Het grote motor ombouw topic

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

REDP.
C verslaafd
Berichten: 729
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 6:37 pm
Locatie: Lobith

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door REDP. »

kadettster schreef:ben vandaag bij een motor wezen kijken

het is een 1.9n met bak en alle aanbouw delen
dus helemaal compleet voor 200,-

maar er moet een andere nokkenas in want 1 nok is versleten

hij heeft wel genoeg compressie dat hebben we nog ff gemeten

numijn vraag volgens mij is diet niet te veel geld
maar wat kost ongeveer een gebruikt nokkenasje
denk je aan een andere achteras, die van de 1200 is zo kaduk,
je kunt er ook 1 van een manta A nemen die is maar 1 cm breeder aan beide zijde dan een kadett as, en vaak makkelijker te vinden/betalen
twigie44
C geïnteresseerd
Berichten: 77
Lid geworden op: di feb 28, 2012 7:21 pm
Locatie: Harderwijk

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door twigie44 »

hallo

ik heb een opel kadett c sedan 1.2 4 bak

ben van plan om een opel astra 2.0 gsi blok in me kadett te zetten,

- wat zou ik moeten veranderen aan me onderstel?

- wat voor versnelingsbak kun je het best monteren?
opel kadett c sedan 1.2 (C2)
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door joel »

twigie44 schreef:hallo

ik heb een opel kadett c sedan 1.2 4 bak

ben van plan om een opel astra 2.0 gsi blok in me kadett te zetten,

- wat zou ik moeten veranderen aan me onderstel?

- wat voor versnelingsbak kun je het best monteren?
Aan je onderstel moet je zonbeetje alles vervangen. Vooras, achteras, tussen
as remmen enz. Veren/schokdempers/wielen zijn ook ten zeerste aan te raden

Beste bak is een getrag 265 met manta 18s kom

Vergis je niet dat dit een prijzig grapje is
kevin
C ervaren
Berichten: 310
Lid geworden op: zo okt 26, 2008 10:24 pm
Locatie: odiliapeel

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door kevin »

250 gaat opzich ook wel, en ik heb ook wel eens gezien dat ze de kom van de versnellings bak slijpen en zo op maat aanpassen zodat je geen 18s kom nodig hebt. Ligt er ook veel aan wat je allemaal zelf doet. Als je het laat doen dan ben je met blok uitlaat bak en assen toch vlug een 3000 euro verder. Naar eigen ervaring is dit. Er zullen er hier vast zijn die het voor minder gedaan hebben omdat ze veel ofwel alles zelf gedaan hebben. Remmen is ook heel belangrijk want met zo'n 150 pk wil een kadett wel vooruit.

Lees je eerst goed in voor je eraan begint, Succes.
Greetz Kevin
twigie44
C geïnteresseerd
Berichten: 77
Lid geworden op: di feb 28, 2012 7:21 pm
Locatie: Harderwijk

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door twigie44 »

oke dank jullie wel,
nu kan ik alles op een rijdje gaan zette en aan de slag gaan

gr Roy
opel kadett c sedan 1.2 (C2)
16v kadett c turbo
C liefhebber
Berichten: 166
Lid geworden op: di aug 23, 2011 7:36 pm

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door 16v kadett c turbo »

twigie44 schreef:oke dank jullie wel,
nu kan ik alles op een rijdje gaan zette en aan de slag gaan

gr Roy
gewoon even op www.mantablog.nl kijken kom je er wel uit
kadettnico
C geïnteresseerd
Berichten: 68
Lid geworden op: vr feb 03, 2012 2:57 pm
Locatie: Kerkdriel

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door kadettnico »

Mede kadettrijders,

Op het moment heb ik mijn eigen kadett uit elkaar liggen. (Heb ik overigens ook een topic over gestart)
Maar nu was ik van plan om er een 2.4e in te lepelen. Heb al een hele poos zitten speuren op marktplaats, en zo nu en dan wordt er wel wat moois aangeboden. (complete 2.2 uit een kadett, voor 450,- bijvoorbeeld) Maar ik vis steeds achter het net.

Nu heb ik een ander interessant iets gevonden, een 2.4E met automaat. Nu vraag ik me alleen af; kan ik die automaat gewoon loskoppelen, heeft de automaat een computer en zit deze mogelijk in het management van de motor ingebouwd? Of is het een kwestie van: automaat eraf, andere koppeling en vliegwiel erop en getrag erachter?

Dit kost natuurlijk ook weer het nodige, maarja, ik wil graag een 2.2 of een 2.4...
Misschien weet iemand een geschikte motor?

EDIT: Volgens mij kan die bak er zo af, maar wil niet iets kopen waar ik straks spijt van ga krijgen.

Heel erg bedankt voor de hulp alvast,
Gr. Nico
16v kadett c turbo
C liefhebber
Berichten: 166
Lid geworden op: di aug 23, 2011 7:36 pm

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door 16v kadett c turbo »

automaatbak kan je gewoon er afhallen en dan gewoon vliegwiel en kolping drukgroep lager en dan de bak er op en dan de kopling,s kabel

het zou kunne dat er een ecu aan de automaatbak zit maar dat is bij nieuwe auto,s zo maar dat heeft niets met de ecu van de auto tedoen
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door joel »

Vergeet het toplager niet dan
kadettnico
C geïnteresseerd
Berichten: 68
Lid geworden op: vr feb 03, 2012 2:57 pm
Locatie: Kerkdriel

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door kadettnico »

Beetje laat, maar bedankt voor de nuttige reacties!
Heb namelijk een mooi blok opt oog, helaas met automaatbak. Maar als dat dus geen enkel probleem is, schroef ik mijn getrag er gewoon achter!
Opeloco
C liefhebber
Berichten: 226
Lid geworden op: di dec 12, 2006 10:29 pm
Locatie: Kasterlee Belgium
Contacteer:

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Opeloco »

Ik ga deze week achter een 2.0E met 5-bak uit een manta b, krijg ik deze zonder al te veel problemen in mijn city 1.2? Ik weet dat er wel wat moet aangepast worden zoals aandrijfas en motorsteunen. Maar pas deze bak in de smalle tunnel? Er is mij verteld dat dit zou lukken, niet zo gek veel plaats over maar hij kan er wel in, of gaat dit enkel over een bepaald type bak en hoe groot is de kans dat het deze niet gaat zijn :-)?. Moet de carterpan veranderd worden? Nog iets waar ik op moet letten?
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door joel »

manta carterpan zou moeten passen, er zit waarschijnlijk een getrag 240 bak achter. die past net wel net niet in de tunnel ( ik heb autos gehad waar het paste en waar het niet paste, waar het verschil m zich in zit heb ik geen idee van ) maar met een grote hamer maak je hem altijd passend.
Opeloco
C liefhebber
Berichten: 226
Lid geworden op: di dec 12, 2006 10:29 pm
Locatie: Kasterlee Belgium
Contacteer:

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Opeloco »

Bijkomende vraag, het gat van de versnellingspook, moet dit ook verzet worden naar achter? En wat moet/kan er dan met de middenconsole gebeuren? Foto's?
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door coinoperator »

kadettster schreef:ben vandaag bij een motor wezen kijken

het is een 1.9n met bak en alle aanbouw delen
dus helemaal compleet voor 200,-

maar er moet een andere nokkenas in want 1 nok is versleten

hij heeft wel genoeg compressie dat hebben we nog ff gemeten

numijn vraag volgens mij is diet niet te veel geld
maar wat kost ongeveer een gebruikt nokkenasje
Ik wil niet vervelend doen maar als de nokkenas al rot is hoe is dan de rest?
Een rotte nokkenas wijst meestal op beestachtig rijgedrag van een vorige eigenaar, te lage oliedruk enz. enz.
(afkomstig uit een record ofzo en door een beginnend "chauffeur" als scheurbak gebruikt...) zoiets.

Dussssssssssssssss.
Vier nieuwe asbakken, euhm..zuigers plus hohnen (750 euronen)
Vier sets zuigerveren (140 euronen)
nieuw lagerset voor krukas en bigends (100 euronen)
alle pakkingen en keerringen(150 euronen)
Klepzittingen frezen, kleppen slijpen (100 euronen)
En wil je het goed doen dan minimaal ook de distributieketting en wellicht de tandwielen.

Ik heb al van die budgetrijders gezien hoor.....
Vroemmmmm
SNOK
en nog wat naklepperende geluidjes tijdens het tot stilstand komen van het in gruis gedraaide blokje...

EDIT
Genoeg compressie betekent helemaal niets.
Gelijkmatige compressie des te meer.
Zelfs de meest gruwelijk verminkte blokken geven nog wel zoveel compressie dat het net lijkt of ze oke zijn.
Maar haal er eens een zuiger uit en kijk hoe "rond" die nog is....uhm.. nee dus...een olieboot dus.
vertrokken
patrick de boer
C gestoord
Berichten: 1406
Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
Locatie: oss

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door patrick de boer »

inderdaad genoeg olie op de zuigers heb je ook genoeg compressie
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten