topsnelheid?

Plaats hier je overige technische vragen en/of tips.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Daigo
C gestoord
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr mar 14, 2008 11:27 am
Locatie: Gemonde

Re: topsnelheid?

Bericht door Daigo »

kevin schreef:@ Daigo: wat is je velg maat cq banden maat?

gr, kevin
205/60/13 dat is de bandenmaat
en dat heb je ook wel nodig voor het wegtrekken anders krijgt hij geen grip
eigenlijk zou ik 15 inchers moeten gaan rijden met 195/55 ofzo.
dan rijdt het wat fijner weg denk ik zo.
>>>-I'm not leaking oil... i'm marking my territory!-<<<
"Für alles über 8 Minuten auf der Nordschleife, ziehe ich keinen Helm auf" W. Röhrl
Amstel
C verslaafd
Berichten: 667
Lid geworden op: di mei 19, 2009 4:42 pm

Re: topsnelheid?

Bericht door Amstel »

giuliettaevo schreef:net even gegoogled en kwam op 262 km/u. :shock:
de luchtweerstand van een c kadett is 100% :D minstens 60 km/u er af dan
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: topsnelheid?

Bericht door gabbermaikel »

Daigo schreef:
kevin schreef:@ Daigo: wat is je velg maat cq banden maat?

gr, kevin
205/60/13 dat is de bandenmaat
en dat heb je ook wel nodig voor het wegtrekken anders krijgt hij geen grip
eigenlijk zou ik 15 inchers moeten gaan rijden met 195/55 ofzo.
dan rijdt het wat fijner weg denk ik zo.
als je de omtrek gelijk wilt houden als bij die 13 inch zou je dan 195/50/15 moeten nemen
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: topsnelheid?

Bericht door giuliettaevo »

Amstel schreef:
giuliettaevo schreef:net even gegoogled en kwam op 262 km/u. :shock:
de luchtweerstand van een c kadett is 100% :D minstens 60 km/u er af dan
luchtweerstand heeft gen invloed op de rekensom. :wink:

De snelheid wordt bepaald door het motortoerental om te rekenen naar het toerental van de wielen en dan kun je met de omtrek van de wielen de snelheid bepalen.

262km/u wil ik overigens best geloven, het ging serieus hard... BMW met 250 op de teller gingen we vrij makkelijk voorbij. 8)
Saab powerrr
Amstel
C verslaafd
Berichten: 667
Lid geworden op: di mei 19, 2009 4:42 pm

Re: topsnelheid?

Bericht door Amstel »

http://www.topsnelheid.nl/berekening_2.php

topsnelheid bereken kan hier,
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
daddy's ride
C ervaren
Berichten: 313
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 10:40 pm

Re: topsnelheid?

Bericht door daddy's ride »

Amstel schreef:http://www.topsnelheid.nl/berekening_2.php

topsnelheid bereken kan hier,
is wel leuk, maar je kan nergens de overbrengingen in vullen?
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: topsnelheid?

Bericht door gabbermaikel »

je moet naar die hoofd site gaan en dan de auto kiezen, daar staat de opel kadett met de 1.2s motor in met bouwjaar 1982-1984
en als je daar kijkt zie je 80 - 120 km/u in 5 staan, heeft zo'n ding een 5 dan? want volgens mij hebben die ook een 4bak
dus dan vind ik het best knap dat hun dit kunnen met zo'n ding origineel
80 - 120 km/u in 5: 22 sec
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
Bas_mvsb
C geïnteresseerd
Berichten: 70
Lid geworden op: wo jan 28, 2009 10:03 pm
Locatie: Breugel

Re: topsnelheid?

Bericht door Bas_mvsb »

giuliettaevo schreef:
Amstel schreef:
giuliettaevo schreef:net even gegoogled en kwam op 262 km/u. :shock:
de luchtweerstand van een c kadett is 100% :D minstens 60 km/u er af dan
luchtweerstand heeft gen invloed op de rekensom. :wink:

De snelheid wordt bepaald door het motortoerental om te rekenen naar het toerental van de wielen en dan kun je met de omtrek van de wielen de snelheid bepalen.

262km/u wil ik overigens best geloven, het ging serieus hard... BMW met 250 op de teller gingen we vrij makkelijk voorbij. 8)
Theoretisch gezien heeft de luchtweerstand er niks mee te maken.
MAAR...zodra de lucht en rolweerstand groter wordt dan het geleverde vermogen van de auto, zal deze niet meer versnellen en dus is dan is de topsnelheid bereikt.
Daarom zal de overbrenging toch altijd enigzins moeten kloppen anders haal je nooit je maximale snelheid.
Alles wat hard gaat!
kevin
C ervaren
Berichten: 310
Lid geworden op: zo okt 26, 2008 10:24 pm
Locatie: odiliapeel

Re: topsnelheid?

Bericht door kevin »

@ Bas:

Maar als er zo'n over vermogen is zoals 300 á 400 pk's dan zal de luchtweerstand niet het probleem zijn denk ik. Een blok met zo'n vermogen wil denk ik toch wel tot in de begrenzer doortrekken voordat de koek op is. Kijk ik begrijp dat een 1.2 met 55 pk in de 5 niet aan zijn toeren zal komen maar een 2.3 turbo of net zoiets dergelijks zal dat toch wat makkelijker hebben.

gr, kevin
Greetz Kevin
kadett coupe
C gestoord
Berichten: 1545
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
Locatie: Doetinchem

Re: topsnelheid?

Bericht door kadett coupe »

kevin schreef:@ Bas:

Maar als er zo'n over vermogen is zoals 300 á 400 pk's dan zal de luchtweerstand niet het probleem zijn denk ik. Een blok met zo'n vermogen wil denk ik toch wel tot in de begrenzer doortrekken voordat de koek op is. Kijk ik begrijp dat een 1.2 met 55 pk in de 5 niet aan zijn toeren zal komen maar een 2.3 turbo of net zoiets dergelijks zal dat toch wat makkelijker hebben.

gr, kevin
een kadett met 1.2 motor heeft geen 5 bak.
als ik volgas met mijn 1.2n caravan rijd met bandenmaat 175-70-13 op de achteras (standaart maat)
rij ik op de teller 135 en op de navigatie 125. daarbij moet ik vermelden dat de toerenteller op 5000 toeren staat en dus gewoon de kracht niet heeft door de luchtweerstand en de rolweerstand om door te trekken. ik denk met wat beter afgestelde 1.2 dat ik um wel door kan trekken naar de 6000 toeren en zo ook een hogere top te bereiken. wat dan waarschijnlijk zo rond de 150 zal liggen
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
Afbeelding
kevin
C ervaren
Berichten: 310
Lid geworden op: zo okt 26, 2008 10:24 pm
Locatie: odiliapeel

Re: topsnelheid?

Bericht door kevin »

nee idd heeft geen 5 bak was om het duidelijk te maken. ken trouwens wel een 12 16v met een 5 bak erachter.
Greetz Kevin
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: topsnelheid?

Bericht door gabbermaikel »

maar ook zo'n 2.3 turbo kan soms al veel te vroeg ophouden omdat ze teveel aan het tunen zijn op vermogen en daarbij of heel veel koppel kwijt zijn geraakt of dat de koppelkromme compleet verkloot is en dan haal je dus ook nooit de top als je net in een dood punt komt bij het schakelen(dus net op een punt waar hij geen koppel genoeg heeft om nog door te trekken)
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: topsnelheid?

Bericht door giuliettaevo »

gabbermaikel schreef:maar ook zo'n 2.3 turbo kan soms al veel te vroeg ophouden omdat ze teveel aan het tunen zijn op vermogen en daarbij of heel veel koppel kwijt zijn geraakt of dat de koppelkromme compleet verkloot is en dan haal je dus ook nooit de top als je net in een dood punt komt bij het schakelen(dus net op een punt waar hij geen koppel genoeg heeft om nog door te trekken)
Dit gaat niet over een Saab 2.3 motor in ieder geval.. Daar is topvermogen meestal niet zo belangrijk maar heb je vooral heel veel koppel. Dik over de 400 Nm en dan net in de 200 pk is heel normaal. En met grotere turbo's wordt het ook niet echt slechter, dan moet je wel een hele grote sul hebben als hij daar een motor met een smalle koppelkromme van kan bouwen. :lol: Om wat jij schrijft voor elkaar te krijgen met een turbomotor moet je toch iets echt verkeerd doen, dan heb je echt geen idee waar je mee bezig bent. je hebt bij een turbo motor altijd veel koppel onderin en dan heeft lang doortrekken toch geen zin....

@Bas;

genoemde snelheid is voor een Caravan met C20LET met +/- 320 pk en meer als 400Nm koppel. :wink: Toerenbegrenzer in de 5 was mogelijk... De achteras is op een gegeven moment overleden en toen is er een 3,89 ondergekomen en dat reed eigenlijk nog leuker. :twisted: Maar je moet wel met hoge banden rijden dan, geen 175-50-13, dat is levensgevaarlijk...
Saab powerrr
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: topsnelheid?

Bericht door gabbermaikel »

giuliettaevo schreef:
gabbermaikel schreef:maar ook zo'n 2.3 turbo kan soms al veel te vroeg ophouden omdat ze teveel aan het tunen zijn op vermogen en daarbij of heel veel koppel kwijt zijn geraakt of dat de koppelkromme compleet verkloot is en dan haal je dus ook nooit de top als je net in een dood punt komt bij het schakelen(dus net op een punt waar hij geen koppel genoeg heeft om nog door te trekken)
Dit gaat niet over een Saab 2.3 motor in ieder geval.. Daar is topvermogen meestal niet zo belangrijk maar heb je vooral heel veel koppel. Dik over de 400 Nm en dan net in de 200 pk is heel normaal. En met grotere turbo's wordt het ook niet echt slechter, dan moet je wel een hele grote sul hebben als hij daar een motor met een smalle koppelkromme van kan bouwen. :lol: Om wat jij schrijft voor elkaar te krijgen met een turbomotor moet je toch iets echt verkeerd doen, dan heb je echt geen idee waar je mee bezig bent. je hebt bij een turbo motor altijd veel koppel onderin en dan heeft lang doortrekken toch geen zin....
geen idee hoor, maar normaal heb je bij een turbomotor juist meer power bovenin, dat komt omdat de turbo eerst op druk moeten komen voordat de motor echt power gaat geven, dus als je er een grotere turbo op zet gaat het vermogen ook hoger de toeren in maar dan heb je wel meer vermogen
wil je dan onderin ook nog veel koppel hebben dan moet je er een supercharger bij gooien, dan brengt die onderin de boel op druk waardoor die grote turbo sneller opspoelt en dan pakt de turbo op voor het topvermogen, het effect zal hier ook wel bekend zijn want ik neem aan dat de hilmersson manta hier wel bekend is(dat ding heeft al ik me niet vergis eatons en een turbo gekoppeld aan een 16v redblock)
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
kevin
C ervaren
Berichten: 310
Lid geworden op: zo okt 26, 2008 10:24 pm
Locatie: odiliapeel

Re: topsnelheid?

Bericht door kevin »

Volgens mij maken volvo en saab gebruik van low pressure turbo's en hebben die najuist door die turbo een geweldig koppel.
Greetz Kevin
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten