Vervangen raamrubbers Coupe

Plaats hier je tips en vragen over las, lak, stucwerk en plaatwerk.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
Arthraeis
C gevonden
Berichten: 36
Lid geworden op: ma mar 10, 2014 10:56 am

Vervangen raamrubbers Coupe

Bericht door Arthraeis »

Om toch maar wat meer informatie te verkrijgen over het opknappen van mijn kadettje heb ik de volgende vraag. Is het makkelijk om de rubbers van de ramen zelf te vervangen of kan ik dit beter aan een bedrijf of iets in die geest overdragen?

Ik wil graag zelf zoveel mogelijk doen aan de Opel (waarschijnlijk met heel veel hulp van een maat van me) om kosten te sparen, echter kan ik weinig vinden over het vervangen van de raamrubbers bij een Coupe. Sommige rubbers zijn in redelijk slechte staat en zullen hoogstwaarschijnlijk wel wat lekken, de deurrubbers lijken mij niet zo lastig echter heb ik geen idee hoe het zit met de ramen. Als het makkelijk is om deze rubbers zelf te vervangen zou ik het ook heel tof vinden als iemand mij een korte opsomming van stappen zou kunnen geven om het klusje te kunnen klaren.

Ik ben overigens wel een beetje bang voor de roest die eronder zou kunnen zitten, maar dat is een ander verhaal :oops:
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Re: Vervangen raamrubbers Coupe

Bericht door joel »

Tsja. Hoe leg ik dit uit, raamrubbers vervangen is goed zelf te doen. Eruit van binnenuit met een botte platte schroevendraaier de rubber over de rand drukken. Is het makkelijkste met 2 man
Arthraeis
C gevonden
Berichten: 36
Lid geworden op: ma mar 10, 2014 10:56 am

Re: Vervangen raamrubbers Coupe

Bericht door Arthraeis »

Maar er zit dus niet iets vast met kit?

En om het erin te krijgen, is er een bepaalde volgorde wat het allemaal wat makkelijker maakt of wijst het zichzelf allemaal?
Automatic-freak
C gestoord
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:56 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Vervangen raamrubbers Coupe

Bericht door Automatic-freak »

-Indien je de oude rubbers toch weggooit, kun je ze net zo goed kapot snijden (vanaf de metaalkant met een stanley-mes er langs); dan heb je de minste risico met barsten van de ruit.
-Indien je toch de ramen er uit wilt drukken; dan eerst de eventuele chroompees eruit trekken en dan vanuit een hoek beginnen om het rubber aan de binnenzijde over de rand te drukken.
-Normaal gesproken geen kit; hoogstens afgekit wanneer er lekkage was ...

-Montage is eerst rubber om de ruit, dan chroomlijst erin (of chroomlijst als laatste als hij er inzit, indien je een pezentrekker hebt), vervolgens rubber iets invetten of met ruitreiniger vochtig maken, touwtje in het rubber waar normaal de sponning zit; ruit op de auto leggen, beetje 'druk' er op door tweede persoon en dan van binnenuit het rubber m.b.v. het touwtje om de rand trekken.
----- Volvo 244 V6 GLT-R Automatic '80 - Volvo 850 20v GLT Automatic '92 - Volvo 245 2.3 GLT Automatic '84 -----

------------------------ "Voor elke oplossing is er een probleem !! " -----------------------
RensR
C geïnteresseerd
Berichten: 71
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 7:02 pm

Re: Vervangen raamrubbers Coupe

Bericht door RensR »

Automatic-freak schreef:-Indien je de oude rubbers toch weggooit, kun je ze net zo goed kapot snijden (vanaf de metaalkant met een stanley-mes er langs); dan heb je de minste risico met barsten van de ruit.
-Indien je toch de ramen er uit wilt drukken; dan eerst de eventuele chroompees eruit trekken en dan vanuit een hoek beginnen om het rubber aan de binnenzijde over de rand te drukken.
-Normaal gesproken geen kit; hoogstens afgekit wanneer er lekkage was ...

-Montage is eerst rubber om de ruit, dan chroomlijst erin (of chroomlijst als laatste als hij er inzit, indien je een pezentrekker hebt), vervolgens rubber iets invetten of met ruitreiniger vochtig maken, touwtje in het rubber waar normaal de sponning zit; ruit op de auto leggen, beetje 'druk' er op door tweede persoon en dan van binnenuit het rubber m.b.v. het touwtje om de rand trekken.
Ik heb vorige week mijn voorruit eruit gehad, aangezien deze wat lekte. Het makkelijkst om een rubber wat je wil bewaren heel te houden en de ruit ook is vrij eenvoudig. Je pakt een botte beitel van een centimeter of 2 breed. Hiermee duw je vanuit de binnenkant de lip over het rubber heen. Als je dit langs de hele bovenkant van het rubber doet kan je de hele ruit met rubber er in je eentje uithalen, stelt echt niks voor. Tip heb ik geleerd van m'n vader die dat vroeger al deed met een vriend van 'm die een autoschadebedrijf had. Overigens, al bewaar je het rubber niet, dan is het nog wel de moeite om het zo te doen, geen kans op beschadigen van lak, ruit of handen ;)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten