Past een 1.2 S kop zonder probleem op 1.2 N ?
Moderators: JvV, kriekje, opelnl
-
- C liefhebber
- Berichten: 115
- Lid geworden op: vr jan 16, 2009 9:57 pm
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
Past een 1.2 S kop zonder probleem op 1.2 N ?
Binnen dit forum gelezen dat de kop hetzelfde is, echter dat de zuigers van een S en N verschillen.
Helaas staat er niet bij waarin de zuigers verschillen, misschien inkeping voor de kleppen i.v.m. hogere compressie ?
Betekent het verschil in zuigers dat als ik de 1.2 s kop op een 1.2 N plaats, de kleppen van de 1.2S tegen de zuigers komen ?
Helaas staat er niet bij waarin de zuigers verschillen, misschien inkeping voor de kleppen i.v.m. hogere compressie ?
Betekent het verschil in zuigers dat als ik de 1.2 s kop op een 1.2 N plaats, de kleppen van de 1.2S tegen de zuigers komen ?
-
- C ervaren
- Berichten: 265
- Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm
Re: Past een 1.2 S kop zonder probleem op 1.2 N ?
een 1.2N heeft lagere zuigers zodat de compressie lager is, bij de 1.2s hebben ze dus zuigers er in gezet die hoger zijn waardoor er minder ruimte boven de zuiger blijft met als gevolg dat het mensel meer samen gedrukt word
maar in mijn ogen kun je de kop dus wel gewoon wisselen
maar in mijn ogen kun je de kop dus wel gewoon wisselen
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
-
- C verslaafd
- Berichten: 812
- Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
- Locatie: Nijmegen
Re: Past een 1.2 S kop zonder probleem op 1.2 N ?
De zuigers van een 1.2N hebben een soort van 'deuk' bovenop om een grotere verbrandingskamer te creëren, en dus lagere compressie. De zuigerhoogte langs de cilinderwand is gelijk aan die van een 1.2S meen ik. Dus ik denk ook wel dat dat moet lukken. Ik dacht dat er geen verschil zat in de kleppen o.i.d. wat voor narigheid zou kunnen zorgen.
Festina lente...
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Re: Past een 1.2 S kop zonder probleem op 1.2 N ?
is absoluut geen probleem, de auto loopt er gewoon normaal op. Ik weet niet precies wat het met compressie doet, maar mijn 1.2s kop was gescheurd. En thuis lag nog een 1.2n dus hier de kop vanaf gehaald en gemonteerd. En ze loopt gewoon goed.
-
- C liefhebber
- Berichten: 115
- Lid geworden op: vr jan 16, 2009 9:57 pm
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
Re: Past een 1.2 S kop zonder probleem op 1.2 N ?
Dank jullie wel voor de reakties !!!! Ik ben gerustgesteld.
Binnenkort een 1.2S kop (geschikt voor loodvrij) inbouwen en dan ben ik eindelijk verlost van het getrut met loodvervanger.
Bij een city is het steeds een gedoe om de loodvervanger zonder gemors in de tank te krijgen.
Binnenkort een 1.2S kop (geschikt voor loodvrij) inbouwen en dan ben ik eindelijk verlost van het getrut met loodvervanger.
Bij een city is het steeds een gedoe om de loodvervanger zonder gemors in de tank te krijgen.
Re: Past een 1.2 S kop zonder probleem op 1.2 N ?
heb nog nooit loodvervanger gebruikt bij mijn 1.2 N motoren in het verleden en heb ook nog nooit ingeslagen of kapotte kleppen gehad, zou daar niet eens voor aan het sleutelen gaan als het daarom te doen is.
Tis maar een opmerking tussendoor
Tis maar een opmerking tussendoor
-
- C liefhebber
- Berichten: 115
- Lid geworden op: vr jan 16, 2009 9:57 pm
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
Re: Past een 1.2 S kop zonder probleem op 1.2 N ?
Is jouw ervaring gebaseerd op gevoel of daadwerkelijk demontage van de kop ?sniksnak schreef:heb nog nooit loodvervanger gebruikt bij mijn 1.2 N motoren in het verleden en heb ook nog nooit ingeslagen of kapotte kleppen gehad, zou daar niet eens voor aan het sleutelen gaan als het daarom te doen is.
Tis maar een opmerking tussendoor
Mijn ervaring na demontage kop is anders, al biedt de eerlijkheid dat het een 1.2S op LPG betrof.
Na ruim 300.000 KM liep de motor vast. Vanwege LPG de kleppen altijd 0.05 ruimer gesteld en voor m'n gevoel nooit problemen.
Omdat ik nieuwsgierig was naar de reden van vastlopen, heb ik de motor gedemonteerd en meteen de kop bekeken.
Bijzonder was dat de uitlaatkleppen waren ingeslagen en dat de mate van inslaan bij de voorste cilinder minder was als bij de achterste cilinder.
Rijwind zal hier wel een grote rol spelen. Zolang de motor blijft draaien merk je kennelijk in dagelijks gebruik de ingslagen kleppen niet, anders dan soms de klepspeling een tikje bij te stellen.
De vastloper bleek een drijfstang te betreffen, zat letterlijk vastgelast. Vastloper onstond nadat ik haaks de bocht om ging en daarbij het aangaan van het rode olielampje negeerde. Mijn ervaring tot dan was dat het lampje na een snelle bocht vanzelf wel weer uit ging, helaas niet die bewuste keer. Opvallend was hoe schoon een LPG motor van binnen is.
Re: Past een 1.2 S kop zonder probleem op 1.2 N ?
Haal normaal pas iets los als het kapot is en dat was bij die 12N motoren nooit het geval, maar als ik je verhaal lees over 300.000 km met die 1.2 dan vraag ik mij af hoeveel km je per jaar rijd.
Volgens mij bij extreem veel km met de kadett rij je max 25000 km per jaar, dus als je dan 50.000 kunt rijden zonder toevoegingsmiddelen en alleen kleppen stellen dan zou je over 2 jaar ook die kop nog kunnen vervangen.
Of is dat een verkeerd denkbeeld?
Volgens mij bij extreem veel km met de kadett rij je max 25000 km per jaar, dus als je dan 50.000 kunt rijden zonder toevoegingsmiddelen en alleen kleppen stellen dan zou je over 2 jaar ook die kop nog kunnen vervangen.
Of is dat een verkeerd denkbeeld?
-
- C liefhebber
- Berichten: 115
- Lid geworden op: vr jan 16, 2009 9:57 pm
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
Re: Past een 1.2 S kop zonder probleem op 1.2 N ?
Denkbeeld is helemaal goed. Ik laat de kop op voorraad.sniksnak schreef:Haal normaal pas iets los als het kapot is en dat was bij die 12N motoren nooit het geval, maar als ik je verhaal lees over 300.000 km met die 1.2 dan vraag ik mij af hoeveel km je per jaar rijd.
Volgens mij bij extreem veel km met de kadett rij je max 25000 km per jaar, dus als je dan 50.000 kunt rijden zonder toevoegingsmiddelen en alleen kleppen stellen dan zou je over 2 jaar ook die kop nog kunnen vervangen.
Of is dat een verkeerd denkbeeld?
Destijds reed ik 40.000 km/jaar met de Kadett, maar dat is al weer 10 jaar geleden.
Huidige kadett heeft 70.000 op de teller en wordt als 2e wagen gebruikt, zal niet meer zijn als 4.000 per jaar.
-
- C ervaren
- Berichten: 469
- Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am
Re: Past een 1.2 S kop zonder probleem op 1.2 N ?
Cityrider schreef:sniksnak schreef:heb nog nooit loodvervanger gebruikt bij mijn 1.2 N motoren in het verleden en heb ook nog nooit ingeslagen of kapotte kleppen gehad, zou daar niet eens voor aan het sleutelen gaan als het daarom te doen is.
Tis maar een opmerking tussendoor
De vastloper bleek een drijfstang te betreffen, zat letterlijk vastgelast. Vastloper onstond nadat ik haaks de bocht om ging en daarbij het aangaan van het rode olielampje negeerde. Mijn ervaring tot dan was dat het lampje na een snelle bocht vanzelf wel weer uit ging, helaas niet die bewuste keer. Opvallend was hoe schoon een LPG motor van binnen is.
Jouw vastloper was dus door olie te kort, en heeft niets met de kop te maken.
De 12N en 12S hebben dezelfde kop en zijn onderling uitwisselbaar. Het compressie verschil zit puur en alleen in de zuigers.
-
- C liefhebber
- Berichten: 115
- Lid geworden op: vr jan 16, 2009 9:57 pm
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
Re: Past een 1.2 S kop zonder probleem op 1.2 N ?
Het is nu een jaar later en omdat we niets te doen hadden de loodvrije kop gemonteerd en het torretje loopt weer geweldig.
Getrut met loodvervanger is voorbij, voor m'n gevoel ook iets meer vermogen.
Bedankt voor alle adviezen.
NB: ook petronix elec. ontsteking gemonteerd, ook dat helpt voor de mooie rondloop
Getrut met loodvervanger is voorbij, voor m'n gevoel ook iets meer vermogen.
Bedankt voor alle adviezen.
NB: ook petronix elec. ontsteking gemonteerd, ook dat helpt voor de mooie rondloop
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten