wat zijn de nieuwe regels APK/RDW

Stel hier je vragen/opmerkingen mbt de APK of RDW.

Moderators: JvV, kriekje

User avatar
giuliettaevo
C verslaafd
Posts: 581
Joined: Tue Jan 06, 2009 7:54 pm
Location: Cuijk
Contact:

Post by giuliettaevo » Thu May 21, 2009 10:30 am

Tijs wrote:mieke heeft dus sinds kort een 2.4 op kenteken van haar c kadett met alleen een technische keuring..
de regels waren sinds 1 januari aagepast ofzo iets.. nu nog uitzoeken waarom
daar ben ik wel benieuwd naar. :shock: :?

kadett bestaat niet origineel met een 2.4 en zou dus altijd een geluismeting moeten ondergaan, en tenzij het een 1.9 oid was ga je ook wel over de 40% vermogenswinst heen en zit je aan die rijtest vast.

Hebben ze niet de motorcode van een 1.9/2.0 oid gebruikt in de 2.4 :oops: ? De RDW kijkt namelijk alleen naar de motorcode en als die motorcode geleverd is in een kadett kun je hem makkelijk omkeuren met alleen een technische keuring. :wink:
Saab powerrr

User avatar
Manta200
C geïnteresseerd
Posts: 64
Joined: Sat Apr 26, 2008 6:18 am

Post by Manta200 » Thu May 21, 2009 11:05 am


User avatar
Jigsaw
C ervaren
Posts: 409
Joined: Mon Apr 16, 2007 12:17 pm
Location: Landgraaf / Limburg

Post by Jigsaw » Thu May 21, 2009 11:36 am

giuliettaevo wrote:
Tijs wrote:mieke heeft dus sinds kort een 2.4 op kenteken van haar c kadett met alleen een technische keuring..
de regels waren sinds 1 januari aagepast ofzo iets.. nu nog uitzoeken waarom
daar ben ik wel benieuwd naar. :shock: :?

kadett bestaat niet origineel met een 2.4 en zou dus altijd een geluismeting moeten ondergaan, en tenzij het een 1.9 oid was ga je ook wel over de 40% vermogenswinst heen en zit je aan die rijtest vast.

Hebben ze niet de motorcode van een 1.9/2.0 oid gebruikt in de 2.4 :oops: ? De RDW kijkt namelijk alleen naar de motorcode en als die motorcode geleverd is in een kadett kun je hem makkelijk omkeuren met alleen een technische keuring. :wink:
hmm hier ben ik ook wel benieuwd naar ! zou heeel erg goed nieuws zijn !!
maar dat van die motorcode klopt inderdaad, maar ook hier geld, ook als er een typegoedkeuring voor is, moet het binnen de 40% blijven.
ex '78 C2 coupé

Tijs
C gestoord
Posts: 2280
Joined: Mon Sep 15, 2008 1:43 pm
Location: geldrop

Post by Tijs » Thu May 21, 2009 11:43 am

ik dacht dat mieke haar koets een 1.2 was, maar dat zou in haar topic welke al gepost is hier terug te vinden moeten zijn
Last edited by Tijs on Thu May 21, 2009 11:46 am, edited 1 time in total.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Image

User avatar
Jigsaw
C ervaren
Posts: 409
Joined: Mon Apr 16, 2007 12:17 pm
Location: Landgraaf / Limburg

Post by Jigsaw » Thu May 21, 2009 11:44 am

Danoontje wrote:wow, dus als ik het goed lees, en je hebt een B-kadett van voor 73 dan kun je zonder veel problemen en veel geld uit te geven hier een 2liter of zelfs meer in leggen. Zelfs als deze nooit in de auto heeft gelegen. Een blokje van een ander merk ofzo? :shock: :shock:
jup, auto van voor 73 kun je alles mee, toen bestonden typegoedkeuringen nog niet.
ook geen regels voor CO waardes etc. je kunt in een b kadett inderdaad gewoon een V8 lepelen, moet natuurlijk wel allemaal technisch in orde zijn dan
ex '78 C2 coupé

User avatar
Jigsaw
C ervaren
Posts: 409
Joined: Mon Apr 16, 2007 12:17 pm
Location: Landgraaf / Limburg

Post by Jigsaw » Thu May 21, 2009 11:46 am

Tijs wrote:ik dacht dat mieke haar koets een 1.6 was, maar dat zou in haar topic welke al gepost is hier terug te vinden moeten zijn
nee, 1200 automaat lees ik net in het topic
ex '78 C2 coupé

Tijs
C gestoord
Posts: 2280
Joined: Mon Sep 15, 2008 1:43 pm
Location: geldrop

Post by Tijs » Thu May 21, 2009 11:47 am

Jigsaw wrote:
Tijs wrote:ik dacht dat mieke haar koets een 1.6 was, maar dat zou in haar topic welke al gepost is hier terug te vinden moeten zijn
nee, 1200 automaat lees ik net in het topic
mja, ik kon het niet snel genoeg wijzigen hier :P was idd vergist, moest 1.2 zijn.

ik denk dat het rdw het nog druk gaat krijgen dadelijk ;)
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Image

User avatar
giuliettaevo
C verslaafd
Posts: 581
Joined: Tue Jan 06, 2009 7:54 pm
Location: Cuijk
Contact:

Post by giuliettaevo » Thu May 21, 2009 7:23 pm

Jigsaw wrote:maar dat van die motorcode klopt inderdaad, maar ook hier geld, ook als er een typegoedkeuring voor is, moet het binnen de 40% blijven.
Nee hoor, zolang jij alles aanpast naar de specificaties van de auto met de grotere motor( denk aan remmen en assen e.d.) kun jij gewoon de typegoedkeuring overnemen.

Vriend van mij heeft een Golf 3 1.8 met 90 pk omgebouwd naar een VR6 (van 90 naar 174 pk is meer als 40% erbij.. :wink: ), alles is van een vr6 nu, subframes remmen motor bak, alles. was gewoon omkeuren voor 5 tientjes oid. 8)
Saab powerrr

Tijs
C gestoord
Posts: 2280
Joined: Mon Sep 15, 2008 1:43 pm
Location: geldrop

Post by Tijs » Thu May 21, 2009 7:35 pm

maar een vr6 is toch gewoon in een golf3 geleverd.. een 2.4 niet in een kadett..
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Image

User avatar
Jigsaw
C ervaren
Posts: 409
Joined: Mon Apr 16, 2007 12:17 pm
Location: Landgraaf / Limburg

Post by Jigsaw » Thu May 21, 2009 10:50 pm

giuliettaevo wrote:
Jigsaw wrote:maar dat van die motorcode klopt inderdaad, maar ook hier geld, ook als er een typegoedkeuring voor is, moet het binnen de 40% blijven.
Nee hoor, zolang jij alles aanpast naar de specificaties van de auto met de grotere motor( denk aan remmen en assen e.d.) kun jij gewoon de typegoedkeuring overnemen.

Vriend van mij heeft een Golf 3 1.8 met 90 pk omgebouwd naar een VR6 (van 90 naar 174 pk is meer als 40% erbij.. :wink: ), alles is van een vr6 nu, subframes remmen motor bak, alles. was gewoon omkeuren voor 5 tientjes oid. 8)
hm oke, dan vraag ik mij toch af waarom er dan zo weinig c kadettjes zijn die van 1.2 naar 2.0E zijn omgebouwd origineel op kenteken zijn, als het dus mogelijk is zou ik dat meteen doen!
ex '78 C2 coupé

User avatar
giuliettaevo
C verslaafd
Posts: 581
Joined: Tue Jan 06, 2009 7:54 pm
Location: Cuijk
Contact:

Post by giuliettaevo » Thu May 21, 2009 11:39 pm

Tijs wrote:maar een vr6 is toch gewoon in een golf3 geleverd.. een 2.4 niet in een kadett..
Het was om aan te geven dat je ook met meer als 40% gewoon kunt omkeuren. :roll:

Weet anders ook nog wel een Alfa Giulietta met een v6 erin, meer als 40% winst en nooit door de fabriek als 6 cilinder geleverd. :wink: Maar hier kostte het omkeuren dus gewoon de volle mep. :(

@Jigsaw;

Veel mensen zijn bang voor de RDW... en veel mensen weten ook niet dat het moet. Bij veel kadettjes staat er ook geen cilinderinhoud op het kenteken en mensen denken dat als er dan 4 cilinder staat dat elke 4 cilinder wel goed is. :?

De motorcode moet echt van een motor uit een kadett zijn(en dan wel een c kadett, 16v uit een e kadett telt niet :lol: ), 2.0S uit een rekord oid is dus nog steeds een vreemde motor en de keuring is dan dus ok alsof er een vreemde motor is ingebouwd( dat wil zeggen geluidsmeting en weggedragstest indien 40% winst).

Maar ik ben benieuwd wat er nu met de rgels aan de hand is want dat verhaal van Mieke is toch wel een beetje vreemd.... :?
Saab powerrr

Tijs
C gestoord
Posts: 2280
Joined: Mon Sep 15, 2008 1:43 pm
Location: geldrop

Post by Tijs » Fri May 22, 2009 7:45 am

wat ik zojuist van de rdw meneer van de technische dienst aan de telefoon begreep is de regeling veranderd.
het apk keuringsstation mag nu zelf beslissen of een auto voor de weggedragtest e.d. moet.
ongeacht of er meer dan 40% vermogen is toegenomen.
de 40% is wel nog een veel gehanteerde richtlijn, maar geen plicht
hij gaf wel aan dat als ik het 100% zeker wilde weten ik het beste even kon mailen, want dan gaat het via het kenniscentrum.

deze wijzigingen zijn per mei 2009 wist hij wel te vertellen
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Image

User avatar
giuliettaevo
C verslaafd
Posts: 581
Joined: Tue Jan 06, 2009 7:54 pm
Location: Cuijk
Contact:

Post by giuliettaevo » Fri May 22, 2009 9:01 am

Heb eens even gemaild... :wink:

Helaas heb ik een 1200 op kenteken en aardig wat meer als 40% erbij. maar ben toch benieuwd. :)

Mieke had ook een 1200 en die gaat ook naar 125 pk, dat is ook veel meer als 40% erbij. 8) Dus ik heb hoop. :P
Saab powerrr

schrump
C verslaafd
Posts: 987
Joined: Tue May 16, 2006 7:39 pm
Location: Apeldoorn

Post by schrump » Fri May 22, 2009 9:04 am

blijkbaar heeft de keurmeester begrepen dat Mieke de ombouw serieus heeft aangepakt.
ophanging, remmen enz. minimaal op niveau van een coupe gte.
als je dan daar vanaf rekent, heb je niet zo veel motorvermogen toename.

waarschijnlijk kan dit alleen met een coupe, want de andere modellen zijn nooit zwaarder dan 1600 gelevert
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]

User avatar
Manta200
C geïnteresseerd
Posts: 64
Joined: Sat Apr 26, 2008 6:18 am

Post by Manta200 » Thu May 28, 2009 1:17 pm

[quote="mieke"]Vandaag even contact opgenomen met de RDW, was toch wel benieuwd wat er nu precies veranderd is sinds 1 januari 2009.

De regels zijn voor de oudere voortuigen versoepeld, de weggedragtest en dynamische decibeltest zijn nu alleen nog noodzakelijk voor voertuigen van n

Post Reply