Benzine vraagje

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
o.d.c.n.
C geïnteresseerd
Berichten: 84
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 10:08 pm
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Benzine vraagje

Bericht door o.d.c.n. »

Hoe belangrijk is het dat je super benzine in een 12 S gooit, of kan ie ook met gewone benzine en wat zijn hiervan de gevolgen ?
gr Marcel
Ik rij Opel Kadett C sinds 1978, en stop er pas mee als ik niet meer mag autorijden !
Jovink
C liefhebber
Berichten: 205
Lid geworden op: zo okt 18, 2009 7:23 pm
Locatie: zh
Contacteer:

Re: Benzine vraagje

Bericht door Jovink »

De 2 soorten benzine aan de pomp zijn geloof ik niet meer zoals vroegah 95 en 98
De 98 van nu is alleen zogenaamd zuiniger en beter voor het milieu, en duurder
Heb wel eens bij de keuringsdienst van waarden gezien dat ze op 100.000 liter 95 benzine een liter van een of ander spul doen
En dat gaat vervolgens naar de pompstations om verkocht te worden als de zogenaamde premium brandstof.

Alleen bij de BP is de 98 nog van de vroegere kwaliteit, heb ik me wel eens laten vertellen... Of het zo is? Geen idee.
Voor de Kadett, N of S, zal het sowieso niet uitmaken, voor een geavanceerdere en zwaardere motor kan het wel schelen denk ik!
Opel Kadett 1200 C Coupe
o.d.c.n.
C geïnteresseerd
Berichten: 84
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 10:08 pm
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Benzine vraagje

Bericht door o.d.c.n. »

Beste Jovink,

Bedankt voor de reactie, als iemand anders daar nog iets op weet te vertellen graag, anders wordt het dus gewoon 95 in de S met loodvervanger natuurlijk.................. of dat ook niet nodig ?

gr Marcel
Ik rij Opel Kadett C sinds 1978, en stop er pas mee als ik niet meer mag autorijden !
Jovink
C liefhebber
Berichten: 205
Lid geworden op: zo okt 18, 2009 7:23 pm
Locatie: zh
Contacteer:

Re: Benzine vraagje

Bericht door Jovink »

Dit kwam ik nog op internet tegen, vind het zelf ook wel een interessant onderwerp.
Ik maak hieruit op dat Total excellium of Esso suprème tanken volslagen zinloos is :wink:

De zogenaamde 'premium' benzines hebben hogere octaangetallen: V-Power van Shell RON97 (in Duitsland RON100) en Ultimate van BP RON98.

Premium en octaangetal hebben niets met elkaar te maken.

Je hebt officieel RON 95 en RON 98 benzine.
Premium benzines bevatten extra additieven (reinigend en smerend). Maar die additieven maken niet dat een RON 95 een RON 97 of 98 wordt.

Esso supreme = premium = RON 95
Total Excellium = premium = RON 95

Gulf superplus 98 = gewone RON 98 benzine
Tinq Super Ongelood 98 = gewone RON 98 benzine

BP Ultimate = premium = RON 98.
Shell V-power = premium = RON 97 (een waarde die niet erkend wordt door de overheid, dus als 95 vermarkt moet worden. Zou dus af en toe ook RON 95 of 96 kunnen zijn en mogelijk nooit je auto in de 98 modus krijgen)
Opel Kadett 1200 C Coupe
patrick de boer
C gestoord
Berichten: 1406
Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
Locatie: oss

Re: Benzine vraagje

Bericht door patrick de boer »

sterker nog dat van de premium benzines shell v power bp ultimate etc etc je brandstofpomp kapot gaat

de dopes in de brandstog lossen het membraam op in je pomp waardoor het carter volloopt met benzine

volgens mij had ids hier al een keer ervaring mee gehad
J v Delft
C liefhebber
Berichten: 197
Lid geworden op: vr nov 14, 2008 7:16 pm
Locatie: Brabant

Re: Benzine vraagje

Bericht door J v Delft »

Ook eens voor de grap excellium geprobeerd voor een 1.6S Kadett (1979)
Zeer veel spijt van gehad.
Schijnbaar zit daar een toevoeging in die de oudere slangen en leidingen niet kunnen hebben.
Meteen een lekkende benzineslang en lekkende benzine pomp. Al na een paar km. rijden.
Waarschijnlijk heeft het wat aanslag in de leidingen losgemaakt en zo in de carburateur gepompt.
Liep dus na verloop van tijd niet meer, was niet meer bij te stellen ook niet door experts. Enige oplossing was carburateur helemaal uit elkaar halen of een andere erop zetten.
had nog een andere liggen, die dus er voorlopig maar opgezet, liep toen weer.
Maar in mijn Kadett komt geen Excellium of iets dergelijks meer in.
Is schijnbaar voor de meer moderne motoren van tegenwoordig.
Kadett C Caravan 1.2N 1979
Vectra A 1.8i cdx 1995
Corsa B 1.4i 1998
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten