motorruimte en ophaning restauratie + foto's

Alles over de City.

Moderator: JvV

Gesloten
VINCENTDN
C gevonden
Berichten: 3
Lid geworden op: di jul 01, 2014 10:41 am

motorruimte en ophaning restauratie + foto's

Bericht door VINCENTDN »

omdat ik al zoveel hulp en nuttige antwoorden heb gekregen en gevonden op dit forum vond ik het tijd om zelf iets te posten waardoor ik zelf mensen kan helpen zoals vele andere voor mij hebben gedaan op dit forum.
in 1979 kocht mijn vader zijn eerste wagen een opel kadett c city 12s het was een ''speciale '' editie volgens hem met grijze strepen op het koetswerk trok een beetje op een imscher uitvoering maar dan met wit en grijs. in deze wagen heeft mijn vader leren rijden , mijn nonkel en mijn tante een acht familie stuk dus

die zijn er nu spijtig genoeg af na een tijd van verwaarlozing was te wagen toe aan een opknap beurt dus heeft mijn vader de kadett c citty laten spuiten in de typische opel kleuren namelijk wit en geel Afbeelding
dit is allemaal heel mooi op een paar details na zoals te motor ,motorruimte en ophanging.
dus besloot ik dit familie stuk op te knappen !
Afbeelding
we weten niet precies hoeveel kilometers de motor had maar mijn vader vermoed dat de teller zeker al 2 maal is rond geweest dus moet de motor nu meer dan 200 000 km hebben.. dus begon er al het een en het ander te gebeuren met de motor zoals PK en OLie VERLIES.
Afbeelding
de ophanging was in nog een degelijke staat maar aangezien ik wil dat deze city nog lang meegaat moest het roest er af ! het was tijd om hem een goed onder handen te nemen.. het moeilijkste bij het demonteren bij een wagen op leeftijd is dat alles goed vast geroest zit dus een spuitbus WD40 bij de hand is geen overbodige luxe ! Afbeelding wat ik wel een van de gevaarlijkste stukken vond was het demonteren van de spiraal veren vooraan.. ik heb dan ook veel tijd op dit forum gespendeerd opzoek naar iemand die mij nuttige informatie kon geven voor het demonteren van de vering. die heb ik spijtig genoeg niet gevond dus ben ik zeer voorzichtig geweest en de veren op spanning gestoken vervolgens de moeren losgemaakt aan de fusee en beetje bij beetje de spanning af de veer gehaald tot deze volledig los was. voor de rest was het echt heerlijk om aan deze wagen te werken alles zit zo logisch in elkaar op een namiddag tijd was alles gedemonteerd. de motor uithalen was een makkie je moet enkel de aandrijfas losmaken en vervolgens da motorsteunen en de motor is volledig los.. er staat trouwens aangeven op de motor waar je best de motor vastmaakt om hem vervolgens uit te pakken Afbeelding
zoals ik eerder al gezegd heb zat de motor en een serieus olie verlies toen ik de motor uithaalde zag ik hoe erg het was.. de motor hing vol met een smurie van olie en vuil dus heb ik hem eens goed afgestoomd onder hoge druk en een ontvettend product.
voor
Afbeelding
na
Afbeelding
nog altijd niet echt indrukwekkend en zoals ik al zei de wagen had ook veel PK verlies dus heb ik hem binnen gedaan bij een specialist die zal de motor volledig reviseren en een beetje extra Pk bij steken :wink:


dan was het tijd de motor ruimte eens onder handen te nemen. eerlijk gezegd wist ik niet goed waar eerst te beginnen.. de motorruimte net als de motor het hing vol met een vettige smurie dus heb ik alles moeten schuren , ontvetten terug schuren en terug ontvetten tot al de smurie weg was ! dit was een hels werk want zoals je kunt zien zijn er veel hoekjes en kantjes aan de motor ruimte. maar na veel schuren en ontvetten is alles in orde gekomen :D
Afbeelding
na
Afbeelding

ik wou zeker zijn dat het chassis en alle andere belangrijke dragende stukken van de voorkant roestvrij waren dus heb ik ze af geschuurd tot op het metal en vervolgens terug behandeld met een roest werend product ..

Afbeelding

Afbeelding

ik heb net het zelfde werkwijze toegepast bij de tunel van de versnellingsbak

Afbeelding

en behandeld met underbode protection

Afbeelding

Afbeelding

alle losse stukken van de ophaning heb ik laten zandstralen en vervolgens ingespoten met een roest werend product ( roest stop ) als onderlaag zodat de stuken niet nog eens zo aangetast zouden worden. vervolgens heb ik alles in een kleurtje gestoken zodat alles en achteraf terug proper uitziet

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nu moest ik nog ophangings rubbers vinden voor de kadett na een tijdje zoeken op dit forum had ik ergens de site gevonden van splendid parts waar ik de harde PU bussen heb bestelt in het zwart omdat ik bang ben dat dit anders niet goed gekeurd gaat worden bij ons op de keuring dus probeer ik het zo subtiel mogelijk te houden. splendid parts is echt een top site misschien wel een beetje duur maar een super service ! na de betaling waren de stukken er na 2 dagen..
voor ze er in te steken was dit wel geen lacherdje ! de draagarmen zijn redelijk dunwandig op sommige plaatsen dus is het belangrijk om altijd de plaatsen waar ze kunnen samen gedrukt worden te stutten zodat ze draag armen niet vervormen . verder kan ik ook nog aanraden alles op te schuren en op te kuisen voor zo weinig mogelijk wrijving tussen de onderdelen ! en zeker vet gebruiken dit is o zo belangrijk om later geen vervelende geluiden te krijgen. uiteindelijk heb ik alles mooi op zijn plaats gekregen na veel persen en zweten :D

Afbeelding

Afbeelding

alle losse onderdelen zijn gespoten geweest je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb het in een kleurtje gestoken sommige dingen heb ik subtiel gehouden andere hem ik fel gespoten voor die extra touch !

Afbeelding

nadat ik al het onderliggende roest heb behandeld en alles geschuurd had in de motorruimte was het tijd om de grondlaag te spuiten. de temperatuur was niet optimaal waardoor er toch een aantal lopertjes waren dit is op zich niet zo erg aangezien alles geschuurd wordt kunnen de lopertjes nog weg geschuurd worden. het is wel zeer belangrijk om de schuurstappen te respecteren zodat je niet met schuurkrassen zit bij het eindresultaat ! alles moet nog eens geschuurd worden droog met een p600 voor je aan de eindlak begint. vervolgens het overtollig stof wegnemen met een ''plakdoekje'' en nog eens goed ontvetten. voor ik begon te spuiten in deze stoffige omgeving heb ik toch wel een aantaal liters water op de grond gegoten niet alles voor het op waaiend stof maar ook zodat de verf niet kan hechten aan de grond in mijn garage ..

grondverf :

Afbeelding

Afbeelding

de eindlak was beter geslaagd! nu had ik een goede temperatuur en de voorbereiding was tip top in orde

eindlak :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nu alles gespoten en droog is mag ik terug beginnen monteren
het is natuurlijk wel een beetje voorzichtig te werk gaan met al die gespoten onderdelen
het moeilijkste van de ophangen waren natuurlijk opnieuw te spiraal veren !
met wat hulp van een paar vrienden hebben we ze uiteindelijk wel tussen gekregen met veerspanners en spanbanden. het was redelijk lastig er zit namelijk zoveel kracht achter zo een veer ! maar ik ben trots op het resultaat !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding





dit is het punt waar ik tot nu toe sta. ik wacht namelijk nog op een antaal onderdelen en het belangrijkste van al mijn motor is nog binnen voor revisie !
Ik hoop dat ik toch wat mensen ga kunnen helpen door dit te posten ik heb namelijk zelf veel moeten opzoeken en rondkijken op dit forum om zo ver te komen en zonder die hulp was dit nu niet gelukt waarvoor bedankt aan iedereen !


to be continued...
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: motorruimte en ophaning restauratie + foto's

Bericht door erny70 »

Goed bezig geweest Vincent ! Gaan we jou en je city komend seizoen nog ergens live treffen op een meeting, bijvoorbeeld de meeting van deze club die in Sevenum wordt gehouden ?

http://forum.opelkadettcclub.nl/viewtop ... 62&t=12852
VINCENTDN
C gevonden
Berichten: 3
Lid geworden op: di jul 01, 2014 10:41 am

Re: motorruimte en ophaning restauratie + foto's

Bericht door VINCENTDN »

misschien wel lijkt met wel tof ! als de city tegen dan volledig op punt staat en ik tijd heb wil ik zeker eens naar een meeting gaan !
coupe78
C ervaren
Berichten: 336
Lid geworden op: di nov 28, 2006 8:40 pm
Locatie: sijsele -damme in belgie

Re: motorruimte en ophaning restauratie + foto's

Bericht door coupe78 »

goe bezig vincent

zoals ik hoor waren de grijze strepen zoiets als onderstaande foto
Afbeelding
OPEL FOREVER
VINCENTDN
C gevonden
Berichten: 3
Lid geworden op: di jul 01, 2014 10:41 am

Re: motorruimte en ophaning restauratie + foto's

Bericht door VINCENTDN »

ja dit was hem volgens mijn vader !
dit is een van de eerste deftige foto die ik zie van hoe de city er vroeger uitzag.
spijtig dat we het spoilerke van bovenaan kwijt zijn..
coupe78
C ervaren
Berichten: 336
Lid geworden op: di nov 28, 2006 8:40 pm
Locatie: sijsele -damme in belgie

Re: motorruimte en ophaning restauratie + foto's

Bericht door coupe78 »

deze was van een maat van mij was redelijk roestig , is al afgebroken foto dateert van een 5 a 6 jaar terug

grtz
OPEL FOREVER
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten