gabbermaikel schreef:maar ook zo'n 2.3 turbo kan soms al veel te vroeg ophouden omdat ze teveel aan het tunen zijn op vermogen en daarbij of heel veel koppel kwijt zijn geraakt of dat de koppelkromme compleet verkloot is en dan haal je dus ook nooit de top als je net in een dood punt komt bij het schakelen(dus net op een punt waar hij geen koppel genoeg heeft om nog door te trekken)
Dit gaat niet over een Saab 2.3 motor in ieder geval.. Daar is topvermogen meestal niet zo belangrijk maar heb je vooral heel veel koppel. Dik over de 400 Nm en dan net in de 200 pk is heel normaal. En met grotere turbo's wordt het ook niet echt slechter, dan moet je wel een hele grote sul hebben als hij daar een motor met een smalle koppelkromme van kan bouwen.
Om wat jij schrijft voor elkaar te krijgen met een turbomotor moet je toch iets echt verkeerd doen, dan heb je echt geen idee waar je mee bezig bent. je hebt bij een turbo motor altijd veel koppel onderin en dan heeft lang doortrekken toch geen zin....
@Bas;
genoemde snelheid is voor een Caravan met C20LET met +/- 320 pk en meer als 400Nm koppel.
Toerenbegrenzer in de 5 was mogelijk... De achteras is op een gegeven moment overleden en toen is er een 3,89 ondergekomen en dat reed eigenlijk nog leuker.
Maar je moet wel met hoge banden rijden dan, geen 175-50-13, dat is levensgevaarlijk...