Iemand ervaring met driftcursus??

Heb je unieke informatie of foto's over rallye, race of sprint?

Moderator: JvV

beest1386
C geïnteresseerd
Berichten: 95
Lid geworden op: di dec 07, 2010 1:40 am
Locatie: Alphen (N.Br.)

Re: Iemand ervaring met driftcursus??

Bericht door beest1386 »

MartinGTE schreef:ligt inderdaad 'iets meer' PK in...

Afbeelding

meer info op: http://www.driftworks.com/forum/drift-c ... nland.html
is toch wel jammer vind ik. is wel leuk zo veel vermogen.
maar je gaat geen BMW motor in een opel gooien he.
pak dan een LET blok van een calibra en fok die lekker op.
t moet wel opel blijven, toch???
FJay
C liefhebber
Berichten: 103
Lid geworden op: di feb 16, 2010 12:32 pm
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met driftcursus??

Bericht door FJay »

Mwa, in de driftwereld is niets heilig :P
BMW met 1JZ, Toyota met Nissan motor, LS3 in een Nissan, en BMW in Opel is ook niks nieuws :P
en het lijkt me dat een N/A toch wat voordeliger uitpakt dan het tunen van een LET..
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met driftcursus??

Bericht door giuliettaevo »

Zo'n S38 motor uit een M5 is niet echt goedkoop hoor. :wink: En helemaal niet als je hem dan ook nog even wilt 'opfrissen' . :roll: Reken maar gauw op 5000 euro+ voor een verse motor, en dan zit hij nog niet in je auto... Je hebt overigens wel een hele klomp gietijzer voorin liggen met zo'n blok, zo'n ding is echt zwaar. :(

Maar een C20LET zou ik niet kiezen als je meer als 300 pk wilt, gewoon omdat ze daar te duur voor zijn. Alles wat anders is tussen een XE en een LET moet je dan alsnog gaan vervangen dus dan kun je beter een XE pakken als basis en daar andere zuigers, drijfstangen en turbo voor kopen. Maar vergeet ook niet dat je dan nog een bak moet hebben die het aankan en dat is zekers niet de 18S manta bak, de getrag 265 is dan de enige juiste keus maar die is ook niet bepaald goedkoop meer. :( Ook de achteras zul je moeten vervangen door iets fatsoenlijks.

Goedkoop veel pk´s? Als je erg handig bent zou ik een Saab motor pakken :mrgreen: , in standaard vorm al goed voor 400-500 pk, dus zonder zuigers e.d. te wisselen. :shock: Alleen erg lastig inbouwen. Die Getrag met Manta 18S koppelingshuis past hier overigens wel zo aan. 8)

Maar kijk eens naar een SR20DET uit een Nissan 200SX S14/S15, is al achterwielaandrijving en is heel veel voor te krijgen. Motor en bak compleet koop je al voor 1500 euro als je een beetje geluk hebt. En is ook een goede basis voor meer.
Saab powerrr
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: Iemand ervaring met driftcursus??

Bericht door gabbermaikel »

als je goedkoop en simpel naar de 300pk wil kom je volgens mij eerder bij een volvo b230fk/ft/et uit, of als je geluk hebt vind je een goede b204gt, (dat is een 16v turbo motor uit italie)
voordeel is dat je daar een volvo m90 bak achter kan hangen, volgens mij houden die 300pk ook nog wel(zou hetzelfde binnenwerk in zitten als in een volvo 850 bak, en daar heb ik al eens 500pk doorheen zien gaan)
en voor 200pk aan de achterwielen met een volvo b230ft zetten ze er een setje andere injectoren in en vaak een andere nokkenas en dan de turbodruk omhoog naar 1.0 bar, dan heb je rond de 200 pk aan de achterwielen(uitgaande van een goede motor die dus nog goed compressie heeft enz)
en als je verder wilt tunen, er zijn stroker kits te koop van 2.5 en 2.8 liter, er zijn andere kleppensets met veren enz voor te koop dat je betrouwbaar tot 9300rpm kunt, kwa drijfstangen ook keuze genoeg, en zuigers ook. Dus eigenlijk alles is er wel voor te koop

en in nederland is geloof ik ook een bmw waar ze een nissan skyline blok in hebben gebouwd(ik weet niet of het nou een rb25 of rb26 was die ze hadden)
maar het is dus allemaal maar net wat je wilt uitgeven, die mensen die geld zat hebben gaan zulke dingen gewoon proberen

en hetzelfde met de sper, voor driften is 100% gewoon wel goed, dus je kun je gewoon wel een vastgelast differentieel gebruiken, maar ik weet zeker dat er genoeg zijn die rijden met een belachelijk duur sperdifferentieel wat regelmatig uit elkaar moet voor groot onderhoud
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Re: Iemand ervaring met driftcursus??

Bericht door joel »

gabbermaikel schreef:als je goedkoop en simpel naar de 300pk wil kom je volgens mij eerder bij een volvo b230fk/ft/et uit, of als je geluk hebt vind je een goede b204gt, (dat is een 16v turbo motor uit italie)
voordeel is dat je daar een volvo m90 bak achter kan hangen, volgens mij houden die 300pk ook nog wel(zou hetzelfde binnenwerk in zitten als in een volvo 850 bak, en daar heb ik al eens 500pk doorheen zien gaan)
en voor 200pk aan de achterwielen met een volvo b230ft zetten ze er een setje andere injectoren in en vaak een andere nokkenas en dan de turbodruk omhoog naar 1.0 bar, dan heb je rond de 200 pk aan de achterwielen(uitgaande van een goede motor die dus nog goed compressie heeft enz)
en als je verder wilt tunen, er zijn stroker kits te koop van 2.5 en 2.8 liter, er zijn andere kleppensets met veren enz voor te koop dat je betrouwbaar tot 9300rpm kunt, kwa drijfstangen ook keuze genoeg, en zuigers ook. Dus eigenlijk alles is er wel voor te koop

en in nederland is geloof ik ook een bmw waar ze een nissan skyline blok in hebben gebouwd(ik weet niet of het nou een rb25 of rb26 was die ze hadden)
maar het is dus allemaal maar net wat je wilt uitgeven, die mensen die geld zat hebben gaan zulke dingen gewoon proberen

en hetzelfde met de sper, voor driften is 100% gewoon wel goed, dus je kun je gewoon wel een vastgelast differentieel gebruiken, maar ik weet zeker dat er genoeg zijn die rijden met een belachelijk duur sperdifferentieel wat regelmatig uit elkaar moet voor groot onderhoud
die bmw is van marcel, die heeft eerst een c-coupe met LET motor gehad met iets van 350pk ofzo, maar dat was m niet goed genoeg meer. toen heeftie dat e30 monster gebouwd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

erg mooi en netjes opgebouwd ding, ziet er allemaal uit alsof hij zo origineel gebouwd is met momenteel rond de 350 betrouwbare pk's. met wat kleine moeite is er zo 500 uit te halen ofzo
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: Iemand ervaring met driftcursus??

Bericht door gabbermaikel »

nee dat is met een toyota supra blok wat jij laat zien, die met die skyline motor is als ik het goed heb een e36

snel even gekeken, dit is die bmw die ik bedoel http://www.youtube.com/watch?v=E5qmSmFMgrU
dat is net iets unieker, een supra(1jzgte) blok is al heel vaak gedaan in een bmw
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Re: Iemand ervaring met driftcursus??

Bericht door joel »

gabbermaikel schreef:nee dat is met een toyota supra blok wat jij laat zien, die met die skyline motor is als ik het goed heb een e36

snel even gekeken, dit is die bmw die ik bedoel http://www.youtube.com/watch?v=E5qmSmFMgrU
dat is net iets unieker, een supra(1jzgte) blok is al heel vaak gedaan in een bmw

ooh.. jah :lol: daar zie ik geen verschil in :P een jap is een jap

die kerel met die e30 ken ik vaag, vandaar dat die meteen in me opkwam omdat hij ook wel bekend staat in de tuningswereld hier in nl. ook vanwege de c-kadett die hij eerst had
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met driftcursus??

Bericht door giuliettaevo »

Vriend van mij heeft een e30 met een c20let erin.. :D Had vroeger ook een c coupe met let maar dat was zonde om mee te driften vond hij. :wink:

100x liever die Supra motor als een Skyline motor, veel sterker.

Die Volvo 8 kleppers zijn niet zo geweldig hoor, als je meer als 250 pk wilt moet je ook serieus geld erin gaan stoppen. De cilinderkoppen flowen veel te weinig voor hoge vermogens. Tenzij je de 16v pakt en die ombouwt, dat is wel een goede kop maar dat wordt geen goedkoop blokje. De 5 cilinders zijn de beste keuze qua pk/euro, goedkoop te vinden en genoeg pk's. wel wat lastiger ombouwen omdat het voorwielaandrijvers zijn maar met delen van de 6 cilinders kom je er wel. :D M90 bakken zijn sterk zat voor 300 pk, en zijn passend te vinden voor zowel de 8 kleppers, 16 kleppers en 5 en 6 cilinders.

Goedkope pk's? Saab 9000 motor van 94-98 pakken, dat blok kan met de standaard delen ( zuigers drijfstangen e.d.) tot 500 pk gaan. Andere turbo, injectoren, intercooler, uitlaat en het motormanagement opnieuw programmeren ( google maar eens op trionic 5 :wink:, kun je gewoon zelf doen ) en je bent er al. Zo'n Saab blok koop je al voor 500 euro.... :mrgreen: Alleen niet zo makkelijk in te bouwen. :roll:
Saab powerrr
Cootje
C ervaren
Berichten: 291
Lid geworden op: di jan 26, 2010 10:14 pm
Locatie: Kessel

Re: Iemand ervaring met driftcursus??

Bericht door Cootje »

Wat voor geniale studie heb jij gedaan Guilettaevo? Was nog iets voor mij geweest als ik zie hoeveel en wat jij allemaal weet
En waar heb jij trouwens je kennis over die Saab en Volvo motoren allemaal vandaan?
Kadett Coupe in de verbouwing
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met driftcursus??

Bericht door giuliettaevo »

Lagere school... :lol: Daarna nog een paar jaar VWO gedaan maar nooit afgemaakt omdat ik niet zo'n schooltype was. :oops: Niet echt geniaal dus. :wink:

Techniek en dan vooral autotechniek heb ik altijd interressant gevonden en zo ben ik erover begonnen te lezen. Gewoon over de werking van motoren e.d. en later steeds meer over turbotechnieken.
En van mijn vader( hele leven al monteur, waarvan 16 jaar bij Opel Jetten trouwens 8) , en nu in de restauraties) heb ik het een en ander geleerd en de rest heb ik in de loop der jaren opgepikt bij diverse vrienden en kennissen. Ben nu 30 en al bijna 15 jaar bezig met sleutelen aan auto's. Aangezien ik al meer als 40 Alfa's heb gehad kun je wel zeggen dat ik een Alfa-liefhebber ben en dan is het ook wel handig als je kunt sleutelen... :wink:

Gewoon eraan beginnen en kijken hoe ver je komt.. En als je er echt niet meer uitkomt vragen aan iemand die het wel weet.

Kennis van Saab en Vovlo komt omdat ik die motoren zelf gebruik en/of wilde gaan gebruiken, dan verdiep ik me daar in en zorg ik dat ik de juiste mensen erover spreek. Veel lezen erover helpt ook ( evenals een zo goed als fotografisch geheugen voor dit soort dingen :) ), ook al zit er veel internet-wijsheid tussen die je er uit moet filteren.

Ik ben niet merkgebonden en ik zoek gewoon bij elkaar wat past en waarvan ik denk dat het wel werkt, werkt het dan heb ik geluk werkt het niet dan moet ik opnieuw beginnen. Ik bemoei me dan ook graag met technische discussies op verschillende fora, ik ben oa op wat alfa/bmw/saab/opel en volvo forums te vinden onder deze naam, veelal bij de technische afdelingen of de projecten. Vooral projecten waarbij andere motoren ( liefst nog van een ander merk ook) ingebouwd worden genieten mijn voorkeur. :)

Ben gisteren bezig geweest met de kadett van een vriend van mij, komt een andere achteras onder ivm vermogen. Maar geen starre as. Wij willen een sterke as hebben en keuze uit verschillende overbrengingen en dan zit je bij Opel en Volvo niet echt goed, beperkt aantal overbrengingen waarbij geen echte lange zitten. Daarom komt er nu een bmw e30 as onder. :twisted: Past vrij redelijk, verschil is een paar cm per kant. Zal straks een van de weinige kadettjes zijn met camber op de achterwielen. :mrgreen:

En nu weer on-topic... :oops:
Saab powerrr
Cootje
C ervaren
Berichten: 291
Lid geworden op: di jan 26, 2010 10:14 pm
Locatie: Kessel

Re: Iemand ervaring met driftcursus??

Bericht door Cootje »

Erover lezen doe ik ook als de tijd het even toelaat
Ben zelf ook meer geinterreseerd in motoren met de wat grotere vermogens dan het hele eco/zuinig/downsizing gebeuren
dus turbomotoren vindt ik ook uitermate interresant maar ik wil eerst eens wat meer leren over motoren als de CIH (niet te moeilijk beginnen :wink: )
nog tips voor boeken die ik eens ooit gelezen moet hebben?
Als je nog eens met een leuk project bezig bent (zoals die kadett nu) wil ik wel eens komen kijken als dat mag
Is maar 3 kwartier rijden dus niet al te ver
Kadett Coupe in de verbouwing
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: Iemand ervaring met driftcursus??

Bericht door gabbermaikel »

giuliettaevo schreef:Die Volvo 8 kleppers zijn niet zo geweldig hoor, als je meer als 250 pk wilt moet je ook serieus geld erin gaan stoppen. De cilinderkoppen flowen veel te weinig voor hoge vermogens. Tenzij je de 16v pakt en die ombouwt, dat is wel een goede kop maar dat wordt geen goedkoop blokje. De 5 cilinders zijn de beste keuze qua pk/euro, goedkoop te vinden en genoeg pk's. wel wat lastiger ombouwen omdat het voorwielaandrijvers zijn maar met delen van de 6 cilinders kom je er wel. :D M90 bakken zijn sterk zat voor 300 pk, en zijn passend te vinden voor zowel de 8 kleppers, 16 kleppers en 5 en 6 cilinders.
de 531 8klepper kop flowt genoeg voor ruim 300 betrouwbare pk's, en die 16v ombouw pak je gewoon een turbo blok van na 93 voor(zuigerbodem koeling en dikke drijfstangen) en daar laat je dan pocket bij in de zuiger maken, dan kun je door tot 500pk, totale kosten, nog geen 1500 euro inclusief aankoop motor en kop en de andere aanpassingen(in en uitlaatspruitstuk). alleen dan moet je nog wel een turbo kopen(of je gaat met 2 turbo's rijden van het type wat er origineel op zit)
en een 5 cilinder levert niet veel pk's, origineel houdt dat echt wel op bij een 300-350pk(de drijfstangen begeven het namelijk al vrij snel)
maar als je een 300pk hebt ga je met die 5 cilinder vaak al over de 500nm koppel(in de voorwiel aandreven volvo's eigenlijk teveel)
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met driftcursus??

Bericht door giuliettaevo »

Zo makkelijk als je het schrijft is het alleen niet te doen :? , maar dat merk je wel als je er ooit aan zou beginnen... de distributie is zo maar een voorbeeldje van een probleempje waar je tegenaan gaat lopen. En voor jouw 1500 euro heb je een verzameling oude onderdelen bij elkaar maar nog geen draaiende motor.

Toevallig heeft een vriend van mij een vlovo 240 rallyauto ( een echte 2 deurs) en die is een heel tijd bezig geweest met zo'n motor en daar heb ik heel wat mee gebabbeld hierover.

Vergeet ook niet dat de meeste mensen dit zelf niet kunnen doen en het zouden moeten uitbesteden wat het een duur geintje maakt.

Die 531 kop mag je wel bewerken en voorzien van een andere nokkenas als je meer als 300 pk wilt hebben. Verder nog een andere turbo, andere injectoren, dikkere uitlaat en een custom chip of programmeerbaar management en je bent al een hoop geld verder. De 5 cilinder koop je voor een paar honderd euro en maak je erin en met een andere chip erin haal je die 300 pk ook. Betrouwbaarder, makkelijker, goedkoper en mooier ( zowel in uiterlijk als in geluid). En als je meer wilt is er nog veel meer uit te halen, maar dan gaat het allemaal ook serieus geld kosten. Uiteindelijk zal de 4 cilinder het winnen omdat het onderblok zelf sterker is maar dan hebben we het al over meer als 600 pk en dat is niet echt realistisch meer voor een straatauto.

Mijn Saab motor heeft 225 euro gekost, helemaal compleet. Bak heb ik gekregen, turbo 200 euro, wastegate 120, injectoren 100, intercooler 195 en nu moet ik nog een koppeling kopen die iets van 400 kost. Maar dit pakketje gaat dan wel iets van 450 pk leveren... Daar kun je nog niet met goed fatsoen een 150 pk C20XE voor inbouwen... :shock:

Als je zo gecharmeerd bent van die Volvo blokken heb ik nog wel een B200FT voor je staan van 96 oid, dus met de zuigerbodemkoeling en de dikke drijfstangen :wink: ... Is verder wel een kale motor maar hoeft ook niet veel te kosten. Is vrij makkelijk pas te maken in een kadett, heb ik namelijk al eens gedaan. :roll:
Saab powerrr
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: Iemand ervaring met driftcursus??

Bericht door gabbermaikel »

ik ben zelf al in het bezit van een volvo b230fk blok met een standaard bak en alles er bij, dat heeft mij nog minder gekost dan jou losse saab motor, ik heb nog ruim 1300 euro over om hem op te voeren voordat ik aan die 1500 euro zit
en als jij mij een volvo b5234t kan leveren voor een paar 100 euro met een nette km stand(dus onder de 350.000) dan heb ik wel interesse, maar de meesten daarvan gaan al goed over de 1000 euro, en een m90 bak achter een b6254 weg kost je ook nog eens 500 euro, het chippen van zo'n ding kost ook zo 500 euro

alleen dan heb je wel dat super leuke 5 cilinder geluid, maar daar tegenover staat weer dat je een zwaardere motor heb en waarschijnlijk maar net genoeg ruimte in een kadett om hem kwijt te raken(in de gemiddelde amerikaan heb je namelijk al een ruimte te kort voor die 5 cilinder met turbo)
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met driftcursus??

Bericht door giuliettaevo »

Lees je wel wat ik schrijf? :? Ik heb het niet over wat jij hebt of gaat doen of weet ik veel. Eigenlijk heb ik het wel een beetje gehad met deze discussie maar toch reageer ik nog een keer. :oops:

Een M90 bak heeft een vriend laatst gekocht voor 50 euro... Voor de 5 cilinder heb je namelijk de bak van een 6 cilinder nodig zoals jij al schrijft en die zijn helemaal niet zo duur :? , die zijn namelijk niet zo gezocht. Complete T5 motor heeft hij laatst gekocht voor 750 euro, net iets van 230.000 km gelopen en alle boekjes e.d. erbij, zelfs nog horen lopen( rijden ging niet zonder achterkant aan de auto). Chippen is voor beide motoren ongeveer dezelfde prijs als het tenminste op maat gebeurt, geen standaard chipje erin. veel groter en zwaarder als de 4 cilinder zijn ze overigens ook niet, is ook geen gietijzer zoals de 4 cilinder. Past in een kadett. Check ook de A manta die omgebouwd wordt op het opel forum. Deze komt in een Monza toevallig.

90% van die 8 klepper turbo's heeft trouwens ook een kmstand boven de 3 ton.. En zo niet dan kost het blok ook meteen meer als een paar 100 euro, niet veel goedkoper als de 5 cilinder in ieder geval. Die standaard bak ( M47 of overdrive?) gaat kapot met 300 pk, de vraag is niet of hij kapot gaat maar wanneer hij kapot gaat. Die 1300 euro kun je snel opmaken als je meer vermogen wilt uit een 8 klepper. Ik hoop dat je ook nog budget hebt voor remmen en een achteras.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het geweldig als je de 8 klepper inbouwt, heb het zelf ook bijna gedaan, maar heb uiteindelijk gekozen voor een motor met meer potentieel. :)
Saab powerrr
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten