1979 sedan sputtert met vacuumvervroeging

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
Quick-T
C gevonden
Berichten: 21
Lid geworden op: do aug 29, 2013 12:34 am

1979 sedan sputtert met vacuumvervroeging

Bericht door Quick-T »

Hallo!

Sinds een maand ben ik blije eigenaar van een vierdeurs sedan, 1200S :)

Sinds een paar dagen begint er een probleem op te komen, eerst een beetje, nu steeds erger.
Bij deellast sputtert en schokt de auto en lijkt hij slagen te missen. Vol gas is er niks aan de hand.

Uit wanhoop gisteravond het slangetje van de vacuümvervroeger er af gehaald. Toen was het stotteren bijna weg.

Is een vacuümvervroeger te testen? De slang is het probleem niet, die is vervangen en word niet plat gezogen.

ik hoop dat jullie een idee hebben..

Tim
Quick-T
C gevonden
Berichten: 21
Lid geworden op: do aug 29, 2013 12:34 am

Re: 1979 sedan sputtert met vacuumvervroeging

Bericht door Quick-T »

inmiddels de ontsteking heel precies afgesteld volgens het Olyslager handboek, maar het is nu helemaal bagger..
komt totaal niet in toeren, sputtert als een malle. Lijkt te late ontsteking te zijn. Met of zonder vacuumvervroeger is er geen verschil.

De contactpunten openen (controlelampje gaat aan) precies wanneer de merktekens op de krukaspoulie en het distributiedeksel overeenkomen, raar toch?
Slevin
C liefhebber
Berichten: 158
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 8:07 pm
Locatie: Arnhem

Re: 1979 sedan sputtert met vacuumvervroeging

Bericht door Slevin »

Dit kan van alles zijn, maar het is altijd handig in dit soort situaties om wat nieuwe delen te monteren. Probeer in ieder geval eens een nieuwe condensator, bougies en rotor/verdelerkap. Het is vervelend om na de aanschaf meteen geld te moeten uitgeven, maar dan kun je er wel een flinke tijd tegen aan.

Stel daarnaast de kleppen ook een keer als je toch bezig bent ;) dat kan nooit kwaad.
Quick-T
C gevonden
Berichten: 21
Lid geworden op: do aug 29, 2013 12:34 am

Re: 1979 sedan sputtert met vacuumvervroeging

Bericht door Quick-T »

kleppen gisteren gesteld, mocht wel gebeuren ook..

Gisteren besteld:
Bougies
rotor
verdelerkap
contactpunten
condensator
bobine

Vorige eigenaar was nogal een dwaas qua sleutelen, kom genoeg tegen waar ik het niet mee eens ben.
Ontsteking ziet er ook niet al te netjes uit verder.
Er zit trouwens geen condenskap onder de rotor van mijn Delco Remy ontsteking.. lijkt me geen directe ramp, maar dat hij die achterwege laat vertelt wel wat over hoe hij met de auto omging..

Iemand enig idee of er een condenskap meegeleverd word met de verdelerkap van Mister-auto.nl?

Tim
Quick-T
C gevonden
Berichten: 21
Lid geworden op: do aug 29, 2013 12:34 am

Re: 1979 sedan sputtert met vacuumvervroeging

Bericht door Quick-T »

Volgende update:

Als ik de contactpunten (die overigens flink ingebrand zijn) op 0.5 mm zet en de ontsteking op het oog 1 cm op de poulie te vroeg zet, loopt ie heel aardig..
ik snap er niks meer van :p
Eerst maar eens afwachten wat er gebeurt met een nieuwe ontsteking..

Jullie horen het wel!
lolke.kramer
C liefhebber
Berichten: 141
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 10:40 pm
Locatie: Friesland

Re: 1979 sedan sputtert met vacuumvervroeging

Bericht door lolke.kramer »

Zit er ook speling zit op de as van de ontsteking/rotor? Dat wil nog wel eens voorkomen.
je ontstekingstijdstip is dan tijdens lopen niet constant.
Quick-T
C gevonden
Berichten: 21
Lid geworden op: do aug 29, 2013 12:34 am

Re: 1979 sedan sputtert met vacuumvervroeging

Bericht door Quick-T »

Je kunt hem alleen een stukje "vooruit" draaien, maar das de centrifugaalvervroeger, die ziet er prima uit, voelt ook prima trouwens.
Verder is alles stevig en voel ik geen speling
Quick-T
C gevonden
Berichten: 21
Lid geworden op: do aug 29, 2013 12:34 am

Re: 1979 sedan sputtert met vacuumvervroeging

Bericht door Quick-T »

Probleem opgelost met nieuw spul, althans, voor 60km, toen begon hij licht te sputteren en 2km verder viel er haast niet mee te rijden. Gisteravond geen tijd gehad om te kijken, dus jullie horen het zo wel..
Cityrider
C liefhebber
Berichten: 115
Lid geworden op: vr jan 16, 2009 9:57 pm
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: 1979 sedan sputtert met vacuumvervroeging

Bericht door Cityrider »

Quick-T schreef:Probleem opgelost met nieuw spul, althans, voor 60km, toen begon hij licht te sputteren en 2km verder viel er haast niet mee te rijden. Gisteravond geen tijd gehad om te kijken, dus jullie horen het zo wel..
Als het de speling van je ver deler as niet is, kun je ook denken aan de bobine die niet voldoende kracht heeft.
Cityrider
C liefhebber
Berichten: 115
Lid geworden op: vr jan 16, 2009 9:57 pm
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: 1979 sedan sputtert met vacuumvervroeging

Bericht door Cityrider »

Quick-T schreef:Probleem opgelost met nieuw spul, althans, voor 60km, toen begon hij licht te sputteren en 2km verder viel er haast niet mee te rijden. Gisteravond geen tijd gehad om te kijken, dus jullie horen het zo wel..
Als het de speling van je ver deler as niet is, kun je ook denken aan de bobine die niet voldoende kracht heeft.
Quick-T
C gevonden
Berichten: 21
Lid geworden op: do aug 29, 2013 12:34 am

Re: 1979 sedan sputtert met vacuumvervroeging

Bericht door Quick-T »

Bobine is nieuw.
Probleem was dat de draad tussen de contactpunten en de condensator tegen de rotoras kwam, waardoor de isolatie wegsleet.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten