Onderhoud

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
RensR
C geïnteresseerd
Berichten: 71
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 7:02 pm

Onderhoud

Bericht door RensR »

Hoi beste mensen,

Even een vraagje (of misschien wel een erg lange discussie); Hoe vaak vervang je normaal gesproken motorolie?
Ik rijd een 1.2N en rijdt op 15W40, wat prima gaat. Nu dus de vraag hoe vaak dat vervangen 'moet' worden. Op internet zoeken levert erg verschillende reacties op van "nooit" tot om de 5.000 km, tot "ieder jaar", en ga zo maar even door.
Nu dus de vraag aan de ervaringsdeskundigen met een zelfde blok; wat leert jullie dat het beste is?
Hetzelfde geldt ook wel voor oliefilter, luchtfilter, contactpuntjes, bougies en ga zo maar door...

Groetjes,

Rens
twanb
C gevonden
Berichten: 24
Lid geworden op: di okt 28, 2014 2:26 pm
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Onderhoud

Bericht door twanb »

Dat zijn wel interessante vragen... waar blijven die reacties?
Kadett C coupe 1200N | http://www.RVPrecords.com
autocat
C liefhebber
Berichten: 201
Lid geworden op: za nov 02, 2013 6:47 pm
Locatie: Renkum

Re: Onderhoud

Bericht door autocat »

het vervangen van olie bij een oldtimer is normaal gesproken om de 5000km maar kan ook af hangen van hoeveel km je per jaar rijd het is zo dat het een km of jaar vervangen moet worden wat het eerste komt de km of het jaar maar ik zou zeggen hoe minder km je rijd hoe vaker je moet verversen dit komt omdat je veel condens en benzine resten zich verzamelen inde olie waar door er lager schade kan ontstaan plus dat er blacksluts kan ontstaan waar door de olie kanalen dicht slibben zo dat er geen smering meer is dit is mijn mening als professionel ben namelijk automonteur .
kriekje
C verslaafd
Berichten: 888
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 7:41 pm
Locatie: Ambjörnarp

Re: Onderhoud

Bericht door kriekje »

olie doe ik zelf eens in de 2 á 3 jaar
waarom?
hij verbruikt en lekt het het toch wel, dus af en toe wat verse erin en met max. 1000 km per jaar vind ik dat niet zo nodig
en ja, olie verouderd, dus het zou wijzer zijn het vaker te doen...
oliefilter , bougies, luchtfilter en contactpuntjes zitten al 5 jaar
bougies zou ik kijken naar de kilometers die ze afgelegd hebben
luchtfilter is goed te controleren op viezigheid
contactpuntjes merk je vanzelf aan het starten,maar die kun je ook zo controleren op inbranden
remmen heb ik vorig jaar gereviseerd en nagekeken,want dat is toch wel wat belangrijker!
motorisch heb ik veel vertrouwen in een 1200 en wie zegt dat er in het verleden braaf onderhoud is gepleegd?
(mijn dagelijkse auto onderhoud ik netjes zoals het hoort)
beCeten
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten