Aluminium differentieel op naaldlagers

Heb je unieke informatie of foto's over rallye, race of sprint?

Moderator: JvV

Gesloten
paulie B
C gevonden
Berichten: 6
Lid geworden op: do nov 12, 2009 6:30 pm

Aluminium differentieel op naaldlagers

Bericht door paulie B »

Bij deze wil ik een foto posten van een eigenbouw aluminium differentieel wat we op naaldlagers gezet hebben. Het is een diff uit een
C kadett 1200. Wij gebruiken deze achterassen voor in onze tractorpullingtractor.

Afbeelding
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Aluminium differentieel op naaldlagers

Bericht door erny70 »

Heel knap ding, en zit die ook in een 1200 asje ? En waarom heb je hem opnieuw gemaakt van aluminium als ik vragen mag, dat is toch minder sterk dan de originele ?
Ik ben zelf CNC frezer en vind het ook geweldig om dit soort dingen zelf te maken, en heb gelukkig een baas die (mits we ons aan de regels houden) dit goed vind.
paulie B
C gevonden
Berichten: 6
Lid geworden op: do nov 12, 2009 6:30 pm

Re: Aluminium differentieel op naaldlagers

Bericht door paulie B »

Ja deze zit in een 1200 as. Wij mogen een maximale framebreedte hebben van 42 cm en daarbinnen moet alles gebouwd zijn. Motor met toebehoren, bak, achteras, etc. We hebben de as dus flink in moeten korten en zo ook de steekassen. We hebben hem nieuw gemaakt om 2 redenen: Gewicht en frictie. Qua gewicht zijn wij gebonden aan een limiet van 600kg incl bestuurder. Elke kilo telt dus. Door het diff van alu te maken hebben we ruim weer een kilo kunnen winnen. Het originele diff heeft de satelietwieltjes in komlagers lopen en dit slijt bij ons te hard. Ook het asje door de satelietwieltjes is niet van denderende kwaliteit. Wij rijden toch gouw met een wielsnelheid van 80/90 km/h en alles heeft bij ons extreem veel te lijden. Het asje is nu gemaakt van 46chrmonik6 als ik het goed heb. Daarna nog gehard op 45 rockwell dus aanzienlijk verbeterd ;) Het alu is van 7075 kwaliteit dus het "ruimtevaart alu". Als olie gebruiken wij de NSMP45 hypoïd olie van Kendall Racing.

De gehele achteras is overigens zelfbouw. Wij rijden met een bak van een C kadett, price direct. Aan de achteras hebben we op de uiteindes links en rechts een planetair tandwielstelsel gemaakt, met alu schijfremmen en planetairhuizen. De motor maakt op het moment zo'n 400 pk en het blijft redelijk heel (voor het eerst sinds 4 jaar schade gehad aan de achteras, maar dit kwam ook omdat hij krom bleek te zijn. Dat heeft ons 5 diffjes gekost.)
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Aluminium differentieel op naaldlagers

Bericht door erny70 »

Jullie zijn heel leuk bezig ! erg interessant allemaal, wil je hier wat foto's plaatsen van de trekker en evt onderdelen ?
Onder het mom van Kadett C onderdelen in een trekker trek :D zal niemand hier moeilijk over doen denk ik, techniek spreekt de meesten hier wel aan.
Wat voor een motor gebruiken jullie trouwens ?
wegrenner
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 8:33 pm

Re: Aluminium differentieel op naaldlagers

Bericht door wegrenner »

zo'n difje lijkt me ook wel wat
Het duurt gemiddeld 26 seconden om je auto te parkeren. Als een andere auto staat te wachten duurt het 31 seconden. Als een ongeduldige automobilist toetert omdat het allemaal niet snel genoeg gaat duurt het parkeren gemiddeld 41 seconden.
2002tje
C gevonden
Berichten: 11
Lid geworden op: za jan 29, 2011 5:44 pm

Re: Aluminium differentieel op naaldlagers

Bericht door 2002tje »

De CNC frezers zijn hier dik bezaaid, ik zit ook al in die bizniz :-)
Ik snap de intentie om gewicht te besparen alleen qua sterkte zou ik twijfels hebben ook al is het 7075 alu.
Echter er zal hier vanzelf wel gepost worden of het heelblijft.

Suc6 met de Pull, Eric.
paulie B
C gevonden
Berichten: 6
Lid geworden op: do nov 12, 2009 6:30 pm

Re: Aluminium differentieel op naaldlagers

Bericht door paulie B »

Wij rijden met een Volkswagen motor. Een 1.9 TDI om precies te zijn. Standaard heeft hij 90 pk en met hetgeen wat wij ermee gedaan hebben komen we op 400 pk. We rijden met een Holset HX 40 op de motor en deze geeft zo'n 4,5-5 bar druk bij 8000 RPM. Denk bij de tuning aan: eigenbouw zuigers, eigenbouw drijfstangen, geflowde cilinderkop met een 14mm lift nokkenas, waterinjectie voor de turbo, ice intercooler, lijnpomp met snelle nokkenas, 9mm plunjers, 200cc diesel, aangepaste verstuivers etc etc.
http://i544.photobucket.com/albums/hh35 ... AG0885.jpg

http://i544.photobucket.com/albums/hh35 ... AG0886.jpg

Zijn 2 foto's van de achteras onder onze tractor.

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 1722_n.jpg

Dit is onze tractor zelf.
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Aluminium differentieel op naaldlagers

Bericht door erny70 »

dat ziet er gelikt uit, welk team en welke klasse rijden jullie ?
ik ga nog wel eens naar lochem als het circus daar neer strijkt, maar ben dit jaar niet geweest, altijd een mooi spektakel.
Jelle
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: di apr 10, 2012 8:44 am
Locatie: baarlo

Re: Aluminium differentieel op naaldlagers

Bericht door Jelle »

ziet dr mooi uit.
je bespaart een kilo aan een lichter differentieel.
als de bestuurder 4 keer friet een in n week dan ben je die winst weer kwijt. :lol:
als ik mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast