Page 1 of 11

hobby wellicht over, voor iedereen!

Posted: Thu Aug 23, 2012 8:17 am
by pascalw
op dit moment zijn er gesprekken in brussel over EU wetten die betrekking hebben op classics. nou eigenlijk alle auto's
in deze wetten komt te staan dat auto's alleen nog maar op weg mogen als ze origineel zijn! verandere remmen, wielen, ophangingen, uitlaten en noem maar op zal bij keuring afkeur betekenen! goedkeur zou dan alleen mogelijk zijn met originele, of door fabrikant specifiek aangegeven als geschikt voor de betreffende auto. gezien een 1200 kadett een typegoedkeur heeft als: 1200 kadett zal ombouw naar grote motor NIET meer mogen.

quote uit voorstellen:
“(7) ‘vehicle of historic interest’ means any vehicle which fulfils all the following conditions :
It was manufactured at least 30 years ago,
It is maintained by use of replacement parts which reproduce the historic components of the vehicle;
It has not sustained any change in the technical characteristics of its main components such as engine, brakes, steering or suspension and
It has not been changed in its appearance;


voor iets jongere auto's zijn de regels nog slechter en mogen volgens EU wetten dan niet eens meer rijden als er ook maar iets aan veranderd is. deze post lijkt misschien op paniekzaaierij, maar als de wet door EU parlement in BRussel word goedgekeurd hebben we aan heel groot probleem. deze voorstellen liggen op dit moment in brussel voor goedkeur!
dus is je auto niet conform type goedkeur zal hij van de weg worden gehaald. nederland heeft geen APK op classiekers, maar een keuring zal komen als bij aanhouding blijkt dat de auto niet volgens typekeur is. dit zou implicaties hebben voor hoeveel 2liter kadetts op de weg? dat bedoel ik, voor heel veel dus. en ook voor 1200 met verlaging, sportuitlaat of dubbele weber carburatie.
dit word dus geen nederlandse wet, maar een EU wijde wet.

Re: hobby wellicht over, voor iedereen!

Posted: Thu Aug 23, 2012 11:52 am
by fredje
Mwa, zal wel los lopen, dit krijgen ze er nooooooooit door, dan zouden ze dus van alle auto's moeten weten wat er standaard precies op heeft gezeten, of op hoort te zitten.
Das vaak al niet meer te achterhalen na n jaar of 10.
Ik ben er iig niet zo bang voor.

Re: hobby wellicht over, voor iedereen!

Posted: Thu Aug 23, 2012 2:43 pm
by MartinGTE
In Duitsland wordt dit al een tijdje toegepast; daar kun je pas zo'n rood H-kenteken (& lagere belastingen) krijgen als de auto door 1 van de instanties is goedbevonden....

Der Fahrzeughalter muss gemäß § 23 der Straßenverkehrs-Zulassungsordnung (StVZO) und der “Richtlinie für die Begutachtung von Oldtimer-Fahrzeugen” bei einem amtlich zugelassenen Prüfer oder Prüfingenieur der DEKRA, GTÜ, KÜS oder des TÜV ein Gutachten für die Einstufung eines Fahrzeugs als Oldtimer veranlassen. Dabei wird überprüft, ob das Fahrzeug in gutem Zustand ist und sich weitgehend im Original- bzw. zeitgenössischen Zustand befindet bzw. fachmännisch restauriert wurde. Eine entsprechende Einstufung verhindern können typ-unpassende Details wie ein fremder Motor oder auch ein Umbau des Fahrzeugs oder auch ein schlechter Erhaltungszustand. Bei veränderten Fahrzeugen (wie z.B. durch Leistungssteigerung oder Fahrwerksumbauten) verweigern die Sachverständigen oft den H-Status.

met hulp van Google translate:

De eigenaar is verplicht op grond van § 23 van de verkeersregels (StVZO) en de "Richtlijnen voor de beoordeling van oldtimers" op een door de overheid goedgekeurde auditors of test engineer bij DEKRA Technische Controle Association, CWT of de TÜV een oordeel over de inschaling van een voertuig als klassieke auto. Zij beoordeelt of het voertuig in goede staat is en grotendeels in originele staat of tijdsperk overeenkomstig toestand cq. vakkundig gerestaureerd is. Een bepaalde inschaling kan mis gaan door type-afwijkende details, zoals een vreemde motor of een reconstructie van het voertuig of zelfs een slechte staat van het voertuig. Bij gewijzigde voertuigen (zoals door middel van hoger vermogen of verandering van onderstel), weigeren experts vaak de H status.

Re: hobby wellicht over, voor iedereen!

Posted: Thu Aug 23, 2012 3:17 pm
by fredje
Wat ik begrepen heb, is dat je in duitsland bijv veel mag, zo lang t maar tuv gekeurd is.
Als je bijv ziet waar de mannen van Edeltraut mee rond rijden..............
Weet niet hoe t dan precies allemaal op kenteken staat.
Achja, we wachten t gewoon af, zal allemaal wel los lopen

Re: hobby wellicht over, voor iedereen!

Posted: Thu Aug 23, 2012 3:37 pm
by JvV
Als hier in NL wat goed is gekeurd bij RDW kun je dat ook niet zomaar terug draaien ;) Bij mijn wagen is er maar weinig origineel nog :S

Re: hobby wellicht over, voor iedereen!

Posted: Thu Aug 23, 2012 4:22 pm
by MartinGTE
Als je op de foto's uit Koxhausen kijkt, zie je er idd erg veel met zo'n rood kenteken (lettercombinatie na de stadsaanduiding begint met 07), incl alle Edeltrauts. Maar dat zijn wel 'zeitgenossische' blokken, oftewel destijds ook al ingezet.
Op de 20LET auto's heb ik nog geen rood kenteken gezien...

Re: hobby wellicht over, voor iedereen!

Posted: Thu Aug 23, 2012 5:54 pm
by Jolleke
De H-kentekens in Duitsland eindigen met een H, weet eigenlijk of dat wel witte platen met rode letters/cijfers zijn, of "gewone" witte platen met zwarte letters/cijfers + H. Zal eens foto's van Koxhausen terugkijken :wink:

Re: hobby wellicht over, voor iedereen!

Posted: Thu Aug 23, 2012 6:03 pm
by Jolleke
Hier is er eentje met H-kenteken en zo te zien kan er wel e.e.a :wink: Mochten ze deze regels Europees gaan invoeren, is er nog hoop.

Image

Re: hobby wellicht over, voor iedereen!

Posted: Thu Aug 23, 2012 7:29 pm
by kriekje
Hier geldt al heel lang een gedoogbeleid wat betreft auto's
Officieel mag je niets veranderen aan een auto.
Er zit een typegoedkeuring op van de RDW,dus andere wielen mag dus eigenlijk al niet!

Re: hobby wellicht over, voor iedereen!

Posted: Thu Aug 23, 2012 7:38 pm
by mike
Ik denk dat we hier in de toekomst met onze kadetjes die origineel een 1200tje hadden maar nu voorzien met een 2.0 verplicht worden om gekeurd te worden door de RDW.

Verbieden of weren kunnen ze niet of erg moeilijk want dan zou dus betekenen dat je een kitcar ook niet mag bouwen. Neem als voorbeeld een standaard kever die omgebouwd word naar een porsche 356 met behulp van een polyesther body en vaak ook een zwaardere motor en remmen. Die moeten dan ook naar de RDW en krijgen een andere vermelding op het kenteken.

Als je nou straks een 2.0 in je kadett hangt kun je niet meer zomaar ermee naar de apk maar moet je dus naar de RDW. Dit is nu ook al hoor want als oom agent je aanhoud en jij hebt een 2.0 onder de kap en er staat 1.2 op je papieren kan hij zeggen dat je hem ter controle moet aanbieden om te kijken hoe goed hij technisch nu nog is. Vind ik persoonlijk niks mis mee eigenlijk want er zijn er maar genoeg die ombouwen maar even vergeten dat de remmen daar ook bij horen.

Maar Brussel wil yougtimer rijden gewoon ontmoedigen omdat het niks meer oplevert en vervuilend is zeggen ze. Ze willen er gewoon vanaf maar weten niet hoe dus gaan ze je zo bang maken met luchtballonnen waar uit eindelijk niks van terecht komt.

Dus niet druk om maken en als je je kadett hebt omgebouwd van 1.2 naar 2.0 gewoon bij het RDW laten keuren dan heb je geen problemen ook en weet je zeker dat je in een veilige auto rijd.

Re: hobby wellicht over, voor iedereen!

Posted: Wed Aug 29, 2012 8:06 am
by pascalw
klopt allemaal wel, maar als de EU regel word goedgekeurd, dan mag omkeuren niet meer gedaan worden door RDW. en veel andere dingen ook niet meer zoals verlagen, niet typegoedkeur wielen, vering en noem maar op. dan is het origineel restaureren en verder niks.
kitkars word genoemd, die mag men hier bouwen en ter keuring aanbieden, veel succes met goedkeur want dat is zelfs zeer bekende namen in de nederlandse kitkar branche nog steeds niet gelukt door zeer strenge regels. kitkars gaan dus gewoon naar engeland om daar gekeurd te worden en dan her-importeerd. maar ook dat zal aflopen met de nieuwe wet die zo goed als zeker door is.
in engeland zijn al veel auto's van de weg gehaald zowiezo door verkeerde toelatingen. die moesten opnieuw worden gekeurd (BIVA) en genadeloos afgekeurd dus gedegradeerd tot niet meer dan schroot.
pascal

Re: hobby wellicht over, voor iedereen!

Posted: Fri Aug 31, 2012 7:20 pm
by mike
Dus dat wil zeggen dan dat Le patron uit Ophemert die citroen 2cv,s ombouwd tot een leuk sport wagentje (kitcar) zijn bedrijf kan op doeken? Ik geloof niet dat hij deze omgebouwde 2cvs in engeland laat keuren om hier te mogen rijden. Maar kan er ook naast zitten hoor. Maar lijkt me sterk dat het zo streng word dat hij dus als bedrijf zijnde zou moeten stoppen.

Re: hobby wellicht over, voor iedereen!

Posted: Thu Sep 06, 2012 6:50 pm
by pascalw
england zijn ze in rep en roer, want inderdaad zullen daar vele bedrijven over de kop gaan. dit zijn allemaal dingen waar men in Brussel niet zo heel erg veel om geeft trouwens. kijk naar de belachelijke goeilamp wet voor zg milieu verontreiniging door gloeilampen. tijdens levensduur bespaard een spaarlamp zeeer veel energie, maar bij de vervaardiging ervan is de vervuiling erg hoog, en komen na gebruik nog veel meer kosten op omdat het chemish afval is. op het einde vervuild de gloeilamp minder dan de spaarlamp.

ik heb er behoorlijke zorgen om in elk geval daar hier een half afgebouwde volledig zelfbouw trike staat. of die ooit gekeurd kan worden is nu maar de vraag.
ow, bij deze nieuwe wetgeving zal ook APK voor motorfietsen horen, grof geschat aantal van 30% van de motorfietsen zal dan afgekeurd worden.

Re: hobby wellicht over, voor iedereen!

Posted: Thu Sep 06, 2012 7:18 pm
by Automatic-freak
Met die motorfietsen zal het zo'n vaart wel niet lopen ... ook al komt die apk er, dan weet ik zeker dat er maar heel weinig afgekeurd zullen worden !!
Iedereen die motor rijdt weet wat het gevolg is als je motor niet 100% in orde is, dus die worden echt wel in goede staat gehouden (enkele idioten daar buiten gelaten, natuurlijk) !!

Zelfde milieuvervuiling heb je toch ook met die rare Prius en andere Hybrid-modellen ;-(

Re: hobby wellicht over, voor iedereen!

Posted: Mon Oct 29, 2012 9:47 pm
by kriekje