motor start moeilijk *update*

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

3lb4rt0
C gevonden
Berichten: 42
Lid geworden op: di feb 17, 2009 8:20 pm

motor start moeilijk *update*

Bericht door 3lb4rt0 »

Beste kadett liefhebbers,

Ik en mijn vader zijn onze oude kadett C coupé
Laatst gewijzigd door 3lb4rt0 op za mar 14, 2009 10:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

als je met de choke hebt gestart? Zet je dan meteen de choke uit? Meestal heeft elke kadett zijn eigen 'handige' manier van starten. Je moet zelf even uitvissen welke. Mijn ervaring is wel dat je de choke aan moet laten staan totdat het motortje warm is.

kadett van mijn vriendin: Voor mijn vriendin heb ik het als volgt uitgelegd (Dit is de beste manier voor het starten van haar kadett, mijnes moet weer anders): sleutel op contact, 3x pompen. Starten met beetje gas bij geven (pompend) en als die aanslaat de choke vol uittrekken. Flink dat gas geven dat hij even de cilinder heeft gespoeld (deze lekt wat koelvloeistof de cilinder in) en dan als die met de choke volledig uit prutteld de choke half indrukken. en dan rijden.

Als de temp wijzer nu begint te bewegen dan kan de choke uit. (indrukken)
3lb4rt0
C gevonden
Berichten: 42
Lid geworden op: di feb 17, 2009 8:20 pm

Bericht door 3lb4rt0 »

bedankt voor de tip, we zullen eens uitzoeken wat de beste manier van starten is.

Helaas lost dit wel nog niet het probleem op dat hij soms in panne valt nadat hij even stil heeft gestaan aan een kruispunt, niet echt de veiligste plaats om in panne te vallen ook. Maar na 5 minuutjes rijden heeft hij daar geen problemen meer mee. Het is de laatste tijd wel veel vochtig weer en hij heeft blijkbaar wel wat last met vochtig weer, soms een manier om dit te voorkomen?
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

valt hij ook uit met de choke open??

Ik zou zowiezo eens nieuwe contactpuntjes en nieuwe condensator erop zetten. Evt. ook nieuwe bougies en nieuwe bougiekabels. Altijd dingen die goed zijn te vervangen om de zoveel tijd.
sjonnie...
C verslaafd
Berichten: 913
Lid geworden op: di mei 06, 2008 8:23 am
Locatie: Middelbeers

Bericht door sjonnie... »

tsjah ken het probleem...

inderdaad elke kadett heeft zijn eigen manier van starten...
bij mij is het:
choke erop, sleutel omdraaien en daarna loopt hij even en valt hij uit,
daarna choke eraf, sleutel omdraaien en steeds pompend gas geven...
aan het einde van de straat slaat hij nog een keer af, (soms een paar keer in de straat)...
daarna loopt hij PERFECT...
denk ook dat het iets te maken heeft met vocht en het koude weer...
want met het koude weer en het vocht begon hij deze rare fratsen te maken...

gr. Sjonnie... 8)
Opel Kadett C sedan 2deurs C1 2500 6-lijn...
Opel Kadett C dellivery 2deurs C1 1200...
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Bericht door Pietje »

Sedan door starten totdat ie loopt. (kan wel een halve minuut duren dan geen gas geven want dan slaat ie direct weer af. (fijn hoor zon 40MM Weber).

Coupe. Sleutel erin starten lopen. naar buiten rijden uitzetten. deur dicht maken auto starten en rijden. 2.4 Injectie met veels te scherpe nokkenas.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

Dat bedoel ik. Het is echt gewoon even uitpluizen. Zowiezo met vochtig/nat/koud weer is het allemaal even zoeken geblazen.

Maar als hij echt slecht loopt wilt ontstekingsdelen vernieuwen en afstellen ook wel eens helpen
Kadettgek
C liefhebber
Berichten: 121
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 5:11 pm

Bericht door Kadettgek »

Het afslaan heb ik met die van mij ook gehad.
Door de automaat blijft er een belasting op de motor.
wat bij mij hielp was even de kleppen stellen en de ontsteking afstellen. (staan how to's genoeg op het forum)
en als de auto zo lang stil heeft gestaan misschien even de bezine vervangen.
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Bericht door coinoperator »

Na 3,5 jaar stilstaan is denkelijk ook je carborateur wat gecorrodeerd.
Demonteren en goed schoonmaken.
vertrokken
wolfraider
C gevonden
Berichten: 38
Lid geworden op: ma jun 16, 2008 6:01 pm
Locatie: Heerlen

Bericht door wolfraider »

Die van mij is eerste keer gewoon starten, dan slaat ie af. Tweede keer met choke, dan blijft hij lopen. Gas geven en de choke induwen totdat hij half open staat (anders slaat hij af). Als ik bij een kruispunt kom en het blokje is nog niet warm dan zet ik de versnellingsbak in de "N". Dan blijft hij 9 van de 10 keer lopen.
Dansch
C gevonden
Berichten: 7
Lid geworden op: vr nov 21, 2008 7:44 pm
Locatie: Wierden

Bericht door Dansch »

Ik heb vorig jaar een Kadett Coupe gekocht uit '77, deze had ook een jaar of meer stilgestaan bij een boer in de schuur.

In de schuur ging het starten nog wel.. later bij mij nadat wij er een aantal keer meer gereden hadden niet meer zo makkelijk...

Ik heb de carburateur schoongemaakt, kleppen gesteld, nieuwe bougies en een onderhoudsbeurtje uitgevoerd, het is bijna altijd starten - lopen. Moet de choke bij mij 3/4 uittrekken en wanneer de motor bijna op temperatuur is dichtdoen.

Succes
3lb4rt0
C gevonden
Berichten: 42
Lid geworden op: di feb 17, 2009 8:20 pm

Bericht door 3lb4rt0 »

Bedankt voor de vele tips.

Wanneer het droog weer is en dus niet vochtig start hij redelijk eenvoudig en valt hij bijna nooit uit, buiten misschien 1 keer en daarna nooit meer. Bij vochtig weer gebeurt het wel al wat vaker. Het starten is inderdaad wel wat uitzoeken en dit begint toch al beter te gaan. We gaan hem binnenkort nog eens binnen doen bij de garagist en rekening houden met wat er hier allemaal gezegd is geweest.
3lb4rt0
C gevonden
Berichten: 42
Lid geworden op: di feb 17, 2009 8:20 pm

Bericht door 3lb4rt0 »

Het starten van de motor is veel verbeterd maar hij valt wel nog altijd stil op kruispunten, wat niet altijd op elk kruispunt even veilig is. We gaan dus de carburateur eens laten schoonmaken en de kleppen eens afstellen, hopelijk lost dit het probleem op.
manta2
C gevonden
Berichten: 17
Lid geworden op: wo okt 15, 2008 10:29 pm
Locatie: Midden Limburg

Bericht door manta2 »

Had het ook met de C Coupe 12N wat 18 jaar had stilgestaan, kleppen gesteld, de verdelerkap, puntjes, rotor, vernieuwd.
Hij start nu direct met de oude benzine wat er al 18 jaar erin zit, en blijft nu gewoon lopen als je er mee rijd en slaat niet af, bij afremmen of stilstaan bij een stoplicht.
2x Manta A type1

OUDE LIEFDE, ROEST NIET.
corsa-erik
C ervaren
Berichten: 469
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am

Bericht door corsa-erik »

3lb4rt0 schreef:Bedankt voor de vele tips.

Wanneer het droog weer is en dus niet vochtig start hij redelijk eenvoudig en valt hij bijna nooit uit, buiten misschien 1 keer en daarna nooit meer. Bij vochtig weer gebeurt het wel al wat vaker.
Problemen bij vochtig weer doet mij richting de bougiekabels denken.
Als die oud zijn kunnen ze uitdrogen en slecht worden. Misschien dat nieuwe kabels je probleem oplost.

Mijn start methode is volgens het boekje (dacht ik)

Vol choke, starten en dan slaat ie aan.

Vrijwel direct druk ik de choke wat terug tot de motor sneller begint te lopen. (en hou m'n voet bij het gas voor het geval dat ie wil afslaan)
Als je de choke wat verder indrukt en de motor gaat weer langzamer lopen, dan moet je net iets terug uittrekken.

(vervolgens niet volgens het boekje verder)
Zodra ik wat snelheid heb, druk ik de choke helemaal in en rij zonder choke. Zolang de motor koud is, trek ik de choke weer iets uit als ik moet schakelen of stoppen.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten