olie koeler?

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

daruler
C gestoord
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:06 pm
Locatie: Echteld West
Contacteer:

olie koeler?

Bericht door daruler »

ik heb een vraag:



als ik met de coupe lekker aan het kachelen ben en konstand 110 120 rij( a 5000 5500 rpm) word me olie druk minder door de warmte denk ik



als ik hier een olie koeler tussen zet? ga dat? en wat zijn presies de voor en na delen?
Afbeelding... And for those who didn't know... Fast cars are built, not bought!
Www.gasmetdiezooi.tk
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Bericht door giuliettaevo »

monteer eerst eens een olietemperatuurmeter en kijk hoe heet de olie daadwerkelijk wordt, lijkt me namelijk sterk dat je met 110 km/u de olie te heet krijgt. :? ( hoe kom je trouwens aan die 5000/5500 toeren? rij je in de 3e versnelling of zo? zo'n korte overbrenging is er volgens mij niet eens. :? ) Pas boven de 130 graden gaat de olie echt achteruit in kwaliteit.

oliedruk is met warme motor altijd minder als met koude motor doordat de olie dunner wordt. De vraag is dus hoeveel lager de druk wordt bij jou en waar dat door komt.

Olekoeler kan op elke motor geplaatst worden. makkelijkste is een adapter tussen je blok en filter in met een thermostaat zodat de olie aleen als hij (te) warm is door de oliekoeler heen gaat. kijk maar eens op www.biesheuvel.nl daar staan vast wel oliekoelers e.d. op.

Zonder thermostaat wordt je olie erg langzaam warm of zelfs niet warm. Ook gaat er wat meer olie in je systeem wat natuurlijk duurder is. En als er een leiding scheurt of een slang springt verlies je oliedruk wat je motor weer niet leuk vind. :( Ook is een goede oliekoelerset niet echt goedkoop.

De c20let van een vriend van mij doet het ook prima zonder.... zat er origineel wel op maar is niet aangesloten in de coupe, weet eigenlijk niet waarom niet. :?
Saab powerrr
daruler
C gestoord
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:06 pm
Locatie: Echteld West
Contacteer:

Bericht door daruler »

giuliettaevo schreef:monteer eerst eens een olietemperatuurmeter en kijk hoe heet de olie daadwerkelijk wordt, lijkt me namelijk sterk dat je met 110 km/u de olie te heet krijgt. :? ( hoe kom je trouwens aan die 5000/5500 toeren? rij je in de 3e versnelling of zo? zo'n korte overbrenging is er volgens mij niet eens. :? ) Pas boven de 130 graden gaat de olie echt achteruit in kwaliteit.

oliedruk is met warme motor altijd minder als met koude motor doordat de olie dunner wordt. De vraag is dus hoeveel lager de druk wordt bij jou en waar dat door komt.

:?


gewoon in zijn 4 heb 175/65/13 onderliggen


als me olie warm is geef die 1 bar druk aan stationaar en met 4000rpm net 2 bar

terwijl bij koudere motor stationar 2 bar en 4000 rpm 4 bar aan geef



dus vandaar da ik me zorgen maak!



rij nu gewoon niet hadere al 90 a 100 omdatr ik bang ben da op een gegeven moment de zo stuk loopt!
Afbeelding... And for those who didn't know... Fast cars are built, not bought!
Www.gasmetdiezooi.tk
corsa-erik
C ervaren
Berichten: 469
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am

Re: olie koeler?

Bericht door corsa-erik »

daruler schreef:
als ik hier een olie koeler tussen zet? ga dat? en wat zijn presies de voor en na delen?
Een 1200 met standaard 4.11 achteras, draait 4000 tpm bij 105 km/h in de 4 (echte km/u, niet wat de teller aanwijst)

En ja, de olie kan goed warm worden. In het instructieboekje staat ook ergens een maximale kruissnelheid vermeld van 115 km/h.

Ik neem aan dat dit betekend dat de olie te warm kan worden als de motor constant meer vermogen moet leveren dan nodig is voor 115 km/h.


Er zijn oliekoeler setjes te koop, soms met een plaat tussen blok en oliefilterhuis, somes met een "ring" tussen filterhuis en filter.

Als je zo iets met thermostaat gebruikt, is het voordeel dat je de motor olie koelt als die flink warm wordt. HIer mee zou je iets meer oliedruk kunnen hebben, en misschien gaat de levensduur van de olie er op vooruit.

Nadeel: kosten, beperkt zichtbare effecten (denk ik), er zal wat extra olie bij moeten.
daruler
C gestoord
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:06 pm
Locatie: Echteld West
Contacteer:

Re: olie koeler?

Bericht door daruler »

corsa-erik schreef:
daruler schreef:
als ik hier een olie koeler tussen zet? ga dat? en wat zijn presies de voor en na delen?
Een 1200 met standaard 4.11 achteras, draait 4000 tpm bij 105 km/h in de 4 (echte km/u, niet wat de teller aanwijst)

En ja, de olie kan goed warm worden. In het instructieboekje staat ook ergens een maximale kruissnelheid vermeld van 115 km/h.

Ik neem aan dat dit betekend dat de olie te warm kan worden als de motor constant meer vermogen moet leveren dan nodig is voor 115 km/h.


Er zijn oliekoeler setjes te koop, soms met een plaat tussen blok en oliefilterhuis, somes met een "ring" tussen filterhuis en filter.

Als je zo iets met thermostaat gebruikt, is het voordeel dat je de motor olie koelt als die flink warm wordt. HIer mee zou je iets meer oliedruk kunnen hebben, en misschien gaat de levensduur van de olie er op vooruit.

Nadeel: kosten, beperkt zichtbare effecten (denk ik), er zal wat extra olie bij moeten.


denk da ik maar op zoek ga in de toekomst heb ik der toch 1 nodig! (met de oog op een turbo) :roll:


maar zoon thermostaat sta die in de slang of wat?
Afbeelding... And for those who didn't know... Fast cars are built, not bought!
Www.gasmetdiezooi.tk
daruler
C gestoord
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:06 pm
Locatie: Echteld West
Contacteer:

Bericht door daruler »

http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/6655



Afbeelding

Sandwitch Plate met thermostaat.
Aansluiting 3/4 UNF ( oliefilter)
Zonder de 2 aansluit Nippels 1/2 BSP zoals op foto.



val mee 72 euro

komen slangen bij en koeler




(koeler is op de sloop kijken)

van een gsi of zo
Afbeelding... And for those who didn't know... Fast cars are built, not bought!
Www.gasmetdiezooi.tk
kadett-c-coupe
C ervaren
Berichten: 255
Lid geworden op: do mei 18, 2006 8:46 pm

Bericht door kadett-c-coupe »

en als het om een CIH motor gaat kun je de adapterplaat van een opel omega/senator 3.0 12v nemen. ( de ouwe 6 in lijn motoren)

kost op de sloop ook weinig. Ik heb een oliekoeler van een c20xe met adapterplaat van een 3.0 12v

ik heb mijn olieslangen bij de hydrauliekboer laten persen met de juiste schroefdraad. dit is echter behoorlijk overdreven (maar gaat langer mee dan de rest vd auto!)

het is ook vrij prijzig maar ik kende toevallig iemand hiervoor.
ook wel bekend als het rooie mannetje
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Bericht door coinoperator »

Gewoon verkeerde olie.

Ga Velba/Brezan/Gami en haal 5 liter minerale oldtimerolie.....
Probleem opgelost.
vertrokken
Nicowico
C gevonden
Berichten: 49
Lid geworden op: zo feb 17, 2008 12:04 pm

Bericht door Nicowico »

2 bar bij 4000 toeren met warme motor is niet echt goed.Het kan er mee door, maar een echt goede motor moet gewoon 5 bar aangeven.
kadett coupe
C gestoord
Berichten: 1545
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
Locatie: Doetinchem

Bericht door kadett coupe »

Nicowico schreef:2 bar bij 4000 toeren met warme motor is niet echt goed.Het kan er mee door, maar een echt goede motor moet gewoon 5 bar aangeven.
stationair gaf die bij me pa met een 1.2s ongeveer 3 bar, op hogere toeren 4 bar
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
Afbeelding
daruler
C gestoord
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:06 pm
Locatie: Echteld West
Contacteer:

Bericht door daruler »

coinoperator schreef:Gewoon verkeerde olie.

Ga Velba/Brezan/Gami en haal 5 liter minerale oldtimerolie.....
Probleem opgelost.
heb der nu 10w40 in zitten half sintetsche olie!
Afbeelding... And for those who didn't know... Fast cars are built, not bought!
Www.gasmetdiezooi.tk
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Bericht door coinoperator »

daruler schreef:
coinoperator schreef:Gewoon verkeerde olie.

Ga Velba/Brezan/Gami en haal 5 liter minerale oldtimerolie.....
Probleem opgelost.
heb der nu 10w40 in zitten half syntetische olie!
Dan weet je nu dus wat er aan de hand is.
Een veel gemaakte fout trouwens.

En ja, ik ben er dertig jaar geleden met mijn eigen C1ity ook ingetrapt. :oops:
vertrokken
daruler
C gestoord
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:06 pm
Locatie: Echteld West
Contacteer:

Bericht door daruler »

oke zal het is ff uitgaan zoeken want hij moet weer beurt hebben!


ban al weer 5000km veder! en nu gelijk me onsteking vernieuwen (rotor verdeelkap punten bougies kabels) ook al weer ruim 10000 km oud moet allemaal wel betrouwbaar blijven:p



(ja me dettje is net een vrouw moet je met liefde behandelen:P)
Afbeelding... And for those who didn't know... Fast cars are built, not bought!
Www.gasmetdiezooi.tk
corsa-erik
C ervaren
Berichten: 469
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am

Bericht door corsa-erik »

daruler schreef: (ja me dettje is net een vrouw moet je met liefde behandelen:P)
Zo denk ik er ook over! :P
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Bericht door coinoperator »

Wel Streng behandelen.
vertrokken
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten