1200 16V Ecotec in C-Kadett (toch doorgezet)

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door Tijs »

ik heb het topic al ff niet gevolgd, maar wat me opvalt is dat het wel heeeel veeeel op een 18s 4bak lijkt! dat had ik niet verwacht... dat losse koppelingshuis lijkt er echt als 2 druppels water op..

wellicht kun je voor ene vliegwiel eens wat onderzoeken bij de diesels! er staat me nog altijd iets bij dat die vliegwielen in de voorwiel aandrijvers ook gebruikt worden voor small/big block bakken/blokken te gebruiken.
dan hoef je misschien niets aan te passen aan de bak zelf.

maar je schiet er al goed mee op! moet zelf ook nog eens gaan kijken hoe het allemaal moet gaan passen met me ohc 8v blok (maar ik heb een big blok dus iets gebruikelijker) met de 18s kom met 4bak.

zou je eens kunnen kijken of er een plaatje op zit met te vertandingen erop?
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door erny70 »

Klopt, ik had ook al het idee dat een 1800 bak er erg op leek, misschien zou die zelfs passen.
Plaatje met vertandingen zit er denk ik niet op, want ik heb hem grondig schoon gemaakt, en ben het niet tegengekomen, heb er trouwens ook niet echt op gelet.
Maar als ik de binnendiameter van de kom 25 mm uitdraai op een grote draaibank, en meteen het vliegwiel wat lichter maak, moet het wel passen.
Een ander (kleiner) vliegwiel is volgens mij geen goeie optie, want dan raakt de startmotor hem niet meer, en de startmotor kan echt niet verder richting krukas, want dan moet ie het blok in.
Dan heb ik alleen nog een andere koppelingsplaat nodig met de grote splines en 190 mm diameter.
Misschien heeft een buurman van me nog wel een 1800 bak liggen, dan leggen we ze ff naast elkaar, heeft de 1800 bak ook een los koppelingshuis ?

Maar dan dient zich de volgende uitdaging al weer aan, het verbouwen van de carterpan, het oliereservoir zit namelijk aan de voorkant van het blok en moet aan de achterkant zitten zodat ie achter de vooras valt.

Afbeelding

De aanzuigbuis zit in de carterwand verwerkt, dus dat stukje kan ik niet wegzagen, en dan moet ik het buisje opnieuw maken wat ik waarschijnlijk met koperen waterleiding ga doen (solderen).
En aan de vorm te zien kan ik de carterpan niet zomaar omdraaien omdat de breedtes voor en achter erg verschillen tov elkaar.
Ik denk dat ik dan de carterpan ook opnieuw moet maken van alu plaat van een mm of 2 dik.
Laatst gewijzigd door erny70 op zo mei 22, 2011 6:33 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door Tijs »

die kom van een 18s past volgens mij wel op de 1300bak, wellicht kom je dan ook mooier uit met vliegwiel?
want de startmotor lijkt wel anders te zitten per kom?
als je een 18s kom hebt, kun je daar gewoon elke cih 4bak zo tegen aan knopen, hebben allemaal een losse kom.
dat doe ik ook voor mijn sedan, 18s kom, en daar gewoon een 4bak op.
Geen idee of ze het vermogen gaan houden, maar uitwisselen is zogedaan. de kom kan gewoon blijven zitten namelijk.
denk alleen dat de vertanding van zoon 1300 bak mooier is voor een 1200 16v als een cih 4bak.
hoewel die dat eigenlijk ook wel rond moet kunnen krijgen. maar je wilde een 1900 achteras toch? dat is 3,67? dan wordt een cih 4bak misschien weer wat te veel van het goede... met en 4.11 zou dat wel moeten gaan denk ik. maarja dan heb je weer een dunne as.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door erny70 »

Ik kan de 3.67 altijd nog ruilen met iemand die een 3,89 heeft, lijkt me niet zo'n probleem, eerst maar eens zien hoe het gaat met deze overbrenging.
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door Tijs »

ben benieuwd, denk dat het allemaal best leuk zal lopen :)
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door erny70 »

ik ben toch wel benieuwd of een 1800 koppelingshuis zou passen, anders draai k deze gewoon een beetje uit.
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door Tijs »

1800 zou zo moeten passen hoor!
hout bout patroon is gelijk, of die ook tegen je bak past durf ik niet te zeggen, maar ook dat lijkt er wel verrekte veel op....
ik heb wel een 18s kom, maar niet te koop... passen is denk ik ook wat ver rijden..
maar voor rond de 50-75 euro moet je ze kunnen kopen, daarvoor had ik hem ook. en voor die prijs raak je hem ook zo weer kwijt.

je hebt ook meteen pb...
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door erny70 »

Tijs schreef:1800 zou zo moeten passen hoor!
hout bout patroon is gelijk, of die ook tegen je bak past durf ik niet te zeggen, maar ook dat lijkt er wel verrekte veel op....
ik heb wel een 18s kom, maar niet te koop... passen is denk ik ook wat ver rijden..
maar voor rond de 50-75 euro moet je ze kunnen kopen, daarvoor had ik hem ook. en voor die prijs raak je hem ook zo weer kwijt.

je hebt ook meteen pb...
Hebbes, die bak heb ik liggen en hij past ...... perfect, nu kan ook het vliegwiel er gewoon in
Eerdaags maar 's ff schoon maken.

Tijs, bedankt voor de tip !

Ik wil m'n tabelletje van de bakverhoudingen ook nog wat completer maken, want ik heb zo'n vermoeden dat de beide bakken (1300 en 1800)
dezelfde vierbak verhoudingen hebben, en dat het verschil in de achteras zit, de manta1300GT heeft waarschijnlijk een achteras met 4.11 verhouding of iets in die buurt.
Stel dat die bakken hetzelfde zijn, dan kan er dus ook aardig wat koppel doorheen.
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door Tijs »

geen probleem, wel grappig dat je soms maar 100m hoeft te lopen voor je spullen, zag het ook per toevoel nadat ik het bericht getypt had..
dacht ff snel op mp kijken... staat er gewoon een op voor een normale prijs...

hier staan al wat verhoudingen.
http://forum.opelkadettcclub.nl/viewtop ... =21&t=5836

4Bak (manta B?) 3.428 2.156 1.366 1.000 - 3,317
ik heb toen een keer de verhoudingen ongeveer bekeken door een tape aan de in en uitgaande as te maken, met een flapje als het waren.
als je dan de ingaande as draait, zie je het verschil.... je kunt het niet zo precies zien, maar 1/8 slag dus op 0,125 kun je het echt wel zien dan.
dan weet je het in elk geval ongeveer.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door erny70 »

Moet je nagaan, hij had die bak al zo'n vier weken op marktplaats staan, en alleen maar zeurders die alleen de kom wilden, als of 75 veel geld is voor zo'n kom, dan neem je die vierbak er toch gewoon bij ?
Snap ik niet, maakt ook niet uit, ik ben er meteen heengegaan en omdat ie perfect past, heb ik hem meteen gekocht.

dat lijstje had ik al eens gekopieerd van jou maar zit daar de 1800 4-bak ook tussen dan ? (Manta B)

Ja ik was ook al aan het prakkizeren om ff twee gradenschijven te maken voor de in en uitgaande as, met autocad ff tekenen en dan op een karton plakken.
Wil wel 's ff weten of er verschil zit tussen die bakken.
Ik heb net ff een grafiekje gemaakt waar ik dan de versnellings ranges in kan zetten, een kleur per versnelling en dan van meerdere bakken, dan kan ik mooi vergelijken.
ff voor de duidelijkheid, dan ga ik bijvoorbeeld uit van een 3,67 as.

Afbeelding

zoiets dus, en dan komen de lijnen van de verschillende versnellingen (rekening houdend met de achteras en bandomtrek) er in te staan in elk een eigen kleur.
De jongens van zwovierer.de hebben een rekenmodelletje op hun site staan waar je de gegevens zo in kunt voeren en het resultaat zien.
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door Tijs »

mja die heb ik ook wel eens gezien denk ik dat reken model.
ja als je het echt met grades gaat doen dan ben je er ook achter, je kunt ook de tandjes tellen ;)


ja sommige doen zo lastig, 75 euro voor de kom is ook niet extreem duur, maarja, die gaat zo lastig op de post denk ik met de hele bak eraan....
heb zelf ook al een bak op reserve liggen, denk dat ik er wel een kapot krijg als het klaar is ;) al valt is het nog maar de vraag hoeveel vermogen er nou echt op komt, neem eigenlijk aan dat zoon 18s 4bak toch ook wel wat steviger gemaakt is als enkel de 18s motor...
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door erny70 »

zo, ook meteen de gradenboog ff gemaakt, misschien hebben anderen er ook wat aan, dus zet ik hem hier ff neer

Afbeelding

nu eerst nog ff één nachtje doorhalen op het werk pfffffffffff
malle pietje
C ervaren
Berichten: 484
Lid geworden op: za sep 30, 2006 6:37 pm
Locatie: Zelhem

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door malle pietje »

als het allemaal goed gaat passen ging ik als ik jou was op zoek naar zon bak Ernst !

Afbeelding
DWARS DE HOEK OM
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door erny70 »

wat is dat in vredes naam voor een bak dan ?
gokje, 4 bak met electrische overdrive
koppelingshuis is iig niet de goeie, maar jij hebt het ook over de bak hé.
Trouwens, het moet wel een BEETJE lowbudget blijven hé, deze bak ziet er niet echt courant (dus voordelig) uit.

Heb gister een manta 1800 bak gekocht, en die past perfect,.
Nu heb ik een luxeprobleem, ik wil weten welke overbrengingen die twee versnellingsbakken hebben dwz of ze hetzelfde zijn of verschillend.
Even voor de duidelijkheid, het gaat om een 1300 mantabak en een 1800 manta bak.
Het koppelingshuis van de 1800 bak past dus perfect aan de 1200 16V, maar de bakken zijn zo op het oog gelijk qua aanbouwvlakken.
Zodra ik tijd heb wil ik dmv gradenschijven er achter zien te komen wat de verhoudingen zijn, en eens gaan uit rekenen welke het meest geschikt is met welke achterasverhouding voor die 1200 16V.
De 4.11 achteras zal toch moeten wijken voor de 3.67 as omdat ik nu dik 5000 toeren maak als ik 120 rijdt, trekt wel lekker, maar de achteras is mechanisch ook niet zo best meer.
Ik gok dat ik tzt toch de 3.67 zal moeten ruilen voor een 3.88.
Laatst gewijzigd door erny70 op za sep 04, 2010 10:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.
malle pietje
C ervaren
Berichten: 484
Lid geworden op: za sep 30, 2006 6:37 pm
Locatie: Zelhem

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door malle pietje »

klopt Ernst ,heb deze bak nu in mijn sedan,lekker lange overdrive,deze bak was maar 50 €,dus viel wel wat mee qua kosten,
1800 koppelingshuis ervoor en gaan met die banaan !
ik zou gewoon die 3.67 gaan gebruiken,kon in de praktijk nog wel eens wat mee vallen met de touren.

een verhaal gehoord van Benlimo16v hier op het forum,die trok zelfs de caravan met z`n 1.2 met 344 achteras !!
en das nog weer een tikkie langere overbrenging.

gr,
Guus
DWARS DE HOEK OM
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast