W-waarde Kilometerteller

Dashboard, zittingen, bekleding, en hoe verzorg jij je interieur.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gsmits
C gevonden
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 06, 2009 7:26 pm
Locatie: Dordrecht ZH

W-waarde Kilometerteller

Bericht door Gsmits »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik geen dubbel topic maak, ik heb wel gezocht maar kon hierover niets vinden.

Ik heb laatst een Sr-tellerset gekocht met o.a een 200km/h teller. Dit is natuurlijk hardstikke leuk maar de W-waarde van mijn originele teller en de "nieuwe" teller komen niet overeen. (origineel = 665 en nieuw = 760) Ik rijd in een C2 kadett (1.2N) met handbak, ik heb inmiddels al kunnen achterhalen dat ik dan een eindoverbrenging heb van 4,11. Ik wil graag een 3,89 achteras gaan monteren (heb gelezen dat die onder o.a een 1.2 automaat zit) maar ik wil wel graag dat mijn kilometerteller klopt. Dit ivm eigen veiligheid en mijn bankrekening :roll: . Kan ik dan toevallig die nieuwe teller monteren samen met de achteras?

Weet er iemand iets meer van deze W-waarde? ik zou bijvoorbeeld graag weten uit wat voor auto mijn "nieuwe" kilometerteller (w = 760) komt, wat voor motor, wat voor bak, wat voor eindoverbrenging etc.

Als je weet wat voor W-waarde ik op de kilometerteller moet hebben wil deze kloppen met een 3.89 as dan ben ik hier ook erg benieuwd naar.

Ook andere informatie die misschien wel handig is om te weten hoor ik graag.

Met vriendelijke groeten en alvast bedankt voor eventuele antwoorden,

Guido
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: W-waarde Kilometerteller

Bericht door Schedelwerk »

het overgrote deel van de 1.2 automaat achterassen heeft gewoon een 4:11 overbrenging. Langere overbrenging was optioneel verkrijgbaar.
Die lange overbrenging zit geloof ik wel in de vroege kadett-assen waar 12" velgen op horen (laatst hier ergens gelezen).

Een km teller tot 200 is enkel geleverd in auto's met grotere motoren (1.6, 1.9, 2.0), waarbij het verschil in achterasoverbrenging opgevangen werd door verschillende wormwieltjes in de versnellingsbakken te plaatsen. Bij een 1.2 versnellingsbak is het echter niet mogelijk om dit wormwieltje (zwart) te verwisselen voor een andere (bijv. geel of blauw).
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Gsmits
C gevonden
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 06, 2009 7:26 pm
Locatie: Dordrecht ZH

Re: W-waarde Kilometerteller

Bericht door Gsmits »

ok maar dan is er dus wel een verschil in W waarde met een 4,11 en 3,89

ben dan benieuwd welke waarde er bij een 3,89 as hoort
Amstel
C verslaafd
Berichten: 667
Lid geworden op: di mei 19, 2009 4:42 pm

Re: W-waarde Kilometerteller

Bericht door Amstel »

Gsmits schreef:ok maar dan is er dus wel een verschil in W waarde met een 4,11 en 3,89

ben dan benieuwd welke waarde er bij een 3,89 as hoort
ik dacht w= 760
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: W-waarde Kilometerteller

Bericht door Schedelwerk »

In dat geval zou het dus precies goed uitkomen :D
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Gsmits
C gevonden
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 06, 2009 7:26 pm
Locatie: Dordrecht ZH

Re: W-waarde Kilometerteller

Bericht door Gsmits »

Ja dat zou te gek zijn,

Gisteren heb ik alles aangesloten, alles doet het wel, maar sommige dingen alleen niet zoals het hoort.

zoals bijvoorbeeld:

temperatuur: loopt opeeens veel verder op dan voorheen, ook sporadisch de ene keer wel de andere keer niet
tank: gaat eerst naar stand vol en zakt daar na terug tot een stand die niet overeenkomt met dezelfde stand met het originele dash. (geconstateerd vlak na inbouw)
Volt-meter: begint op 11 volt, blijft zo heel lang hangen en gaat dan langzaam richting de 12-13, (kou misschien)
dashboardverlichting werkt niet meer, (hier baal ik van moet nu interieur licht aan doen om te kijken hoe hard ik rijd (snachts)
accu lampje: deze brand niet meer als ik het contact aan zet
toerenteller: deze heb ik op de groene draad v. d. bobine aangesloten, de toerenteller doet het alleen goed als je toeren maakt in vrij of met koppeling ingetrapt. anders dan dat springt deze willekeurig heen en weer tussen de 0 en 3000 toeren.

als iemand hier toevallig ook iets op weet, hoor ik het heel graag. ik baal er erg van dat het allemaal nog niet werkt.

bvd

Guido
malle pietje
C ervaren
Berichten: 484
Lid geworden op: za sep 30, 2006 6:37 pm
Locatie: Zelhem

Re: W-waarde Kilometerteller

Bericht door malle pietje »

ik zou zeggen dat jou spanningsregelaar achter op het extra metersetje niet goed is (deze beinvloed de tank en temperatuurmeter)de spanningsregelaar van jou oude setje past ook zo op jou nieuwe setje. de toerenteller lijkt mij kapot als ik het zo lees.
ik had als ik jou was gelijk overal nieuwe lampjes ingemaakt,dan had je nu dit probleem niet gehad,zou ik gelijk de originele km.teller van jou kadett overzetten in diegene met de toerenteller,klopt de aanduiding ook weer.
DWARS DE HOEK OM
Gsmits
C gevonden
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 06, 2009 7:26 pm
Locatie: Dordrecht ZH

Re: W-waarde Kilometerteller

Bericht door Gsmits »

de kilometer teller heb ik overgezet, lampjes ben ik niet aan toe gekomen. achter op de oude zaten 2 verschillende fittingen, 2 van 10 mm in de snelheidsmeter/kilometerteller en 2 andere bij de tank en temperatuur. bij ons op het werk hadden ze geen fittingen van 10 mm. dus heb ik er maar 2 lampjes gebruikt ipv 4, ook deze draad door getrokken naar sr-meters (daar doet het lampje het wel). nu ik het zo type, begin ik te twijfelen of de massa in het dashboard wel goed is.
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: W-waarde Kilometerteller

Bericht door Schedelwerk »

Het klokkenspel maakt massa via de twee ijzeren 'klemmetjes' bovenop, die dingen die er altijd af vallen als je alles uit elkaar haalt :wink:
Het kan goed zijn dat die ijzertjes wat vliegroest hebben en dus slecht contact maken. Of dat je met wat vettige vingers die dingen weer terug hebt gemonteerd. Ik heb dit probleem zelf opgelost door een extra massadraad te leggen van een schroefje van de klokmassa, aan de achterkant van het klokkenspel, naar het bestaande massapunt achter het dashboard dat je ziet als de hele tellerbak eruit is.

De SR meters maken massa via één van de aansluitingspinnetjes achterop, die draad loopt dacht ik origineel naar de kabelboom maar die kan je ook op een willekeurig massapunt vastmaken natuurlijk. Bij mij zit dat op de massa van de sigarettenaansteker.

Als je toerenteller het wel stationair doet en niet tijdens het rijden dan is er iets mis met de stroomtoevoer/afvoer, tijdens het rijden wordt er namelijk meer stroom gegenereerd door de dynamo en verbruikt door de motor, dus ik denk ook hier een massaprobleem of los contactje. toerenteller nog niet weggooien in ieder geval.
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Gsmits
C gevonden
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 06, 2009 7:26 pm
Locatie: Dordrecht ZH

Re: W-waarde Kilometerteller

Bericht door Gsmits »

ik gooi voorlopig niets weg :D

ik ga nu in ieder geval een draad maken vanaf een van de schroefjes, dash moet er toch nog een keer uit.

ga dan wel zowiezo alles weer maken zoals het hoor (lampjes staan nu bijvoorbeeld in serie :? )

dus weet iemand toevallig waar ik de voeding van de dashboard lampjes vandaan moet halen???
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: W-waarde Kilometerteller

Bericht door Schedelwerk »

Ik bedenk me trouwens ook: hoe heb je de sr meters aangesloten op de pinnetjes? de pinnetjes aan de achterkant komen volgens mij namelijk niet 1 op 1 overeen met de pinnetjes op je originele tank/temp meter (o.a. de massa aansluiting) dus als je de kabels van dat halvemaan stekkertje gewoon verlengd hebt zou daar ook nog een probleem kunnen zitten. maar dat moet ik even nakijken (of iemand anders weet dat uit zn hoofd en zal j dat vertellen).
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: W-waarde Kilometerteller

Bericht door Schedelwerk »

die voeding komt van een (uit mn hoofd) grijs of grijs-rood draadje dat ook naar je verlichtingsschakelaar loopt.
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: W-waarde Kilometerteller

Bericht door Schedelwerk »

geef me anders even je emailadres, dan stuur ik je het elektrische schema voor een kadett en een kadett sr even door.
mail naar: ruud.nillesen -apenstaartje- gmail.com
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Gsmits
C gevonden
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 06, 2009 7:26 pm
Locatie: Dordrecht ZH

Re: W-waarde Kilometerteller

Bericht door Gsmits »

Gisteren heb ik de oude spanningsregelaar achter op de sr meters gemonteerd en de auto afgetankt. resultaat: tank meter blijft half staan. ik ga er dus vanuit dat deze stuk is, ik denk dat de oude meter er waarschijnlijk ook wel inpast. ga vandaag ook wat fittingen halen voor de lampjes en deze dan (met massa draad van af het dash) monteren.

temperatuur meter doet nu niet meer raar meer, en volt meter staat ook netjes tussen de 13 en 14 volt in
aad102
C ervaren
Berichten: 261
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 7:01 pm
Locatie: Uden

Re: W-waarde Kilometerteller

Bericht door aad102 »

hoi hoi. Ik had destijds ook bij mij tijdelijk een kilometerteller die tot 200 gaat ingebouwd. Helaas ging deze na een paar honderd kilometer stuk. Maar anyway, bij mijn standaard 1200 klopte ineens de snelheid met die van mijn navigatie. Hoe het verder met de w-waarden zit weet ik niet.200teller zal denk ik wel bij de zwaardere modellen een standaard zijn geweest. Grtz aad102
Opbouwen van mijn gerestaureerde origineel 12n CQP deluxe
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten