1.2 OHV Turbo

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gsmits
C gevonden
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 06, 2009 7:26 pm
Locatie: Dordrecht ZH

1.2 OHV Turbo

Bericht door Gsmits »

Nou het moest er maar eens van komen dat ik een topic begin.

Het begon allemaal op een zonnige... ach laat ook maar. afgelopen zaterdag ben ik (bij jeffrey) een "nieuw" motorblok wezen halen. echt nieuw was het niet maar dat doet er niet toe.

ben het afgelopen weekend druk bezig geweest het hele boeltje uitelkaar te halen en ik heb bijna alles uit elkaar.

ga de komende maanden (of jaren) :shock: het blokje opbouwen/prepareren voor een turbo. waarom? gewoon omdat het kan.

als ik alles een beetje schoon heb gemaakt dan zal ik eens wat fototjes schieten. het is nu allemaal zo vies in de schuur dat ik niet eens met een fotocamera naar binnen durf :lol:

ook zal ik alles wat ik heb uitgevogeld en vragen die bij me op komen, hier posten.

nou dat was hem dan weer het spits is er af joepie

Groetjes Guido (die het altijd heel lastig vind om een topic te beginnen)
gteturbo
C ervaren
Berichten: 440
Lid geworden op: vr mei 25, 2007 7:17 pm
Locatie: Rotterdam

Re: 1.2 OHV Turbo

Bericht door gteturbo »

Kijk aan, leuk projectje ja foto,s zie ik wel graag dan !! maar zelf uitlaatspruitstukmaken of bestaat er eentje die past ?
c2 coupe gte 2.4 45 webers (2.0 motor in volgende tuning fase)
Gsmits
C gevonden
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 06, 2009 7:26 pm
Locatie: Dordrecht ZH

Re: 1.2 OHV Turbo

Bericht door Gsmits »

Zelf maken :D

heb een neef die aardig rvs kan lassen dus ga kijken of ik die zo ver kan krijgen.

voor de rest wil ik het gewoon goed aanpakken. gewoon netjes en zo betrouwbaar mogelijk.

dus dat wordt veel zelf maken en verzinnen. maar dat is het leuke :roll:
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: 1.2 OHV Turbo

Bericht door erny70 »

Hé Guido,

Leuk projectje man ! Dus uiteindelijk moet ik op m'n 1200 16V ook een turbootje gaan zetten anders blijf ik je niet meer voor tijdens sprint en slalomwedstrijden.
Heb je er al over nagedacht wat er allemaal bij komt kijken ?
- andere compressieverhouding (zuigers wat afdraaien)
- zuigerbodemkoeling
- grotere olie opbrengst
- injectie (carburateur werkt niet echt met een turbo of je moet het Renault 5 GT Turbo spulleke nemen)
- Oliekoeler

Er zijn er al veel geweest die een turbo op een 1200 OHV hebben gebouwd, maar zo slecht gedaan dat de blokjes al snel overleden en dus ook nooit een meeting oid hebben gehaald.

Ik ben heel benieuwd naar de eerste foto's

succes

Ernst
fredje
C ervaren
Berichten: 495
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:30 pm
Locatie: Eindhoven

Re: 1.2 OHV Turbo

Bericht door fredje »

Gaat zeker goed komen, de plannen klonken iig goed afgelopen weekend.
ps: ik ben die andere malloot met dezelfde plannen :mrgreen:
Oud worden is verplicht,
Volwassen worden is een keuze

GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
JvV
C gestoord
Berichten: 1555
Lid geworden op: za jan 06, 2007 7:32 pm
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 1.2 OHV Turbo

Bericht door JvV »

Als je nog meer informatie wilt moet je ook dit topic eens doorlezen: http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=113227
Kadett C2 Coupe 2.5 Berlinetta Steinmetz '78
Link: http://forum.opelkadettcclub.nl/viewtopic.php?f=18&t=11841
Amstel
C verslaafd
Berichten: 667
Lid geworden op: di mei 19, 2009 4:42 pm

Re: 1.2 OHV Turbo

Bericht door Amstel »

JvV schreef:Als je nog meer informatie wilt moet je ook dit topic eens doorlezen: http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=113227
die topic is zeer leerzaam,
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: 1.2 OHV Turbo

Bericht door giuliettaevo »

erny70 schreef:Hé Guido,

Leuk projectje man ! Dus uiteindelijk moet ik op m'n 1200 16V ook een turbootje gaan zetten anders blijf ik je niet meer voor tijdens sprint en slalomwedstrijden.
Heb je er al over nagedacht wat er allemaal bij komt kijken ?
- andere compressieverhouding (zuigers wat afdraaien)hoeft niet, compressie van zo'n 1200 is al niet zo hoog
- zuigerbodemkoeling hoeft ook niet, er zijn genoeg turboblokken die het niet hebben, oa C20LET. :wink:
- grotere olie opbrengst originele opbrengst is genoeg...
- injectie (carburateur werkt niet echt met een turbo of je moet het Renault 5 GT Turbo spulleke nemen)carb kan prima, maar dan wel een die geschikt is voor gebruik met turbo. Die R5 carb is idd een goede. :)
- Oliekoeler kan zekere geen kwaad maar of het echt nodig is weet je pas als je gaat meten hoe heet de olie daadwerkelijk wordt.

Er zijn er al veel geweest die een turbo op een 1200 OHV hebben gebouwd, maar zo slecht gedaan dat de blokjes al snel overleden en dus ook nooit een meeting oid hebben gehaald. Misschien zijn de blokken gewoon niet zo sterk... de aandrijflijn van een 1200 is ook niet bepaald gweldig sterk te noemen.

Ik ben heel benieuwd naar de eerste foto's wij allemaal denk ik... :lol:

succes en van mij ook; succes... :wink:

Ernst
Saab powerrr
Gsmits
C gevonden
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 06, 2009 7:26 pm
Locatie: Dordrecht ZH

Re: 1.2 OHV Turbo

Bericht door Gsmits »

Ik had dus gehoopt om komende zaterdag het blok en toebehoren schoon te spuiten op het werk. Maar het zijn open dagen dus dat gaat nog even niet door.

Dit is het idee van hoe ik het ongeveer wil gaan doen.

Blok
Krukas laten balanceren met (lichter) vliegwiel en nieuwe lagers.
Drijfstangen (het liefst ergens kopen anders op maat laten maken, kost alleen wel een fortuin)
Blok opboren en 81 mm zuigers van Krause
Krukaslagerkappen op nieuw laten maken dubbelbouts uitgevoerd (4 bouten per lagerkap dus ook extra gaten boren)
Carterpan op maat ivm bredere lagerkappen van krukas
Dubbele ketting (weet niet of dit echt nodig of haalbaar is)
scherpere nokkenas (weet nog niet hoeveel graden)
Vacuumpomp via distributie deksel op het nokkenas tandwiel
Aansluiting voor turbo maken (waarschijnlijk ergens een gat bij boren met leiding)
Moet ook kijken of ergens een gat kan worden gemaakt voor een klopsensor
Zuigerbodemkoeling (weet niet of het nodig is en ook niet of het haalbaar is, dat ga ik juist "onderzoeken")
Zwaardere oliepomp (indien nodig en als die verkrijgbaar is)

Kop
Grotere kleppen met zwaardere veren (Krause)
Flowen (Ernst zou hier nog een adresje voor weten :roll: )
Andere bougies met een grotere electrode afstand voor betere vlam
misschien kijken of ik andere tuimelaars kan ontwerpen en laten maken (heeft niet echt prioriteit, veelste veel werk)

Ontsteking en electronica
Los motormanagement (omex 600 of 700)
4 bobines voor ontsteking icm management
map sensor, klopsensor en lambda sensor (geen kat :D )
druk en temperatuursensors e.d.
een krukassignaal van of de oude ontsteking of een krans gelast op het vliegwiel

overig
in en uitlaatspruitstuk fabrieken met gasklep(positiesensor)
intercooler op maat (hoop achter de grill te monteren)
injectie (moet nog gaan rekenen voor welke injectoren)
en als het kan Antilag systeem met open pijp naar achter (voor als ik herrie wil maken)
brandstoftank met injectiepomp
Ombouw van V snaar naar multi rib (voor een lichtere nieuwere dynamo)

een turbo heb ik met een beetje geluk al (gt 15-5 Garrett van een vivaro) gratis dus dan is het niet erg als ie stuk gaat XD

en dan heb ik nog een hele reeks met vraagstukken die ik eerst moet uitzoeken om te bepalen wat ik bijv voor turbo nodig heb enz.
Laatst gewijzigd door Gsmits op do sep 23, 2010 7:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Bas_mvsb
C geïnteresseerd
Berichten: 70
Lid geworden op: wo jan 28, 2009 10:03 pm
Locatie: Breugel

Re: 1.2 OHV Turbo

Bericht door Bas_mvsb »

Gsmits schreef:Ik had dus gehoopt om komende zaterdag het blok en toebehoren schoon te spuiten op het werk. Maar het zijn open dagen dus dat gaat nog even niet door.

Dit is het idee van hoe ik het ongeveer wil gaan doen.

Blok wordt opgeboord met andere zuigers van Krause (of misschien een ander merk als iemand suggesties heeft)
Kop wordt bewerkt, grotere kleppen, zwaardere klepveren etc. (wss ook Krause)
zwaardere koppakking.
andere nokkenas (moet nog gaan kiezen hoeveel graden)
drijfstangen wil ik misschien ook gaan veranderen (op maat kost een vermogen alleen)
krukaslagerkappen wil ik 4 bouts gaan uitvoeren (dus 12 bouten totaal)
krukas met (lichter) vliegwiel laten balanceren
turbo heb ik wss al (gt 15-5 Garrett van een vivaro)spruitstukken wordt zelf fabrieken
ik wil op de ontsteking een schijfje met hall gever voor krukas signaal voor een onafhankelijk management
vier losse bobines in combinatie met management
management wordt wss omex 600 of 700
en ik wil de poelies van de krukas waterpomp en dynamo ombouwen naar multirib zodat ik een nieuwere lichtere dynamo kan monteren.

ik typ vanavond wel verder andere mensen in de klas worden niet blij van mijn getyp
Ik ben een leek met turbo’s maar als die turbo van een diesel motor afkomstig is gaat dat volgens mij niet werken. Als ik me niet vergis is de verbrandingstemp van diesel veel lager dan van benzine.

Maar is het niet een idee om eerst eens een turbo tegen een 1200 blok aan te schroeven waar niks aan gedaan is??
Zorgen dat het loopt op een 0,5 bar ofzo en zorgen dat je injectie ( dat neem ik temminste aan) en alles voor elkaar is.
Mocht het dan fout gaan kost het in ieder geval geen geld naja niet zoveel. Die 1200tjes vind je nog zat.
Als je dan een keer een echt blok wilt maken heb je in ieder geval al wat feeling met wat kan en niet.
Alles wat hard gaat!
Gsmits
C gevonden
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 06, 2009 7:26 pm
Locatie: Dordrecht ZH

Re: 1.2 OHV Turbo

Bericht door Gsmits »

diesel turbo gaat in principe meestal niet omdat deze werke bij laag toerental. en benzine loopt veel hoger

aangezien ik een klein blok heb wat dus niet zoveel uitlaatgas produceert bij 5500 toeren bijv (in vergelijking met een 2 liter)


en dan ook gezien dat 1200 ohv vrij laag toerig zijn
moet dat wel gaan lukken denk ik

en de turbo is gratis dus alsie sneuvelt jammer dan XD
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: 1.2 OHV Turbo

Bericht door giuliettaevo »

Dieselmotoren werken heel anders, de turbo's zijn ook anders. De meeste dieselturbo's zijn niet geschikt voor een benzinemotor door de al eerder genoemde hogere uitlaatgastemperatuur. :wink: De maten schelen ook nogal, het is lastig vergelijken. Hier een voorbeeldje:

Holset HX35 turbo, wordt origineel gebruikt op turbodiesel motoren van 6-8 liter inhoud met vermogens van rond de 200 pk. Komt bij mij op een 2.3 liter 16v benzine motor waarop hij een 450 pk makkelijk kan leveren, opspoelen begint ongeveer bij 3500 toeren dan. Holset turbo's zijn zeer geschikt om op benzinemotoren te gebruiken. :wink:

Ik zou beginnen met een normaal 1200 blokje dat gewoon goed loopt. Maak er eerst de injectie op zodat dat werkt. vervolgens een uitlaatspruitstuk mken en de turbo monteren. Nu kun je gaan kijken hoe het met mappen gaat en wat er als eerste kapot gaat... :oops:

Dit soort projecten vind ikaltijd leuk om te zien maar ik zou er nooit aan beginnen, veel te duur voor te weinig pk's. :( Als ik jouw lijstje zie met werkzaamheden en onderdelen dan zie ik al vele euro's voorbijkomen. Van dat bedrag kan ik mijn hele 400+ pk project betalen, inclusief aanschaf van de kadett. :?

Maar ik ben benieuwd.... :D
Saab powerrr
Gsmits
C gevonden
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 06, 2009 7:26 pm
Locatie: Dordrecht ZH

Re: 1.2 OHV Turbo

Bericht door Gsmits »

het is ook niet echt een kwestie van dat ik veel vermogen wil voor zo min mogelijk geld

wat ik zo aantrekkelijk vind aan dit project is het feit dat er een 1200 opgevoerd wordt wat jammer genoeg neit al te vaak gebeurt

het is ook meer dat ik het doe omdat het kan

daarnaast doe ik nu mbo autotechniek en ik wil door naar het hbo dus ik leer er ook een hoop van wat ik ook erg leuk vind aan dit project

dus het gaat neit om gigantische vermogen het gaat om de lol (het sissen van de blowoff valve :mrgreen: ) en om het te doen gewoon om voor mijzelf te bewijzen dat ik het kan

en dan doe ik het ook meteen goed want anders heb ik straks een hele verzameling verrotte 1200 blokken en daar heb ik ook niet zon zin in XD
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: 1.2 OHV Turbo

Bericht door erny70 »

Gsmits schreef:het is ook niet echt een kwestie van dat ik veel vermogen wil voor zo min mogelijk geld

wat ik zo aantrekkelijk vind aan dit project is het feit dat er een 1200 opgevoerd wordt wat jammer genoeg neit al te vaak gebeurt

het is ook meer dat ik het doe omdat het kan

daarnaast doe ik nu mbo autotechniek en ik wil door naar het hbo dus ik leer er ook een hoop van wat ik ook erg leuk vind aan dit project

dus het gaat neit om gigantische vermogen het gaat om de lol (het sissen van de blowoff valve :mrgreen: ) en om het te doen gewoon om voor mijzelf te bewijzen dat ik het kan

en dan doe ik het ook meteen goed want anders heb ik straks een hele verzameling verrotte 1200 blokken en daar heb ik ook niet zon zin in XD
Kijk Guido, wij begrijpen elkaar !
De uitdaging zoeken en er iets van maken wat werkt en wat nog niet gedaan is (of gelukt).
Dat vind ik er ook het leukste aan, oplossingen bedenken, en niet opgeven, totdat het werkt.

Heb je al een idee hoeveel PK / koppel je blokje gaat leveren, en dat dan je versnellingsbak en achteras aardig op hun donder krijgen ?

Mijn bedoeling is ook op den duur om de 1200 16V als ie er goed lopend in zit om er een turbo op te zetten.
Eigenlijk twijfel ik om er meteen een programmeerbaar injectiesysteem in te zetten wat ook de ontseking aanstuurt, dan is die hobbel alvast genomen als er een turbo op komt.
Alleen vind ik die systemen zo schreeuwend duur en ben er van overtuigd dat dat niet nodig is, ik heb al wel iemand horen praten over een programmeerbaar motormanagement van zo'n 250 Euro die ook nog eens te linken is met allerhande injectoren, ontstekingen, en sensoren.
Daar zal ik tzt eens meer info over vragen aan de betreffende persoon.

Nou Guido, ik ben heel benieuwd naar de eerste foto's van je turbo project, al zou je er eerst eens wat opzetten van de 1200 OHV hoe die er nu in zit.

C U at the track :D
Gsmits
C gevonden
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 06, 2009 7:26 pm
Locatie: Dordrecht ZH

Re: 1.2 OHV Turbo

Bericht door Gsmits »

die managements kosten ongeveer 700 euro (*heb ik in mijn pb niet vermeld haha dom)

ik wil misschien (als dat mogelijk is) een t9 daarna gaan ombouwen om er achter te zetten

en dan gewoon een dikke achteras

heb al gerekend in theorie (dus zonder luchtweerstand) zou ik dan bij 7000 toeren 213 kmh halen (haal daar nog wat van af aan weerstandsverliezen) en je zit net niet aan de 200

toch neit slecht (maar ja dat is allemaal dromen nog, eerst het blok afmaken.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten