20e Motor L-jetronic problemen

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Vic813
C gevonden
Berichten: 14
Lid geworden op: zo aug 23, 2015 4:12 pm

20e Motor L-jetronic problemen

Bericht door Vic813 »

Hallo iedereen. ik zal mij allereerst voorstellen aangezien ik hier nieuw ben.
Ik ben Vic uit Noord Limburg. ik ben sinds afgelopen weekend in bezit van een C Station van "78. welke aangedreven word door een 2liter CIH met al het bijbehorende voor een groot blok.
Ik ben niet vreemd in het opel wereldje. heb namelijk nog een D kadett van 83 met een V6 , nog een D van 83 met een 2liter en een corsa a van 92
Afbeelding
en op de achtergrond staan de andere 2.
Afbeelding

en uiteraard een paar foto's van de C.
Afbeelding
Afbeelding
Het zou volgens de oude eigenaar een 20e blok zijn met licht vliegwiel en een snelle nokkenas. maar heeft al zo'n 6 jaar niet meer gelopen.
Mijn bedoeling met de c is dat het technisch 100% moet zijn. voor bijv. dagelijk gebruik. en uiterlijk moet hij een soort van ratlook worden. maar dan niet met afgeplakte roestplekken zal ik maar zeggen..


nu dan het probleem.
ik ben niet vreemd in het elektro wereldje, en heb al vanalles getest, gemeten en geconstateerd..
De ecu krijgt zijn voeding, voldoende massa, start en toerental signaal.
nu heb ik begrepen dat een L-jetronic systeem 6 volt injectoren gebruikt en daarvoor de voorschakelweerstanden nodig heeft.
deze zitten er ook bij aangesloten en zijn volgens de metingen goed.. maar ik heb evengoed 12volt op de injectoren. ( deze functioneren alle 4 prima , handmatig )

nu is het zo dat tijdens starten de injectoren niet worden geschakeld door de ecu.
al heb ik met een priklamp op de massa van de injectoren gekeken wat er gebeurd en deze knippert dan erg zwak. ( dus de ecu doet wel iets???? )

is dit een bekent iets in het cih wereldje ?
ik heb het zelfde probleem gehad met mijn 2.0 8v in mijn andere d kadett.. dit was verholpen na hem handmatig te helpen tijdens starten waarna de computer de injectoren ineens wel ging bedienen :roll: bij deze tot nu toe nog niet gelukt.
heeft iemand in de buurt van Venray een ecu liggen die ik mag proberen? en evt kopen?

excuus voor de lange lap tekst maar ik hoop dat het duidelijk is :D

Groet, Vic
JvV
C gestoord
Berichten: 1555
Lid geworden op: za jan 06, 2007 7:32 pm
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 20e Motor L-jetronic problemen

Bericht door JvV »

Hi Vic, Ten eerste welkom!. Denk dat je het probleem goed omschreven hebt en dat hier mensen zijn die je kunnen helpen. Helaas
heb ik er niet zo heel veel verstand ervan maar succes met je probleem en mooie station, laat maar weten als hij straks loopt
en wat je ervan gemaakt hebt.
Kadett C2 Coupe 2.5 Berlinetta Steinmetz '78
Link: http://forum.opelkadettcclub.nl/viewtopic.php?f=18&t=11841
Slevin
C liefhebber
Berichten: 158
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 8:07 pm
Locatie: Arnhem

Re: 20e Motor L-jetronic problemen

Bericht door Slevin »

Het L-Jetronic systeem gebruikt voorschakelweerstanden om de stroom door de injectoren te beperken en daardoor de ECU te beschermen van beschadiging. Hierdoor staat er wel 12V op de injectoren, alleen de stroom is wat lager.

Wat je zou kunnen proberen is direct 12V op de injectoren aan te brengen, met een tikkende beweging. Als de injectoren goed zijn dan tikken ze overduidelijk, dit moet een makkelijke te horen tik zijn. Tikken ze zachtjes of niet, dan zijn de injectoren verstopt (wat best mogelijk is na 6 jaar stil staan).
Vic813
C gevonden
Berichten: 14
Lid geworden op: zo aug 23, 2015 4:12 pm

Re: 20e Motor L-jetronic problemen

Bericht door Vic813 »

Bedankt voor jullie reacties,
Oke, dus het 6 volt verhaaltje klopt niet echt. In vond het al raar dat een weerstand de spanning zou verlagen.
Ik heb inderdaad de injectoren handmatig bediend. Alleen dsn heb ik de voeding gebruikt die de ecu voorziet naar de injectoren. Bij dit trucjetikken de injectoren overduidelijk ( en loopt de motor ook)
Als ik de motor start en ik zet een priklampje op het massa geschakelde circuit van de injectoren, dan knippert het priklampje wel maar erg zwak naar mijn idee..
Zou dit duiden op een defecte ecu? En dat hij dus te weinig stroom doorlaat voor de injectoren te openen?
Slevin
C liefhebber
Berichten: 158
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 8:07 pm
Locatie: Arnhem

Re: 20e Motor L-jetronic problemen

Bericht door Slevin »

Met een spanningsdeler (twee weerstanden in serie) is het mogelijk om de spanning te verlagen, maar dat is niet wat hier van toepassing is.

Wat bedoel je precies met loopt de motor ook?

Even voor de zekerheid; de volgende zaken zijn in orde?:
- Brandstofdruk tot op de injectoren?
- Goede vonk en ook op het juiste tijdstip?
- Ontstekingsvolgorde is goed?
- Ontsteekpuls aangesloten op de ECU?

ECU's gaan niet vaak kapot, maar het komt wel eens voor.

Ik heb evt. wel een L-Jetronic computer liggen, maar daar zit nog een compleet injectiesysteem aan vast ;-)
-
kadett coupe
C gestoord
Berichten: 1545
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
Locatie: Doetinchem

Re: 20e Motor L-jetronic problemen

Bericht door kadett coupe »

Mooi man! Heb je nog meer foto's van de station? Is het een originele dichte?
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
Afbeelding
Vic813
C gevonden
Berichten: 14
Lid geworden op: zo aug 23, 2015 4:12 pm

Re: 20e Motor L-jetronic problemen

Bericht door Vic813 »

Ik heb inderdaad druk tot op de injectoren.
Ontsteking is prima. Tijdstip weet ik niet. Maar als ik de injectoren handmatig aan de massa leg tijdens het starten ( zoals de ecu het normaal zou doen) dan loopt hij wel. Welliswaar niet super maar hij loopt en ook op 4 cilinders.
Ontstekingspuls zit inderdaad aangesloten en ook verbonden tot aan de binnenkant ecu.
Ontsteking ook helemaal vers. Nieuw punten, condensator, kabels, bougies. Noem maar op.

Weet zeker dat het aan de brandstof ( in mijn geval injectoren) ligt want op bijv. Remmenreiniger loopt hij prima.

Wel is het dubbelrelais eruit geknipt door de vorige eigenaar... Maar sir heb ik inmiddels gewoon aangesloten zoals op het schema. En daar zie ik geen problemen.

Denk toch echr aan de ecu. Al geloof ik inderdaad ook niet dat die vaak kapot gaan

Heb vandaag een paar extra foto's gemaakt. Zal eens kijken of ik ze vanavond kan posten via mn laptop
Vic813
C gevonden
Berichten: 14
Lid geworden op: zo aug 23, 2015 4:12 pm

Re: 20e Motor L-jetronic problemen

Bericht door Vic813 »

hierbij de foto's van vanmorgen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

het is geen originele dichte. die schijnen er nooit te zijn geweest. alleen bij vauxhall.
de gene die in nederland gelopen hebben zijn door garages zelf dichtgelast.. maar dit is mij ook maar verteld :roll:


graag niet mijn vorige post overslaan :mrgreen: dat is waar het topic over gaat :mrgreen:
Vic813
C gevonden
Berichten: 14
Lid geworden op: zo aug 23, 2015 4:12 pm

Re: 20e Motor L-jetronic problemen

Bericht door Vic813 »

vandaag nog eens wat gedaan aan de c..
heb toch nog maar eens naar de ontsteking gekeken. dit is allemaal prima. ontstekingsvolgorde e.d. ook .
wel kwam ik er achter dat de cilinder half vol benzine stonden :shock: zou kunnen na wat gekloot met de injectoren.. maar ze stonden alle 4 vol :roll:
daarna eens kritischer naar de olie gekeken, blijkt de olie in de carterpan ook 50% benzine te zijn :evil: hopelijk niks vernield daarmee tot nu toe...
eerst daar maar eens op focussen en nieuw olie en filter erop. ( terwijl dit erg recentelijk vervangen leek te zijn ) en kijken of ik gewoon weer oliedruk krijg...
zo niet, heb ik wel aardig een miskoop te pakken ben ik bang :oops: :roll: . interieur is niet alles.. maar ik dacht ach.. 2.0 met alles erop en eraan met zo'n carrosserie kan geen kwaad.. :lol:
daddy's ride
C ervaren
Berichten: 313
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 10:40 pm

Re: 20e Motor L-jetronic problemen

Bericht door daddy's ride »

Dat laatste met volle cilinders heb ik ook gehad, even starten met de bougies er uit en ik heb nog nooit van zo dicht bij zo'n grote vuurbal gezien (en ik zit bij de brandweer :D )
Maar goed, on topic: Ik zou even kijken of je een "ecu" kan lenen. Daar sluit je een hoop mee uit.
Het vol lopen van de cilinders heb ik nooit gevonden (behalve dat de pomp rechtstreeks op het contact zat) Hierop heb ik alles los gemaakt en de gehele draadboom nagelopen en opnieuw aangesloten. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij schakelt het benzine pomp relais meer dan alleen de pomp, misschien zit het hierin?
Aanvoer retour goed om? (moet haast wel, maar toch)
Slevin
C liefhebber
Berichten: 158
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 8:07 pm
Locatie: Arnhem

Re: 20e Motor L-jetronic problemen

Bericht door Slevin »

Een miskoop is het niet snel, gezien de staat (voor zover ik kan zien is niet absurd veel roest aan de carrosserie). Het L-Jetronic systeem is vergeleken met huidige injectiesysteem bijzonder simpel, veel kan er niet mis mee zijn.

Mocht het nou echt niet lukken om het spul aan de gang te krijgen, zoals ik al eerder zei ik heb nog een compleet injectie systeem liggen wat ik niet gebruik. Dat is ook een L-Jetronic met origineel dubbelrelais en dat is werkend van mijn Kadett af gekomen.
Vic813
C gevonden
Berichten: 14
Lid geworden op: zo aug 23, 2015 4:12 pm

Re: 20e Motor L-jetronic problemen

Bericht door Vic813 »

Oke dan.
Het zou inderdaad kunnen dat de brandstofpomp de motor volpompt..
Deze zit op contact. Het dubbelrelais is eruit geknipt om onbekende reden.
Ik ga van een modernere boom het brandstofrelais hier oo passend maken. Dan nog eens kijken met verse olie.
Compressie meten e.d. En even bij de basis beginnen.
En ik houd mij zeker aanbevolen voor de kabelboim en ecu mits dit niet gaat lukken.
Alvast bedankt
Vic813
C gevonden
Berichten: 14
Lid geworden op: zo aug 23, 2015 4:12 pm

Re: 20e Motor L-jetronic problemen

Bericht door Vic813 »

Inmiddels weer gevorderd met de c.
aangezien ik geen oliedruk kreeg ( had naar mijn idee inmiddels genoeg gestart ) heb ik de pomp los gehaald.. en daar werd ik niet bepaald blij van.
Afbeelding
het pomphuis is er net zo slecht aan toe..
na dit gezien te hebben was ik angstig voor wat ik aan zou treffen in de carterpan e.d.
dus het zaakje er maar uit getrokken ( moest toch voor laswerkzaamheden )
Afbeelding
Afbeelding

het lagerwerk was niks op aan te merken
Afbeelding
Afbeelding

en straks gewoon nieuw lagerschaaltjes erin.
na even aarzelen toch maar alles los gehaald.. aangezien ik het blok wel gewoon goed wil hebben voor straks dagelijks gebruik bijv.

onder de kop zag eigenlijk ook alles er prima uit. heeft wel gelekt tussen cilinder 2 en 3 maar vooruit :roll:
Afbeelding

omdat de kop dan toch los is word deze meteen gewassen en schuur ik de kleppen weer mooi in op de zitting. de geleiders zijn nog prima.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plannen zijn:
kop mooi opfrissen.
cilinders honen. nieuwe zuigerveren en drijfstanglagers.
nieuwe distributieketting. ( of zou dit niet noodzakelijk zijn ?? :roll: )
alles schoonmaken en opnieuw verpakken.

en ondertussen zal de motor ruimte ook ontdaan worden van roest.


als iemand hier een goede oliepomp heeft liggen en die wilt verkopen houd ik mij aanbevolen!! :D
en heeft iemand misschien tips waar ik het beste onderdelen kan bestellen zoals lagerschalen, zuigerveren en de pakkingen natuurlijk ?
werkhovense
C liefhebber
Berichten: 152
Lid geworden op: zo jan 25, 2009 4:46 pm

Re: 20e Motor L-jetronic problemen

Bericht door werkhovense »

Zaten de toevoer en afvoerslang van de benzine wel goed?
Heb dit ook op de mijne gehad.
Gr
Oranje C Kadett Sedan 79. RIP
Oranje C Kadett Coupe 76 2.2L. Staat al 7 jaar stil
Groene B Kadett Sedan 72.
autocat
C liefhebber
Berichten: 201
Lid geworden op: za nov 02, 2013 6:47 pm
Locatie: Renkum

Re: 20e Motor L-jetronic problemen

Bericht door autocat »

ebay opel oldtimer onderdelen
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten