Het grote motor ombouw topic

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door coinoperator »

patrick de boer schreef:inderdaad genoeg olie op de zuigers heb je ook genoeg compressie
Ja precies,
een van de oudste verkooprotstreken die er is.
vertrokken
patrick de boer
C gestoord
Berichten: 1406
Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
Locatie: oss

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door patrick de boer »

ik heb een tijd terug een vw gezien met een HARDhouten zuiger die het zo al 250 km PROBLEEMLOOS GEDAAN HEEFT

voor de rest zeg ik niks over de verkochte motor maar het is wel iets om bij natedenken
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door coinoperator »

Och
de eerste verbrandingsmotoren hadden zuigers met leren "zuigerveren".
vertrokken
Opeloco
C liefhebber
Berichten: 226
Lid geworden op: di dec 12, 2006 10:29 pm
Locatie: Kasterlee Belgium
Contacteer:

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Opeloco »

Opeloco schreef:Bijkomende vraag, het gat van de versnellingspook, moet dit ook verzet worden naar achter? En wat moet/kan er dan met de middenconsole gebeuren? Foto's?
Iemand? :D

En welke remmerij plaats ik het best? Alles vervangen of enkel de schijven en klauwen vooraan of ook andere trommels en blokken achteraan? Andere rembekrachtiger of niet?
kadettcfreak
C liefhebber
Berichten: 183
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 3:50 pm
Locatie: meeuwen

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door kadettcfreak »

als jeeen 2.O met G trag past in tunnel 1.2 enkel zal je weinig plaats overhebben!!
Opeloco
C liefhebber
Berichten: 226
Lid geworden op: di dec 12, 2006 10:29 pm
Locatie: Kasterlee Belgium
Contacteer:

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Opeloco »

Kan ik de manta motorsteunen gewoon gebruiken of heb ik er toch van kadett c 1.6/1.9/2.0 nodig?
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door joel »

Manta steunen kun je gewoon gebruiken. Ze zijn alleen minder mooi haha
Opeloco
C liefhebber
Berichten: 226
Lid geworden op: di dec 12, 2006 10:29 pm
Locatie: Kasterlee Belgium
Contacteer:

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Opeloco »

Met "minder mooi" kan ik beter leven als "past niet" :lol:
wegrenner
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 8:33 pm

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door wegrenner »

kans dat de motor rubbers scheuren is veel groter door de net niet juiste passing, als je de manta steunen gebruikt
Het duurt gemiddeld 26 seconden om je auto te parkeren. Als een andere auto staat te wachten duurt het 31 seconden. Als een ongeduldige automobilist toetert omdat het allemaal niet snel genoeg gaat duurt het parkeren gemiddeld 41 seconden.
simon de Bont
C gevonden
Berichten: 2
Lid geworden op: wo mei 22, 2013 9:22 pm

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door simon de Bont »

Wellicht dat alle informatie reeds in dit topic staat, maar ik stel de vraag toch om de info bij elkaar te krijgen.
Ik heb een 1.2N kadettje coupé, en heb een motor (1.6S) gekocht welke uit een manta A (of B) komt. (kan het zijn dat deze motors gelijk zijn?)

De motor is vrij compleet maar de dynamo en startmotor missen.
Zijn de dynamo en de startmotor van de 1.2 afdoende voor de 1.6?

Voor zover ik nu kan meten (dikke duimen werk) komen de gaten van de motorsteunen (1.6) aardig overeen met de steunen in de auto, is deze steek inderdaad hetzelfde?

Ik heb op de 1.6 een 4 bak, en op de 1.2 een 4 bak met verlengstuk voor een sportpook.
Het liefst zou ik een 5 bak willen gebruiken maar zijn deze er voor deze motor? en zo ja, zijn er bakken waarbij de pook op dezelfde plek uitkomt als de sportpook bij de 1.2N?

Ik denk te kunnen zien dat de radiateur naar voren geplaatst moet worden? dit moet neem ik aan ook een grotere (1.6) radiateur worden?

Moet de tunnel vergroot worden voor deze motor transfer?

Is het nodig ook de cardan en achter as bij de zwaardere motor te zoeken?, moet hiervoor de cardan dan ingekort worden (en hoe gaat dit in zijn werk).

Weet iemand het verschil in gewicht van beide motoren? (dit in verband met vering).

Ik heb vraagbaken van de kadett 1.2 en 1.6 modellen, de 1.6 van de kadett is zeker niet toevallig hetzelfde als die van de manta (i.v.m. demontage en montage van de motordelen)

Zijn er nog zaken waar ik niet aan gedacht heb die cruciaal zijn voor deze ombouw?

Alvast bedankt voor alle reacties
Slevin
C liefhebber
Berichten: 158
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 8:07 pm
Locatie: Arnhem

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Slevin »

Wellicht dat alle informatie reeds in dit topic staat, maar ik stel de vraag toch om de info bij elkaar te krijgen.
Ik heb een 1.2N kadettje coupé, en heb een motor (1.6S) gekocht welke uit een manta A (of B) komt. (kan het zijn dat deze motors gelijk zijn?)
Alle CIH motoren zijn in de basis gelijk aan elkaar, zelfs de 6 cilinders zijn hetzelfde alleen zijn deze dus wat langer. De 1.0, 1.1 en 1.2 OHV motoren zijn anders dan de CIH motoren. In jouw geval zal het een 1.6 CIH motor zijn.
De motor is vrij compleet maar de dynamo en startmotor missen.
Zijn de dynamo en de startmotor van de 1.2 afdoende voor de 1.6?
De dynamo en starter van de 1.2 passen niet op de 1.6.
Voor zover ik nu kan meten (dikke duimen werk) komen de gaten van de motorsteunen (1.6) aardig overeen met de steunen in de auto, is deze steek inderdaad hetzelfde?
De motorsteunen van een 1.2 passen wel op de CIH motoren, maar dan past het geheel niet in je auto. Voor het inbouwen heb je de welbekende aluminium motorsteunen nodig van een 2 liter of 1.6 Kadett C.
Ik heb op de 1.6 een 4 bak, en op de 1.2 een 4 bak met verlengstuk voor een sportpook.
Het liefst zou ik een 5 bak willen gebruiken maar zijn deze er voor deze motor? en zo ja, zijn er bakken waarbij de pook op dezelfde plek uitkomt als de sportpook bij de 1.2N?
Er zijn 5-bakken (oa een Getrag 240 of 265 en als je geld hebt ZF bak) maar die zijn wel aardig wat duurder dan een 4-bak.
Ik denk te kunnen zien dat de radiateur naar voren geplaatst moet worden? dit moet neem ik aan ook een grotere (1.6) radiateur worden?
De radiateur moet je inderdaad naar voren brengen, en ook zul je een groter exemplaar moeten gebruiken.
Moet de tunnel vergroot worden voor deze motor transfer?
Dit is niet noodzakelijk. Het past wel, maar er blijft weinig ruimte over. Bij een automaat Kadett heb je wel wat meer ruimte, omdat een automaat tunnel groter is.
Is het nodig ook de cardan en achter as bij de zwaardere motor te zoeken?, moet hiervoor de cardan dan ingekort worden (en hoe gaat dit in zijn werk).
Voor de aandrijving zul je zoiezo een andere achteras moeten plaatsen. De standaard 1.2 achteras zal het niet lang vol houden. Afhankelijk van welke cardan je koopt zul je deze wel of niet moeten inkorten.
Weet iemand het verschil in gewicht van beide motoren? (dit in verband met vering).
Een 1.6 is wel wat zwaarder, maar andere veren steken is niet noodzakelijk.
Zijn er nog zaken waar ik niet aan gedacht heb die cruciaal zijn voor deze ombouw?
Houd in de gaten dat je wel een echte 12 volt op je bobine krijgt, het komt vaak voor dat de bobine bij een 1.2 gevoed wordt met 9.6 volt.
simon de Bont
C gevonden
Berichten: 2
Lid geworden op: wo mei 22, 2013 9:22 pm

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door simon de Bont »

He Slevin,

Bedankt voor de informatie.

Ik zag op internet een cardan + complete achteras van een kadett 1.6 automaat.
Enig idee of deze afwijken van een handbak? (kan me voorstellen dan de achteras in ieder geval gelijk is.

B.v.d. Simon
Slevin
C liefhebber
Berichten: 158
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 8:07 pm
Locatie: Arnhem

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Slevin »

Dit kan passen, alleen heeft een automaat achteras een andere eindoverbrenging dan een handgeschakelde achteras. Of een automaat as kort of langer durf ik niet te zeggen.

Als je toch een 5-bak wil, zal de cardanas van een automaat niet passen.
jailwood
Berichten: 1
Lid geworden op: vr jul 19, 2013 1:57 pm

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door jailwood »

Beste Allen,

Ik heb toevallig nog een leuk 2.0 blokje liggen en een getrag 240 5-bak.
Ik zit er nu over te denken om hiervoor een city te kopen en alles daar in te leggen.
Nu heb ik al gelezen dat de bak net wel of net niet past en dat anders een hamer wonderen kan doen.
Ook weet ik dat ik de voor as en de achteras zal moeten vervangen en dat ik een manta b cardanas zal moeten bewerken in de draaibank.
En dat de remmerij zal moeten worden aangepast omdat je anders heel veel geluk moet hebben dat alle stoplichten op groen staan.

Nu zijn er alleen een aantal dingen nog niet duidelijk voor mij die ik graag duidelijk wil hebben voordat ik iets ga kopen.

Moet de radiateur verplaats worden?
Moet het gat van de pook worden aangepast?

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten? En is er een bepaald type city (en eventueel sedan) het beste om te kopen voordat ik hier aan begin?
Het voordeel is dat ik dus alleen het blok en de bak heb liggen en dus hier de auto op wil kopen

Alvast bedankt voor de reacties

Mvg, Tobias.
Slevin
C liefhebber
Berichten: 158
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 8:07 pm
Locatie: Arnhem

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Slevin »

De radiateur moet je niet alleen verplaatsen, maar moet (niks moet uiteraard maar het is wel aan te raden) een groter exemplaar worden. Die van een 1.6/2.0 Kadett C of Manta zijn groter en passen zonder al te veel aanpassingen te maken.

Het pookgat heeft dezelfde afstand als die van een 1.2 schakel. Mocht je een automaat hebben, dan zul je wat moeten aanpassen om het passend te krijgen.

Het beste koop je een 1.6 City, die zijn schaars maar kosten het minste qua ombouwen. Een 1.6 is tenslotte hetzelfde blok als een 2.0. Zelfs de achteras is dan voor een 2.0 geschikt.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten