Stuurveer

Dashboard, zittingen, bekleding, en hoe verzorg jij je interieur.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

mieke279
C verslaafd
Berichten: 564
Lid geworden op: zo feb 04, 2007 9:43 pm
Locatie: amstelveen

Stuurveer

Bericht door mieke279 »

Mijn tuuter heeft besloten op zeer willekeurige momenten te gaan tuuteren. Logischerwijs vooral bij het sturen, maar onlangs ook wel gewoon tijdens het rechtdoor rijden.

De reden is sommige van jullie misschien wel bekend. De veer achter het stuur komt tegen de messing ring waar het tuutercontact door gemaakt wordt.

Ik heb al een paar keer creatieve oplossingen bedacht die steeds maar tijdelijk werkten maar laast had ik het toch geod gedaan dacht ik! Een hele grote krimpkous om de veer heen, vlammetje erbij en klaar! Probleem opgelost voor een week totdat hij weer ging tuuteren tegen wild vreemden! Toen ging kadettje de stalling in dus lekker lui, gewoon de stekker er uit onder de kap... probleem opgelost!

Voor ik vrijdag richting eindhoven ging rijden bedacht ik me dat de tuuter nog stuk was, en wilde ik het probleem ff oplossen.... tuuterknop eraf, moer los... rukkie rukkie... stuur eruit, (bijna tegen hoofd) zie ik daar tot mijn verbazing dat de missing ring om de veer met krimpkous zit, en het draadje los hangt. Dit draadje hoort vast te zitten in het blok waar ook het knipperlicht e.d. mee aangestuurd worden.... nu tuutert er dus nix meer vrees ik, niet geprobeerd eigenlijk, draadje onder de kap heb ik er niet terug op gezet.

Nu weet ik een hele makkelijke oplossing, ik soldeer het draadje weer vast aan het stukkie dat er nog zit, gooi die veer in de hoek, zet het stuur er in en klaar is mieke! (Ergens heb ik alleen het idee dat die veer er niet alleen zit om ervoor te zorgen dat ik het stuur elke keer bijna in m'n oog krijg als ik hem eruit probeer te halen.)

Dus HELP! wie kan mij vertellen waarvoor die veer is, en kan het heel veel kwaad als ik die er gewoon uit laat? Er zijn zat mensen die zonder rond rijden!
Afbeelding
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: Stuurveer

Bericht door Tijs »

ligt het niet gewoon aan je hoofd ?
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
mieke279
C verslaafd
Berichten: 564
Lid geworden op: zo feb 04, 2007 9:43 pm
Locatie: amstelveen

Re: Stuurveer

Bericht door mieke279 »

hihhi... neej nerd, daar ligt het niet aan.... :D
Afbeelding
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Re: Stuurveer

Bericht door Pietje »

Ik ben een beetje bang dat als je die veer eraf laat je stuur naar beneden kan zakken. En dat die veer dat juist voorkomt.

Vermoed ik hoor maar zeker weten doe ik dit ook niet.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
mieke279
C verslaafd
Berichten: 564
Lid geworden op: zo feb 04, 2007 9:43 pm
Locatie: amstelveen

Re: Stuurveer

Bericht door mieke279 »

maar die stuurpin is toch conisch? dan kan het stuur er in princiepe niet verder over heen zakken toch?

Ik kan me er wat bij voorstellen dat hij zo vast gaat zitten dat hij er met een beetje "rukkie rukkie" niet meer uit komt. Maar als dit probleem opgelost is, hoef ik het stuur er niet meer elke maand uit te halen, en hoeft het dus ook niet heel makkelijk te zijn.
Afbeelding
Automatic-freak
C gestoord
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:56 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Stuurveer

Bericht door Automatic-freak »

mieke279 schreef: een beetje "rukkie rukkie"

Eigenlijk zouden we deze "taal" hier moeten verwijderen, maar omdat jij het bent 'knijpen we wel een oogje dicht' :wink: :roll:


Verder heb ik eigenlijk geen idee of je veertje weg kunt laten, maar ik zou het er niet op gokken ... :twisted: :shock:

Mvg Erik
----- Volvo 244 V6 GLT-R Automatic '80 - Volvo 850 20v GLT Automatic '92 - Volvo 245 2.3 GLT Automatic '84 -----

------------------------ "Voor elke oplossing is er een probleem !! " -----------------------
mieke279
C verslaafd
Berichten: 564
Lid geworden op: zo feb 04, 2007 9:43 pm
Locatie: amstelveen

Re: Stuurveer

Bericht door mieke279 »

ferdie heeft em er ook niet inzitten, en ik geloof dat jeff ook zoiets zei van het weekend. Maarjah, tis natuurlijk wel je stuur!
Afbeelding
fredje
C ervaren
Berichten: 495
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:30 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Stuurveer

Bericht door fredje »

Ach ja, aan mij heb je niks, mijn auto mist wel meer delen :oops: :oops:
Maar verklaart misschien wel waarom ik speling op me stuur heb, kan hem naar me toe trekken en weer weg duwen zeg maar.
Oud worden is verplicht,
Volwassen worden is een keuze

GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: Stuurveer

Bericht door Tijs »

ik heb echt geen idee welke veer er wordt bedoeld, maar als ik het zo van mieke begrijp zit de veer tussen de stuurstang en het stuur.
neem aan dat daar bij jou toch geen speling tussen zit? als je stuur vast zit, zit het vast....

moet bij mij binnekort eigenlijk ook het stuur eruit halen (met stang) kan dan wel eens kijken of ik iets zie...
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Stuurveer

Bericht door erny70 »

Ik heb ff de kleine bijbel geraadpleegd, maar daar stond niks in helaas, en de grote bijbel ligt in de schuur.
Heb pas geleden ook het stuur er af gehad omdat ik zonodig een interval schakelaar er op wilde zetten, maar de veer er gewoon weer achter gezet, is ff kracht zetten om de moer er weer een paar gangen op te krijgen als je hem niet kapot hebt getikt bij het demonteren, maar dan zit het wel weer zoals het hoort, en zoals je al zei, het is wel je stuur.
Hij drukt je stuur ook strak in de lagers volgens mij.

Morgen wil ik sowiezo nog ff naar de schuur, en als ik er aan denk neem ik de grote bijbel ff mee naar huis om te kijken of er een doorsnede tekening van in staat.
mieke279
C verslaafd
Berichten: 564
Lid geworden op: zo feb 04, 2007 9:43 pm
Locatie: amstelveen

Re: Stuurveer

Bericht door mieke279 »

Jah zo hoort het inderdaad. Het grote probleem is mij mij dus, dat als ik die veer er weer achter zet, m'n tuuter tuutert als ik de bocht om ga!

Als de veer er niet achter zit, kan deze ook geen contact maken met de messing ring, en gaat m'n auto niet naar vreemden tuuteren!

Als hij er echt tussen MOET, heb ik geen idee hoe ik dit probleem op moet lossen! ik kan er een ander "blok" achter zetten, maar ik denk dat het probleem daarmee niet opgelost is! dan zit er gewoon een ándere messing ring waar de veer contact mee kan maken!

Iets tussen de veer en de ring in zetten heb ik al op verschillende manieren geprobeerd, dit gaat een paar weken goed, totdat het doorgesleten is, of omhoog kruipt. Het kan ook niet te dik zijn, dat was die krimpkous dus. De ring gaat eromheen zitten en door het sturen kruipt die naar boven. (en dan had ik er nog wel een beetje vaseline tussen gedaan!) Zodoende gaat het draadje stuk door "metaal moeheid" van het sturen.
Afbeelding
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Re: Stuurveer

Bericht door Pietje »

Mieke,

Zou je eens een fotootje kunnen posten hoe jij het allemaal hebt zitten bij die sleepring.

Zou er mss heel per ongeluk een verkeerde veer gemonteerd kunnen zijn.

De as is inderdaad conisch MAAR daar komt ie weer die veer voorkomt dan dat het stuur naar beneden weg kan zakken vermoed ik dan.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
mieke279
C verslaafd
Berichten: 564
Lid geworden op: zo feb 04, 2007 9:43 pm
Locatie: amstelveen

Re: Stuurveer

Bericht door mieke279 »

ik zal morgen wel even een paar kiekjes maken van hoe het allemaal zit. Jeff heeft gister 2 "nieuwe" blokken gebracht, 1 niet complete en 1 die een beetje stug is geloof ik, en in het voorbij lopen viel me net op dat die in de binnencirkel van de messingring een plastic ring hebben, die kan ik me bij die van mij niet herinneren... dus wie weet!
Afbeelding
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Stuurveer

Bericht door erny70 »

damn, vandaag de hele dag met de dett bezig geweest, en helemaal vergeten om in de grote bijbel te kijken, laat staan hem ff mee naar huis te nemen.
toen ik naar huis fietste dacht ik nog, ik ben wat vergeten, maar wat ........

sorry Mieke, ik was zelf ook wel benieuwd hoe het hoort te zitten.
mieke279
C verslaafd
Berichten: 564
Lid geworden op: zo feb 04, 2007 9:43 pm
Locatie: amstelveen

Re: Stuurveer

Bericht door mieke279 »

zoals beloofd hier nog even de plaatjes.

Het probleem was precies zoals ik dacht, de veer maakte contact met de messing ring waardoor de tuuter tuutert.

Dit is de ring zoals hij achter het stuur zat bij mijn coupé. Jeff en ik hebben het vermoeden dat alle C1 kadetten het op deze manier hebben.

Afbeelding

Als je goed kijkt zie je dat de messing ring OP het plastic ligt. De veer valt voor alle duidelijkheid in het middengat over de stuurpen heen.

Onderstaande foto is de ring uit de stuurschakelaar van een C2, die Jeff voor mij opgesnord heeft.

Afbeelding
(voor de slimmerikken onder ons, dit is de hand van Jeff , ik heb niet zoveel haar op m'n arm :D :roll: )

Weer even goed kijken, maar hier zie je dat de messingring OM het plastic zit. In deze constructie kan de veer dus geen contact maken met de ring!

Ik heb dus de ring van de C2 stuurschakelaar op de C1 stuurschakelaar geslodeerd, hele swikkie gemonteerd, en probleem opgelost. (was het in het eggie ook maar zo snel gegaan!!!)

Mochten de C1 rijders dit probleem dus ook tegen komen in de toekomst, zo los je het dus op!
Afbeelding
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten