Pagina 1 van 2

CIH Troubles Part II (start niet warm).

Geplaatst: wo dec 28, 2011 6:53 pm
door M@rtin
Vandaag na een tijdje weer verder gegaan aan mijn coupe.

De Brandstofpomp zat (altijd al) rechtstreeks aangesloten op de Accu en kon aan en uit worden gezet met een schakelaar. Omdat ik het eens was met de adviezen op dit forum een Brandstof pomp relais gescoort op Ebay (pierburg) en druk in de weer gegaan met de COupe.

I.p.v het zielige draadje wat naar de pomp liep een dikke kabel met mantel naar achter getrokken en begonnen met aansluiten van het Relais. Tot mijn verbazing kwam ik bij het verwijderen van alle oude bedrading.... een GM Brandstofpomprelais.

Afbeelding

Kennelijk zat deze er al die tijd al tussen, en functioneerde (?Niet) meer.... OF het relais zit vast of er zit ergens een bypas, maar die heb ik niet kunnen vinden. Toch maar verder gegaan en de pierburg schakeling aangehouden. Omdat het Originele relais deeluitaakt van de kabelboom heb ik deze maar even laten zitten.

Pierburg relais

Afbeelding

Affijn, so far so Good. Relais schakelt netjes, en pomp gaat aan en uit bij starten / stoppen van de motor.

Nu deed alleen het volgende probleem zich aan. Hij start niet wanneer de motor (ook maar enigsinds) warm is. Koud is het starten lopen.... Warm..... Starten tot ik een ons weeg en soms slaat hij aan en direct weer af. Nu ga ik er vanuit dat hij onderscheid maakt in Warm en Koud starten... en doet hij permanent een Koude start en verzuipt hem daarme??

Had al even naar de Temperatuur sensoren gekeken, zitten beide goed aangesloten.

Afbeelding


Wie heeft de oplossing??

Re: CIH Troubles Part II (start niet warm).

Geplaatst: wo dec 28, 2011 8:00 pm
door kadett coupe
ik heb dat probleem ook gehad, en toen dat voorbij was liep ie heel onregelmatig stationair en had ik de ene probleem na de andere. mijn oplossing : injectie er uit gesloopt, en dubbele carburateurs er voor in de plaats 8)

Re: CIH Troubles Part II (start niet warm).

Geplaatst: wo dec 28, 2011 8:23 pm
door M@rtin
Haha! Tja een andere Coupe kopen verhelpt ook het probleem, maar das niet de hoek waar ik het in wil zoeken!

Re: CIH Troubles Part II (start niet warm).

Geplaatst: wo dec 28, 2011 8:38 pm
door kadett coupe
kun je de pomp nog uitzetten? dan starten met gas vol open. doet ie dan wel aanslaan dan verzuipt ie gewoon bij warme start.
dit probleem had ik dus

Re: CIH Troubles Part II (start niet warm).

Geplaatst: wo dec 28, 2011 8:43 pm
door M@rtin
Ja heb de schakelaar weer tussen de Massa gezet, voor het geval ik ooit met een kapot Relais zit em hem direct aan wil sluiten.. Ding zit er toch. Heb ook het idee dat hij verzuipt, als hij aanslaat dan schiet hij best meteen hoog in de toeren.

Probleem is nu dat ik em maar heb laten staan bij m'n sleutel ruimte, en het niet ff kan proberen. Hoopte eigenlijk een beetje dat zoiets vaker voorkomt en het te herleiden is naar 1 sensortje o.i.d.

Re: CIH Troubles Part II (start niet warm).

Geplaatst: wo dec 28, 2011 9:33 pm
door M@rtin
Dit alles is overigens tegelijk gekomen met het maar 3,5 volt op de brandstof pomp. Deze had ik toen met een bypass rechtstreeks op de accu geZet om thuis te komen. Nu blijkt er toch een origineel brandstofrelais tussen te zitten (wat dus niet correct werkte, pomp draaide altijd op contact).

Nu vond ik in een ander topic dit sschema

Afbeelding

En zie dat in de schakelng ook een koudestart is opgenomen. Mogelijk dat het relais wat er nog tussen zit nu helemaal verelend doet?

Re: CIH Troubles Part II (start niet warm).

Geplaatst: wo dec 28, 2011 9:40 pm
door kadett coupe
er zijn trouwens meerdere types injectie, die onderling verschillen met de koude start enzovoort.
er is een type met een extra injector achterop je spruitstuk. die willen ook weleens vervelend doen

Re: CIH Troubles Part II (start niet warm).

Geplaatst: wo dec 28, 2011 9:58 pm
door erny70
Heb je bij warme motor al de stekker van het koudstartventiel er af gehad, en zo ja maakt dat uit ?
Koudstartventiel zit aan de achterkant van de inlaatbuis, alleen niet bij alle injectietypes.
Als ie er wel zit kun je de stekker er rustig af halen, en "warm" proberen te starten.
Dat ventiel spuit nl bij een koude motor extra in, waardoor de motor als ie op temperatuur is, zal verzuipen.
Als dat niet helpt, ........ :?

Re: CIH Troubles Part II (start niet warm).

Geplaatst: wo dec 28, 2011 10:03 pm
door wegrenner
welk type injection heb je ?
je 2 soorten namelijk, die met de gele injectoren en de grijze
die met de grijze is het oude type uit mijnhoofd, die met de gele is de nieuwe
het verschil is ook zichtbaar door dat het oude type 2 relays naast elkaar heeft op 1 voet,
en het nieuwe type 1 relay heeft
verder zit het verschil ook in het wel of niet hebben van de koud start injector

Re: CIH Troubles Part II (start niet warm).

Geplaatst: wo dec 28, 2011 10:07 pm
door M@rtin
Gele injectoren.

Even een plaatje uit mn voorstel topic gepakt:

Afbeelding

Achterkant van de inlaatbuis is hier de blauwe connector aan de achter / rechter kant van de inlaat? Of is dat wat anders?

Re: CIH Troubles Part II (start niet warm).

Geplaatst: wo dec 28, 2011 10:10 pm
door wegrenner
dan hoor je ook netjes 1 brandstof relay te hebben

en als je maar 3,5 volt opje brandstof meter meet, dan verwacht ik dat je probleem in je brandstof relay zit
maar dit relay schakend uit me hoofd meer dan alleen de brandstof pomp
die nieuw gekocht relay zou je niet nodig moeten hebben
de pomp hoor orgineel alleen te lopen als de motor draait, de start motor rond draait
en als hij een paar minuten uit heeft gestaan, dan draait de benzine pomp ook als je hem op contact zet een tel of 3 ( druk op bouwen in de leidingen)

Re: CIH Troubles Part II (start niet warm).

Geplaatst: wo dec 28, 2011 10:13 pm
door wegrenner
ik zag ook dat het relay bij je luucht filter hing,

hing/hangt deze toevalling onderste boven
zo jan, kan er wat vocht in komen
en zal deze raar functioneren
zoals niet starten bij warm, slechte bezine druk hebben in je systeem
als je een tijd rijd, vermogen kwijt e.d.

dit probleem heb ik ook gehad
het heeft mij maanden geduurt voordat ik het gevonen had
ik had toen eindelijk te link gelegt met nat weer, doet het slecht
tot ik het relay een mep gaf, deze anders ging liggen en er water uit kwam

na het relay te hebben gedroogt en schoon gemaakt te hebben, was alles over

(als je in de buurt woont kan ik wel eens voor je kijken of ik het kan vinden voor je het probleem)

Re: CIH Troubles Part II (start niet warm).

Geplaatst: wo dec 28, 2011 10:29 pm
door M@rtin
Zal ff het hele verhaal doen.

Toen ik de Coupe kocht, ging de pomp lopen op contact, geschakelde + dus ergens, dacht ik. Olielampje deed het o.a niet en het bleek een zooitje achter het dash. Een dagje met een soldeerbout in de weer om alles netjes aan te sluiten en te doen, en toen ik huiswaarts wilde starte de kadett niet. De pomp liep heel zachts en bleek maar 3.5 volt te krijgen.

Omdat ik achter het dash bezig was geweest.. Dacht ik misschien de geschakelde + van de pomp in serie gezet te hebben ofzo.. Want ineens 9 volt minder was wel heel gek. Toen maar rechtstreeks op de accu om thuis te komen. Bij thuiskomt wilde de auto warm al niet meer starteb

Omdat zowel de oude als nieuwe manier van spanning op de pomp me niet lekker zat op internet maar een(pierburg) relais gekocht en toen ik nog wat andere leuke dingetjes had verzameld weer begonnen aan de kadett. Alle oude bedrading zat in tape en bij het weghalen van oude zooi kwam ik een origineel relais tegen. Zat er dus al die tijd al, desondanks ging de pomp aan op contact. Dus of het relais was/ is stuk, of er zit ergens een bypass of hij zit verkeerd aangesloten want correct werken deed hij niet.

Nieuwe relais zat er toen al bijna in, en functioneerd naar behoren. Omdat ik vermoede dat het originele relais vast wel nodig is voor het injectie systeem heb ik het maar laten zitten. Ik kan me voorstellen dathij dood is, of vast zit of wat dan ook, en het niet warm starten en 3,5 volt op depomp veroorzaakt... Maar ik wil me niet blind staren op 1 ding... Als ik het uit kan sluiten is het prima..

Iemand 1 te koop / te leen ?

@wegrenner. Super tof aanbod. Ik woon in Barendrecht (0mg. Rotterdam)


Ik wil heel graag lekker gaan rijden met mijn "nieuwe" wagen.. Maar tot nu toe is het alleen maar naar mn sleutelplek en als hij wil starten weer terug.... Wordt er een beetje verdrietig van... :roll:

Waar kon ik dat koudestartventiel vinden?

Re: CIH Troubles Part II (start niet warm).

Geplaatst: wo dec 28, 2011 10:49 pm
door wegrenner
van af week 2, ben ik door de weeks weer in rotterdam, alleen zonder vervoer, ik kan dan eventuweel voor je kijken, en als ik ga zoeken, heb ik ook thuis nog wel test onderdelen liggen

Re: CIH Troubles Part II (start niet warm).

Geplaatst: wo dec 28, 2011 10:50 pm
door wegrenner
het koudstart ventiel in de blauwe injectior aan het einde van de injection buis (bij het schutbord)