Motor Update Project

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

keesjanvanzanten
C liefhebber
Berichten: 141
Lid geworden op: do nov 12, 2009 10:23 pm
Contacteer:

Motor Update Project

Bericht door keesjanvanzanten »

hallo

Ik heb de afgelopen weken mijn c kadett rally project eventjes opzij gezet om de motor van m'n ooms rally ascona te updaten.

Het gaat hier om een C24NE met webers. Deze motor is +/- 6 jaar geleden in deze auto ingebouwd.
De motor is toen der tijd bij de firma Kronenburg gereviseerd en aangepast.
Wat er toen percies gedaan was is ook niet bekent, dus is dit ook een goede gelegenheid om dit te onderzoeken.
Ook word een wat aanpassingen gedaan omdat de kleppen gaan zweven bij hoge toeren.

Toen we de motor open hebben gemaakt bleek dat er een standaard nokkenas en klepveren in zaten.
Wel ziten er Omega zuigers in, is de Krukas gebalanceerd en zijn de kanalen bewerkt.

We hebben nog een andere motor staan met een scherpere nokkenas en dubbele klepveren, dit hebben we dus overgezet.
Ook is er een schommelschot in de caterpan gemaakt, is het nokkenastandwiel verstelbaar gemaakt, is er een blokering in de distributiekettingspanner gemaakt
en worden de hydraulische stotorstangen vervangen door vaste.
Omdat de carterpan eraf is hebben we gelijk de drijfstang lagers vernieuwd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Motor Update Project

Bericht door erny70 »

Dit draadje ga ik zeker volgen, ..... interessant
gteturbo
C ervaren
Berichten: 440
Lid geworden op: vr mei 25, 2007 7:17 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Motor Update Project

Bericht door gteturbo »

Kijk dat klinkt als de update die de motor precies nodig had !
Zal goed gaan lopen nu , de begenzer wordt nu de webers bij hogere toeren dat ze het niet meer bij gaan houden :twisted:
c2 coupe gte 2.4 45 webers (2.0 motor in volgende tuning fase)
keesjanvanzanten
C liefhebber
Berichten: 141
Lid geworden op: do nov 12, 2009 10:23 pm
Contacteer:

Re: Motor Update Project

Bericht door keesjanvanzanten »

vandaag heb ik de distributie afgesteld met de verstelbare nokkenastandwiel. dit is allemaal goed verlopen en ik ben benieuwd hoe hij nu gaat lopen.

maar bij de gegevens van de nokkenas staat het volgende :

V/CLEARANCE
INLET/ EXHAUST
.022’’ .024’’
0.56mm 0.61mm

het gaat hier om een Kentcam nokkenas

is dat nu mijn klepspeling? of blijft dat gewoon 0.30mm?
crossflow
C ervaren
Berichten: 406
Lid geworden op: do jul 13, 2006 2:00 pm

Re: Motor Update Project

Bericht door crossflow »

Peter den Ottolander zou zeggen 25 in - 30 uit ,altijd goed :wink: :)

Hebben wijzelf ook altijd gereden(en nog) en Daantje zijn zijn A manta ook bijv
Laatst gewijzigd door crossflow op di nov 22, 2011 10:58 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
crossflow
C ervaren
Berichten: 406
Lid geworden op: do jul 13, 2006 2:00 pm

Re: Motor Update Project

Bericht door crossflow »

[quote="gteturbo" de begenzer wordt nu de webers bij hogere toeren dat ze het niet meer bij gaan houden :twisted:[/quote]

Hoezo dat dan? wij hebben altijd probleemloos 8200 toeren gedraaid met webers en dit kon je gewoon vasthouden en nu met de 400 ook.
Benzinedruk is vaak het probleem dat ze bovenin instorten
keesjanvanzanten
C liefhebber
Berichten: 141
Lid geworden op: do nov 12, 2009 10:23 pm
Contacteer:

Re: Motor Update Project

Bericht door keesjanvanzanten »

Peter den Ottolander zou zeggen 25 in - 30 uit ,altijd goed

Hebben wijzelf ook altijd gereden(en nog) en Daantje zijn zijn A manta ook bijv
oke dan ga ik dat maar eens proberen

bedankt!
Jovink
C liefhebber
Berichten: 205
Lid geworden op: zo okt 18, 2009 7:23 pm
Locatie: zh
Contacteer:

Re: Motor Update Project

Bericht door Jovink »

keesjanvanzanten schreef:
Peter den Ottolander zou zeggen 25 in - 30 uit ,altijd goed

Hebben wijzelf ook altijd gereden(en nog) en Daantje zijn zijn A manta ook bijv
oke dan ga ik dat maar eens proberen

bedankt!
In je gegevens hierboven heb je het over 0,56 en 0,61

Als je dan ipv daarvan nu die 0,25 en die o,30 aanhoud, zit je toch pak hem beet 2x zo krap met je klepspeling?
of zie ik dat nou verkeerd...
Opel Kadett 1200 C Coupe
crossflow
C ervaren
Berichten: 406
Lid geworden op: do jul 13, 2006 2:00 pm

Re: Motor Update Project

Bericht door crossflow »

Klinkt wazig,ik weet het maar....

Ik ben hier uitgegaan van de kennis van iemand die weet waar hij over praat en die honderden van deze motoren in zijn vingers heeft gehad.
iemand waar ik je veel over zou kunnen vertellen en die bijv Risse zijn magazijn altijd goed gevuld hield (ja het meeste van zijn spullen kwamen gewoon van een ordinaire Hollander vandaan)
Kees jan weet wie ik bedoel en die weet ook wel dattie hier mee aan de slag kan.

ps de eerder genoemde maten is basis instelling na inbouw en dus koude motor,de maten die ik noem is bij motor op bedrijfs temperatuur
gteturbo
C ervaren
Berichten: 440
Lid geworden op: vr mei 25, 2007 7:17 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Motor Update Project

Bericht door gteturbo »

crossflow schreef:[quote="gteturbo" de begenzer wordt nu de webers bij hogere toeren dat ze het niet meer bij gaan houden :twisted:
Hoezo dat dan? wij hebben altijd probleemloos 8200 toeren gedraaid met webers en dit kon je gewoon vasthouden en nu met de 400 ook.
Benzinedruk is vaak het probleem dat ze bovenin instorten[/quote]

Okee :) had begrepen dat 45 webers net genoeg waren voor een goed getunde 2.4/2.5 dat je dan gewoon volgas kon geven en dan inderdaad ergens rond de 8000 toeren gewoon niet meer klom in toeren :?
c2 coupe gte 2.4 45 webers (2.0 motor in volgende tuning fase)
keesjanvanzanten
C liefhebber
Berichten: 141
Lid geworden op: do nov 12, 2009 10:23 pm
Contacteer:

Re: Motor Update Project

Bericht door keesjanvanzanten »

Okee had begrepen dat 45 webers net genoeg waren voor een goed getunde 2.4/2.5 dat je dan gewoon volgas kon geven en dan inderdaad ergens rond de 8000 toeren gewoon niet meer klom in toeren
Dat is nu ook gelijk mijn vraag : zal ik nu ook iets aan de carburateur moeten veranderen?

Vandaag alles geborgt en de kleppen gestelt op in 0,25 en uit 0,30. heb de motor ook een aantal keer rond gedraait en alles loopt soepel.
Als alles goed verloop dan denk ik dat ik hem er zaterdag weer terug in ga monteren
crossflow
C ervaren
Berichten: 406
Lid geworden op: do jul 13, 2006 2:00 pm

Re: Motor Update Project

Bericht door crossflow »

@GT/E turbo

Ja daar heb je een punt,als je echt continu in hoog toeren wil draaien dan is het beter om naar 48ers te gaan,maar daar verlies je wel wat souplesse onder in toeren (@ keesjan zie Daan zijn Manta)
Daar komt bij dat je een 2.4 al niet snel in dat toerenbereik zal krijgen,dan moet je'm al heel heel fiks gaan tunen
Wij reden overigens met 50ers.

@keesjan

Let wel even op! 25 in-30 uit is bij warme motor! dus je kunt ze voor nu beter even wat ruimer zetten (zo rond de 45 a 50) Dan motor inbouwen,starten,warm draaien tot bedrijfs temperatuur en dan stellen op 25/30

Wat betreft je webers is het gewoon een kwestie van expirimenteren,misschien iets grotere venturi's en wat andere sproeiers maar daar weet John Leemans je ook wel mee te helpen
keesjanvanzanten
C liefhebber
Berichten: 141
Lid geworden op: do nov 12, 2009 10:23 pm
Contacteer:

Bericht door keesjanvanzanten »

oei! :o is goed dat je dat zegt dan zal ik morgen meteen de klepspelling veranderen.

wat de weber betrefts, zullen de 45ers er wel opblijven want 48ers is nog al een dure bedoeling.
gewoon goed afstellen en daar zal hij het verlopig mee moeten doen :)

hij zal bij hoge toeren het al een stuk beter doen met deze nokkenas en klepveren :D .

k vind het eigenlijk wel raar dat ze dat bij kronenburg niet gelijk gedaan hebben :?
crossflow
C ervaren
Berichten: 406
Lid geworden op: do jul 13, 2006 2:00 pm

Re: Motor Update Project

Bericht door crossflow »

Ja maar nu komen we op een gevoelig punt. Kronenburg en CIH motoren gaan in mijn ogen niet samen ,al diverse mensen gehoord met slechte ervaringen (Bart,rieni)
Wij heben destijds ook wel eens geinformeerd en dan was het al moeilijk om normaal te woord gestaan te worden. Nee het zal mijn bedrijf nooit worden.
Gelukkig zijn er nog genoeg andere die het wel weten :wink:
patrick de boer
C gestoord
Berichten: 1406
Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
Locatie: oss

Re: Motor Update Project

Bericht door patrick de boer »

kronenburg is ook meer VAG en bmw
en daar bij zijn er meer die problemen hebben gehad
(zat slijpsel in de motor )
wat wel weer netjes is op gelost maar toch vervelend is
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten