Page 1 of 5

wat zijn de nieuwe regels APK/RDW

Posted: Tue May 19, 2009 10:34 pm
by Danoontje
vanaf 1 mei zouden er nieuwe regels gelden m.b.t. de apk/rdw voorschriften van de auto's.

Kan iemand mij vertellen hoe het beleid nu is omtrent motorblok wijzigingen.

Bij brommers mag nu alles zolang je maar aan een X aantal basis zaken voldoet waaronder maximum snelheid.

Hoe is dit nu voor onze opeltjes geregeld? Is er een verandering in de 40% regel?
Hoe zit het met het veranderen van het aantal cilinders?
Stel je hebt een 2liter 110pk op kenteken en je legt hier een 6cilinder 125pk in, mag dat dan tegenwoordig wel?

Iemand die hier het fijne van weet??

Posted: Tue May 19, 2009 10:40 pm
by Fearless
zie de autoadviezen site ;)

Posted: Tue May 19, 2009 11:21 pm
by Danoontje
Een beetje onduidelijk/wazig allemaal. Maar zoals ik het begrijp mag het dus niet. ongeachte of het vermogen hetzelfde blijft of minimalistisch verandert?

Hoe gaat zoiets bij een keuring eigenlijk?

Stel je hebt een kadett C met 2l injectie met 110pk op kenteken (4cil) en je bouwt een blokje van een ander merk in met zeg 125pk en een 6cilinder in.
Je blijft dus binnen de 40% maar verandert alleen het aantal cilinder: wat voor RDW keuring hoort hierbij??

Posted: Wed May 20, 2009 6:28 pm
by Jigsaw
den normale keuring en een geluidstest, dit omdat er dus geen type goedkeuring van is. als je boven de 40% gaat komt er ook nog een weggedragtest bij.

Re: wat zijn de nieuwe regels APK/RDW

Posted: Wed May 20, 2009 6:52 pm
by corsa-erik
Danoontje wrote:vanaf 1 mei zouden er nieuwe regels gelden m.b.t. de apk/rdw voorschriften van de auto's.
Volgens mij zijn alleen de APK regels veranderd.

Bij APK wordt er weer op het cilinder aantal gecontroleerd.
Dat is eigenlijk de enigste belangrijke wijziging voor "oude auto's"


Andere regels voor motorombouw blijven ongewijzigd.

Posted: Wed May 20, 2009 7:05 pm
by Danoontje
en wat zou de normale keuring en de geluidstest moeten kosten??

mvg Daniel

Posted: Wed May 20, 2009 7:40 pm
by giuliettaevo
tegen de 500 euro ben je klaar.

hier vind je meer info. :wink:

Posted: Wed May 20, 2009 8:37 pm
by roberto
als ik goed tel kom ik toch uit op 651 euro

Posted: Wed May 20, 2009 9:12 pm
by Danoontje
eej van voor 73 hoeft dat dan dus niet? Moet je alleen aan de PW DW en BW 11 eisen voldoen. wat dat ook moge wezen?


Mijn broertje vertelde dat als je een auto uit bijv. 1965 koopt. Deze is bijv in 1990 in NL geimporteerd, dat je dan met een kleine administratieve handeling bij de rdw op je papieren kunt krijgen: eerste toelating 1965.

Posted: Thu May 21, 2009 12:00 am
by giuliettaevo
Als die auto geimporteerd is staat het bouwjaar ook op het kenteken hoor. :? 'datum eerste afgifte' heet dat.

Auto van voor 1973 kun je alles mee doen, heeft geen rijtesten en geluidstesten nodig, alleen even keuren bij de RDW.

Posted: Thu May 21, 2009 12:05 am
by giuliettaevo
roberto wrote:als ik goed tel kom ik toch uit op 651 euro
Je hebt verkeerd geteld... :lol:

Alleen een geluidsmeting en een keuring.... 403 euro dus. :wink:

er was sprake van 110 naar 125 pk, dus geen toename van meer als 40% vermogen, vandaar alleen de geluidsmeting. :wink:

Er wordt overigens uitgegaan van de motor waarmee de auto origineel geleverd is. Een 1.2 eerst omkeuren naar een 1.9GTE om vervolgens om te keuren naar een 2.6 liter oid om onder de 40% winst te blijven werkt dus niet. :roll:

Posted: Thu May 21, 2009 7:39 am
by corsa-erik
Danoontje wrote:
Mijn broertje vertelde dat als je een auto uit bijv. 1965 koopt. Deze is bijv in 1990 in NL geimporteerd, dat je dan met een kleine administratieve handeling bij de rdw op je papieren kunt krijgen: eerste toelating 1965.
Ja, ze zullen bij een auto uit 1965 niet "bouwjaar 1990" invullen.

De RDW site geeft genoeg info over (toelatings)keuringen, voertuigwijzigingen of "samengestelde voertuigen"

Posted: Thu May 21, 2009 8:18 am
by Jigsaw
giuliettaevo wrote:
roberto wrote:als ik goed tel kom ik toch uit op 651 euro
Je hebt verkeerd geteld... :lol:

Alleen een geluidsmeting en een keuring.... 403 euro dus. :wink:

er was sprake van 110 naar 125 pk, dus geen toename van meer als 40% vermogen, vandaar alleen de geluidsmeting. :wink:

Er wordt overigens uitgegaan van de motor waarmee de auto origineel geleverd is. Een 1.2 eerst omkeuren naar een 1.9GTE om vervolgens om te keuren naar een 2.6 liter oid om onder de 40% winst te blijven werkt dus niet. :roll:
dat wist ik niet, het oude kenteken word dan in principe toch vernietigd ? als dat het geval is zou het dus wel kunnen :p

Posted: Thu May 21, 2009 9:28 am
by Danoontje
wow, dus als ik het goed lees, en je hebt een B-kadett van voor 73 dan kun je zonder veel problemen en veel geld uit te geven hier een 2liter of zelfs meer in leggen. Zelfs als deze nooit in de auto heeft gelegen. Een blokje van een ander merk ofzo? :shock: :shock:

Posted: Thu May 21, 2009 9:57 am
by Tijs
mieke heeft dus sinds kort een 2.4 op kenteken van haar c kadett met alleen een technische keuring..
de regels waren sinds 1 januari aagepast ofzo iets.. nu nog uitzoeken waarom