dikke achterassen

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
keesjanvanzanten
C liefhebber
Berichten: 141
Lid geworden op: do nov 12, 2009 10:23 pm
Contacteer:

dikke achterassen

Bericht door keesjanvanzanten »

hallo heeft iemand foto's of links van kadetten met dikke achterassen zoals die van een volvo 240 of iets dergelijks?

ik ben in twijfel om er zo'n achteras onder te gaan bouwen maar het lijkt me nogal veel werk

mvg keesjan van zanten
denwarr
C geïnteresseerd
Berichten: 69
Lid geworden op: zo okt 18, 2009 11:06 am
Locatie: Holland

Re: dikke achterassen

Bericht door denwarr »

Ik heb geen foto's, maar let wel op wat voor velgen je wilt gaan steken onder je auto.
Ik heb zelf een sedan met een dikke ascona achteras en verlaagt en wou 7j 13 inch ats er onder zetten.
Alleen de as is een paar cm breder als een c-kadett as, dus de velgen passen niet.

Er zit wel verschil in de assen en wat voor velgen je er onder wilt.
Of het past met dikke wielen.
Voor je alles er onder uit haalt en andere gekocht hebt.
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: dikke achterassen

Bericht door Tijs »

voor het gebruik van een volvo 240 as moet je even op het opel-forum kijken bij restauratie en projecten enzo.
sik heeft zoon as onder zn rekord.. en was ook al flink bezig om het onder de ascona/manta(?) ofzo te maken. staan best wat fotos op.

een volvo 240 is heeft natuurlijk een andere steek, maar heeft ook een 4 link systeem, een kadett as is maar 2. daar zul je dus wel wat mee moeten doen..
verder zit je dan natuurlijk nog met de plaatsing van schotels,dempers etc, ik weet zo even niet hoe dat bij een kadett valt.
ook heeft de 240 as geen straatstuk maar een cardan as die uit 2 delen bestaat met een hang lager in het midden.

maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook al aan een 240 as heb zitten denken voor me volgende project. en als je handig/creatief genoeg bent is overal iets op te verzinnen.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
Automatic-freak
C gestoord
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:56 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: dikke achterassen

Bericht door Automatic-freak »

Hoorde vandeweek ook dat je voor deze as je gehele bodem aan moet passen en o.a. twee sleuven in de carosserie moet maken onder je achterbank, zodat je daar een 'bak' kunt maken om de voorste 'reactie-stangen' te kunnen bevestigen.
Als je dat niet deed en die stangen er 'schuin' onder zet heb je schijnbaar een heel slecht weggedrag ... :?
----- Volvo 244 V6 GLT-R Automatic '80 - Volvo 850 20v GLT Automatic '92 - Volvo 245 2.3 GLT Automatic '84 -----

------------------------ "Voor elke oplossing is er een probleem !! " -----------------------
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: dikke achterassen

Bericht door Tijs »

jep, dat is wel waar, maar de lengte van die stang kun je volgens mij wel aanpassen waardoor het niet perse zo extreem hoeft.

volgens mij kun je inprincipe ook gewoon de bovenste 2 weg laten, dan heb je weer een 2 link, net als een kadett as.
of idd wat erik zegt, de bovenste 2 aan de onderste 2, hoe het weggedrag dan wordt weet ik niet, volgens mij zijn er wel die dat eerder ook gedaan hebben, met succes, maarja, zeker weten doe ik het niet.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Re: dikke achterassen

Bericht door Pietje »

Het voordeel waarom die volvo as wordt gemonteerd word nu even voorgestapt merk ik wel.

even een klein opsomminkje. (ja ik zit er ook over te brainstormen).
Mooiere opbrengingen.
Sper.
En de Kadett as duwt de auto omhoog met optrekken dus grip weg.
De Volvo as TREKT door de 4 link ophanging de kont naar beneden toe. is MEER grip.
Daarom zie dat deze as wel vaker gemonteerd word met dikkere motoren.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: dikke achterassen

Bericht door Tijs »

jep, dat is idd wel het mooie lijstje wat het de moeite waard maakt ;)
ze hebben niet allemaal standaard sper trouwens, maar zijn wel een heeeeel stuk makkelijker te vinden, en voor veel schappelijkere prijzen als een kadett as.
meen trouwens dat de as iets smaller is als een kadett as, maar dat scheelt haast niets.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
pascalw
C gevonden
Berichten: 43
Lid geworden op: wo mar 31, 2010 8:17 am

Re: dikke achterassen

Bericht door pascalw »

Tijs schreef:jep, dat is wel waar, maar de lengte van die stang kun je volgens mij wel aanpassen waardoor het niet perse zo extreem hoeft.

volgens mij kun je inprincipe ook gewoon de bovenste 2 weg laten, dan heb je weer een 2 link, net als een kadett as.
of idd wat erik zegt, de bovenste 2 aan de onderste 2, hoe het weggedrag dan wordt weet ik niet, volgens mij zijn er wel die dat eerder ook gedaan hebben, met succes, maarja, zeker weten doe ik het niet.
bovenste twee zomaar weglaten lijkt me niet slim. de as zal dan "kantelen" omdat er aan boven kant geen stuen meer zit, bij kadett assen word dit door staartstuk opgevangen. als je de bovenste link bars weglaat, dan zal de as zelf rond gaan draaien dus.

trouwens, wat zegt RDW over deze aanpassing? dus as met 4link voering. anders zou er zonder pardon een reliant scimitar as onder kunnen. standaard 4 link en hebben zelfde dif als ford US assen, daar laten ze 450-500 PK op los zonder problemen.
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: dikke achterassen

Bericht door Tijs »

zolang het goed gebeurd zie ik geen probleem bij de rdw.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Re: dikke achterassen

Bericht door joel »

pascalw schreef:
Tijs schreef:jep, dat is wel waar, maar de lengte van die stang kun je volgens mij wel aanpassen waardoor het niet perse zo extreem hoeft.

volgens mij kun je inprincipe ook gewoon de bovenste 2 weg laten, dan heb je weer een 2 link, net als een kadett as.
of idd wat erik zegt, de bovenste 2 aan de onderste 2, hoe het weggedrag dan wordt weet ik niet, volgens mij zijn er wel die dat eerder ook gedaan hebben, met succes, maarja, zeker weten doe ik het niet.
bovenste twee zomaar weglaten lijkt me niet slim. de as zal dan "kantelen" omdat er aan boven kant geen stuen meer zit, bij kadett assen word dit door staartstuk opgevangen. als je de bovenste link bars weglaat, dan zal de as zelf rond gaan draaien dus.

trouwens, wat zegt RDW over deze aanpassing? dus as met 4link voering. anders zou er zonder pardon een reliant scimitar as onder kunnen. standaard 4 link en hebben zelfde dif als ford US assen, daar laten ze 450-500 PK op los zonder problemen.
als je hem gewoon met die as laat keuren bij het rdw is het geen probleem, 5 tientjes geloof ik ben je klaar.

t schijnt zelfs dat ombouw van voorwiel naar achterwiel aandrijving tegenwoordig kan met die paar tientjes. zolang alles maar netjes en stevig is ingebouwd uiteraard
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: dikke achterassen

Bericht door giuliettaevo »

Pietje schreef:Het voordeel waarom die volvo as wordt gemonteerd word nu even voorgestapt merk ik wel.

even een klein opsomminkje. (ja ik zit er ook over te brainstormen).
Mooiere opbrengingen.
Sper.
En de Kadett as duwt de auto omhoog met optrekken dus grip weg.
De Volvo as TREKT door de 4 link ophanging de kont naar beneden toe. is MEER grip.
Daarom zie dat deze as wel vaker gemonteerd word met dikkere motoren.
Je vergeet het belangrijste voordeel;
- gaat niet zo snel kapot...

geen staartstuk dat afscheurt, geen steekassen waar je de vertanding aftrekt en geen sperdiff dat ontploft bij meer als 300 pk. :lol:

Volvo 240 as moet je hebben, is redelijk dezelfde maat. 740 as is veel te breed in ieder geval.

Steek van de volvo moet je veranderen als je perse 4x100 wilt hebben. maar voor eend rifter oid kun je het natuurlijk ook gewoon zo laten, gewoon stalen volvo velgen met oude banden. :twisted:

Op het Opelforum bij de Ascona's staat een topic van ene Rik Ophuis, "mijn ascona" . Daar kun je meer lezen over zijn ombouw, erg netjes gemaakt! En bij Projecten zijn ook de driftauto's van Koekie en Sik terug te vinden.
Saab powerrr
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten