrag 265 kan ik niet betalen en een R25/28 zou ik te snel slopen. Deze getrag 260 is bijna net zo sterk als de 265 en is goedkoop te vinden. :)

Voor een 1200 5-bak te maken is dit een goede manier denk ik. Je kunt gewoon een CIH bak gebruiken en die omlassen of je pakt bv een bak van een bmw E30 316/318, die koop je al voor een paar tientjes. :)
Saab powerrr
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Kadett met Saab power...

Bericht door erny70 »

Bedankt voor de tip, maar dan moet ik wel de aandrijfas er bij zien te scoren schat ik ?
Een R25 bak was me ook al aangeraden (voor m'n 1200 16V project) maar ik ben benieuwd of die in de 1200 (schakel) tunnel past.
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Kadett met Saab power...

Bericht door giuliettaevo »

De aandrijfas erbij hebben is wel zo makkelijk. maar dat geldt ook voor de R25 bak. :wink:
Saab powerrr
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten