Het grote motor ombouw topic

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

rellie kel
C gestoord
Berichten: 3616
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 10:30 pm
Locatie: Lottum
Contacteer:

Het grote motor ombouw topic

Bericht door rellie kel »

Hallo allemaal,
Het is de bedoeling hier al je motorombouw tips en vragen te plaatsen.
Zodat iedereen alles over dit vaak besproken onderwerp terug vind, en geen veel verschillende topics over hetzelfde onderwerp krijgen.
Succes!
Laatst gewijzigd door rellie kel op do nov 16, 2006 11:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.
rellie kel
C gestoord
Berichten: 3616
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 10:30 pm
Locatie: Lottum
Contacteer:

Bericht door rellie kel »

Danoontje



Geregistreerd op: 7-10-2006
Berichten: 80

Geplaatst: 18 Okt 2006 9:49 pm Onderwerp: Inbouw 1.9L rally blok in 1.2L sedan

--------------------------------------------------------------------------------

Via de jongen waar ik mijn Opel Kadett C Sedan van heb gekocht kan ik een 1,9L Rally motortje overnemen. Hij heeft zelf een erg zeldzame Kadett B rally met 2 van deze blokken..1 in gebruik, 1 reserve.

Nu vroeg ik mij af of iemand mij precies uit kon leggen welke aanpassingen evt nodig zijn om dat 1,9blok in te bouwen. Het is dus enkel het door 2 carb's aangestuurde motorblok....en evt een kostenplaatje eraan verbinden??

Naar boven


DD



Geregistreerd op: 12-10-2006
Berichten: 51

Geplaatst: 18 Okt 2006 10:31 pm Onderwerp: Re: Inbouw 1.9L rally blok in 1.2L sedan

--------------------------------------------------------------------------------

Danoontje schreef:
Via de jongen waar ik mijn Opel Kadett C Sedan van heb gekocht kan ik een 1,9L Rally motortje overnemen. Hij heeft zelf een erg zeldzame Kadett B rally met 2 van deze blokken..1 in gebruik, 1 reserve.

Nu vroeg ik mij af of iemand mij precies uit kon leggen welke aanpassingen evt nodig zijn om dat 1,9blok in te bouwen. Het is dus enkel het door 2 carb's aangestuurde motorblok....en evt een kostenplaatje eraan verbinden??


met mijn zeer beknopte kennis zal je de volgende delen ook nodig hebben

versnellingsbak
tussen as
achter as

de versnellingsbak van de 1.2 past niet op het 1.9 blok volgens mij. de versnellingsbak van de 1.9 komt verder naar achter waardoor je de tussenas zou moeten inkorten en gebruik zou kunnen blijven maken van de 1.2 achteras. echter deze kan het vermogen van het 1.9 blokje waarschijnlijk niet aan waardoor je toch naar een 1.6 achteras moet met bijbehorende tussenas.
_________________
all show no go!

Naar boven


kadettcoupe.20e



Geregistreerd op: 16-9-2006
Berichten: 10
Woonplaats: gouda
Geplaatst: 18 Okt 2006 11:04 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

hallo je moet misschien ook de tunnel aanpassen inverband met de bak in de breedte
en je moet de radiator steunen aanpassen je moet is kijken bij een 1.6/2.0

gr jurgen en sucses

Naar boven


kadett coupe



Geregistreerd op: 21-5-2006
Berichten: 30
Woonplaats: rijsenhout
Geplaatst: 21 Okt 2006 2:16 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

tunnel hoef je niet perse aan te passen
alleen met 5 bak moet je ff met een hamer te werk gaan op de plaatsen waar ie de carrosorie kan raken
_________________
koop van de eeuw gedaan
c2 coupe 1600 origineel
carrosorie gestraald, gelast en in de zink gezet
met 2.0i motor er bij en heel veel onderdelen
en dat alles voor maar 300 keiharde euro's

Naar boven


Danoontje



Geregistreerd op: 7-10-2006
Berichten: 80

Geplaatst: 21 Okt 2006 3:41 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

heb nu een 4 bakje

Naar boven


kadett coupe



Geregistreerd op: 21-5-2006
Berichten: 30
Woonplaats: rijsenhout
Geplaatst: 21 Okt 2006 7:17 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

die kan je er zo inhangen zonder aanpassingen aan de tunnel
_________________
koop van de eeuw gedaan
c2 coupe 1600 origineel
carrosorie gestraald, gelast en in de zink gezet
met 2.0i motor er bij en heel veel onderdelen
en dat alles voor maar 300 keiharde euro's

Naar boven


Danoontje



Geregistreerd op: 7-10-2006
Berichten: 80

Geplaatst: 21 Okt 2006 8:25 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

dus die rally 1900cc kan er zo in...hoef alleen de radiateur naar voren te plaatsen en voor de rest zou dat meteen moeten passen??

Naar boven


kadett coupe



Geregistreerd op: 21-5-2006
Berichten: 30
Woonplaats: rijsenhout
Geplaatst: 21 Okt 2006 8:28 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

alleen als je de rest van de aandrijflijn ook heb
1600 achteras en tussenas en een 4 bak van een 1600 of 2.0(dus geen 1200 as,tussenas en bak) dan kan je t er zo in plaatsen mits je de radiateursteunen ingekort enzo heb gemaakt
_________________
koop van de eeuw gedaan
c2 coupe 1600 origineel
carrosorie gestraald, gelast en in de zink gezet
met 2.0i motor er bij en heel veel onderdelen
en dat alles voor maar 300 keiharde euro's

Naar boven


Pietje.



Geregistreerd op: 15-5-2006
Berichten: 262

Geplaatst: 22 Okt 2006 10:33 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Let bij deze foto even op het verschil in de radiateur steunen daar kun je heel goed het verschil zien.

1.2 steunen.


en dit is de 2.0E ophanging voor de radiateur.

(vroegah )

LET TROUWENS OOK EVEN OP DE BEDIENING VAN HET GAS!!!!!!!!!!!!!!!!!
_________________
Voorzitter OKCCN.

Naar boven


schrump



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 51
Woonplaats: Apeldoorn
Geplaatst: 23 Okt 2006 7:02 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

lijkt mij het allerhandigste om met iemand af te spreken om zijn/haar kadett met grote motor te bekijken.
scheelt je later heel veel tijd en moeilijkheden.
_________________
een om in te rijden, een om aan te sleutelen, een voor de vrouw en een voor het mooie.

Naar boven


Pietje.



Geregistreerd op: 15-5-2006
Berichten: 262

Geplaatst: 23 Okt 2006 11:22 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

rijsen hout ik heb zo ff geen idee waar het ligt maar je kan altijd wel even hier naar nrd limburg komen.

of op 11 november naar wateringen daar hebben we een rollendag.
_________________
Voorzitter OKCCN.

Naar boven


Danoontje



Geregistreerd op: 7-10-2006
Berichten: 80

Geplaatst: 28 Okt 2006 12:07 am Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

ALs ik toch deze mogelijkheid had Een chevy V8....

http://www.youtube.com/watch?v=gApHTawnVek

Naar boven


boeie



Geregistreerd op: 13-11-2006
Berichten: 2

Geplaatst: 16 Nov 2006 11:00 am Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Wij zoeken ook een motorblok voor in onze C2. Een 2.0 maar welk blok is hiervoor geschikt. Dus welk type en/of van welke auto? En welke aandrijflijn hoort daarbij? We willen graag een 5 bak erin leggen.

Kan iemand ons hiermee helpen? We maken tzt wel een eigen topic aan...

Naar boven
rellie kel
C gestoord
Berichten: 3616
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 10:30 pm
Locatie: Lottum
Contacteer:

Bericht door rellie kel »

zo hier gaan we verder met dit onderwerp,
daar is dit topic juist voor bedoeld
boeie
C gevonden
Berichten: 34
Lid geworden op: ma nov 13, 2006 12:20 pm

Bericht door boeie »

rellie kel schreef:zo hier gaan we verder met dit onderwerp,
daar is dit topic juist voor bedoeld
oke sorry daarvoor dan hopen dat we hier ons antwoord krijgen.
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Bericht door Pietje »

je kan de motor uit een rekord nemen of uit een B manta.

je moet er wel even voor zorgen dat je dan nog een goede carterpan krijgt van een c kadett 1.6S bijv.

Mss nog wel het beste om een compleet 1.6S blok te kopen voor:
-Carterpan.
-Olieaanzuigzeef.
-peilstok.
-peilstokbuis.

Dit zit bij een manta namelijk anders als bij een C kadett. die hebben de carterplug aan de achterkant zitten en bij een manta zit de carterplug aan de voorkant als ik met niet vergis
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

Maar moet je met een 1600 blok niet ook andere cardan en achteras erop liggen? of kunnen de 1200 asjes deze 1600 wel aan? :oops:
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Bericht door Pietje »

het is het beste vind ik om de assen om te gooien dus die van de 1.2 eronderuit en dan die van een 1.6S minimaal eronder te zetten.

de 1.2 achteras zal het niet lang volhouden in ieders geval.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
DD
C liefhebber
Berichten: 150
Lid geworden op: do okt 12, 2006 8:34 pm

Bericht door DD »

Pietje. schreef:het is het beste vind ik om de assen om te gooien dus die van de 1.2 eronderuit en dan die van een 1.6S minimaal eronder te zetten.

de 1.2 achteras zal het niet lang volhouden in ieders geval.
volgens mij passsen alleen de 1000 1100 en 1200 blokjes op de 1200 4 bakken en automaten. dus als je een grotere motor gaat monteren van wat voor een opel dan ook zal je aan een andere bak moeten. In de meeste gevallen zijn die bakken langer en moet de tussen as worden aangepast.

Als je dan al zoveel werk hebt gedaan kan je ook nog wel een 1600 achteras eronder mikken.

de enige optie om met een 1200 as te kunnen blijven rijden is volgens mij een zeldzame 1300 manta 4 bak te monteren.
all show no go!
boeie
C gevonden
Berichten: 34
Lid geworden op: ma nov 13, 2006 12:20 pm

Bericht door boeie »

we hebben inmiddels een c20xe blok gevonden 2.0 16v dus...

er komt een versnellingsbak van een 1.8 manta achter een 5-bak.

Nu zitten we alleen met de cardanas: ik heb eens ergens gelezen dat die van een Opel ??? automaat er zonder aanpassen tussen past. Maar anders laten we de originele inkorten. Iemand enig idee wat dat ongeveer bekostigd?

Ook komt er een 1.6 vooras onder en waarschijnlijk een 2.0 achteras.
Anders ook 2.0 achter. En even kijken welk soort differentieel we erin plaatsen. Hij moet vooral snel optrekken niet snel rijden...dat lukt zowieso wel :)
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Bericht door Pietje »

je kan de aandrijfas pakken van een Manta of een Ascona B automaat.
Die moet je dan aan de flens die in de bak komt 2 cm inkorten omdat die je anders de bak kapot slaat.

De eindreductie in je achteras is ook sterk afhankelijk van wat voor een wielen je eronder zet.

ik rijd met 175/50 R13 met een 2.4 met als eindreductie 3.44 dat trekt al aardig snel ik ben zelfs langzaam op zoek naar een 3.18 voor wat minder toeren op de snelweg.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
boeie
C gevonden
Berichten: 34
Lid geworden op: ma nov 13, 2006 12:20 pm

Bericht door boeie »

Wij willen iets van 195/45/15 eronder leggen (ongeveer)

Die eindreductie komt wel goed eerst die as regelen. Zijn die een beetje makkelijk te vinden op internet of bij de sloop? En als we die flens moeten inkorten, kunnen we dat gewoon afdraaien?
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Schedelwerk »

die assen zijn regelmatig op internet te vinden, maar je moet wel goed zoeken. En ze zijn vaak redelijk aan de prijs.
Als je in staat bent om eventueel in Duitsland te gaan kijken dan is dit misschien wat:

Opel Hecktriebler Forum
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Bericht door Pietje »

boeie schreef:Wij willen iets van 195/45/15 eronder leggen (ongeveer)

Die eindreductie komt wel goed eerst die as regelen. Zijn die een beetje makkelijk te vinden op internet of bij de sloop? En als we die flens moeten inkorten, kunnen we dat gewoon afdraaien?
die flens kun je ook afdraaien ja.

maar je kan em ook afzagen is maar net waar je zelf de voorkeur bij legt.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
lowdriver
C liefhebber
Berichten: 226
Lid geworden op: wo jul 19, 2006 4:41 pm
Locatie: Schijndel

Bericht door lowdriver »

hee ik wou even vragen ik kan een omega kopen voor bijna niks... en ik wou daar het blok uithalen en in mijn kadett hangen.. specificaties heb ik nog niet.. maar wat zou ik van dat ding kunnen overzetten?

als ik er vanuit ga dat er een 1.8 in ligt.. kan ik die gebruiken? of alleen 2.0?

kan ik kan de achteras van die omega gebruiken?en remmen enzo?
[img]http://i40.photobucket.com/albums/e231/lowdriver/Kadett-Heden.jpg[/img]
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Bericht door Pietje »

De assen daar kun je niks van gebruiken.

De versn bak ook niet waarschijnlijk omdat die te groot is (dacht ik).

Ik heb toen uit een omega 2.4 de motor gehaald en de rest allemaal laten zitten het enige wat ik nodig had was de motor ook het inlaatspruitstuk en uitlaat en injectie systeem heb ik er niet van gebruikt.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten