Bedrijfstemperatuur 2.4

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

M@rtin
C geïnteresseerd
Berichten: 85
Lid geworden op: di okt 18, 2011 3:11 pm

Bedrijfstemperatuur 2.4

Bericht door M@rtin »

Wie kan mij vertellen wat een "normale" bedrijfstemperatuur zou moeten zijn voor een Coupe met een 2.4.
Mijn kadett is nu gekeurd en ik kan er fijn de weg mee op. Hij heeft een grote radiateur. De temp. Loopt op tot tussen het laatste streepje en het rood en blijft hier op na 10km gelopen te hebben.

De vorige eigenaar vertelde mij dat er een "raar" termostaat in zat en heeft er een nieuwe in gezet.

Nu vraag ik mij af waar hij normaal zo'n beetje op zou moeten blijven mbt de motor temperatuur, er is nu vrij weinig speling tot in het rood, en zo warm is het buiten ook niet. Is het bij een motor ombouw altijd raad zaam om de termostaat te vervangen \ zonder te rijden en welke temperatuur zou hij ongeveer moeten zijn?
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4

Bericht door Tijs »

geeft je tankmeter toevallig ook altijd meer aan dan er werkelijk in zit?
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
M@rtin
C geïnteresseerd
Berichten: 85
Lid geworden op: di okt 18, 2011 3:11 pm

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4

Bericht door M@rtin »

Mhm.. Geen id... Ik heb hem volgens mij vol getankt en de meter staat bijna helemaal rechts. Het zijn overigens GTe meters. Verkeerde waardes op de meters zou veroorzaakt kunnen worden door slecte massa oid?

Iemand die weet wat de schaal verdeling is van zo'n VDO meter. Dan kan ik kijken of het overeenkomt met de daadwerkelijke temperatuur.
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
petrolhead
C liefhebber
Berichten: 129
Lid geworden op: wo nov 03, 2010 6:04 pm
Locatie: Zuid-limburg

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4

Bericht door petrolhead »

slechte waardes worden volgens mij veroorzaakt door slechte/ kapotte spanningsregelaar
Afbeelding
Opel kadett c sedan 1.2N OHV 52pk
Aprilia rs50 single 2 stroke 10pk --> verkocht
M@rtin
C geïnteresseerd
Berichten: 85
Lid geworden op: di okt 18, 2011 3:11 pm

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4

Bericht door M@rtin »

En die spannings regelaar is dat kleine blokje wat erbij zit toch?
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
petrolhead
C liefhebber
Berichten: 129
Lid geworden op: wo nov 03, 2010 6:04 pm
Locatie: Zuid-limburg

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4

Bericht door petrolhead »

ja zit achterop waarschijnlijk met 3 pootjes
Afbeelding
Opel kadett c sedan 1.2N OHV 52pk
Aprilia rs50 single 2 stroke 10pk --> verkocht
M@rtin
C geïnteresseerd
Berichten: 85
Lid geworden op: di okt 18, 2011 3:11 pm

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4

Bericht door M@rtin »

Ik heb alleen niet echt een vergelijking of die meters t goed doen.
Voor oliedruk zit er nog geen sensor in, en tank lijkt het wel te doen. Gaf niet een volledig volle tank aan, en het metertje gaat helemaal naar de linkhoek als de motor niet loopt... Moeilijk
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4

Bericht door Pietje »

Die van mij loopt ongeveer net op een 1/4--1/2 en blijft daar vervolgens ook keurig netjes staan.
Het zou mss inderdaad je spanningstabilisator kunnen zijn.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
Opvolger
Beheerder
Berichten: 420
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 11:21 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4

Bericht door Opvolger »

Het kan ook liggen aan de sensor in je blok. Als deze andere waardes geeft als je dashboard verwacht klopt er ook niks van.
Mooiste is even ERG meten hoe warm hij is, met infrarood meter, of het koel-watermeten (welke wel onder druk staat als deze warm is dus pas op!).
By ikke geschryfd
M@rtin
C geïnteresseerd
Berichten: 85
Lid geworden op: di okt 18, 2011 3:11 pm

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4

Bericht door M@rtin »

En welke temperatuur zou moeten corresponderen met welke waarde op de meter? En wat is een normale, ganbare temperatuur.. Is dit net als bij de wat jongere Opels 90 graden... Of is 100 Al in het rood?
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4

Bericht door Tijs »

de temp en brandstof lopen samen over de spanningsregelaar, dus als er iets mee mis is, zouden ze allebei moeten afwijken..
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4

Bericht door Schedelwerk »

de wisseltemperatuur van de thermostaat ligt ergens tussen de 79 en 87 graden (afhankelijk van type, je hebt gewone en 'rennsport' versies) dus de bedrijfstemperatuur ligt navenant op ongeveer 80 à 90 graden. 90 is beter voor gewoon woon-werk, 80 is meer voor op het circuit.
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
DennisS
C gevonden
Berichten: 3
Lid geworden op: wo okt 01, 2008 6:38 pm
Locatie: Heerlen

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4

Bericht door DennisS »

De 2.4 loopt sowieso normaal al iets warmer dan een 2.0E, ik heb een paar weken geleden mijn kadett omgebouwd van 20E naar 24E, en bij dezelfde temperatuur voeler en meter staat de meter nu net in het rood in plaats van op 3/4 zoals het bij de 20E altijd is geweest.
M@rtin
C geïnteresseerd
Berichten: 85
Lid geworden op: di okt 18, 2011 3:11 pm

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4

Bericht door M@rtin »

En 80 a 90 graden komt overeen met 1/4 a 1/2 uitslag van de meter of is dit verder?

Nu doet mijn tankmeter ook wel een klein beetje raar, en wijkt hij wel naar beneden af. Ik lees overall, en ook hier is het al gesuggereerd dat de spanningsregelaar vervelend doet. Nu kwam ik dit tegen:

http://www.mantablog.nl/spanning-regelaar/

Ik neem aan dat dit de zelfde regelaar is als in de Kadett meters? Nu ben ik wel handig met een soldeerbout, en wil ik best een poging doen om mijn huidige regelaar te pimpen, maar als ik voor een tientje geen risico loop dan doe ik dat liever..

Affiijn, zijn deze het zelfde en is deze reparatie ook geschikt voor de Kadett??
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4

Bericht door Tijs »

jep werkt ook in je kadett.
heb het al meerdere keren gemaakt. is een half uurtje werk als je ook nog een beetje tv wil kijken tegelijk ;)
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten