problemen koppeling
Moderators: JvV, kriekje, opelnl
-
- C gevonden
- Berichten: 14
- Lid geworden op: vr mar 05, 2010 11:10 pm
- Locatie: Molenpolder
problemen koppeling
Vandaag besloot de koppelingskabel van mn CityJ het te begeven. Kan gebeuren. Bij het vervangen heb ik een kabel genomen van een andere City die ik heb staan. Maar om een of andere reden krijg ik het pedaal niet goed afgesteld met de nieuwe kabel.
Het lijkt alsof de kabel langer is. Zelfs met wat tussenringen erbij hou ik enorm veel speling in het pedaal. Het lijkt alsof er iets is met het armpje onder de auto waarin de kabel eindigt. Alsof deze teveel speling heeft.
Nu heb ik er een hele extra bus op de kabel gezet met het volgende resultaat: als ik het pedaal intrap is er eerst alleen maar speling en dan halverwege wil ie ineens niet meer verder. Ik hoor dan een zacht suisend/schurend geluid.
Zou het druklager het begeven kunnen hebben?
De kabel brak toen mn vriendin ermee aan het rijden was. Ze heeft hem nog in zijn 2 kunnen krijgen en is er nog mee naar huis gereden.
Deze zomer wil ik met de kadett naar Noorwegen, de poolcirkel over. Dus dit zou een goede gelegenheid zijn om de koppeling te reviseren en misschien ook naar de versnellingsbak te kijken. Al heb ik totaal geen problemen ervaren met de versnellingen. Tips en advies waar ik op moet letten?
Het lijkt alsof de kabel langer is. Zelfs met wat tussenringen erbij hou ik enorm veel speling in het pedaal. Het lijkt alsof er iets is met het armpje onder de auto waarin de kabel eindigt. Alsof deze teveel speling heeft.
Nu heb ik er een hele extra bus op de kabel gezet met het volgende resultaat: als ik het pedaal intrap is er eerst alleen maar speling en dan halverwege wil ie ineens niet meer verder. Ik hoor dan een zacht suisend/schurend geluid.
Zou het druklager het begeven kunnen hebben?
De kabel brak toen mn vriendin ermee aan het rijden was. Ze heeft hem nog in zijn 2 kunnen krijgen en is er nog mee naar huis gereden.
Deze zomer wil ik met de kadett naar Noorwegen, de poolcirkel over. Dus dit zou een goede gelegenheid zijn om de koppeling te reviseren en misschien ook naar de versnellingsbak te kijken. Al heb ik totaal geen problemen ervaren met de versnellingen. Tips en advies waar ik op moet letten?
Re: problemen koppeling
dat armpje heet gaffel.
als die niet goed in de bak zit, zal de kabel nooit af te stellen zijn.
als die niet goed in de bak zit, zal de kabel nooit af te stellen zijn.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
-
- C gevonden
- Berichten: 14
- Lid geworden op: vr mar 05, 2010 11:10 pm
- Locatie: Molenpolder
Re: problemen koppeling
Ok, dat kan ik me voorstellen. Maar betekent dat die gaffel dan los geraakt is doordat de kabel knapte? Is dat mogelijk? Moet ik de hele koppeling uit elkaar halen om dat te herstellen?
-
- C gevonden
- Berichten: 14
- Lid geworden op: vr mar 05, 2010 11:10 pm
- Locatie: Molenpolder
Re: problemen koppeling
Het lag inderdaad aan het gaffeltje, losgeschoten. Vandaag de versnellingsbak eronder uit gehaald. Goede gelegenheid om de zaak van dichtbij te zien. De aandrijfas naar achteren toe ging wat moeilijk uit de versnellingsbak maar lukte uiteindelijk wel.
Alles zag er nog netjes uit, gaffeltje weer in de druklager gehaakt en alles er weer onder geschroefd.
Schakelt weer als een zonnetje.
Wat nog nieuw was voor mij (dit is mn eerste oldtimer die ik onderhou, heb mijn kennis opgedaan met buikschuiver brommertjes) dat er een magnetisch boutje in de versnellingsbak zit om al het slijpsel ed eruit te vissen. Wat zijn de richtlijnen voor de hoeveelheid slijpsel wat ik hier mag aantreffen?
Boutje zag er nu zo uit:
De dragende beugel onder de versnellingsbak heeft een mooi rubber. Ik trof hierop een soort zwarte kit aan. Of het is olie wat heel stroperig is geworden en wat uit het motorblok is 'gezweet' en hier verzameld. Of de vorige eigenaar (>2 jaar geleden) heeft er een kit op gesmeerd om het rubber soepel te houden? Het rubber zag er goed uit alleen dus een dikke laag zwarte stroperige meuk.
Ik heb het er nu maar op laten zitten, kan altijd nog schoon. Eerst maar even hier posten
Uitlaatje ook maar gelijk gewisseld met mijn donor-City. Die zag er wat beter uit. En hij pruttelt nu minder.
Alles zag er nog netjes uit, gaffeltje weer in de druklager gehaakt en alles er weer onder geschroefd.
Schakelt weer als een zonnetje.
Wat nog nieuw was voor mij (dit is mn eerste oldtimer die ik onderhou, heb mijn kennis opgedaan met buikschuiver brommertjes) dat er een magnetisch boutje in de versnellingsbak zit om al het slijpsel ed eruit te vissen. Wat zijn de richtlijnen voor de hoeveelheid slijpsel wat ik hier mag aantreffen?
Boutje zag er nu zo uit:
De dragende beugel onder de versnellingsbak heeft een mooi rubber. Ik trof hierop een soort zwarte kit aan. Of het is olie wat heel stroperig is geworden en wat uit het motorblok is 'gezweet' en hier verzameld. Of de vorige eigenaar (>2 jaar geleden) heeft er een kit op gesmeerd om het rubber soepel te houden? Het rubber zag er goed uit alleen dus een dikke laag zwarte stroperige meuk.
Ik heb het er nu maar op laten zitten, kan altijd nog schoon. Eerst maar even hier posten
Uitlaatje ook maar gelijk gewisseld met mijn donor-City. Die zag er wat beter uit. En hij pruttelt nu minder.
Re: problemen koppeling
zo veel slijpsel heb ik nog nooit gezien aan zo'n magneetplug.
maar als dat de oogst is van ruim 30 jaar, valt het hopelijk nog wel mee.
Gewoon over een poosje nog een keer die plug er uit. Als er dan weer een hoop metaal aan zit, zou ik maar eens uitkijken naar een andere bak.
als je rustig wacht, tot iemand er een over heeft, kost het de hoofdprijs niet.
wel mooi dat je die gaffel weer vast heb gekregen.
maar als dat de oogst is van ruim 30 jaar, valt het hopelijk nog wel mee.
Gewoon over een poosje nog een keer die plug er uit. Als er dan weer een hoop metaal aan zit, zou ik maar eens uitkijken naar een andere bak.
als je rustig wacht, tot iemand er een over heeft, kost het de hoofdprijs niet.
wel mooi dat je die gaffel weer vast heb gekregen.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
Re: problemen koppeling
ik heb wel eens zo'n oogst gezien, en de bak loopt nog steed, na nieuwe olie, is er geen nieuwe bij gekomen
Het duurt gemiddeld 26 seconden om je auto te parkeren. Als een andere auto staat te wachten duurt het 31 seconden. Als een ongeduldige automobilist toetert omdat het allemaal niet snel genoeg gaat duurt het parkeren gemiddeld 41 seconden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten