wat zijn de nieuwe regels APK/RDW

Stel hier je vragen/opmerkingen mbt de APK of RDW.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

geezer
C verslaafd
Berichten: 528
Lid geworden op: ma feb 25, 2008 10:51 am
Locatie: Lichtenvoorde
Contacteer:

Bericht door geezer »

Het is dus zo te lezen weer veranderd, ga ik als meneer de keurmeester weer op de zaak is weer ff navragen
Jigsaw
C ervaren
Berichten: 409
Lid geworden op: ma apr 16, 2007 12:17 pm
Locatie: Landgraaf / Limburg

Bericht door Jigsaw »

goed nieuws dus, de RDW krijgt het inderdaad nog druk :D
ex '78 C2 coupé
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Bericht door giuliettaevo »

:D Mijn dag is weer goed... zojuist het antwoord van de RDW binnen gekregen.
Geachte heer,

In reactie op uw e-mail bericht ik u het volgende.



Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het aantal cilinders;

- het wijzigen van de cilinderinhoud;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).



In gebruik genomen voor 1 januari 1998:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.



In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.

Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is dat er testen moeten worden uitgevoerd.



In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt



Kosten:


De kosten voor een wijziging voertuig bedragen ? 42,00 voor een licht voertuig (<3500 kg) en ? 50,00 voor een zwaar voertuig (>3500 kg).

Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Saab powerrr
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

Precies exact d
Automatic-freak
C gestoord
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:56 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Automatic-freak »

Zouden ze dan ook je motornummer bij een ombouw controleren !?

Die van mij is nl. niet meer goed leesbaar ... :?

Mvg Erik
----- Volvo 244 V6 GLT-R Automatic '80 - Volvo 850 20v GLT Automatic '92 - Volvo 245 2.3 GLT Automatic '84 -----

------------------------ "Voor elke oplossing is er een probleem !! " -----------------------
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Bericht door Tijs »

zoals ik het hier lees,
krijg je bij een auto van voor 1998 geen weggedragstest, alleen nog een db test en die kunnen ze gewoon bij elk rdw station doen.
verder moet hij gewoon voldoen aan alle apk punten.
(geluid is geen officieel apk punt dacht ik, vandaar de extra test)
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Bericht door joel »

Automatic-freak schreef:Zouden ze dan ook je motornummer bij een ombouw controleren !?

Die van mij is nl. niet meer goed leesbaar ... :?

Mvg Erik
motornummer wordt zowiezo gecontroleerd. dat hebben ze namelijk nodig voor hun archief daaro
Automatic-freak
C gestoord
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:56 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Automatic-freak »

En wat is dan de db-grens en hoe wordt die gemeten !? :wink:
----- Volvo 244 V6 GLT-R Automatic '80 - Volvo 850 20v GLT Automatic '92 - Volvo 245 2.3 GLT Automatic '84 -----

------------------------ "Voor elke oplossing is er een probleem !! " -----------------------
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Bericht door Tijs »

ja hee, et moet wel een beetje spannend blijve he als je daar komt.
ik heb echt geen idee
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
Jigsaw
C ervaren
Berichten: 409
Lid geworden op: ma apr 16, 2007 12:17 pm
Locatie: Landgraaf / Limburg

Bericht door Jigsaw »

in prinicipe is dus het typegoedkeuring verhaal te komen vervallen en heeft elke auto tot 1998 dus dezelfde regels als voorheen auto's hadden die voor 10-1973 waren. dus in principe kun je, mits goed ingebouwd, bijna alles goedgekeurd krijgen :P ?
ex '78 C2 coupé
corsa-erik
C ervaren
Berichten: 469
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am

Bericht door corsa-erik »

Jigsaw schreef:in prinicipe is dus het typegoedkeuring verhaal te komen vervallen en heeft elke auto tot 1998 dus dezelfde regels als voorheen auto's hadden die voor 10-1973 waren. dus in principe kun je, mits goed ingebouwd, bijna alles goedgekeurd krijgen :P ?
Met dat verschil dat de APK weer op cilinders keurt.

6 cilinder er in blijft een probleem.
fredje
C ervaren
Berichten: 495
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:30 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door fredje »

Db grens is volgens mij 95DB
Ziet er naar uit dat t nog druk gaat worden met kadettjes bij het RDW.
Zul je zien dat ze over n half jaar de regel weer terugdraaien omdat er teveel auto's komen :D

Permanente eisen zijn trouwens gewoon de eisen zoals beschreven in het apk boek, maar op een gedeelte wordt tijdens de apk niet gekeurd (eisen zijn ook online te vinden)
http://www.apkkeurmeesterservice.nl/
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

Geachte heer,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Mijn excuses voor het onduidelijke antwoord van mijn collega,

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen.

De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.



Ik hoop dat het nu duidelijk is voor u, het voertuig moet APK waardig zijn.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben ge
Ray2712
C gevonden
Berichten: 37
Lid geworden op: di dec 02, 2008 6:31 pm
Locatie: Waalwijk

Bericht door Ray2712 »

Ik vind het verwarrend dat in dit topic verschillende dingen worden gezegd over dezelfde zaken. Dus de vraag aan de mensen die het mij met zekerheid kunnen vertellen: (het liefst geen RDW-citaten s.v.p. :lol:)

Stel; je bouwt een 1.2S om naar 2.4
Hoe en wat moet er gekeurd worden tegen welke kosten?
Daan D
C ervaren
Berichten: 289
Lid geworden op: ma mei 12, 2008 9:02 pm

Bericht door Daan D »

Danoontje schreef:...het voertuig moet APK waardig zijn...
:mrgreen:
Smoking...
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast