koelsysteem

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
DD
C liefhebber
Berichten: 150
Lid geworden op: do okt 12, 2006 8:34 pm

koelsysteem

Bericht door DD »

ik heb last van wat gedachten kronkels ten behoeve van het verwijderen van de continu fan voor de radiateur en het monteren van een grotere radiateur.

Als ik dan kijk naar het koelsysteem van de D kadett 1.2 dan gebruikt deze dezelfde waterpomp alleen dan met een extra aansluiting voor het koelvloeistof expantie tankje.

Nu is de vraag waar heeft de D kadett zijn thermo contact in zitten die de electrische fan aan en uit schakelt?

Ik kan straks best wel wat extra koel capasiteit gaan gebruiken dus een grotere radiateur is niet verkeerd en het zou mooi zijn als daar ook de sensor in geplaatst zit.

en loopt er vanaf het expantie tankje van een D kadett maar 1 slang terug het koelsysteem in (bij de waterpomp) of zit er nog een andere slang en waar gaat die heen.

Bij het plaatsen van een andere radiateur verlies ik namelijk in alle waarschijnlijkheid de vul mogelijkheid op de radiateur zelf en een expantie vat lijkt me dan geen verkeerde luxe.
all show no go!
toppertheo
C ervaren
Berichten: 350
Lid geworden op: di dec 12, 2006 8:54 pm
Locatie: noordwolde

Bericht door toppertheo »

de aansluiting van een thermo contact in een D kadett zit volgens mij onder in de radiator.
waarom denk jij dat je orgineele radiator niet genoeg capaciteit meer zou hebben straks??
als je meer koeling uit de orgineele radiator wilt halen kun je veel makkelijker een grote electriche koelvin op je orgineele radiator bouwen of 2 kleine electriche koelvinnen. (heeft een 1200 D radiator meer koel capaciteit dan een c ?)
je sensor kun je dus gewoon plaatsen in de onderste slang naar je radiator en een paar draadjes trekken en klaar is kees.
is volgens mij stuk makkelijker en je hebt et zelfde effect!
sedan 1200S automaat (verkocht)
city 1200 getuned (verkocht)
sedan 2 liter 8V (verkocht)
sedan 1200 S (in opbouw) word nu een 2.0 16V (verkocht)
coupe 2 liter 16V (wacht op restauratie)
orgineele coupe GT/E 1900 (verkocht)
DD
C liefhebber
Berichten: 150
Lid geworden op: do okt 12, 2006 8:34 pm

Bericht door DD »

als straks de turbo erop zit dan zal die wel wat warmer gaan worden vandaar dat ik een grotere radiator wil hebben. de D kadett heeft een radiateur van 42cm bij 28,5cm terwijl die van de C kadett nog niet geen 30 bij 30 cm is.

maar als jij zegt dat een electrische fan ook helpt dan kan ik dat ook nog proberen. Zijn er setjes waarbij je het thermo contact in de slang kan plaatsen of moet ik gewoon een slang zoeken waarbij dat er al in zit.
all show no go!
malle pietje
C ervaren
Berichten: 484
Lid geworden op: za sep 30, 2006 6:37 pm
Locatie: Zelhem

Bericht door malle pietje »

de D kadett heeft een radiateur van 42cm bij 28,5cm terwijl die van de C kadett nog niet geen 30 bij 30 cm is.
jammer genoeg zegt dat helemaal niets,je zou naar de dikte van het koelblok moeten kijken en het aantal vertikale koelkanalen die tussen de lamellen lopen dat bepaalt de capaciteit,niet het formaat.

heb er eentje laten reviseren waar een dikker koelblok ingezet is.

wat ik zou doen is het front aanpassen aan dat van een 1.6 -2.0 front.
krijg je lekker veel ruimte tussen motor en koeler en kun je spelen met diverse radiatoren die redelijk te verkrijgen zijn.

gr,
Guus.
DWARS DE HOEK OM
toppertheo
C ervaren
Berichten: 350
Lid geworden op: di dec 12, 2006 8:54 pm
Locatie: noordwolde

Bericht door toppertheo »

ik denk dat je het beste kunt doen wat "malle pietje " zegt.

maar als je toch voor de makkelijkere weg kiest en er een dikke electriche vin voor zet dan zie je snel genoeg of hij de warmte kwijt kan.
als hij de warmte niet kwijt kan kun je altijd nog front en radiator aan passen.

groeten.
sedan 1200S automaat (verkocht)
city 1200 getuned (verkocht)
sedan 2 liter 8V (verkocht)
sedan 1200 S (in opbouw) word nu een 2.0 16V (verkocht)
coupe 2 liter 16V (wacht op restauratie)
orgineele coupe GT/E 1900 (verkocht)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten