motorombouw of meteen 1.9/2.0

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

_gijs_
C liefhebber
Berichten: 105
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 6:09 pm

motorombouw of meteen 1.9/2.0

Bericht door _gijs_ »

Ik ben al heel wat jaren gek van c-kadettjes,
Maar heb er nog steeds geen :oops:
Toch gaat er ooit nog eens eentje komen,

Aangezien ik groot rallysportliefhebber ben, zal deze dan geheel in rally look opgebouwd gaan worden. dwz. gt/e c1 of c2 kleuren of de opel handlerteam kleuren.

Over het algemeen zijn 12 jes heel wat geodkoper te vinden dan de 1.9 of de 2.0

dus zit ik mij een beetje af te vragen, of ik beter een originele 1.9 0f 2.0 kan kopen,
of beter een 1.2 of 1.6 en dan ombouwen.
dus andere motor, evt. bak. en remmen achteras enz.

Wat komt er allemaal kijken bij een ombouw. wat moet er allemaal aangepast worden. en wat past er allemaal.

verder vraag ik mij af of het kwaad kan om de auto gewoon als 1.2 op kenteken te laten, of dat deze toch beter opnieuw gekeurd word.

ik neig zelf meer naar originele 1.9 of 2.0, maar mij word vaak verteld dat een ombowu goedkoper is , terwijl ik dit betwijffel
svansas
C geïnteresseerd
Berichten: 67
Lid geworden op: do jul 13, 2006 1:32 pm
Locatie: Zwolle

Bericht door svansas »

Jou plannen klinken mij als muziek in de oren!!!

De hele clan is nu ws in Sevenum op de meeting dus na het weekend zul je ongetwijfeld van onze voorzitter echt goede raad krijgen.

Hier alvast ff mijn kijk op het verhaal.

Een originele is natuurlijk altijd waardevoller dan een zelf aangepaste. Dus wat dat betreft een originele.

Verder qua aanpassen heb ik me laten vertellen dat je het beste een 1600 kan kopen, het liefste een automaat omdat daar een bredere tunnel in zit mocht je er een andere versnellingsbak in willen bouwen.

Verder kan ik je zo niet vertellen wat er nog meer bij komt kijken om een originele te bouwen maar de voorzitter en vele andere leden komen vast snel met een bericht met veel waardevolle tips. Die mensen weten vrijwel alles heb ik het idee.

Veel succes met je project, en schroom vooral niet om ons je vorderingen te melden, liefst met foto's uiteraard.

MVG Kadettofiel
_gijs_
C liefhebber
Berichten: 105
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 6:09 pm

Bericht door _gijs_ »

svansas schreef:Jou plannen klinken mij als muziek in de oren!!!

De hele clan is nu ws in Sevenum op de meeting dus na het weekend zul je ongetwijfeld van onze voorzitter echt goede raad krijgen.

Hier alvast ff mijn kijk op het verhaal.

Een originele is natuurlijk altijd waardevoller dan een zelf aangepaste. Dus wat dat betreft een originele.

Verder qua aanpassen heb ik me laten vertellen dat je het beste een 1600 kan kopen, het liefste een automaat omdat daar een bredere tunnel in zit mocht je er een andere versnellingsbak in willen bouwen.

Verder kan ik je zo niet vertellen wat er nog meer bij komt kijken om een originele te bouwen maar de voorzitter en vele andere leden komen vast snel met een bericht met veel waardevolle tips. Die mensen weten vrijwel alles heb ik het idee.

Veel succes met je project, en schroom vooral niet om ons je vorderingen te melden, liefst met foto's uiteraard.

MVG Kadettofiel
dankje voor je leuke reaktie.

heb me er jaren geleden al wel in verdiept, maar is jaren rustig geweest, vanwege een hoop andere projecten,
maar nu begint t weer te kruipen.
denk alleen toch dat t nog wel een jaar of meer kan duren voordat t zo ver is.


overigens meen ik dat je zelfs met ene smalle tunnel een vijfbak kwijt kunt, mits je t maar allemaal heel netjes en precies doet.
Fruija
C liefhebber
Berichten: 186
Lid geworden op: ma jun 19, 2006 7:03 pm

Bericht door Fruija »

Voor wat ik er van weet, moet je wel een breede tunnel hebben voor een 5-bak. Dus een automatencaroserie.
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Bericht door schrump »

een 1600 heeft ook een brede tunnel, alleen zullen de bevestigingspunten voor de bak wel verzet moeten worden denk ik
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
ckadett16v
C gevonden
Berichten: 3
Lid geworden op: do aug 10, 2006 12:06 pm

Bericht door ckadett16v »

1.2 automaat heeft een brede tunnel, maar wat ik gehoord heb past een
zf 5 bak ook in een smalle tunnel. Maar dat weet ik niet uit eigen ervaring,
nou succes dermee.

groetjes.
Pablo
C verslaafd
Berichten: 560
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 10:02 am
Locatie: Son

Bericht door Pablo »

Als je een twee liter kan kopen moet je dat ook doen.
Ik ben een beetje aan het rondkijken om hem een beetje betaalbaar om te bouwen maar de onderdelen zijn zwaar aan de prijs!
Alles kost geen drol behalve de ombouwdelen naar twee liter of hoger of naar een 16 klepper.
Ook een smalle tunnel is met wat klopwerk aan te passen naar vijfbak heb ik begrepen van de wat ervarener ombouwers.
Fwd is for girlzzzz
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Bericht door Pietje »

ja klopt het schijnt te zijn dat je in de smalle tunnel een 5 bak kwijt krijgt.

Voor de rest als antwoord op je vraag is het mss wel het verstandigste te gaan zoeken naar een 1.6 of een 2.0 omdat daar meteen de goede assen onder zitten en je niet zo heel veel zoek en ombouw werk hoeft te doen.

ze zijn inderdaad duurder maar je kan er dan evt mee rijden en meteen kijken of alles "goed" is.

Of de achteras geen rare geluiden maakt. als je bijv. een losse achteras gaat kopen weet je dit niet.

en voor de rest kun je em dan daarna op gaan bouwen naar je rallye wensen.

Een orginele 1.9 of een 2.0 zijn inderdaad stukken duurder aangezien deze orgineel niet zo heel veel geleverd zijn.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
_gijs_
C liefhebber
Berichten: 105
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 6:09 pm

Bericht door _gijs_ »

dus een 1.6 heeft al dezelfde voor en achteras dan een 2.0?
hoe zit het met de radiator(steunen) is deze ook t zelfde?
en de remmen?
Wil namelijk wel remmen die het vermogen aan kunnen.
en hoe zit het met de cardanas,
en de benzine tank(aansluitingen)? (brandstofpomp) al lijkt me dit redelijk makkelijk aan te passen.

Heb de laatste tijd al eens wat gekeken, en merk wel dat de 2.0 vaak omgebouwd en niet 2.0 op kenteken zijn, en dat deze een stuk hoger kwa prijs liggen dan een 1.2

1.6 zijn er amper te vinden blijkt.
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Bericht door Pietje »

radiateur steunen zijn hetezelfde.

Voorste remmen en achterste trommels zijn ook hetzelfde.

De overbrenging van een 1.6 ten op zichte van een 2.0 as is volgens mij hetzelfde maar ik weet dit niet zeker. die van mij liep destijds prima met de 1.6S achteras.

Tussenas is voor een 4 bak goed als je een 5 bak wilt gaan monteren moet je er 1 nemen van een Manta/Ascona B AUTOMAAT. of de orginele in laten korten.

Op de tank heb je 2 brandstofaansluitingen enige nadeel is dat je met de injectie een 12MM aansluiting moet hebben en een 1.6S tank een 8 MM aansluiting heeft maar dat is een kwestie van een verloop busje ervoor te maken.

Als je het echt goed wilt hebben moet je 8 MM koperen leidingen onder de auto leggen van een 1.6S liggen ze er ook wel maar dit zijn hard kunststof leidingen.

De remmen zou je om kunnen bouwen van een 2.2 Rekord dit zijn geventileerde schijven is net weer wat beter als orgineel. (maar het is net hoever je hiermee wilt gaan).
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
_gijs_
C liefhebber
Berichten: 105
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 6:09 pm

Bericht door _gijs_ »

aha dus 1.6 is best goede basis voor ombouw,

als je een verloop busje maakt voor de 8mm aansluiting behoud je dus wel de doorlaat, is deze voldoende voor een 2l? en de brandstofpomp is deze t zelfde?

Eigenlijk is t noodzakelijkste dus motorsteunen, kabelboom, baksteunen(wil wel 5 bak) tussenas, brandstofleiding,

remmen, kan in basis zo blijven, en altijd nog aangepast.
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Bericht door Pietje »

ja de doorlaat is goed genoeg.

het grof filter is 12MM doorsnede en de aansluiting van de pomp is dit ook en wordt achter de pomp 8MM.

dus kan geen kwaad.

de brandstof pomp is gewoon een bosch pomp. zitten ook nog onder de kadett E en de calibra`s en dat spul.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
js-400
C liefhebber
Berichten: 144
Lid geworden op: di mei 16, 2006 3:50 pm
Locatie: ohohho denhaag
Contacteer:

Bericht door js-400 »

ik zou lekker voor een 1.6 casco gaan ben je gelijk klaar scheelt een hoop gedoen van achteras tot voortrein en meer van die dingen.
_gijs_
C liefhebber
Berichten: 105
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 6:09 pm

Bericht door _gijs_ »

Ik zag laatst ergens ee adv, van een omgebouwde 1.2 daar zat een manta of ascona achteras onder, is dit zo passend? of moet deze dan t een en ander aangepast worden?
is zoiets evt. ook mogelijk met de vooras,
Mocht dit makkelijk zijn, is dit natuurlijk ook een optie, aan manta en ascona assen is wat makkelijker aan te komen lijkt me.

Merk trouwens dat er echt weinig 1.6 jes te koop aangeboden worden zeg.
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Bericht door Pietje »

1.6s jes zijn ook errug zeldzaam mede door die assen.

het schijnt dat je op een 1.2N vooras ook een 2.0 motor op kunt leggen.

enige nadeel wat ik hiervan vind zijn de dunnere fusee kogels en dunnere draagarmbouten.

De achteras schijnt je ook inderdaad te kunnen pakken van een manta of ascona B maar Die zijn maar een 3 cm breder.

EN je moet het staartstuk omwisselen met die van een 1.6 c kadett of 2.0 c kadett.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten