Hey hey,
Sorry voor het late bericht.
Mijn coupeetje liep steeds slechter en slechter. We vermoedden dat het viezigheid in de benzine was en dat de sproeiers in de carburateur dicht zouden raken.
Uit eindelijk begon hij tijdens het rijden te stotteren tot op het punt dat hij uitviel. Ik heb al een aantal keer langs de kant van de weg gestaan, maar iedere keer kon ik na een aantal minuten wachten weer wegrijden.
We hebben dus de carburateur eraf gehaald en grondig schoongemaakt. Eerst met terpentine, toen met een ultrasone reiniger.
Toen de carburateur weer gemonteerd was leek hij het even weer goed te doen, maar na 30 seconden viel hij al weer uit.
Vervolgens hebben we een nieuwe benzine pomp en een nieuw benzine filter erop gezet. En bij het starten... weer geen verschil.
Toen hebben we maar de onsteking gecontroleerd.
Het bleek dat de twee langere onstekingskabels slecht waren.
De onstekingskap was nieuw, de vorige eigenaar heeft deze vervangen.
De bobine leek goed te werken, we hebben een andere getest maar dit hielp ook niets.
De accu had zich wel bewezen na zovaak achter elkaar te starten.
De kabels hebben we dus vervangen met een nieuw setje. Toen was het inene starten en lopen.
Direct de dag daarna ben ik ongeveer 45 kilometer gaan rijden (naar school en terug) en hij had nog nooit zo mooi gelopen.
Toen ik eenmaal terug in het dorp was ging ik even langs de supermarkt, ik kwam terug en hij wilde niet meer starten
Uit eindelijk kreeg ik hem weer aan, en hij liep weer perfect. Ik ben snel naar huis gereden en verder zoeken.
Bougies eruit gedraaid om te kijken naar de vonk. Deze was er en leek goed, maar toen viel ons iets anders op. Na een aantal keer starten waren de bougies nog steeds kurkdroog.
We kwamen dus weer terug op onze eerste aanname: benzine problemen. We hebben een andere carburateur op de kop getikt en van twee een gemaakt. (de choke klep van de oude carburateur sluitte niet volledig.)
Vandaag hebben we de nieuwe carburateur erop gezet en je raad het nooit... hij starte nog steeds niet.
Nou, alles even nachecken dus
Kabels maken contact,
Benzinepomp werkt,
Carburateur werkt...
Helemaal aan het eind van zijn latijn stelde mijn vader dat de condensator van de onsteking wellicht kapot zou kunnen zijn.
Dat was zowat het enige wat we niet hebben geprobeerd.
De enige 12 volt condensator die we toevallig hadden liggen was van mijn vader's Mercedes W123. Deze heeft een elektrische onsteking gekregen en had de condensator dus niet meer nodig.
Met enig gepruts hebben we de condensator erop gekregen, instappen, tikkeltje choke, sleutel omdraaien en....
https://dl.dropboxusercontent.com/u/408 ... V_0162.mp4
Eureka!
Even een testritje gemaakt en nog geen problemen ondervonden! Dit kan natuurlijk schijn zijn, aangezien ik eerst een goede 45 kilometer heb kunnen rijden zonder problemen. Maar we hebben onderhand al zoveel dingen onderzocht en opgeknapt dat het wel heel vreemd zou zijn als het nu niet is opgelost.
Morgen nog maar eens een ritje maken, ik ben benieuwd!