brandstofpomp vraagje

Plaats hier je overige technische vragen en/of tips.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

bassie
C gevonden
Berichten: 26
Lid geworden op: za feb 06, 2010 1:34 pm
Locatie: nijverdal

brandstofpomp vraagje

Bericht door bassie »

Hallo,

Ik ben bezig een 2.2 cih in mn 1.2 kadetje te bouwen.
Nu heb ik hier een beetje rondgekeken en zag dat je ook een tank moest hebben met retour en een electrische benzinepomp.
En verder nog een retourleiding plaatsen.

Maar nu is mijn vraag heb je alleen dit nodig of ook nog meer dan alleen een electrische benzinepomp en een injectietank met retour?
Of heb je nog wat andere dingetjes er voor nodig?

Groeten,

Bas
bassie
C gevonden
Berichten: 26
Lid geworden op: za feb 06, 2010 1:34 pm
Locatie: nijverdal

Re: brandstofpomp vraagje

Bericht door bassie »

of is dit een hele domme vraag?
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: brandstofpomp vraagje

Bericht door schrump »

geen domme vraag.
maar als je even rond kijk bij motor techniek kom je steeds de zelfde vraag tegen.
maar bij deze een aantal dingen die je moet hebben

andere versnellingsbak
ander ( zwaarder) achteras
andere vooras
andere cardabas
andere motor rubbers
zwaardere remmen rondom
grotere radiator
ander systeem voor overbrenging gaspedaal naar gasklep

enz enz
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
bassie
C gevonden
Berichten: 26
Lid geworden op: za feb 06, 2010 1:34 pm
Locatie: nijverdal

Re: brandstofpomp vraagje

Bericht door bassie »

oke, jah dat had ik al zo'n beetje gelezen hier en daar.
alleen denk dat ik mijn vraag een beetje raar gesteld heb,
ik bedoelde namelijk alleen voor mijn brandstofsysteem of ik daar een electrische benzinepomp voor nodig heb
met een injectietank met retour en dan leidingen trekken of zit er bij het brandstofsysteem verder nog iets wat nodig is?
hoop dat het zo een beetje duidelijker is haha.
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: brandstofpomp vraagje

Bericht door schrump »

als je snel de bochten om wil gaan, moet je een klein buffertje onder je tank maken.
de reden is, als je wild, met een niet zo volle tank de bocht om ga, zit de benzine aan een kant van de tank. dan zuigt je pomp lucht aan.
zelf rij ik niet zo wild, dus heb ik dat niet noodig.

bij zit er bus een aanvoer leiding van 8 mm en een retour van 6 mm onder de auto.
onder de tank een benzine filter en de pomp.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
bassie
C gevonden
Berichten: 26
Lid geworden op: za feb 06, 2010 1:34 pm
Locatie: nijverdal

Re: brandstofpomp vraagje

Bericht door bassie »

Oke mooi bedankt!
Dan kan ik hier alvast mee aan de gang.
merky koudum
C gevonden
Berichten: 11
Lid geworden op: di jan 12, 2010 5:15 pm
Locatie: koudum

Re: brandstofpomp vraagje

Bericht door merky koudum »

je hoeft niet beslist een andere tank te hebben.
ik heb zelf net voor het brandstoffilter een T splitsing en daar op de leiding van de retour en tank en die gaat dan eerst naar het filter en dan naar de pomp.
het werkt perfect.
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: brandstofpomp vraagje

Bericht door Tijs »

zo zit het bij mij ook...
mocht je dan toch nog ooit last hebben, kun je beter alsnog een catchtankje maken en daar je retour op laten uitkomen, als veel te veel geld moeten betalen voor een tank met retour leiding, en nog hetzelfde probleem (tenzij je een tank hebt met klotsschot)
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
Sander79
C liefhebber
Berichten: 119
Lid geworden op: do sep 10, 2009 7:34 pm
Locatie: Schijndel

Re: brandstofpomp vraagje

Bericht door Sander79 »

En hoe moet zo'n catchtankje er uit zien?

Gewoon een "cilinder" van 1 a 2 liter?

En dan rechtop monteren?

Greetz Sander
Kadettloos...........
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: brandstofpomp vraagje

Bericht door Tijs »

idd iets van 1L is voldoende, als je zorgt dat de retour er ook op uitkomt moet dat wel goedkomen.
denk evt aan een ontluchting de gewone tank in, dan weet je zeker dat hij altijd vol zit.

als je hem plat legt (in een sedan bijv) en dan lager als je eigen tank, loopt ie mooi helemaal vol. en is de standaardleiding vanuit je tank naar de catch tank ook dik genoeg, die hoeft dan enkel het verbruik aan te vullen.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
beest1386
C geïnteresseerd
Berichten: 95
Lid geworden op: di dec 07, 2010 1:40 am
Locatie: Alphen (N.Br.)

Re: brandstofpomp vraagje

Bericht door beest1386 »

een catch tankje kun je ook zelf maken.
ik heb er 1 gemaakt van een flesje hero fruit ontbijt:D, 2 kleine gaatjes er in bij de hals van de fles. en dan de slang van de carterontluchting voorbij de gaatjes steken en klaar is kees:D
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Re: brandstofpomp vraagje

Bericht door Pietje »

Ik denk dat je de vraag niet helemaal begrepen heb. Maar ik zou hem dus niet van een Hero flesje maken.

Eventueel een oude brandblusser die goed schoon is van binnen zou ik je eerder aanraden.
En ja je hebt een retour nodig.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: brandstofpomp vraagje

Bericht door giuliettaevo »

beest1386 schreef:een catch tankje kun je ook zelf maken.
ik heb er 1 gemaakt van een flesje hero fruit ontbijt:D, 2 kleine gaatjes er in bij de hals van de fles. en dan de slang van de carterontluchting voorbij de gaatjes steken en klaar is kees:D
Het gaat over een catchtank voor de brandstofpomp, niet over een carterontluchting...

Overigens is dat plastic flesje op den duur waarschijnlijk ook niet bestand tegen olie en zal hij oplossen.

Voor de brandstofpomp-catchtank zou ik wel iets degelijkers gebruiken in ieder geval. het brandblusser idee is goed. :wink: Ding rechtop monteren, nippel onderaan naar de pomp toe en drie nippels bovenaan, 1 naar de tank toe voor de aanvoer, 1 voor de retourleiding op aan te sluiten en 1 om aan te sluiten op de tankontluchting zodat hij vol blijft zitten. :wink:
Saab powerrr
beest1386
C geïnteresseerd
Berichten: 95
Lid geworden op: di dec 07, 2010 1:40 am
Locatie: Alphen (N.Br.)

Re: brandstofpomp vraagje

Bericht door beest1386 »

maar wat heeft dan het nut van een brandstof catch tank? is dat om het overtollige brandstof op te vange die retour zou komen? las dan in je tank een extra pijpje waar je retour op komt
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: brandstofpomp vraagje

Bericht door giuliettaevo »

De aanvoer van de tank naar de pomp zit op een bepaalde plaats in de tank. als de tank nu bijna leeg is ( kwart vol bij is soms al genoeg) kan het gebeuren dat je in de bochten de benzine naar de adere kant van de tank drukt en dan kan de pomp alleen lucht aanzuigen. Bij een carburateur motor is dat geen issue omdat je vlotterkamers een buffer vormen en de pomp er tegenkan om droog te lopen. Een goede injectietank heeft schotten om de benzine op zijn plaats in de tank te houden zodat de pomp niet droog komt te staan. Echter bij extreem gebruik of als deze schotten niet aanwezig zijn is het een makkelijke oplossing om een catchtank te plaatsen. Deze komt niet zo snel droog te staan doordat hij een kleine voorraad benzine vasthoudt die niet weg kan stromen in de bochten. Door de retourleiding hier ook op aan te sluiten zorg je er extra voor dat hij gevuld blijft.
Saab powerrr
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten