topsnelheid?

Plaats hier je overige technische vragen en/of tips.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: topsnelheid?

Bericht door gabbermaikel »

kevin schreef:Volgens mij maken volvo en saab gebruik van low pressure turbo's en hebben die najuist door die turbo een geweldig koppel.
volvo heeft lpt en hpt's, de lpt heeft maar een paar pk meer dan een gewone n/a motor en de hpt heeft meestal wel aardig meer power
en tuurlijk zit er nog veel meer in maar volvo is meer voor betrouwbaarheid gegaan dan voor power, daarom dat ook zo'n turbomotor de 500.000km kan halen zonder revisie
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: topsnelheid?

Bericht door giuliettaevo »

gabbermaikel schreef:geen idee hoor, maar normaal heb je bij een turbomotor juist meer power bovenin, dat komt omdat de turbo eerst op druk moeten komen voordat de motor echt power gaat geven, dus als je er een grotere turbo op zet gaat het vermogen ook hoger de toeren in maar dan heb je wel meer vermogen
wil je dan onderin ook nog veel koppel hebben dan moet je er een supercharger bij gooien, dan brengt die onderin de boel op druk waardoor die grote turbo sneller opspoelt en dan pakt de turbo op voor het topvermogen, het effect zal hier ook wel bekend zijn want ik neem aan dat de hilmersson manta hier wel bekend is(dat ding heeft al ik me niet vergis eatons en een turbo gekoppeld aan een 16v redblock)
Elke moderne turbomotor blikt juist uit in trekkracht van onderin.. :? Zelfs mijn vroegere Alfa 75 Turbo met zijn antieke Garrett T3 turbo had zijn maximum koppel van 311 Nm al bij 3000 toeren. Ik weet niet wat voor een turboauto's jij het over hebt maar de moderne auto's hebben allemaal relatief kleine turbos en die hebben nauwelijks een turbogat, op druk komen is dus nauwelijks sprake van. En met de huidige trend van downsizing gaat de turbotechniek ook weer in een hogere versnelling en zullen we straks ook veel meer verstelbare turbo's op benzineauto's gaan zien(zoals al op bv de Porsche 911 turbo), een supercharger bijplaatsen is feitelijk al achterhaald. Moderne auto's hebben vaak al vanaf 2000 toeren dat ze laaddruk beginnen op te bouwen en dus een hoog koppel genereren. En koppel is veel belangrijker als pk's. Die Volvo LPT heeft wel onderhand 100Nm meer koppel als een atmosferische. Vergelijk maar een Volvo 740 LPT en een 740 2.3 16v, de 16v heeft wel meer pk's maar de LPT veel meer koppel. De 16v moet je hoog in toeren houden om vooruit te komen, de LPT trekt al hard vanaf 2500 toeren.
Saab powerrr
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: topsnelheid?

Bericht door gabbermaikel »

giuliettaevo schreef:
gabbermaikel schreef:geen idee hoor, maar normaal heb je bij een turbomotor juist meer power bovenin, dat komt omdat de turbo eerst op druk moeten komen voordat de motor echt power gaat geven, dus als je er een grotere turbo op zet gaat het vermogen ook hoger de toeren in maar dan heb je wel meer vermogen
wil je dan onderin ook nog veel koppel hebben dan moet je er een supercharger bij gooien, dan brengt die onderin de boel op druk waardoor die grote turbo sneller opspoelt en dan pakt de turbo op voor het topvermogen, het effect zal hier ook wel bekend zijn want ik neem aan dat de hilmersson manta hier wel bekend is(dat ding heeft al ik me niet vergis eatons en een turbo gekoppeld aan een 16v redblock)
Elke moderne turbomotor blikt juist uit in trekkracht van onderin.. :? Zelfs mijn vroegere Alfa 75 Turbo met zijn antieke Garrett T3 turbo had zijn maximum koppel van 311 Nm al bij 3000 toeren. Ik weet niet wat voor een turboauto's jij het over hebt maar de moderne auto's hebben allemaal relatief kleine turbos en die hebben nauwelijks een turbogat, op druk komen is dus nauwelijks sprake van. En met de huidige trend van downsizing gaat de turbotechniek ook weer in een hogere versnelling en zullen we straks ook veel meer verstelbare turbo's op benzineauto's gaan zien(zoals al op bv de Porsche 911 turbo), een supercharger bijplaatsen is feitelijk al achterhaald. Moderne auto's hebben vaak al vanaf 2000 toeren dat ze laaddruk beginnen op te bouwen en dus een hoog koppel genereren. En koppel is veel belangrijker als pk's. Die Volvo LPT heeft wel onderhand 100Nm meer koppel als een atmosferische. Vergelijk maar een Volvo 740 LPT en een 740 2.3 16v, de 16v heeft wel meer pk's maar de LPT veel meer koppel. De 16v moet je hoog in toeren houden om vooruit te komen, de LPT trekt al hard vanaf 2500 toeren.
heb je wel gelezen waar het over ging, het ging over grote vermogens met turbo's, dan zul je dus ook met een grote turbo gebruiken wat dus weer meer turbogat geeft, dat kun je oplossen met een supercharger
en jij beweert dus dat een nieuwe techniek alweer achterhaald is? want volgens mij zijn er nu juist veel merken die of 2 verschillende maten turbo's pakken of een supercharger en een turbo die elkaar opvolgen om zo vanaf 1500rpm al veel koppel te geven en dan nog door gaan naar een enorm piekvermogen
kijk eens bij bmw, die gebruiken sinds een paar jaar 2 turbo's op hun diesel, eerst een kleine die onderin werkt en daarna neemt de grote turbo het over die zorgt voor een groot vermogen bovenin
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: topsnelheid?

Bericht door giuliettaevo »

Twee turbo's heb ik niks over gezegd... de combinatie met een supercharger en een turbo had ik het over, dat is alweer achterhaald.

Er stond nergens dat het ging over hoge vermogens trouwens. :? En wat is volgens jou een hoog vermogen dan? De enige motor die ik ken met een supercharger en een turbo die nu gebruikt wordt is een VW motor met iets van 170 pk... :?

Maar ik ben er een beetje klaar mee :evil: . Typ me een ongeluk elke keer om iets duidelijk proberen te maken en ik krijg alleen maar reacties van jou dat ik het niet snap en allerlei andere kul. Ik ga me wel weer met andere zaken bezig houden nu het mooier weer wordt. 8) Heb nog een 400+ pk motortje op te bouwen namelijk... en die heeft straks ook pas boven de 3500 toeren vermogen, maar als ik dat een echt probleem vond had ik wel een 454 CID V8 genomen. :wink:

Een kleine tip; koop het boek "Maximum Boost" van Corky Bell ( is wel in het Engels) en lees je wat beter in in de materie waar je denkt zo veel van te weten.... :roll:
Saab powerrr
kevin
C ervaren
Berichten: 310
Lid geworden op: zo okt 26, 2008 10:24 pm
Locatie: odiliapeel

Re: topsnelheid?

Bericht door kevin »

jammer van zo'n v8 is weer dat ie zo zwaar is kom je ook neit zo lekker mee door de bocht (als ie in een kadett zit).

@ guilletavo: hoever ben je met je project? denk dat er hier op het forum veel zijn, maar iig ik die dat graag wil weten. Zijn allemaal wel benieuwd naar de inbouw en specs van de kadett?

gr, kevin
Greetz Kevin
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: topsnelheid?

Bericht door giuliettaevo »

Hoi Kevin,

heb een klein ruimteprobleempje op het moment en heb de kadett even in de stalling staan waar ik er niks aan kan doen. :( Ben wel met de motor bezig. Heb er nog een motor bijgekocht en hoop binnenkort de motor klaar te hebben.

Moet eerst nog aan mijn andere auto's werken. Dat is de pest als je er 8 hebt. :evil: 3 bmw's, 4 Alfa's en een kadettje... :)
Mijn dagelijkse bmw staat op instorten e moet vervangen worden door mijn belastingvrije E30 met een 525 TDS motor erin, lekkere 170 pk diesel in een 1100 kg auto. :P
Saab powerrr
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: topsnelheid?

Bericht door gabbermaikel »

giuliettaevo schreef:Twee turbo's heb ik niks over gezegd... de combinatie met een supercharger en een turbo had ik het over, dat is alweer achterhaald.

Er stond nergens dat het ging over hoge vermogens trouwens. :? En wat is volgens jou een hoog vermogen dan? De enige motor die ik ken met een supercharger en een turbo die nu gebruikt wordt is een VW motor met iets van 170 pk... :?

Maar ik ben er een beetje klaar mee :evil: . Typ me een ongeluk elke keer om iets duidelijk proberen te maken en ik krijg alleen maar reacties van jou dat ik het niet snap en allerlei andere kul. Ik ga me wel weer met andere zaken bezig houden nu het mooier weer wordt. 8) Heb nog een 400+ pk motortje op te bouwen namelijk... en die heeft straks ook pas boven de 3500 toeren vermogen, maar als ik dat een echt probleem vond had ik wel een 454 CID V8 genomen. :wink:

Een kleine tip; koop het boek "Maximum Boost" van Corky Bell ( is wel in het Engels) en lees je wat beter in in de materie waar je denkt zo veel van te weten.... :roll:
dat boek heb ik dus echt niet meer nodig, dat is misschien leuk om de basis te leren ofzo, maar die heb ik echt al wel door
en ik heb dus eerder iets gezegd over dat een turbomotor met hoog vermogen(richting 200pk per liter bedoel ik daarmee) pas laat op vermogen komt
en nu zeg je zelf opeens dat jou motor met 400pk ook pas vanaf 3500rpm vermogen gaat geven
dus wie lult er nou dom in om dan? eerst zeg je een turbomotor heeft onderin juist veel vermogen, en nu opeens heeft die van jou pas hoog in de toeren veel vermogen
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: topsnelheid?

Bericht door Tijs »

als je nou eens goed zou lezen, dan had je gelezen dat guilettaevo (nu eindelijk een keer goed getypt? ;) ) je een theorie uitlegde die los staat van wat hij zelf aan het bouwen is...
en als je dan toch bezig was, had je ook meteen nog wat kunnen leren ook......

toen ze je op school 1+1=2 leerde ging je toch ook niet protesteren dat het 4 is?

edit---
nog naam fout zie ik, volgende keer beter ;)
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
kadett coupe
C gestoord
Berichten: 1545
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
Locatie: Doetinchem

Re: topsnelheid?

Bericht door kadett coupe »

@ gabbermaikel, zo maak je niet echt vrienden op het forum om eerlijk te zijn.
giuliettaevo legt je wat uit en jij loopt te zeggen dat ie dom zit te lullen :?
valt me mee dat ie toch nog wat tegen je zegt, want ik denk dat menig andere forum leden je gewoon zouden gaan negeren.
ik zeg dit niet om je aan te vallen ofzo hoor, maar zo denk ik er over. :wink:
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
Afbeelding
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: topsnelheid?

Bericht door gabbermaikel »

kadett coupe schreef:@ gabbermaikel, zo maak je niet echt vrienden op het forum om eerlijk te zijn.
giuliettaevo legt je wat uit en jij loopt te zeggen dat ie dom zit te lullen :?
valt me mee dat ie toch nog wat tegen je zegt, want ik denk dat menig andere forum leden je gewoon zouden gaan negeren.
ik zeg dit niet om je aan te vallen ofzo hoor, maar zo denk ik er over. :wink:
ik zei eerst iets over dat bij het tunen van een turbomotor door een grotere turbo het vermogen ook meer omhoog gaat, daarop zegt hij eerst iets van dat dat niet zo is, en daarna zegt hij dat zijn motor pas vanaf 3500rpm power begint te leveren
dan kun je het op veel manieren zeggen, maar dan praat je jezelf dus tegen en dat noem ik dus er dom in om lullen alsof je er geen verstand van hebt
en hij zal er vast wel verstand van hebben alleen op die manier dat hij nu praat komt dat niet echt zo over naar mij
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
Amstel
C verslaafd
Berichten: 667
Lid geworden op: di mei 19, 2009 4:42 pm

Re: topsnelheid?

Bericht door Amstel »

'de menige andere forumleden negeren hem om dat het nivo te hoog ligt voor de rest :D '

is dit allemaal niet off topic wat ik hier boven allemaal lees:), ieder ze eigen idee over turbo,compressoren/superchargers.

en over dat boek kopen vind ik ook een goed idee of go back to school, hou deze topic mischien een beetje lees en bespaart giuliettaevo elke dag zere vinger van het typen dat hij nog de moeite neemt zoveel te typen :)
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
kadett coupe
C gestoord
Berichten: 1545
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
Locatie: Doetinchem

Re: topsnelheid?

Bericht door kadett coupe »

Amstel schreef:'de menige andere forumleden negeren hem om dat het nivo te hoog ligt voor de rest :D '

is dit allemaal niet off topic wat ik hier boven allemaal lees:), ieder ze eigen idee over turbo,compressoren/superchargers.

en over dat boek kopen vind ik ook een goed idee of go back to school, hou deze topic mischien een beetje lees en bespaart giuliettaevo elke dag zere vinger van het typen dat hij nog de moeite neemt zoveel te typen :)
neuh denk niet dat het niveau te hoog ligt, maar meer om de manier hoe er gereageert word door iemand die pas net 2 weken op het forum zit... :roll:
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
Afbeelding
REDP.
C verslaafd
Berichten: 729
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 6:37 pm
Locatie: Lobith

Re: topsnelheid?

Bericht door REDP. »

+1
kevin
C ervaren
Berichten: 310
Lid geworden op: zo okt 26, 2008 10:24 pm
Locatie: odiliapeel

Re: topsnelheid?

Bericht door kevin »

maar misschien is het een idee een nieuw topic te openen wat betreft het turbo verhaal en de topsnelheid niet meer verder te vervuilen. Ben nl wel benieuwd naar het hele turbo gebeuren. hoop zelf ooit ook een turbo in m'n sedan te hebben.
Wat betreft de discussie: hoe zeer je ook vind dat de ander ongelijk heeft dien je toch je fatsoen te gebruiken, en dat doet gabber maikel toch nog wel redelijk. Kan nl niet zeggen dat ie echt ongepast taalgebruik handhaaft. En verder maakt het niks uit of iemand al 5 jaar op t forum zit of 1 dag, RESPECT voor de ander dient boven aan te staan.

gr, kevin
Greetz Kevin
corsa-erik
C ervaren
Berichten: 469
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am

Re: topsnelheid?

Bericht door corsa-erik »

gabbermaikel schreef: ik neem aan dat de hilmersson manta hier wel bekend is(dat ding heeft al ik me niet vergis eatons en een turbo gekoppeld aan een 16v redblock)
http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=j
Volvo B230 with navy crankshaft

Volgens mij staan de volvo motoren niet bekend als "16 redblock" ;)
Jij bedoelt waarschijnlijk "red top"

Jij bent 18, en ik ben iemand met een afgeronde opleiding mts-autotechniek (Loolaan, Apeldoorn). Turbo motoren is een speciale materie, waarbij je goed moet definieren wat je doel is en hoe je dat bereikt.

Check je zaakjes. Guiliettavo ken ik persoonlijk niet, maar ken hem lang genoeg om te weten dat ie niet uit z'n nek kletst.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten