Pagina 1 van 1

lijmen voorruit ipv in de rubbers

Geplaatst: ma dec 09, 2013 9:14 pm
door sjonnie_kadett
Hallo allemaal,

Ik vraag me het volgende af: is een voorruit van een kadett te verlijmen?
En is er iemand die dit al eens gedaan heeft?

Dit omdat ik wil proberen meer stijfheid in de kadett, naast het doorlassen en de rolkooi.

Re: lijmen voorruit ipv in de rubbers

Geplaatst: ma dec 09, 2013 9:24 pm
door patrick de boer
zou kunnen maar dan komt je ruit een cm diep te liggen en ik neem aan dat ook niet iets is wat je wilt

Re: lijmen voorruit ipv in de rubbers

Geplaatst: ma dec 09, 2013 10:43 pm
door joel
Qua stijfheid schiet je er niks mee op omdat het een gebogen ruit is. Als je die gaat gebruiken voor de stijfheid dan kun je na elk stukje snel bochtenwerk opnieuw gaan lijmen

Re: lijmen voorruit ipv in de rubbers

Geplaatst: di dec 10, 2013 5:53 pm
door patrick de boer
ieder ruit van een personenauto is geboden na 1950 als is het maar iets

en dit geeft wel degelijk stijfheid aan de carrosorie en anders ga maar eens rijden met een auto
waar de gelijmde voorruit uit gehaald is

maar je zou van lexaan een hele dikke voorruit kunnen maken

of je kooi uit breiden ala wtc dan is het stijf genoeg

Re: lijmen voorruit ipv in de rubbers

Geplaatst: di dec 10, 2013 7:14 pm
door sjonnie_kadett
joel schreef:Qua stijfheid schiet je er niks mee op omdat het een gebogen ruit is. Als je die gaat gebruiken voor de stijfheid dan kun je na elk stukje snel bochtenwerk opnieuw gaan lijmen
Volgens mij is van bijna elke auto waarvan de ruit gelijmt is een gebogen ruit, met de dikte kan ik me het beter voorstellen dat dat invloed heeft.
En het loskomen is een kwestie van goed verlijmen, en genoeg vlees om te verlijmen.
patrick de boer schreef:zou kunnen maar dan komt je ruit een cm diep te liggen en ik neem aan dat ook niet iets is wat je wilt
Dat maakt me niet heel veel uit, dat is alleen cosmetisch :lol:
patrick de boer schreef:maar je zou van lexaan een hele dikke voorruit kunnen maken of je kooi uit breiden ala wtc dan is het stijf genoeg
Dat is ook een optie, en had het al bekeken.. om op de zelfde sterkte te komen als glas ben je je voordeel kwijt, en het is ontzettend kras gevoelig (ruitenwissers)
De wtc kooi probeer ik een beetje te vermijden, heb nu een 6 punts geboutte, en zal anders ook moeten lassen naar veerpoten ed.

Het ging me ook om of iemand het al eens gedaan het verlijmen, misschien ook met een andere auto ipv de raamrubbers.

Re: lijmen voorruit ipv in de rubbers

Geplaatst: di dec 10, 2013 8:29 pm
door erny70
kweeniehoor maar bij mij is ooit eens een voorruit in duizend stukjes gesprongen tijdens een "toerrit" die een beetje uit de hand aan het lopen was :D :) :(
Dat was natuurlijk geen doorgelaste en met rolkooi uitgevoerde C-dan en de ruit zat gewoon "los" in zijn rubber, maar wat ik bedoel te zeggen is dat ik vermoedt dat de ruit met een beetje spanning echt wel gaat springen als je hem verlijmd.
De kooikonstruktie moet in principe toch genoeg stijfheid geven dacht ik zo

Re: lijmen voorruit ipv in de rubbers

Geplaatst: di dec 10, 2013 9:20 pm
door kriekje
erny70 schreef:kweeniehoor maar bij mij is ooit eens een voorruit in duizend stukjes gesprongen tijdens een "toerrit" die een beetje uit de hand aan het lopen was :D :) :(
Dat was natuurlijk geen doorgelaste en met rolkooi uitgevoerde C-dan en de ruit zat gewoon "los" in zijn rubber, maar wat ik bedoel te zeggen is dat ik vermoedt dat de ruit met een beetje spanning echt wel gaat springen als je hem verlijmd.
De kooikonstruktie moet in principe toch genoeg stijfheid geven dacht ik zo

dan was dat geen gelaagde ruit Ernst!
in theorie is het sterker, maar is de ruit wel groot genoeg om hem te lijmen?

Re: lijmen voorruit ipv in de rubbers

Geplaatst: do dec 12, 2013 12:50 pm
door J v Delft
Verlijmen lijkt me niet de voorkeur hebben. Zou het zelfs niet eens proberen;
A. te lijmen oppervlak is veel te weinig, vergelijk maar eens met een sponning voor een te lijmen ruit, is al snel een lijmbreedte van meer dan 2 cm. Standaard sponning C Kadett is maar net 1 cm breed en daar moet dan nog de tollerantie van af. Houd je enkele mm over om te lijmen.
B. zelfs de gelaagde ruiten zijn niet ontworpen om gelijmd te worden maar om in rubber te zitten. Het rubber vangt dan de spanningen in de carrosserie op. Inderdaad is de stijfheid van een standaard C Kadett niet zo hoog, zit nogal wat torsie in. Als de ruit al goed verlijmd zal zijn is de kans groot dat hij gaat scheuren.

Zijruiten zal nog wel kunnen denk ik maar de voor en achterruit is een ander verhaal. En alleen de voorruit kan je maar in gelaagd glas krijgen.

Re: lijmen voorruit ipv in de rubbers

Geplaatst: do dec 12, 2013 7:38 pm
door daddy's ride
Over de torsie klopt!! Ik had het nog nooit bemerkt, maar sinds mijn kadett is overgespoten sta ik er verbaast van hoeveel de kadett tordeert. Dit is vooral te horen als ik schuin de stoep af ga, bijna alle ramen hoor je bewegen in de rubbers.

Re: lijmen voorruit ipv in de rubbers

Geplaatst: do dec 12, 2013 9:41 pm
door sjonnie_kadett
daddy's ride schreef:Over de torsie klopt!! Ik had het nog nooit bemerkt, maar sinds mijn kadett is overgespoten sta ik er verbaast van hoeveel de kadett tordeert. Dit is vooral te horen als ik schuin de stoep af ga, bijna alle ramen hoor je bewegen in de rubbers.
Dit wist ik nog niet van de kadett, dat hij relatief veel tordeert. Ik verstevigde eigenlijks alleen voor het hogere motor vermogen.
Dat had helemaal niet goed gegaan met de ruit, zekers niet met de stuggere vering en pu-bussen set dus....
J v Delft schreef:Verlijmen lijkt me niet de voorkeur hebben. Zou het zelfs niet eens proberen;
A. te lijmen oppervlak is veel te weinig, vergelijk maar eens met een sponning voor een te lijmen ruit, is al snel een lijmbreedte van meer dan 2 cm. Standaard sponning C Kadett is maar net 1 cm breed en daar moet dan nog de tollerantie van af. Houd je enkele mm over om te lijmen.
B. zelfs de gelaagde ruiten zijn niet ontworpen om gelijmd te worden maar om in rubber te zitten. Het rubber vangt dan de spanningen in de carrosserie op. Inderdaad is de stijfheid van een standaard C Kadett niet zo hoog, zit nogal wat torsie in. Als de ruit al goed verlijmd zal zijn is de kans groot dat hij gaat scheuren.

Dit lijkt me duidelijke info!!

Hij gaat weer gewoon in de rubbers, bedankt voor de info allemaal!

Re: lijmen voorruit ipv in de rubbers

Geplaatst: zo dec 15, 2013 8:48 pm
door giuliettaevo
Goede laskooi geeft veel meer stijfheid als enkel die ruit lijmen. :wink:

Bij de Golf 2 G60 was de ruit af fabriek gelijmd ipv in rubber zoals bij de andere uitvoeringen.

Glas is heel sterk om aan te trekken, vele malen sterker als staal. De ruiten verlijmen geeft zeker extra stevigheid. Het risisco is zoals hierboven al gezegd is dat de ruit te veel te verduren krijgt en zal knappen doordat de auto teveel 'beweegt'.