ontsteking verplaatst
Moderators: JvV, kriekje, opelnl
ontsteking verplaatst
vandaag aan het hobbyen geweest met de aero.
de ontsteking zat op de 18S manier, wat niet de mooiste oplossing is.
nu zit hij op de kap van de distributie.
zat wat meer werk in dan gedacht;
uit het rooster van de ventilator moesten een paar spijltjes weggehaald worden.
ik moest langere bougie kabels kopen.
de draadboom moest verlegd worden.
de koelwaterslang zat in de weg.
de bobine moest verplaatst worden.
foto oude situatie
zo ziet het er nu uit
zaterdag nog even zoeken naar de reden dat het storingslampje storing 94 aangeeft( onregelmatigheden met de nokkenas sensor spanning, of zo iets)
maar gelukkig heeft Gertjan nog een complete c20xe staan, dus om te testen kunnen we daar onderdelen van gebruiken..
de ontsteking zat op de 18S manier, wat niet de mooiste oplossing is.
nu zit hij op de kap van de distributie.
zat wat meer werk in dan gedacht;
uit het rooster van de ventilator moesten een paar spijltjes weggehaald worden.
ik moest langere bougie kabels kopen.
de draadboom moest verlegd worden.
de koelwaterslang zat in de weg.
de bobine moest verplaatst worden.
foto oude situatie
zo ziet het er nu uit
zaterdag nog even zoeken naar de reden dat het storingslampje storing 94 aangeeft( onregelmatigheden met de nokkenas sensor spanning, of zo iets)
maar gelukkig heeft Gertjan nog een complete c20xe staan, dus om te testen kunnen we daar onderdelen van gebruiken..
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
Re: ontsteking verplaatst
Dat is echt een hele verbetering,
Komt de looks onder de kap ten goede.
gr, kevin
Komt de looks onder de kap ten goede.
gr, kevin
Greetz Kevin
Re: ontsteking verplaatst
Netjeeeeessss
Re: ontsteking verplaatst
Nadat ik de ontsteking verplaatst had van de zijkant van het blok naar de voorkant van het blok branden het motorstoringslampje.
Bij uitlezen gaf hij storing 94 aan (hoge spanning in de nokkenas sensor; mogelijke oorzaak sluiting in de draadboom of schade aan de sensor).
Omdat het systeem dat ik gekocht heb al ik meer auto's is geplaatst ging ik er van uit dat dit niet kwam door de nieuwe manier van aansluiten van de ontsteking.
Eerst maar eens de draadboom onderzocht op schade( draadboom uitpellen en weer intapen).
Hier geen beschadigingen kunnen vinden.
De volgende dag samen met Gertjan verder gegaan. Eerst heeft hij de draadboom doorgemeten op sluiting of draadbreuk. Omdat hier geen afwijking gevonden is zijn we verder gegaan met de ontsteking onderzoeken.
Met de ontsteking van Gertjan zijn C20XE aan de draadboom en de bougie kabels aan de eigen ontsteking de motor laten draaien.
Door nu de rotor in de ontsteking van Gertjan eerst in de stand te zetten dat de sensor contact heeft (storing 94) en daarna in stand geen contact (storing 93) wisten we dat het aan de mijn ontsteking moest liggen.
Dus de ontsteking van Gertjan er op gezet( eerst de aandrijfas er uit, want die van mij was ingekort en die van Gertjan wilde we niet inkorten).
Motor gestart en … jawel er kwam een ander storing namelijk 93 (laag spanning in de nokkenas sensor; mogelijke oorzaak sluiting in de draadboom of schade aan de sensor)
de ontsteking had dus ook de geest gegeven
Toen zijn we gaan zoeken of het lag aan de omgekeerde draairichting van de ontsteking.
Dus een andere nokkenas gepakt, ontsteking op de normale kant gezet, nokkenastandwiel op de anderenkant en met 3e ontsteking gekeken wat de anders was bij de montage aan de voorkant.
Wat bleek:
de nokkenas sensor moet een signaal geven, vlak voordat bougie 1 vonk krijgt.
Dit signaal krijgt hij aan het einde van de vonk bougie 2.
door de bougie kabels om te draaien op de verdeler kap, had ik wel de sensor tussen 1 en 2 zitten, maar hij kwam nu te laat.
Dit veroorzaakte in onze ogen mogelijk de storing 93
Om dit op te lossen hebben we de as weer uit de ontsteking gehaald en de plaat waar de sensor op zit een stukje verdraaid weer gemonteerd.
Om deze censor te kunnen verplaatsen (ongeveer 1/8) hebben we nieuwe gaten moeten maken in de plaat waar de censor op zit,
De hele zaak weer gemonteerd en proefdraaien.
De storing was eindelijk verholpen.
Uiteindelijk ben ik nu blij met de nieuwe plek van de ontsteking. Het ziet er veel beter uit als die geprutst oplossing die ik eerst had. Het is stabieler, en daardoor zuiverder met het ontstekingstijdstip
Wat ik me af vraag:
zijn er soms veel C kadettjes met een C20XE met de ontsteking voorop, waar geen motorstoringslampje is gemonteerd? Waarschijnlijk draaien al die auto's op noodloop.
Dit zou zonde zijn, het kost je motorvermogen en het benzine verbruik wordt ook hoger.
Bij uitlezen gaf hij storing 94 aan (hoge spanning in de nokkenas sensor; mogelijke oorzaak sluiting in de draadboom of schade aan de sensor).
Omdat het systeem dat ik gekocht heb al ik meer auto's is geplaatst ging ik er van uit dat dit niet kwam door de nieuwe manier van aansluiten van de ontsteking.
Eerst maar eens de draadboom onderzocht op schade( draadboom uitpellen en weer intapen).
Hier geen beschadigingen kunnen vinden.
De volgende dag samen met Gertjan verder gegaan. Eerst heeft hij de draadboom doorgemeten op sluiting of draadbreuk. Omdat hier geen afwijking gevonden is zijn we verder gegaan met de ontsteking onderzoeken.
Met de ontsteking van Gertjan zijn C20XE aan de draadboom en de bougie kabels aan de eigen ontsteking de motor laten draaien.
Door nu de rotor in de ontsteking van Gertjan eerst in de stand te zetten dat de sensor contact heeft (storing 94) en daarna in stand geen contact (storing 93) wisten we dat het aan de mijn ontsteking moest liggen.
Dus de ontsteking van Gertjan er op gezet( eerst de aandrijfas er uit, want die van mij was ingekort en die van Gertjan wilde we niet inkorten).
Motor gestart en … jawel er kwam een ander storing namelijk 93 (laag spanning in de nokkenas sensor; mogelijke oorzaak sluiting in de draadboom of schade aan de sensor)
de ontsteking had dus ook de geest gegeven
Toen zijn we gaan zoeken of het lag aan de omgekeerde draairichting van de ontsteking.
Dus een andere nokkenas gepakt, ontsteking op de normale kant gezet, nokkenastandwiel op de anderenkant en met 3e ontsteking gekeken wat de anders was bij de montage aan de voorkant.
Wat bleek:
de nokkenas sensor moet een signaal geven, vlak voordat bougie 1 vonk krijgt.
Dit signaal krijgt hij aan het einde van de vonk bougie 2.
door de bougie kabels om te draaien op de verdeler kap, had ik wel de sensor tussen 1 en 2 zitten, maar hij kwam nu te laat.
Dit veroorzaakte in onze ogen mogelijk de storing 93
Om dit op te lossen hebben we de as weer uit de ontsteking gehaald en de plaat waar de sensor op zit een stukje verdraaid weer gemonteerd.
Om deze censor te kunnen verplaatsen (ongeveer 1/8) hebben we nieuwe gaten moeten maken in de plaat waar de censor op zit,
De hele zaak weer gemonteerd en proefdraaien.
De storing was eindelijk verholpen.
Uiteindelijk ben ik nu blij met de nieuwe plek van de ontsteking. Het ziet er veel beter uit als die geprutst oplossing die ik eerst had. Het is stabieler, en daardoor zuiverder met het ontstekingstijdstip
Wat ik me af vraag:
zijn er soms veel C kadettjes met een C20XE met de ontsteking voorop, waar geen motorstoringslampje is gemonteerd? Waarschijnlijk draaien al die auto's op noodloop.
Dit zou zonde zijn, het kost je motorvermogen en het benzine verbruik wordt ook hoger.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
Re: ontsteking verplaatst
Vind dit persoonlijk ook een mooiere oplossing dan die met dat snaartje
Re: ontsteking verplaatst
vandaag even een stukje gereden( Hyves meeting) op de terugweg even op de 170 gehad.
of het daardoor komt weet ik niet, maar nu zit er een kloppend/tikkend geluid in de ontsteking.
We gaan dus weer aan de gang, als het aan Gertjan ligt bouwen we er dis ontsteking op.
of het daardoor komt weet ik niet, maar nu zit er een kloppend/tikkend geluid in de ontsteking.
We gaan dus weer aan de gang, als het aan Gertjan ligt bouwen we er dis ontsteking op.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
-
- C liefhebber
- Berichten: 166
- Lid geworden op: di aug 23, 2011 7:36 pm
Re: ontsteking verplaatst
hey zie dat je het aan de gang hebt heb je het goed uit gemeten sat het goed in het miden zit en staat de onsteking op tijd
Re: ontsteking verplaatst
ontsteking staat op tijd voor zo ver ik weet. Ik denk ook dat hij niet 100% gecentreerd staat, want de ontsteking was erg heet, dus vrijvings watrmte zal de oorzaak zijn.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
-
- C liefhebber
- Berichten: 166
- Lid geworden op: di aug 23, 2011 7:36 pm
Re: ontsteking verplaatst
hou me even op de hoogte wij hebben er 235 gps me gereden toen
Re: ontsteking verplaatst
vandaag de ontsteking weer los gehaald. Niet kunnen ontdekken dat hij er niet recht op zat.
de as uit de ontsteking gehaald en die was niet blauw geworden, dus zo heet zal hij niet geweest zijn.
om te kijken of het aan de ontsteking ligt of dat toch de nokkenas naar de kl*&ten is, zit de ontsteking nu weer aan de zijkant.
Morgen een proefrit maken, als het dan stil is, laat ik het voorlopig maar lekker op de 18 S manier.
de as uit de ontsteking gehaald en die was niet blauw geworden, dus zo heet zal hij niet geweest zijn.
om te kijken of het aan de ontsteking ligt of dat toch de nokkenas naar de kl*&ten is, zit de ontsteking nu weer aan de zijkant.
Morgen een proefrit maken, als het dan stil is, laat ik het voorlopig maar lekker op de 18 S manier.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
-
- C liefhebber
- Berichten: 166
- Lid geworden op: di aug 23, 2011 7:36 pm
Re: ontsteking verplaatst
en al mee gereden
Re: ontsteking verplaatst
yep, hij is er mee bij mij geweest , en de "klachten" waren weg.16v kadett c turbo schreef:en al mee gereden
Re: ontsteking verplaatst
een ruim half uur gereden.16v kadett c turbo schreef:en al mee gereden
ook een stukje op 5000rpm.
geen problemen gehad.
ergens ben ik wel blij, geen schade aan de nokkenas, waar ik ook een beetje bang voor was.
als weer eens zin heb, misschien later nog eens proberen, de ontsteking voorop te zetten,
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
-
- C liefhebber
- Berichten: 166
- Lid geworden op: di aug 23, 2011 7:36 pm
Re: ontsteking verplaatst
snap het niet er is nog een jongen hier op het form heeft het ook van mij heeft nergens last van groene coupe
Re: ontsteking verplaatst
ik snap het dus ook niet, andere keer misschien nog eens proberen, maar nu wil ik rijden.
ik denk ook niet dat het aan het set van je ligt, want dat ziet er goed uit.
ik denk ook niet dat het aan het set van je ligt, want dat ziet er goed uit.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten