Sportuitlaat en Sportluchtfilter

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Magnus O.
C liefhebber
Berichten: 127
Lid geworden op: ma feb 12, 2007 10:20 am
Locatie: Assen
Contacteer:

Sportuitlaat en Sportluchtfilter

Bericht door Magnus O. »

Beste allemaal,

Ooit hoop ik een sportluchtfilter en een sportuitlaat op mijn C-Kadett te zetten, om de 1200-motor een mooi bromgeluid te geven.
Nou zit je achter natuurlijk met die as, waardoor er wss geen standaard sportuitlaten onder passen. Bij het luchtfilter heb je de carterontluchtingsslang, en nog een dunnere slang (waar is die laatste voor trwz?), die moeten natuurlijk ook weer via het filter..

Ik ben benieuwd welk type sportuitlaat jullie allemaal er onder hebben (als je dat hebt natuurlijk :) ), wat jullie van de originele uitlaat hebben afgehaald, en wat je aan de nieuwe uitlaat hebt gedaan om em te laten passen.

Hetzelfde voor het luchtfilter, ik zoek eentje met een stevige brom, maar die de lucht nog wel filtert. Het liefst een type die zo op de standaard carburateur past. Welk type gebruiken jullie, en wat heb je gedaan om die slanger er ook weer aan te krijgen?

Bedankt voor de reacties!
Magnus O.
C liefhebber
Berichten: 127
Lid geworden op: ma feb 12, 2007 10:20 am
Locatie: Assen
Contacteer:

Bericht door Magnus O. »

... weinig actueel onderwerp blijkbaar ;)
rellie kel
C gestoord
Berichten: 3616
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 10:30 pm
Locatie: Lottum
Contacteer:

Bericht door rellie kel »

volgens mij is t wel een interessant onderwerp.
ik heb wel eens 1.2 met een open luchtfilter gezien, maar weet niet of dit met de org. carb. gecombineerd was.
Het was overigens ook maar een heel klein filtertje wat er op zat
kadettcity
C geïnteresseerd
Berichten: 78
Lid geworden op: ma mei 22, 2006 10:46 pm

Bericht door kadettcity »

Ik heb er nu een sportuitlaat opzitten, had om eerlijk te zijn niet onder de auto gekeken voordat ik de uitlaat kocht. Dus de uitlaat steekt nu te ver uit. Maar deze wordt nog ingekort, misschien dat ik hier binnenkort eens foto's van kan posten :wink:
Sylvian
C liefhebber
Berichten: 198
Lid geworden op: vr jan 19, 2007 6:20 pm
Locatie: Zwolle

Bericht door Sylvian »

rellie kel schreef:volgens mij is t wel een interessant onderwerp.
ik heb wel eens 1.2 met een open luchtfilter gezien, maar weet niet of dit met de org. carb. gecombineerd was.
Het was overigens ook maar een heel klein filtertje wat er op zat
Ik heb zelf ooit een openlucht filter op de carb gehad, eentje van raceland, idd een kleintje. ik weet niet of ze nog zijn te krijgen, voor de carterontluchting heb je ook filtertjes. waar dat andere slangetje voor is weet ik eigenlijk ook niet :?:
Magnus O.
C liefhebber
Berichten: 127
Lid geworden op: ma feb 12, 2007 10:20 am
Locatie: Assen
Contacteer:

Bericht door Magnus O. »

Iemand waar ik laatst onderdelen weghield, had er een filter van K&N op zitten, ik heb em helaas niet horen lopen, maar dat merk staat wel goed bekent. Hij zei iets van dat er al plekken waren aangegeven waar je een gaatje kan boren om de carterontluchtingsslang (en de andere, die nog ff een raadsel blijft :) ) aan te koppelen, bij hem is dat erg netjes geworden op de originele carburateur! Maar ik was beniewd of er meer zijn met ervaring op dat gebied...
kadett-c-coupe
C ervaren
Berichten: 255
Lid geworden op: do mei 18, 2006 8:46 pm

Bericht door kadett-c-coupe »

ik heb dat bij motoren uitgelegd. en waar dat gat komt voor die nippeltjes, maakt niet uit, als je maar wegkomt met die slangen
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Bericht door erny70 »

Ik heb ook een K&N luchtfilter op m'n 1200tje zitten, de flens (rubber met een slangklem) zit uit het midden van het luchtfilter zodat je ruimte overhoud om je carterontluchting er ook bij in te stoppen.
Ik werkte toen nog als draaier en heb er zelf een nippeltje voor gemaakt.
Maar als je het gat in de bodem van het K&N filter een beetje secuur maakt kun je de slang van de carterontluchting er strak in laten passen.

Dat dunne slangetje wat onderaan je originele luchtfilter hoort te zitten is een vacuum slangetje, die stuur een klep in het luchtfilter aan.
Die moet je gewoon dichtstoppen, want die heb je dan niet meer nodig.
Koekie
C ervaren
Berichten: 309
Lid geworden op: ma sep 10, 2007 9:36 pm
Locatie: Abbenes

Bericht door Koekie »

Ik heb ook een K&N open filter ( zo'n platte schijf )

en op mijn carter ontluchting zit een Mini-K&N'netje.

Zie foto's:

Afbeelding

Afbeelding


Klinkt wel sportief, maar het is een heel apart geluidje :)
[img]http://www.joost-ram.nl/prive/images/onderschrift.JPG.jpg[/img]
daruler
C gestoord
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:06 pm
Locatie: Echteld West
Contacteer:

Bericht door daruler »

heb der ook op zitten



62 mm uitlaat met orginele einddemper en openluchtfilter




klink goed
Afbeelding... And for those who didn't know... Fast cars are built, not bought!
Www.gasmetdiezooi.tk
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Sportuitlaat en Sportluchtfilter

Bericht door erny70 »

Als je er een sportuitlaat onder wil zetten, is het belangrijk om het eerste stuk, dus vanaf spruitstuk tot ongeveer het midden van de auto origineel te laten, anders verlies je heel veel koppel, en trekt je motor dus voor geen meter meer.
Maar geen zorgen, in dat voorste stuk pijp zit soms een klein voordempertje, die kun je er tussen uit halen en vervangen voor een stuk buis van dezelfde diameter.
Na dat originele stuk wat ongeveer onder het midden van de auto eindigd, begin je met een verloop wat je zelf moet maken naar de grotere diameter van de sportuitlaat.
Als het goed is komt er dan nog een demper voor de achteras te zitten, en één na de achteras (einddemper) die je onder de auto uit ziet komen.
Het klinkt niet alleen leuk, het levert in combinatie met een open luchtfilter ook nog (iets) vermogens winst op.
Want bij een 1200 is het nou eenmaal zo :

Elk pk-tje kost relatief veel moeite en geld

ff een lijstje van mijn 1200 S-je

- totale revisie van het hele blok, dus nieuwe lagerpassingen laten slijpen, nieuwe zuigers in eerste overmaat, en alles voorzien van nieuwe pakkingen
- vliegwiel afgedraaid en gefreesd dus een stuk lichter
- vliegwiel en krukas samen uitgebalanceerd
- nokkenas laten bewerken zodat de kleppen verder en dus ook iets langer open staan
- kop gevlakt voor hogere compressie
- electronische ontsteking
- electrische ventilator (ipv de ventilator op de waterpomp die altijd meedraaid)
- dubbele solexen

- nu bezig met het flowen van de kanalen van een oude cilinder kop om te oefenen, en als dat naar m'n zin gaat (en dat lijkt er wel op) dan gaat de " echte " kop er aan geloven.

- zelf een spaghetti spruitstuk maken zit ook nog in de planning

Dat vind ik nou juist de sport er van, maar de meesten (doe ik dus niet aan mee) gooien er dan meteen een groter blok in, wat trouwens ook genoeg kost hoor !
En het is erg veel werk, en je komt veel dingen tegen die je op moet lossen.

Groeten en succes

Ernst

Afbeelding
Danny.B
C gevonden
Berichten: 30
Lid geworden op: za jan 09, 2010 5:53 pm
Locatie: De Krim

Re: Sportuitlaat en Sportluchtfilter

Bericht door Danny.B »

Topic nog even omhoog halen.

Op 't internet kan ik nergens een sportuitlaat/demper vinden voor de 1.2.

Nu zag ik voor de GTE een mooie groep A pijp van Powersprint,nu wil ik daarvan het middenstuk en de einddemper ervan gebruiken.
Ik weet dus dat de diameter groter is maar dat is het probleem niet.
Maar zijn de bochten enz hetzelfde van een GTE ten op zichte van een 1.2 ???
If rally was a crime,then this car was made for criminals!!
Opel C1 Coupe 1.2 1977
Alfa 147 1.6 16V T-Spark 2004
Ducati 900SS i.e 1998
daruler
C gestoord
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:06 pm
Locatie: Echteld West
Contacteer:

Re: Sportuitlaat en Sportluchtfilter

Bericht door daruler »

ja is het zelfde


der zijn wel spagettie stukken voor de 1.2 alleen zie zijn erg prijzig
Afbeelding... And for those who didn't know... Fast cars are built, not bought!
Www.gasmetdiezooi.tk
Danny.B
C gevonden
Berichten: 30
Lid geworden op: za jan 09, 2010 5:53 pm
Locatie: De Krim

Re: Sportuitlaat en Sportluchtfilter

Bericht door Danny.B »

daruler schreef:ja is het zelfde


der zijn wel spagettie stukken voor de 1.2 alleen zie zijn erg prijzig

Oke top,bedankt voor de snelle reactie.

Even een linkje van de uitlaat: http://www.powersprint.info/
If rally was a crime,then this car was made for criminals!!
Opel C1 Coupe 1.2 1977
Alfa 147 1.6 16V T-Spark 2004
Ducati 900SS i.e 1998
Amstel
C verslaafd
Berichten: 667
Lid geworden op: di mei 19, 2009 4:42 pm

Re: Sportuitlaat en Sportluchtfilter

Bericht door Amstel »

die uitlaat is ook erg prijzig 500 euro ongeveer.
je kan alleen de einddemper gebruiken!
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten