Page 1 of 1

wat kleine rdw vraagjes

Posted: Fri Aug 07, 2009 7:54 pm
by joel
nu ik toch wel redelijk bezig ben met mijn city projectje heb ik wel wat vragen waar ik rekening mee moet houden omdat ik de hele ombouw netjes op kenteken wil hebben


- een verwarming, is dat verplicht? ik heb hier namelijk niet erg veel plaats voor ivm de 6cilinder... zeker niet straks icm een grote turbo. de auto is toch voor meetings/circuitdagen dus is ook niet echt nodig

- hij heeft dus een "opgevoerde" motor, is het dan even makkelijk op kenteken te krijgen of moet ik een testbank papier hebben ofzo?

-interieur, ik wil graag de achterbank erin laten. echter wel met een mooie rolkooi waardoor de bank niet echt meer bereikbaar is. blijft hij evengoed 4zitter op kenteken dan?

-kan hij gekeurd worden met een 80/80 verlaging? of zal ik voor de keuring even de originele veren monteren?

-ik wil graag de uitlaat net voor de achteras aan de zijkant van de auto uit laten komen, mag dit voor rdw/apk? ik meen dat er wat regeltjes voor waren. enkel vind ik nergens duidelijk wat nou wel en niet mag


ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen zodat ik zo spoedig mogelijk door kan.

gr joel

Posted: Fri Aug 07, 2009 8:07 pm
by fredje
-Voor de apk is alleen ontwaseming verplicht, dit kan dus ook zo'n zuignapdingetje van de halfords zijn.

-Opgevoerde motor heb ik geen idee van, lijkt me geen enkel probleem aangezien daar niets over in de permanente eisen staat.

-Staat er dan 4 zitplaatsen op t kenteken??? T is iig geen grijs kenteken hahaha, lijkt me geen probleem dus

-verlaging is geen probleem, rdw keurt op een put, dus geen problemen met de brug opkomen, als je veren maar niet los liggen bij volledig opkrikken

-Uitlaat moet deugdelijk bevestigd zij, onder de auto uitkomen en niet meer dan 95db produceren.
Heb zelf ook een side exit exhaust gehad, was volgens de rdw geen probleem, zolang hij niet buiten de auto uitsteeks, en niet scherp is

Hoop dat je hier wat mee kunt

Gr Ferdie

Posted: Fri Aug 07, 2009 8:10 pm
by joel
fredje wrote:-Voor de apk is alleen ontwaseming verplicht, dit kan dus ook zo'n zuignapdingetje van de halfords zijn.

-Opgevoerde motor heb ik geen idee van, lijkt me geen enkel probleem aangezien daar niets over in de permanente eisen staat.

-Staat er dan 4 zitplaatsen op t kenteken??? T is iig geen grijs kenteken hahaha, lijkt me geen probleem dus

-verlaging is geen probleem, rdw keurt op een put, dus geen problemen met de brug opkomen, als je veren maar niet los liggen bij volledig opkrikken

-Uitlaat moet deugdelijk bevestigd zij, onder de auto uitkomen en niet meer dan 95db produceren.
Heb zelf ook een side exit exhaust gehad, was volgens de rdw geen probleem, zolang hij niet buiten de auto uitsteeks, en niet scherp is

Hoop dat je hier wat mee kunt

Gr Ferdie
hier kan ik zeker al wat mee ja

en het klopt trouwends dat het niet op het kenteken staat.. echter is het wel bekend bij het rdw hoeveel zitplaatsen hij heeft. en als je er meer in hebt als mag mag een charagijnige oom agent je daar ook een boete voor geven

en een halfords zuignap ontwaseming? wat moet ik me daar bij voorstellen

Posted: Fri Aug 07, 2009 8:46 pm
by fredje
Das een los ventilatortje dat je op je raam oid kan plakken zodat hij erover blaast.
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=204186

Maar als de bank erin blijft, is het een zitplaats, ook als die niet bereikbaar is.
Is ook zo bij een 2 deurs met vaste kuipstoelen bijv.

Posted: Sat Aug 08, 2009 9:20 am
by Deluxe77
Uitlaat moet voorbij het laatste raam wat open kan zitten, dus mocht jij klapraampjes achter in de city hebben dan moet de uitlaat daar voorbij onder de auto uitkomen.

Je zou voor ontwaseming ook een fohn kunnen gebruiken en die onder je daschbord aan sluiten op je ventilatie systeem.

Mvg Daniel

Posted: Sat Aug 08, 2009 11:32 am
by joel
Deluxe77 wrote:Uitlaat moet voorbij het laatste raam wat open kan zitten, dus mocht jij klapraampjes achter in de city hebben dan moet de uitlaat daar voorbij onder de auto uitkomen.

Je zou voor ontwaseming ook een fohn kunnen gebruiken en die onder je daschbord aan sluiten op je ventilatie systeem.

Mvg Daniel
ik heb gewoon vaste achterramen, dus dat is het probleem niet

en van die fohn is een heel goed idee, compact en niet lelijk. bedankt voor die geweldige tip

Posted: Thu Aug 13, 2009 9:35 pm
by coinoperator
fredje wrote: Maar als de bank erin blijft, is het een zitplaats, ook als die niet bereikbaar is.
Is ook zo bij een 2 deurs met vaste kuipstoelen bijv.
Het hebben van meer of minder zitplaatsen is geen enkel probleem MITS:
- Het aantal in de auto vervoerde personen niet groter is dan het aantal goedgekeurde zitplaatsen (kenteken)

Minder zitplaatsen is totaal geen probleem.
Een niet meer bereikbare achterbank is dus ook gaen probleem.
Als je er 7 zitplaatsen bijknutselt en GEEN grijs kenteken hebt is het ook geen probleem, is het wel een grijs kenteken dan had je al max. 2 zitplaatsen, uitbreiden hiervan is bij een grijs kenteken een economisch delict wat je enkele duizenden euro's boete kan kosten.
Dit laatste is uiteraard alleen een academische kwestie en dus totaal niet boeiend.

Posted: Thu Aug 13, 2009 9:39 pm
by coinoperator
PS.

De uitlaat moet LINKS of BOVEN voorbij het laatste te openen raam, of achter het voertuig uitkomen en mag niet meer dan 2cm buiten het koetswerk uitsteken.
Deze regel geldt niet voor landbouwvoertuigen, motor en bromfietsen.

Dus 't mag ook al niet aan de rechterkant...
Je mag echter wel een schoorsteen plaatsen.

Posted: Thu Aug 13, 2009 10:31 pm
by giuliettaevo
Mijn broertje zijn amerikaan kwam bij de RDW met aan beide kanten een uitlaatpijp net voor het achterwiel. was geen enkel probleem voor de kentekenkeuring. Hij kreeg zelfs een compliment hoe netjes het eruitzag en klonk... 8)