Het grote motor ombouw topic

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door gabbermaikel »

giuliettaevo schreef:Ook mijn blok was van de laatste jaren, 96er meen ik dat het was. En de hoek klopt gewoon, bak zat niet scheef oid.

Ik heb die koppelingsvork er niet ingehad en ook het schakelmechaniek e.d. van de bak afgehaald met passen anders ging het nauwelijks. de tunnel had ook enkele klappen met de hamer gehad.

Ik zou de tunnel verder wegslijpen om lager uit te komen met de motor in ieder geval, zoals ik het op jouw foto zie ligt hij er nu veel te schuin in. Te schuin gaat je een probleem met de cardanas opleveren, de flenzen van de kruiskoppelingen moeten redelijk parallel staan aan elkaar namelijk.

Succes verder.
dat hebben we gepast en de hoek naar de achteras is echt maar heel heel klein, misschien een 5 graden ofzo als dat al zo is.
En een stuk uit de tunnel los het niet op, dan moet er een stuk uit het subframe en uit de carterpan ofzo.
Maar ik denk dat het schakelsysteem enz dan wel de reden kunnen zijn dat hij bij jou anders er in kwam. En die van jou ligt ook meer over zij gekanteld, dat zou normaal ook weer mee problemen met de koppeling en met het schakel systeem geven. Het schakelsysteem van mij zit er nu ongeveer recht in dus dat lijkt mij dat de motor dan ook perfect recht er voor hangt, want die kan niet draaien ten opzicht van de bak.

En ik denk dat ik mijn tussenas zelfs zo wel aan de bak vast kan bouten en dan de kruiskoppeling in het 2de deel van de volvo as uit elkaar en die aan de achteras, dan kan ik volgens mij gewoon al rijden. En dan heb ik dus ook meteen een schuifstuk, want het 2de deel van de as word er dan met een schuifstuk in gestoken. Alleen ik wil eigenlijk liever 2 kruiskoppelingen omdat het mij beter lijkt om er 2 in te hebben. Of zou dat niet nodig zijn bij een kadett? want bij een volvo bout je normaal de tussenas meteen op het differentieel, en hier zit nog zo'n staartstuk ofzo aan. Dus ik weet niet of dat kwa bewegingen dan net zo veel heen en weer gaat als een volvo as? want origineel zit er natuurlijk ook maar 1 kruiskoppeling in een kadett cardanas.
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door giuliettaevo »

Mijn motor lag niet meer naar de zijkant gekanteld hoor, de bak lag prima horizontaal.

Hang het blok er anders eens in zonder bak, kijk eens of je dan beter uitkomt met de carterpan e.d. De tunnel groter maken om de bak kwijt te kunnen is geen probleem, de vooras gaan verslijpen is wat lastiger...

Schakelsysteem van de bak past nooit in de tunnel, dan kom je met de achterkant van de bak veel te laag uit.

Koppelingsvork is een probleem idd, die is erg lang en zit ook nog eens onhandig. Had ik nog niet opgelost.

De hoek waar ik me zorgen over maak is de lengtehoek, als ik het zo bekijk ligt jouw motor voor te hoog en achter te laag in de auto.

De cardanas van een kadett heeft origineel 2 kruiskoppelingen en een schuifstuk, het schuifstuk valt in de bak. De Volvo heeft een 2 delige as met drie kruiskoppelingen en een schuifstuk in de as zelf. Je moet dus een as maken met aan de achterkant een Opel kruisstuk dat aan de achteras komt te zitten en aan de voorkant een Volvo kruisstuk dat tegen de bakflens komt en tussen die twee kruiskoppelingen moet dan nog het schuifstuk komen. Hierbij ga ik er van uit dat je een Opel achteras gebruikt. :wink:
Saab powerrr
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door gabbermaikel »

ik ga inderdaad voor een volvo achteras. Maar jij zegt 2 kruiskoppelingen, is dat bij de 2.0 anders dan bij de 1.2 dan? Want mijn 1.2 cardanas schuift voor in de bak(schuifstuk dus) en komt achter tegen een flens aan gebout en op de cardanas zit die flens er op met een kruiskoppeling, en verder zit er dus geen 1 kruiskoppeling in.

En ik heb al een asdeel aan mijn bak gehad en die kwam eigenlijk perfect uit kwa hoogte en hoek ten opzichte van de achteras. Ik moet alleen nog een klein beetje ruimte boven in de tunnel maken voor het 240 schakelmechanisme(heel anders dan 940), die komt nu namelijk net tegen het blik aan en dan moet eigenlijk net een beetje vrij hangen.

Maar ik ga maandag nog weer kijken voor een andere flens voor op mijn bak, want volgens mij zijn ze er ook waar voor aan de bak ook al een kruiskoppeling zit, en dan 1 zoeken die kwa lengte goed is zodat ik kwa schuifstuk eigenlijk meteen goed kom bij de achteras. En als ik dan geluk heb komt de dikte van de volvo kruiskoppeling overeen met die van de opel en dan zou ik dus gewoon zo de boel in elkaar kunnen zetten. Maar zo mooi zal het natuurlijk wel niet gaan.


Edit: ik heb jou foto's nog eens bekeken, bij jou lijkt hij minder diep te hangen van achter omdat jou kachel daar nog zit. Maar ik denk dat hij kwa afstand vanaf de rand eigenlijk gelijk zat met die van mij. Alleen omdat er bij mij nu nog zoveel ruimte achter de verdeler zit lijkt het heel anders.
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door giuliettaevo »

Maar de mijne past met de oliedop wel onder de motorkap terwijl het net lijkt of de jouwe daar juist een stuk hoger ligt. :? Misschien is het maar optisch bedrog. :)

Hoe een 1200 as eruitziet weet ik echt niet meer, die troep heb ik meteen weggedaan toen ik mijn kadett opgehaald had. :oops: Maar in een 1600-2000 cardanas zitten 2 kruiskoppelingen, de voorste na het schuifstuk en de achterste die deel uitmaakt van de flens aan de achteras.
Saab powerrr
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door gabbermaikel »

die van mij zit voor ook hoger ja, die van mij ligt namelijk een 3 cm ofzo vrij van het subframe, en dat is precies wat hij bij de oliedop te hoog ligt. Dus ik moet de kap gewoon wat omhoog slaan ofzo. Gelukkig is mijn eigen kap toch al aan vervanging toe omdat iemand daar ooit een steen op heeft laten vallen ofzo.

Dus ik ga gewoon eens proberen of ik er wat leuks van kan maken. Mijn idee op dit moment is om die lijnen in de kap los te slijpen en hem dan van achter een stuk omhoog te tillen en dan naar voren toe er gewoon weer een stukje blik tussen lassen.

zoiets als deze dus maar dan wel lager
Afbeelding

Maar ik sta natuurlijk altijd open voor ideeen van anderen, het liefst met foto's.
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door giuliettaevo »

Waarom laat je de motor niet die 3 cm zakken naar de vooras dan? Dat is toch veel makkelijker? zoveel ruimte heb je echt niet nodig als je een paar fatsoenlijke motorrubbers gebruikt.
Saab powerrr
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door gabbermaikel »

giuliettaevo schreef:Waarom laat je de motor niet die 3 cm zakken naar de vooras dan? Dat is toch veel makkelijker? zoveel ruimte heb je echt niet nodig als je een paar fatsoenlijke motorrubbers gebruikt.
als ik hem die 3 cm laat zakken komt het volgens mij nergens meer uit. En die 3cm heb je bij zo'n volvo motor echt wel nodig als je de power wat opschroeft hoor. Als je een set hele stevige motor rubbers hebt en een steun boven aan de kop dan nog kunnen die dingen enorm ver kantelen omdat ze gewoon door rammen. Misschien wel omdat er ook maar 2 steunen aan de motor zitten en 1 aan de bak(en die aan de kop maken ze dan zelf als 3de steun)
Bovendien heb ik eerder al gezegd dat ik hem makkelijk wil kunnen repareren enz, en als ik mijn blok op het stuurhuis laat zakken kan ik die bijna niet vervangen. En ik denk dat ik dat wel na elke rit kan gaan doen als het blok er op staat, want dat aluminium houd het vast niet lang onder die klappen.
En als ik hem die 3 cm laat zakken zal het gasmechanisme nogsteeds de kap raken denk ik, want die zit verder naar achteren dan zal dus minder voordeel hebben van het zakken van de voorkant.
En als ik dat wel ver genoeg laat zakken dat de kap er zo op kan dan moet ik de hoofremcilinder weer verplaatsen want dan komt de gasklep daar ongeveer tegen aan oftewel dan kan daar geen slang meer op. En dan past de turbo eigenlijk ook niet meer langs de chassis balk, want daar zit hij nu al vrij dicht op.
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
Luuk
C liefhebber
Berichten: 100
Lid geworden op: wo sep 13, 2006 10:03 am
Locatie: Netersel

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Luuk »

Ik heb laatst een Manta B Gsi uit 88 gekocht, vooral als onderdelen auto om mijn C kadett om te gaan bouwen. Ik wil er zoiezo de motor en de bak van gebruiken, en er zaten mooie recaro's in!
Mijn vraag is echter kan ik de motorsteunen/motorrubbers/versnellingsbakrubber bij mijn ombouw gebruiken?
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Schedelwerk »

Motorsteunen in ieder geval niet, die zijn te kort. Versnellingsbaksteun denk ik wel, ligt eraan of je een 4 of een 5 bak hebt. Motorrubbers... geen idee ik heb alleen ooit een blok uit een manta gehaald en niet op de rubbers gelet :mrgreen:
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Luuk
C liefhebber
Berichten: 100
Lid geworden op: wo sep 13, 2006 10:03 am
Locatie: Netersel

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Luuk »

Ik heb toch maar een setje motorsteunen/rubbers en versnellingsbakrubber van een c kadett besteld. Had die van een manta nog liggen, zal wel eens vergelijken wat ze verschillen.
Aapje
C liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: zo mei 02, 2010 10:13 pm
Locatie: Velp nabij Arnhem
Contacteer:

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Aapje »

Ik zit met een maatje van mij bij wat vragen, inbouw van een 2.0E in een standaard 1.2n Kadett sedan.

Welke koppelingskabel adviseren jullie? Kabel die wij nu hebben is te lang.

Hoe koppelen jullie het gaspedaal aan de gaskabel?

Verder lukt 't ons wel, maar zitten effe met die kabels nog in de knoop :)
Corsa-A1 1.0S LS 3d 45pk '87
Corsa-A1 1.2S Motion 3d 55pk '85
Corsa-A2 E16SE GSI 3d 100pk '88
En een Corsa-B...
Koekie
C ervaren
Berichten: 309
Lid geworden op: ma sep 10, 2007 9:36 pm
Locatie: Abbenes

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Koekie »

Aapje schreef:Ik zit met een maatje van mij bij wat vragen, inbouw van een 2.0E in een standaard 1.2n Kadett sedan.

Welke koppelingskabel adviseren jullie? Kabel die wij nu hebben is te lang.

Hoe koppelen jullie het gaspedaal aan de gaskabel?

Verder lukt 't ons wel, maar zitten effe met die kabels nog in de knoop :)
Gas-stangen-stelsel moet je van een 1.6 hebben, en het bekende steuntje ook. Dan kom je prima uit met je 2.0 kabel.
Koppelingskabel heb ik van een manta over gezet dacht ik. Of het is nog de originele?! (Durf ik je niet precies te zeggen)
[img]http://www.joost-ram.nl/prive/images/onderschrift.JPG.jpg[/img]
Aapje
C liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: zo mei 02, 2010 10:13 pm
Locatie: Velp nabij Arnhem
Contacteer:

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Aapje »

1.2 koppelingskabel paste prima :)

We zijn nu nog even aan 't klooien met die gasstangenstelsel van een 1.6 of we die kunnen krijgen.

Zoniet, gaan we zelf wat proberen te maken. Want dat scheelt ook weer een aparte gaskabel te moeten kopen. (1.6 heeft volgens mij zo'n bolletje erop toch?)
Corsa-A1 1.0S LS 3d 45pk '87
Corsa-A1 1.2S Motion 3d 55pk '85
Corsa-A2 E16SE GSI 3d 100pk '88
En een Corsa-B...
Luuk
C liefhebber
Berichten: 100
Lid geworden op: wo sep 13, 2006 10:03 am
Locatie: Netersel

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Luuk »

Heeft iemand duidelijke foto's van de aanpassingen aan de gaskabel e.d. ? Hoe de stangetjes over moeten gaan in een kabel? Het steuntje op het schutbord heb ik al gezien, maar de rest nog niet.
peter_m
C gevonden
Berichten: 31
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 9:03 pm
Locatie: Doetinchem

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door peter_m »

Als ik een 1.9S (90 pk) in laat bouwen in mijn 1.2 sedan, kan ik dan nog met mijn oude achteras rijden als ik gewoon op de weg rij, dus geen rally of circuit. Is niet een al te groot vermogen.
Sedan 2-deurs 1.2N 1978
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten