apk en dubbele carburateurs

Stel hier je vragen/opmerkingen mbt de APK of RDW.

Moderators: JvV, kriekje

sicco
C gevonden
Posts: 26
Joined: Mon May 11, 2009 9:51 pm
Location: hoogezand

apk en dubbele carburateurs

Post by sicco » Thu May 14, 2009 4:09 pm

Wat zegt het apk station,over dubbele carburateurs?Is dit een probleem,of wordt de auto daarop niet afgekeurd?

Danoontje
C verslaafd
Posts: 585
Joined: Sat Oct 07, 2006 1:43 pm
Location: Landgraaf

Post by Danoontje » Thu May 14, 2009 4:15 pm

ik denk eerder dat ze wat zeggen over de ombouw naar 2liter met 1200cc op kenteken dan over de dubbele carbs.

2liter apk is per garage verschillend. Als eerste is het de vraag

User avatar
fredje
C ervaren
Posts: 495
Joined: Tue May 16, 2006 7:30 pm
Location: Eindhoven

Post by fredje » Thu May 14, 2009 4:27 pm

Geen enkel probleem, als de uitstoot maar goed is.
Ook een andere motor is geen probleem, als het aantal cilinders maar goed is

Gr Ferdie

sicco
C gevonden
Posts: 26
Joined: Mon May 11, 2009 9:51 pm
Location: hoogezand

Post by sicco » Thu May 14, 2009 4:28 pm

Op mijn kenteken bewijs staat geen cilinder inhoud vermeld?Hoe gaat dat dan? Ook deze c is ook gekeurd geweest met de 2.0,aardige keurmeester? :D

Danoontje
C verslaafd
Posts: 585
Joined: Sat Oct 07, 2006 1:43 pm
Location: Landgraaf

Post by Danoontje » Thu May 14, 2009 4:34 pm

dat is dat 40% vermogensverhaal. Haal je 40% meer vermogen uit een motor (zelfde aantal cilinders) dan moet je officieel een RDW keuring uitvoeren. Een pietjepreciese keurmeester beschouwd de auto dan als zijnde een niet straat-legale voertuig en zal hem niet keuren. of deze keurmeesters bestaan? geen idee; je zult hem maar net treffen :( :(

sicco
C gevonden
Posts: 26
Joined: Mon May 11, 2009 9:51 pm
Location: hoogezand

Post by sicco » Thu May 14, 2009 4:37 pm

Altijd worden leuke dingen verstierd :evil: En hoe weet de keurmeester welke motor origineel in de auto lag? Ik vraag veel :oops:

Danoontje
C verslaafd
Posts: 585
Joined: Sat Oct 07, 2006 1:43 pm
Location: Landgraaf

Post by Danoontje » Thu May 14, 2009 4:48 pm

in kentekenbewijs staat idd niets over aantal cc's. Maar ik meen dat het plaatje onder de motorkap dit wel verraad. Maar je hebt gelijk, dat is dan ook 1 van de redenen waarom de kans zo klein is.

Verzekering technisch is natuurlijk w

User avatar
fredje
C ervaren
Posts: 495
Joined: Tue May 16, 2006 7:30 pm
Location: Eindhoven

Post by fredje » Thu May 14, 2009 4:56 pm

Cilinderinhoud is geen keuringseis, en hoeft dus niet bekeken te worden, alleen het aantal cilinders.
Dus je mag een auto niet afkeuren omdat er een andere motor in ligt, als het aantal cilinders goed is.

Bij een politiecontrole is het een ander verhaal, dat wel, maarja, de wet en de apk zijn het wel vaker niet eens :D

De 40% eis geldt dus ook alleen bij kentekenkeuring, bij apk eveneens niet van belang.

sicco
C gevonden
Posts: 26
Joined: Mon May 11, 2009 9:51 pm
Location: hoogezand

Post by sicco » Thu May 14, 2009 4:59 pm

Aantal cilinders staat idd wel op kenteken bewijs.En de 2 carbs?

Danoontje
C verslaafd
Posts: 585
Joined: Sat Oct 07, 2006 1:43 pm
Location: Landgraaf

Post by Danoontje » Thu May 14, 2009 5:03 pm

ik zeg ook niet dat ze hem erop mogen afkeuren :wink: ik zeg alleen dat een pietjepreciese keurmeester hem niet wilt keuren. Maar dan loopt die weer wat centjes mis en dat willen ze allemaal niet :wink:

User avatar
fredje
C ervaren
Posts: 495
Joined: Tue May 16, 2006 7:30 pm
Location: Eindhoven

Post by fredje » Thu May 14, 2009 5:52 pm

2 carburateurs is geen enkel probleem, zolang de uitstoot binnen de limieten valt.
Al maak je er een zelfbouwinjectie oid op, zolang de brandstofsoort op het kenteken klopt, en de uitstoot is alles goed.

@Danoontje: veel keuringsstations zijn "bang" om oldtimers te keuren, weigeren mogen ze niet, behalve als ze bijv geen diesels mogen keuren en je een diesel bij hebt, of een auto die te hoog is, of een auto die bijv niet op de brug kan omdat hij te laag is oid.
Wel kunnen ze bijv een hoog tarief rekenen zodat je alsnog ergens anders heen gaat, maar in principe zijn ze verplicht om je auto te keuren als ze daarvoor bevoegd zijn.

Ikzelf heb er geen problemen mee om oldtimertjes te keuren, zijn ook maar normale auto's die aan dezelfde eisen moeten voldoen, maar heb wel verhalen gehoord over iemand die met een jaren 70 chevy aankwam, ze keken de auto een keer aan en zeiden dat het 150 euro kostte om te keuren omdat hij zo oud was.
Was volgens hun meer werk :(

User avatar
giuliettaevo
C verslaafd
Posts: 581
Joined: Tue Jan 06, 2009 7:54 pm
Location: Cuijk
Contact:

Post by giuliettaevo » Thu May 14, 2009 5:56 pm

In een winkel mogen ze ook niet weigeren je iets te verkopen, hetzelfde geld voor een APK keuring. Als jij je auto wilt laten keuren en die keurmeester wil dat niet dan heeft hij toch mooi pech, volgens de wet mag hij dat namelijk niet weigeren. Dus moet hij hem toch keuren en dan zal hij hem of af moeten keuren of goed moeten keuren. afkeuren kan hij hem niet want er is niks verkeerd, het is immers nog steeds een 4 cilinder. gevolg; goedkeur. :twisted:

APK is geen enkel probleem, zolang het aantal cilinders maar klopt en de uitstootwaardes niet overschreden worden. dubbele carbs is geen enkel probleem voor de apk.

carbs of turbo's e.d. hoeven niet op het kentekenbewijs vermeld te staan. Vermogen wordt vastgesteld aan de hand van de fabrieksopgave voor de motorcode in het blok. eventuele aanpassingen worden dus niet meegeteld oid.
Saab powerrr

User avatar
giuliettaevo
C verslaafd
Posts: 581
Joined: Tue Jan 06, 2009 7:54 pm
Location: Cuijk
Contact:

Post by giuliettaevo » Thu May 14, 2009 5:58 pm

beetje dubbelop met Fredje... :oops:
Saab powerrr

User avatar
fredje
C ervaren
Posts: 495
Joined: Tue May 16, 2006 7:30 pm
Location: Eindhoven

Post by fredje » Thu May 14, 2009 6:19 pm

Hahaha beter 2 keer hetzelfde als geen antwoord :D

sicco
C gevonden
Posts: 26
Joined: Mon May 11, 2009 9:51 pm
Location: hoogezand

Post by sicco » Thu May 14, 2009 6:23 pm

Bedankt mmannen :mrgreen:

Post Reply