Zou er wat te tunen zijn aan een 1200N ???

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

groeneklodder
C ervaren
Berichten: 252
Lid geworden op: do sep 28, 2006 5:31 am
Locatie: Voorschoten

Bericht door groeneklodder »

Het is heel simpel, ik heb een "snel" 1200 n-netje, die echt wel wat in zijn mars heeft, met de caravan van 500 kg incl. bepakking loopt ie 120, met enig geduld.............

maar...........gewoon simpel............zoiets als luchtfiltertje aanpassen zodat ie beter kan "ademen" - ander uitlaatje - elctr.ontsteking, dat moet toch ook al wel een pk-tje of 5-10 teweeg kunnen brengen of denk ik dan te soepel?
[img]http://home.versatel.nl/cadona/klodderke.jpg[/img]
toppertheo
C ervaren
Berichten: 350
Lid geworden op: di dec 12, 2006 8:54 pm
Locatie: noordwolde

Bericht door toppertheo »

10 pk heb je echt niet zomaar daar voor moet je serieus aan de slag, zoiets als een dubbele weber dat geeft iets van 7 a 8 pk en dan je uitlaat aan passen en misschien beetje de kop bewerken dan kom in de buurt van 10 pk.

luchtfilter andere uitlaat en electriche ontsteking dan mag je al blij zijn met 2 pk denk ik :?

groeten.
sedan 1200S automaat (verkocht)
city 1200 getuned (verkocht)
sedan 2 liter 8V (verkocht)
sedan 1200 S (in opbouw) word nu een 2.0 16V (verkocht)
coupe 2 liter 16V (wacht op restauratie)
orgineele coupe GT/E 1900 (verkocht)
BRYght
C liefhebber
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 2:54 pm

Bericht door BRYght »

dat is eigenlijk al de verkeerde manier om te denken bij het kietelen van je blok..
je moet een soepel blok willen hebben welke mooi aan het gas hangt en ook nog eens een soepele koppel/vermogen kromme heeft welke eigenlijk vanaf stat. draaien voorhanden moet zijn..

standaard heeft een motor ongeveer 30% rendement. de rest van de omgezette energie verdwijnt uit de uitlaat en via het koelcircuit als warmte.
70% verlies dus.

om makelijk meer vermogen te krijgen door een blok/romp aan te passen kun je de pdt aanpassen.(piston dwell time, de tijd die de zuiger nodig heeft om van richting te veranderen.)
als de pdt langer duurt kan er tijdens de ontbranding meer druk ontstaan.
dit kun je bereiken door de drijfstang te verlengen.
zolang je niet verder gaat dan 1.8:1 is er niks aan de hand.

bij een gietijzeren kop moet je de compressieverhouding met een 0.5-1.0 lager(na het aanpassen van de drijfstang) kiezen. 10.5 :1 is dan max...
vrije ruimte tussen kleppen en de zuiger met klei meten is een must! om zeker te weten dat deze ook als ze uitzetten elkaar niet raken!

je zal ook de nokkenas moeten vervangen naar een type met een grotere duratie om te voorkomen dat de motor niet meer door de compressieslag heen komt...
bij een standaard nokkenas gaan de kleppen eerder dicht en heeft de zuiger een groter gedeelte van de slag om druk op te bouwen...
ga je de compressieverhouding verhogen; moet je daarom ook de nokkenas vervangen door een die de kleppen later sluit.

door de zuigerpen met een offset van 0.09 naar de leibaanzijde te verplaatsen. krijg je dat de drijfstang in het BDP al een kleine hoek maakt met de zuiger en krukas en zo de afzet naar beneden makkelijker wordt.

Bij de overgang van de inlaatbuis naar de kop en van de kop naar het uitlaatspruitstuk, moet je er voor te zorgen dat de gasstroom niet geblokkeerd wordt...
als de poort in de kop kleiner van is dan die van het inlaatspruitstuk zal je de inlaatpoort in de kop lichtjes moeten afschuinen om hem samen te laten vallen met het spruitstuk. zorg er wel voor dat iedere poort op dezelfde manier wordt bewerkt.
het is van belang, dat er zeer weinig, maar evenveel materiaal verwijderd wordt uit ieder kanaal.
maak hem beslist niet groter!
tzelfde geldt voor de uitlaatzijde. Poort in de kop kleiner of gelijk aan die van het uitlaatspruitstuk is goed..

dan kun je ook nog de ontsteking aanpassen..
door de bobine onder 4000 toeren vaker te laten ontladen kun je een soort van vlamboog creeren..
voordeel is hier, dat het
corsa-erik
C ervaren
Berichten: 469
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am

Bericht door corsa-erik »

BRYght schreef: om makelijk meer vermogen te krijgen door een blok/romp aan te passen kun je de pdt aanpassen.(piston dwell time, de tijd die de zuiger nodig heeft om van richting te veranderen.)
als de pdt langer duurt kan er tijdens de ontbranding meer druk ontstaan.
dit kun je bereiken door de drijfstang te verlengen.
zolang je niet verder gaat dan 1.8:1 is er niks aan de hand.
Dat wist ik niet, ik dacht altijd dat je "meer vermogen" kreeg door langere drijfstangen omdat de leibaan krachten af namen.

Wel een mooie uitleg.


Ik kan niet veel zeggen over vermogenswinst, maar mijn laatste coupe 12N, had een hogere top met de tuit verwijderd van het luchtfilter en electronische ontsteking van een corsa.
Maar het verschil tussen 150 en 155 op de teller... Ik durf niet te zeggen hoeveel vermogen dat is.

en ik denk ook dat een dubbele voorpijp niet standaard was voor een '75 er ?
Sylvian
C liefhebber
Berichten: 198
Lid geworden op: vr jan 19, 2007 6:20 pm
Locatie: Zwolle

Bericht door Sylvian »

Echt superinteressant om allemaal te lezen ! en Bryght, jij schijnt er echt veel van te weten, petje af, je hebt mijn interesse in een ''gewone'' 1200 weer flink aangewakkert, mischien dat theo daar van de zomer nog wat aan heeft :P
patrick de boer
C gestoord
Berichten: 1406
Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
Locatie: oss

Bericht door patrick de boer »

wij rede 170 op de klok met een 1200(7j ats met 175/50 13)
die alleen eens gereviceerd was en goed afgesteld was
patrick de boer
C gestoord
Berichten: 1406
Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
Locatie: oss

Bericht door patrick de boer »

en dat was nog wel een limo
toppertheo
C ervaren
Berichten: 350
Lid geworden op: di dec 12, 2006 8:54 pm
Locatie: noordwolde

Bericht door toppertheo »

maar ja hoe orgineel was die motor??
jij denkt orgineel maar ja blok is al 25 jaar oud en wie weet wat er voor de tijd al aan gedaan is door andere eigenaren.
een gevlakte kop dat kun je echt niet zien dan moet je al gaan meten en mischen de poorten een klein beetje bewerkt valt ook niet op maar werkt wel.

maar dan nog is het een mooie prestatie voor een 1200 limo :wink:

groeten.
sedan 1200S automaat (verkocht)
city 1200 getuned (verkocht)
sedan 2 liter 8V (verkocht)
sedan 1200 S (in opbouw) word nu een 2.0 16V (verkocht)
coupe 2 liter 16V (wacht op restauratie)
orgineele coupe GT/E 1900 (verkocht)
patrick de boer
C gestoord
Berichten: 1406
Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
Locatie: oss

Bericht door patrick de boer »

nou die auto kwam van iemand af die
63 jaar was ??? en had hem al bijna 10 jaar
dus denk niet dat er iets aan gedaan is
niet meer dan gereviseerd maar wel echt goed afgesteld
dus niet wat fabriek op geeft maar gewoon hoe hij het best loopt
is ook gedaan door een kenner hoor
maarja heb nog ergens een filpje ervan
patrick de boer
C gestoord
Berichten: 1406
Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
Locatie: oss

Bericht door patrick de boer »

maarja vraag is ook hoeveel wijkt die klok af
na 30 jaar
BRYght
C liefhebber
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 2:54 pm

Bericht door BRYght »

btw heb laatst een ander 1200tje aangepast..

inlaatkleppen aangepast.
chokeklep verwijderd.
gasklep aangepast.
ander luchtfilter.
kop gevlakt.
ontsteking tegen overslaan beveiligd en aangepast.

loopt nu veel lekkerder en soepeler.
moet nog een keer de bank op om te kijken wat er precies veranderd is.

trouwens als iemand een carb. aangepast wil hebben stuur me dan ff een pb'tje..
daruler
C gestoord
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:06 pm
Locatie: Echteld West
Contacteer:

Bericht door daruler »

dus om te beginnen vin er af en electrice erop en andere carberateur!

1 van een corsa a past da nou ook of nie?

was van plan me inlaat spruitstuk te flowen .
groeneklodder
C ervaren
Berichten: 252
Lid geworden op: do sep 28, 2006 5:31 am
Locatie: Voorschoten

Bericht door groeneklodder »

'K ga toch de andere weg inslaan met de city, zoals op een ander gedeelte van het forum te zien is heb ik een complete city uit 79 kunnen kopen met 2.0S injectie/5-bak/achteras/remmen waarvan de koets uiterst slecht is, voor de prijs van 700 Euries :)

alles gaat dus mooi over naar klodder ;)
[img]http://home.versatel.nl/cadona/klodderke.jpg[/img]
coupe78
C ervaren
Berichten: 336
Lid geworden op: di nov 28, 2006 8:40 pm
Locatie: sijsele -damme in belgie

Bericht door coupe78 »

patrick de boer schreef:wij rede 170 op de klok met een 1200(7j ats met 175/50 13)
die alleen eens gereviceerd was en goed afgesteld was

dat haal ik ook met mijne coupe wi , maar dat komt door de kleinere omtrek van de velgen met banden
als er dan een standaard auto naast je rijdt scheelt dit ongeveer 20 a 30km per uur

grtz coupe78
OPEL FOREVER
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten