Hulp nodig! Eerste Kadett C

Alles over de 2- en 4-deurs Sedan.

Moderator: JvV

Gesloten
Jonazsedan
C gevonden
Berichten: 2
Lid geworden op: za apr 26, 2014 11:46 am

Hulp nodig! Eerste Kadett C

Bericht door Jonazsedan »

Hallo iedereen,
mijn naam is Jonas en ik kocht enige tijd geleden mijn allereerste autootje, nl. Kadett C2 1.2N sedan, 1977 :D (superblij)
Wel moet ik erbij zeggen dat ik nog een beetje een 'newbie' ben in het hebben van een oldtimer. Ik probeer zo veel mogelijk zelf te doen, maar zit toch nog met wat vragen. Moest iemand me kunnen helpen?

Probleem 1:
Ik heb een nieuwe thermostaat aangekocht en zou deze moeten steken. Op het wereldwijde web vind ik echter heel wat verschillende informatie en weet niet goed hoe ik hier aan moet beginnen...
Welke vloeibare substanties moet ik allemaal aflaten ( opvangen in de emmer) om dit stukje te vervangen? Waar moet ik op letten? Tips?
Het is moeilijk een duidelijk stappenplan te vinden over dit... HULP!!! :D

Probleem 2:
Er zit wat speling op mijn linker voorwiel. Men wist me te vertellen dat ik hiervoor mijn spoortang aan de axiaalkogel diende te vervangen. Kan dit? Ik heb alvast nieuwe stuurhoezen en een nieuwe spoorstang aangekocht.
Hoe zorg ik dat dit zo goed mogelijk opgelost wordt? Moet ik na dit stuk te vervangen best de wielen laten uitlijnen?

Probleem 3:
De motor van een kadettje is wereldberoemd omdat deze vrijwel onverwoestbaar is. Het zijn zalig simpele motorblokken (1.2) en gaan weinig stuk.
Toch maak ik me wat zorgen om deze reden.
Na het rijden komt er aan de stop vanboven op de motorblok wat olie uitgelekt. Ik verving alvast de oude stop, omdat ik dacht dat deze rubber op de stop misschien verouderd was. Toch komt er nog steeds wat olie uitgedruppelt, ondanks een nieuwe stop/rubber.
Ik zit toch niet met onderdruk...? Kan dit kwaad? Kan ik dit verhelpen?

Moest iemand me kunnen helpen? Please, let me know ;)
Wilma
C gevonden
Berichten: 24
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 5:29 pm

Re: Hulp nodig! Eerste Kadett C

Bericht door Wilma »

Welkom Jonas

Leuk dat jij ook net je 1e kadett hebt.
Ik rijdt sinds kort ook in mijn 1e kadett c sedan met een 1.2 erin
Het advies wat ik het meeste krijg is "geniet ervan", al snel gevolgd door..."wordt het niet tijd voor een 2.4" :mrgreen:
Dat genieten komt hier helemaal goed, die 2.4 doe ik voorlopig niet
de 1.2 rijdt heerlijk en is snel genoeg voor mij :D

Qua techniek kan ik je helaas geen enkele tip geven, ik bestook al onze kennissen met Kadettjes steeds met vragen en leer zo langzaam maar zeker wat ik weten moet
en heb het geluk gehad dat een kennis mijn kadett voor mij heeft gespoten en opgebouwd en ook wil aanpassen indien nodig
Jonazsedan
C gevonden
Berichten: 2
Lid geworden op: za apr 26, 2014 11:46 am

Re: Hulp nodig! Eerste Kadett C

Bericht door Jonazsedan »

Hey Wilma,

alvast bedankt voor de reactie!
Langzaamaan leer ik ook stapje per stapje meer over m'n autootje, en uiteindelijk zal dat zeker goed komen. Ook zijn al twee van de drie problemen hierboven opgelost ondertussen :)
Toch blijf ik wat zitten met de angst voor onderdruk :s

Wat betreft de 2.4, zal ik ook niet snel veranderen, ik hou van de simpele maar onverwoestbare 1.2 motor, en zal die zeker nog enige tijd laten steken.
We chique dat je vrienden hebt die je auto willen spuiten, jammergenoeg ken ik zo niemand, en is het laten spuiten van een auto hier in de contreien nogal duur (4000 euro).

Veel plezier ermee!
Slevin
C liefhebber
Berichten: 158
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 8:07 pm
Locatie: Arnhem

Re: Hulp nodig! Eerste Kadett C

Bericht door Slevin »

Jonazsedan schreef: Probleem 1:
Ik heb een nieuwe thermostaat aangekocht en zou deze moeten steken. Op het wereldwijde web vind ik echter heel wat verschillende informatie en weet niet goed hoe ik hier aan moet beginnen...
Welke vloeibare substanties moet ik allemaal aflaten ( opvangen in de emmer) om dit stukje te vervangen? Waar moet ik op letten? Tips?
Het is moeilijk een duidelijk stappenplan te vinden over dit... HULP!!! :D
Dat is niet heel lastig. Je hoeft alleen het koelwater af te laten. Makkelijkste is om de onderste slang op de radiateur los te halen. Zorg uiteraard wel voor een opvangbak, liter of 5-6 moet genoeg zijn. Dan heb je op het motorblok een waterkoelslang lopen, eentje die van dik naar dun gaat en in een 90 graden bocht staat. Als je deze los haalt dan kom je bij de thermostaat. In de rand zie je dan een verende ring zitten, met een schroevendraaier er tussen haal je deze los. Dan kun je de thermostaat er uit halen, nieuwe plaatsen en alles weer terug monteren.

Niet vergeten alles goed te ontluchten. Kachel op warm zetten, motor laten warm draaien (zodat de thermostaat open gaat) en dan moet het niveau boven de galerijen in de radiateur staan.
Jonazsedan schreef:Probleem 2:
Er zit wat speling op mijn linker voorwiel. Men wist me te vertellen dat ik hiervoor mijn spoortang aan de axiaalkogel diende te vervangen. Kan dit? Ik heb alvast nieuwe stuurhoezen en een nieuwe spoorstang aangekocht.
Hoe zorg ik dat dit zo goed mogelijk opgelost wordt? Moet ik na dit stuk te vervangen best de wielen laten uitlijnen?
Speling op het wiel kan ook van het wiellager komen. Deze zijn conisch en kun je dus aan halen om de speling op te vangen. Het wiel moet wel soepel blijven lopen, zodat je je lagers niet verpest.

Mocht je toch de spoorstang vervangen dan moet je altijd uitlijnen. Hiervoor zul je naar een garage moeten met uitlijnbank (Kwik-Shit, Euromaster of andere garages)
Jonazsedan schreef:Probleem 3:
De motor van een kadettje is wereldberoemd omdat deze vrijwel onverwoestbaar is. Het zijn zalig simpele motorblokken (1.2) en gaan weinig stuk.
Toch maak ik me wat zorgen om deze reden.
Na het rijden komt er aan de stop vanboven op de motorblok wat olie uitgelekt. Ik verving alvast de oude stop, omdat ik dacht dat deze rubber op de stop misschien verouderd was. Toch komt er nog steeds wat olie uitgedruppelt, ondanks een nieuwe stop/rubber.
Ik zit toch niet met onderdruk...? Kan dit kwaad? Kan ik dit verhelpen?
Zo onverwoestbaar zijn ze niet, ik heb er al twee kapot gekregen. Het blijft iets mechanisch wat altijd kapot kan gaan. Maar goed onderhoud kan veel kosten en zorgen voorkomen.

Als je de dop op het kleppendeksel bedoeld, dan kan het zijn dat het blok teveel carterdruk opbouwt. Kijk dan even de carterontluchting na, deze zit onder het luchtfilter. Dit is een slang van het kleppendeksel naar het luchtfilter. Ik heb deze wel eens verstopt zien zitten, maar dan loopt de motor ook slechter (voornamelijk inhouden).

Het kan ook zijn dat je dop niet strak genoeg zit uiteraard.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten