X16xe inbouwen?

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
whaut
C gevonden
Berichten: 34
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 8:32 pm
Locatie: Den haag

X16xe inbouwen?

Bericht door whaut »

Weet iemand of de x16xe een opel big block is. ik wil waarschijnlijk een 1600 in mijn caravan leggen zodat het lekker goedkoop rijden is en ik een beetje extra power heb. verder neem ik aan dat alle aanbouw delen hetzelfde zijn als de c20xe conversies maar dat is allemaal op voorraad(behalve de bak).
Wat mij gelijk brengt op de volgende vraag hoe is de steek van een getrag 240 ten opzichte van een C20XE ik weet dat de "bulb" aan de verkeerde kant zit maar deze kan je er natuurlijk gewoon afsljpen (maar dan moeten de gaten wel overeen komen)

als iemand hier ervaringen maa heeft...

Gr.

Wouter
patrick de boer
C gestoord
Berichten: 1406
Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
Locatie: oss

Re: X16xe inbouwen?

Bericht door patrick de boer »

1.8 2.0 is big block 1.6 is smal block is mij vertelt
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Re: X16xe inbouwen?

Bericht door Pietje »

16 is wat ik me herinner inderdaad een Small Blok.

Wel moet ik je bekennen dat ik deze motor er niet in zou hangen. Ik weet ook niet of je wegkomt met je Carterpan of deze hetzelfde is als bij een 2.0

Als je toch voor zon ombouw gaat zou ik je een C20NE aanraden of een C20XE.

De X16XE had deze ook al niet een startblokkering erop?? Even goed nakijken anders heb je alsnog heel veel ombouw werk.
Heb hier ooit een X20XEV gehad die ze al in een kadett hadden gelepeld met die startblokkering het werkte maar optimaal was het absoluut niet.
Lopen deed de auto echter doordat ze zoveel sensoren eraf hadden gehaald bleef de motor in een noodloop staat. is uiteindelijk ook niet goedgekomen.

Kijk ook even met je uitlaat. Met het orginele spruitstuk is het krap om deze langs de stuurstang te krijgen. Het is me bij een C20NE wel gelukt met behoud van het originele spruitstuk maar een spaghetti was toch mooier geweest. En deze zijn zover ik weet voor een X16XE niet te krijgen.
Let ook even op met je EGR Klep dat deze sensoren erop komen.

De fan voor aanvoer koele lucht die in het begin hoort te blazen daar kun je gewoon het relais op zetten. De computer schakelt de fan maar die zal niet controleren of deze ook daadwerkelijk draait dus gewoon relaisje monteren en desnoods een weerstandje erop zetten.

Mocht je er nog vragen over hebben kun je me altijd even mailen.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
Amstel
C verslaafd
Berichten: 667
Lid geworden op: di mei 19, 2009 4:42 pm

Re: X16xe inbouwen?

Bericht door Amstel »

je moet een versnellings bak hebben uit een manta b 13s.

dat koppelingshuis past met small block
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: X16xe inbouwen?

Bericht door Tijs »

18s bak past ook, je moet alleen dan weer de koppeling van een diesel ofzo nemen,

je zit alleen met drukgroep etc te kijken, geloof niet dat elk vliegwiel mooi past...

meestal is het probleem andersom... mensen hebben een big block, en willen de bak van een smalblock gebruiken.
dan gebruiken ze het vliegwiel van een diesel, want dat is een bigblock, en zit meestal tegen een f13 bak, wat eigenlijk voor een small block is.

maar het bout patroon aan de bak is van zowel big al small gelijk...

ernst hier op het forum is ook bezig om een smallblock (1200 16v) tegen een 18s bak te bouwen. wellicht kan hij je meer duidelijkheid geven.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
whaut
C gevonden
Berichten: 34
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 8:32 pm
Locatie: Den haag

Re: X16xe inbouwen?

Bericht door whaut »

Bedankt voor alle reacties!
misschien toch maar gelijk naar de c20xe, als ik het zo lees.

Ben van het weekend nog even met de caravan bezig geweest. had de carbs ultrasoon gereinigd en met nieuwe pakkingen bekleed.
Ben helaas vergeten om alle afstelling even na te meten :( Zodat ik deze nu gelijk weer goed zou kunnen zetten. Caravan loopt nu wel weer maar moet hem wel weer opnieuw afstellen. Als hij nu stationair loopt en je wilt gas geven slaat hij af. dus moet nog even kijken wof hij nou te veel of te weinig benzine krijgt.
Zag ook dat er een stuk waar je hiel zit van je rechervoet is door gerot... best balen!! dat gaat even voorrang krijgen iemand bekend met een goede lasser omgeving Den Haag??? plaat delen heb ik allemaal (althans kan ik uit mijn oude sedan halen.)

iemand trouwens ervaringen met een sierra 5 bak, deze worden volgens mij in Engeland veel toegepast en ze zijn redelijk compact van formaat dus gaat makelijk in de tunnel. (ben benieuwd hoe het schakel mechanisme uitkomt) bellhouse kan je kopen bij verschillende tuners.

gr
wouter
corsa-erik
C ervaren
Berichten: 469
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am

Re: X16xe inbouwen?

Bericht door corsa-erik »

Tijs schreef:
ernst hier op het forum is ook bezig om een smallblock (1200 16v) tegen een 18s bak te bouwen. wellicht kan hij je meer duidelijkheid geven.
Ik dacht dat hij ermee gestopt was omdat de bak toch niet aan het moderne ecotec blok te passen was, of omdat er geen eenvoudige oplossing was voor de carterpan.

Een ouder "smallblock" zou wel zonder al te veel problemen moeten passen, denk dan aan C14nz of se, C16nz, of een 1600 uit een A corsa GSI.

Je hebt dan eigenlijk wat delen nodig van een 13s uit bv. een ascona of B-manta.

Ik heb nog zo'n 13s liggen, en de versnellingsbak die daar bij hoort. En die zijn te koop.
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: X16xe inbouwen?

Bericht door Tijs »

whaut schreef:Bedankt voor alle reacties!
misschien toch maar gelijk naar de c20xe, als ik het zo lees.

Ben van het weekend nog even met de caravan bezig geweest. had de carbs ultrasoon gereinigd en met nieuwe pakkingen bekleed.
Ben helaas vergeten om alle afstelling even na te meten :( Zodat ik deze nu gelijk weer goed zou kunnen zetten. Caravan loopt nu wel weer maar moet hem wel weer opnieuw afstellen. Als hij nu stationair loopt en je wilt gas geven slaat hij af. dus moet nog even kijken wof hij nou te veel of te weinig benzine krijgt.
Zag ook dat er een stuk waar je hiel zit van je rechervoet is door gerot... best balen!! dat gaat even voorrang krijgen iemand bekend met een goede lasser omgeving Den Haag??? plaat delen heb ik allemaal (althans kan ik uit mijn oude sedan halen.)

iemand trouwens ervaringen met een sierra 5 bak, deze worden volgens mij in Engeland veel toegepast en ze zijn redelijk compact van formaat dus gaat makelijk in de tunnel. (ben benieuwd hoe het schakel mechanisme uitkomt) bellhouse kan je kopen bij verschillende tuners.

gr
wouter
die bekken heb ik meer over gehoord, fredje heeft er vaak wat over gelezen, geloof dat ze het t9 bakken noemen?
je kunt er losse koppelingshuizen voor een c20xe voor bestellen, ze gebruiken het veel in de kutkar wereld.
als ik zou moeten kiezen tussen een dure 18s bak, welke elke keer duur is als hij stuk gaat, of 1 malig een duur (dacht ergens rond de 200 euro) koppelingshuis en daarna zoon ford bak van een paar tientjes, zou ik het wel weten ;) dan lag die ford bak al in me sleutelruimte ;)
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
wegrenner
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 8:33 pm

Re: X16xe inbouwen?

Bericht door wegrenner »

200 euro voor een een koppelings huis is goed koper dan een 18S 5 bak
Het duurt gemiddeld 26 seconden om je auto te parkeren. Als een andere auto staat te wachten duurt het 31 seconden. Als een ongeduldige automobilist toetert omdat het allemaal niet snel genoeg gaat duurt het parkeren gemiddeld 41 seconden.
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: X16xe inbouwen?

Bericht door Tijs »

daarom :)
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
rollingstone
C ervaren
Berichten: 298
Lid geworden op: wo jun 17, 2009 8:34 pm
Locatie: Oirschot

Re: X16xe inbouwen?

Bericht door rollingstone »

als je voor zuinigheid gaat kun je wat mij betreft er een c20ne met getrag 240 erin gooien teminste ik heb er een in mijn c kadett en die is verrekes zuinig vergeleken met een orginele 1200
Afbeelding

Opel Kadett C2 Sedan 1978 [c20ne]

wai rolle dur het café, de asbak en de flipperkast die zen vandaag wc, oleeolee de stoeprand gift nie mee.
Aapje
C liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: zo mei 02, 2010 10:13 pm
Locatie: Velp nabij Arnhem
Contacteer:

Re: X16xe inbouwen?

Bericht door Aapje »

rollingstone schreef:als je voor zuinigheid gaat kun je wat mij betreft er een c20ne met getrag 240 erin gooien teminste ik heb er een in mijn c kadett en die is verrekes zuinig vergeleken met een orginele 1200
Waarom niet gelijk een TC4EE1 als je dan toch aan 't ombouwen bent ;) scheelt je 30 cent per liter :)
Corsa-A1 1.0S LS 3d 45pk '87
Corsa-A1 1.2S Motion 3d 55pk '85
Corsa-A2 E16SE GSI 3d 100pk '88
En een Corsa-B...
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: X16xe inbouwen?

Bericht door Tijs »

omdat een isuzu blok is en geen opel blok is... en dus ook niet de bevestingspunten heeft om gemakkelijk in een rwd auto te maken...
(ja het kan natuurlijk wel.....) kan wel zeggen dat ze heerlijk rijden in een d kadettje, met de turbodruk wat hoger, en de begrenzing uit de brandstofpomp verwijderd ;)

als je een diesel in wil bouwen is de opel diesel x17dtl of 17d (zonder turbo) het makkelijkst, er zijn wel veel klachten dat het niet zoon heel degelijke blokken zijn... al valt dat volgens mij best mee.. maar goed, dwaal wat af..
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten