Km-teller aandrijving stuk -> hoe repareren??

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Km-teller aandrijving stuk -> hoe repareren??

Bericht door Danoontje »

De titel zegt het al: mijn km-teller doet het niet meer: kabel is niet stuk, het aandrijfwieltje is niet stuk...volgens mij is het wormwiel in de versnellingsbak stuk.
Het betreft een 4bak voor een 20E cih. Gewone GTE 4bak dus. Nu vrees ik voor het wormwiel, maar is dit gemakkelijk te repareren/vervangen met het blok nog onder de auto?? of is dit een typisch gevalletje van blok uitbouwen, versnellingsbak los, open gooien en kijken
Kan iemand mij zeggen hoe ik dit repareer?

Nogmaals: versnellingskabel en het plastic aandrijfwieltje zijn goed en zitten ook goed gemonteerd (kan niet echt anders dan op 1 manier...)

Wat mij wel opviel is dat de veer tussen cardan en versnellingsbak tegen dit wormwieltje aankomt...is dat normaal??

Alvast bedankt!!
corsa-erik
C ervaren
Berichten: 469
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am

Bericht door corsa-erik »

Volgens mij is het wormwiel van staal, en dan zou toch eerst het plastic wieltje stuk gaan.

Hoe heb je getest dat de kabel niet kapot is?
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

met de boormachine erop.

maar dan nog: als ik de achterwielen opkrik; ik haal de km-teller kabel los, dan zie ik de het plastice asje niet meedraaien als ik met de cardanas draai en deze zou toch mee moeten draaien, niet?
toppertheo
C ervaren
Berichten: 350
Lid geworden op: di dec 12, 2006 8:54 pm
Locatie: noordwolde

Bericht door toppertheo »

het wormwiel in je bak is van plastic en als je as er tegenkomt dan knapt het ijzeren stripje wat hem beet houd af en draaid het wormwiel niet meer mee met de as.
bij een 4 bak is het goed te doen om hem los te halen maar de bak moet wel onder de auto vandaan.
als hij bij een 5 bak kapot is dan heb je een groter probleem, het ijzeren stripje kun je weer aanelkaar lassen (heb ik gedaan) of een nieuwe zoeken.

succes!

groeten.
sedan 1200S automaat (verkocht)
city 1200 getuned (verkocht)
sedan 2 liter 8V (verkocht)
sedan 1200 S (in opbouw) word nu een 2.0 16V (verkocht)
coupe 2 liter 16V (wacht op restauratie)
orgineele coupe GT/E 1900 (verkocht)
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

meen je dat?! kom ik het gehele blok weer aan het uitbouwen voor een stom lullig wormwieltjes ?! :shock: :shock: :shock: (Heb een vrij krappe tunnel en kom niet zomaar aan de bovenste bouten van de versnellingsbak. Zal dus blok en versnellingsbak moeten uitbouwen...)

maaruh, dat wormwiel is van ijzer...

wat ik me dus nu af vraag: hoe kan het dat de veer van de cardan (die wat dus eerst de versnellingsbak in gaat met daarna de cardan erin) tegen die wormwiel aankomt? Dat klopt toch niet??
kadett coupe
C gestoord
Berichten: 1545
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
Locatie: Doetinchem

Bericht door kadett coupe »

je ken het blok ook naar achter kantelen en dan kom je hoogstwaarschijnlijk wel bij de bovenste bouten van je versnellingbak :idea:
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
Afbeelding
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

nee zelfs dan kom ik er niet aan: heb een 2liter 4bak in een 1200 tunneltje gebouwd...dat past presas :(
kadett coupe
C gestoord
Berichten: 1545
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
Locatie: Doetinchem

Bericht door kadett coupe »

Danoontje schreef:nee zelfs dan kom ik er niet aan: heb een 2liter 4bak in een 1200 tunneltje gebouwd...dat past presas :(
en je red het ook niet van bovenaf onder de motorruimte achter de motor langs met een ringsleutel?
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
Afbeelding
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

nee, ik heb zo toentertijd met veeeeel moeite de meest rechtsbovenste bout aangedraaid. Echt slagjes van 10
toppertheo
C ervaren
Berichten: 350
Lid geworden op: di dec 12, 2006 8:54 pm
Locatie: noordwolde

Bericht door toppertheo »

en heb je de bak al los gehad??

kwam toevallig vandaag het klipje tegen wat ik toender tijd besteld had maar wat telaat binnen kwam en had toen het orginele klipje al gelast en de bak zat alweer dicht.

dus als je zo'n klipje zoekt, ik heb er 1 over. :wink:

groeten.
sedan 1200S automaat (verkocht)
city 1200 getuned (verkocht)
sedan 2 liter 8V (verkocht)
sedan 1200 S (in opbouw) word nu een 2.0 16V (verkocht)
coupe 2 liter 16V (wacht op restauratie)
orgineele coupe GT/E 1900 (verkocht)
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

Ik moet er binnenkort eens naar gaan kijken. Maar de auto staat 30km verder (de oprit ligt nog vol puin en dus past heel even de 2e auto niet binnen de poort).

Maar zodra ik tijd heb ga ik me er eens over/onder buigen. Misschien dat ik eventjes naar mijn broer rijdt, die heeft een smeerput in de garage. Maar dat moet ik nog even kijken.

Maar zal dat van het lipje zeker in gedachte houden! :wink: Dank je alvast! :!:
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten