2 jarig APK ?

Stel hier je vragen/opmerkingen mbt de APK of RDW.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

CannibalHenk
C geïnteresseerd
Berichten: 82
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 8:50 pm
Locatie: Helmond

2 jarig APK ?

Bericht door CannibalHenk »

Hey hey,

Ik zag een kadett c caravan te koop staan laatst met een
2 jarig APK? kan dat? APK is toch jaarlijks? Heeft dat miss
iets te maken met het feit dat het een oldtimer is. Alhoewel,
dan zou het logischer zijn als je een kortere APK nodig hebt
aangezien oude auto's vaker panne hebben.

gr henk
Afbeelding
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: 2 jarig APK ?

Bericht door Tijs »

vanaf 30 jaar hoef je nog maar 1x in de 2 jaar :)
natuurlijk niet omdat ze minder panne hebben, maar omdat er over het algemeen minder kilomters mee worden gemaakt en de slijtage onderdelen daardoor ook minder snel defect raken.
en natuurlijk vooral bij c kadettjes dat ze bij liefhebbers staan en dus goed verzorgt worden ;)
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
CannibalHenk
C geïnteresseerd
Berichten: 82
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 8:50 pm
Locatie: Helmond

Re: 2 jarig APK ?

Bericht door CannibalHenk »

oh okay thanks. Ja ik dacht al, vreemd. Geld dat dan ook met dagelijks gebruik?
want ik ga hem gewoon dagelijks gebruiken. geeft een kadettje over het algemeen
veel problemen met zich mee?

Daarnaast ben ik ook al eens aan
het zoeken gegaan naar oldtimer verzekering maar daar snap ik ook het fijne
nog niet van. Bij de ene kan ik alleen de dagwaarde verzekeren en bij de andere
kan ik alleen terrecht als ik er al een andere auto heb verzekerd. Tips miss nog?

gr Henk
Afbeelding
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: 2 jarig APK ?

Bericht door Tijs »

de apk maakt voor dagelijks niet uit. ze gaan gewoon er vanuit dat de auto als oldtimer wordt gebruikt, daarom betaal je ook geen wegenbelasting.

wat betreft verzekering, dat is een lastigere als je nog geen 24 bent, je kun lang niet overal een 1e auto als oldtimer verzekeren, en al helemaal niet als je dus nog geen 24 bent.

Volgens mij staat er op een opel-forum een topic in Opel Algemeen over een maatschappij welke een oldtimer zonder andere 1 auto als oldtimer verzekerd aan iemand van onder de 24.. was dacht ik iets van 200 per jaar.
van de andere kant kun je als je via independer kijkt een kadett ook voor 300 euro per jaar als normale auto vezekeren. ik heb dat volgens mij toen bij bruns ten brink gedaan.

vanaf dat je 24 bent is het allemaal veel leuker, geloof dat ik nu voor 2 kadettjes samen 100 euro per jaar betaal... heb dan wel ook nog een 1e auto bij de zelfde maatschappij (corsatje)
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
CannibalHenk
C geïnteresseerd
Berichten: 82
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 8:50 pm
Locatie: Helmond

Re: 2 jarig APK ?

Bericht door CannibalHenk »

okay dat is dan goed idd.

Ja ik heb het al met mijn ouders over gehad het op hun naam te zetten. Ik kwam bij centraal beheer
uit op 11 euro per maand all risk. Wel met de consequentie dat als ik schade rij dit invloed heeft op
de premie van de 2 andere auto's die daar verzekerd zijn. Wanneer ik zelf ging verzekeren op mijn
naam kwam ik op 68 € p.m. 100 euro is geen geld zeg pff!
Afbeelding
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: 2 jarig APK ?

Bericht door Tijs »

bij een allrisk willen ze meestal wel een taxatie rapport zien, zijn nier super duur, maar is wel iets dat geregeld moet worden.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
CannibalHenk
C geïnteresseerd
Berichten: 82
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 8:50 pm
Locatie: Helmond

Re: 2 jarig APK ?

Bericht door CannibalHenk »

wat houd dat in dan?
Afbeelding
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: 2 jarig APK ?

Bericht door Tijs »

wordt er gewoon de waarde van de auto bepaald, anders weten ze ook niet wat ze meoten uitkeren als je schade hebt.
taxatie moet dacht ik elke 3 jaar dan.

of gewoon wa verzekeren.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
mieke279
C verslaafd
Berichten: 564
Lid geworden op: zo feb 04, 2007 9:43 pm
Locatie: amstelveen

Re: 2 jarig APK ?

Bericht door mieke279 »

yep helemaal waar wat tijsje zegt!

Je betaalt bij all-risk de gewone WA verzekering + ik geloof uit m'n hoofd 1,25% van de taxatie waarde. Het taxatieraport moet i.d.d. elke 3 jaar vernieuwd worden.

Bijv.

€ 90,00 W.A. per jaar. taxatiewaarde auto € 11.000,00.

11.000 / 1.25% + 90,00 = € 227,50...

Das geen geld voor een all-risk verzekering toch? Nou ben ik wel nét íets ouder dan 24.... en ik heb ook een andere auto ernaast die ik in de winter gebruik (pekelbak) die is dus gewoon W.A. verzekerd. Tevens staat er in de regelgeving van mijn verzekeraar (London) dat ik niet meer als 7.500km per jaar mag rijden maar dat kan nog per woonplaats verschillend zijn hoor, ik woon in de randstad = risicogebied.
Afbeelding
CannibalHenk
C geïnteresseerd
Berichten: 82
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 8:50 pm
Locatie: Helmond

Re: 2 jarig APK ?

Bericht door CannibalHenk »

Hey mieke

daarom zou nou ik het dus bij mijn ouders verzekeren!
scheelt een hele hoop. Ja das idd geen geld! Moet alleen
nog even zoeken naar een goede verzekeraar. 7500km
ga ik denk ik wel halen. Taxatiewaard houd toch gewoon in
waar je de auto in principe voor zou kunnen verkopen,
wat hij waard is? heeft niets te maken met koopprijs toch?
ik neem aan dat een kadett niet snel boven de 11.00 zit
wat de verzekering dus vrij goedkoop maakt.
Afbeelding
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: 2 jarig APK ?

Bericht door Tijs »

het gaat inderdaad om de waarde van de auto, niet om de koopprijs, anders zou je een wrak kopen, en zeggen dat hij 10.000 kost ;)

ik heb ook een poosje toen ik nog geen 24 was een c kadett als oldtimer verzekerd via nationale nederlanden, zonder 1e auto.
al stond in de voorwaarden wel dat ik een 1e auto moest hebben, maar die kreeg ik pas nadat de verzekering al was afgesloten, daarvoor hadden ze er nooit naar gevraagt.

persoonlijk zou ik hem op je eige naar zetten, gewoon geen gerestaureerde kopen, dan is een wa verzekering voldoende, bouw je meteen no-claim op (doe je op een oldtimer vezekring doorgaans niet) en mocht je dan besluiten na een jaar dat je een pekelbakkie voor de winter wilt die geen oldtimer is, kun je die toch met je no claim goedkoop verzekeren. geloof dat ik voor me corsa 150/200 per jaar kwijt ben en dat is geen oldtimer. (ik heb mijn auto's alleen wa verzekerd, ik zal nooit een strak in de lak auto hebben, dan durf ik er niet meer mee te smijten ;) )
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
mieke279
C verslaafd
Berichten: 564
Lid geworden op: zo feb 04, 2007 9:43 pm
Locatie: amstelveen

Re: 2 jarig APK ?

Bericht door mieke279 »

Hoi Henk!

Het gaat nog niet eens om de verkoopwaarde hoor. Ze kijken naar wat de auto +/- gekost heeft om te bouwen, ook wel naar verkoopwaarde hoor maar mijn taxateur zei toen zelf ook al dat ik er nooit 11.000 voor krijg als ik hem wil verkopen. Het zou alleen bij total-los een leuk startkapitaal zijn om weer opnieuw te beginnen...

Ik verkoop m'n kadett voor geen goud hoor, ook al bieden ze me er 11.000 voor.... daar is me er veel te veel tijd/geld/bloed/zweet en tranen in gaan zitten. En ik heb er veel te veel plezier mee, das me veel meer waard dan het geld.
Afbeelding
CannibalHenk
C geïnteresseerd
Berichten: 82
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 8:50 pm
Locatie: Helmond

Re: 2 jarig APK ?

Bericht door CannibalHenk »

Oh okay zo, nouja het zou voor mij niet haalbaar zijn er een te bouwen denk ik.
Maar ik wil wel een nette auto en aangezien ik 18 ben en mijn rijbewijs nog niet
eens heb ben ik ook een risicogroep. Het lijkt me verstandiger in mijn geval.

Als je hem zelf bouwt zit er idd ook wel emotionele waarde aan die vaak
onbetaalbaar is.


@ Tijs

waarom zou ik hem op mijn eigen naam zetten, mijn alternatief is goedkoper
en ik kan hem altijd nog over jaar op mijn naam zetten.
Afbeelding
Daan D
C ervaren
Berichten: 289
Lid geworden op: ma mei 12, 2008 9:02 pm

Re: 2 jarig APK ?

Bericht door Daan D »

CannibalHenk schreef:...waarom zou ik hem op mijn eigen naam zetten, mijn alternatief is goedkoper
en ik kan hem altijd nog over jaar op mijn naam zetten.
Nou, laat ik het zo zeggen: als mijn zoon straks (na heel wat jaartjes) met die vraag bij mij komt, ga ik hem uitlachen en hard ook. Er bestaat nu eenmaal geen goedkoop autorijden in dit land. Er bestaat alleen duur en nog duurder autorijden. Ik heb een klein beetje het gevoel dat je voor een duppie op de 1e rang wil zitten, niks mis mee, maar met autorijden krijg je dan meestal de welbekende deksel op de neus. Mocht je de auto op anderm,ans naam rijden en jij veroorzaakt iets en je hebt een moeilijke verzekeringsmaatschappij, dan kan het maar zo gebeuren dat er na onderzoek blijkt dat jij de regelmatige bestuurder bent. En dat kan resulteren in geen enkele uitbetaling. Dan zit je nog wel even vast aan een terugbetaling. Fijn hoor, dt je dan die paar tientjes per jaar uitgespaard hebt!

In mijn ogen hoort autorijden bij volwassen worden en als je geen geld hebt om auto te rijden, dan moet jhe er nog maar even niet aan beginnen. Maar misschien ben ik wel een oude wijze man met oude denkbeelden, het kan maar zo. Maar nogmaals, zodra mijn zoon zo iets vraagt, lach ik hem uit. Hij mag gerust één van mijn auto's op zijn eigen naam zetten, maar bijkomende kosten betaalt hij mooi zelf. En anders gaat hij maar fietsen.....
Smoking...
CannibalHenk
C geïnteresseerd
Berichten: 82
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 8:50 pm
Locatie: Helmond

Re: 2 jarig APK ?

Bericht door CannibalHenk »

nee dat snap ik het is ook in overleg met mijn ouders. maar 50 euro per maand mee voor een
student is nog wel wat. ik zeg niet dat ik het doe maar ik wilde het in overweging nemen.
Ik informeer alleen hier wat de voor en nadelen zijn. Voordat ik zoiets zou doen zal ik zowiezo
duidelijke afspraken moeten maken over evt incidentjes.

en over dat duppie hoef ik me niet druk te maken hoor ;) ik wil gewoon weten waar ik aan
begin en heb tot nog toe nog niets vastgelegd.
Afbeelding
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten